Marknadsnyheter
Indiefenomenet Yot Club når 1 miljard streams genom partnerskap med Amuse


Det svenska musikbolaget Amuse lanserades 2017 som en utmanare till den traditionella skivbolagsmodellen. De har sedan dess vuxit snabbt, i takt med den globala independentvågen. Idag meddelar bolaget att en av deras licenserade artister – amerikanska Yot Club – har nått 1 miljard streams (på alla plattformar).
Amuse har jobbat med Yot Club sedan 2021 när de licensierade hans virala hit “YKWIM?”. Idag, tre år senare, har singeln nått multiplatinumstatus i USA, platinum i Kanada och Australien, samt silver i Storbritannien.
Yot Club är det hypade indiepop-projektet av Ryan Kaiser, född i Mississippi och bosatt i Brooklyn. Han började för bara några år sedan spela in musik hemma, vid sidan av jobb och studier. Sedan dess har han på kort tid byggt en imponerande independent-karriär, med en engagerad fanbase och turnéer i USA och Storbritannien.
Amuse erbjuder digitala tjänster, flexibel finansiering och strategisk marknadsföring för den snabbt växande independent-sektorn. Trots ett stort urval av erbjudanden från majorbolag valde Kaiser att inleda ett samarbete med Amuse 2021, baserat på deras artistcentrerade licensieringsmodell som låter artister behålla både kreativ kontroll och master-rättigheter.
– Yot Club är precis den typen av artist som vi älskar att samarbeta med och hans resa är ett fantastiskt exempel på hur en modern, framgångsrik artistkarriär kan se ut. Han är en del av en ny generation av artister som når sina egna mål på sina egna villkor, säger Roshi Motman, VD på Amuse.
I en tid då människor till stor del upptäcker musik via sociala medier och algoritmer har musikkonsumtionen blivit mer individuell. Att bygga en traditionell superstjärna har börjat bli utmanande för de stora skivbolagen och en ny våg av extremt framgångsrika DIY-artister växer fram.
– För en allt större del av artistcommunityt är det traditionella sättet att bygga karriär på inte längre relevant. Vi är stolta över att erbjuda ett starkt alternativ som är anpassat efter den tid vi lever i nu, säger Roshi Motman, VD på Amuse.
Under det senaste året har andra licenserade Amuse-artister som 80purppp, Vundabar och Ryan Mack nått guld- och platinastatus för sina singlar i bland annat USA och Kanada, medan artister som Emei, Mind’s Eye och Penelope Scott jobbar med bolaget för att nå sitt genombrott under 2024. Även Yot Clubs fans har en serie av nya releaser att se fram emot de kommande månaderna, tillsammans med en USA- och Storbritannien-turné.
—
För mer information, kontakta:
Amanda Elefelt, Elefelt PR
amanda@elefelt.com
Sofia Green
Kommunikationschef, Amuse
sofia@amuse.io
Om Amuse
Det svenska musikbolaget Amuse lanserades 2017 som en utmanare till den traditionella skivbolagsmodellen. Amuse stöttar en ny generation av stjärnor genom att erbjuda flexibel finansiering, digital distribution och strategisk marknadsföring för den snabbt växande independent-sektorn.
Genom datapunkter genererade av distributionsplattformen har Amuse skapat en artistcentrerad modell för en ny era av framgång. Artister från hela världen vänder sig till bolaget för att släppa, finansiera och utveckla morgondagens hits genom både distributions- och licensavtal.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke