Connect with us

Marknadsnyheter

Indien och Sverige stärker sitt samarbete kring klimat och hållbarhet

Published

on

Idag den 23 november lanserades plattformen India-Sweden Green Transition Partnership (ISGTP). Syftet med plattformen är att svenska företag och aktörer ska bidra till Indiens gröna omställning

Lanseringen idag symboliserar Sveriges och Indiens gemensamma och fortsatta åtagande att utveckla och utbyta klimatvänliga och koldioxidneutrala lösningar samt utbyta kunskap och expertis.  

ISGTP-plattformen kommer att främja partnerskap mellan sex svenska företag; Absortech, Alfa Laval, Alleima, Hitachi Energy, KraftPowercon och SKF liksom Indiens ledande företag med stark närvaro inom tunga industrier som cement-, stål- och bilindustrin. Utbyte av grön teknik och expertis utgör grunden för denna plattform, samtidigt som innovation och samskapande främjas och handel och ekonomiskt samarbete mellan indiska och svenska aktörer förbättras. 

Evenemanget, som besöktes av toppdelegater från den svenska och indiska industrin samt ministrar från båda länderna bjöd på en mängd intressanta diskussioner och anföranden. 

Cecilia Oskarsson, Sveriges handelssekreterare i Indien sade under ett framträdande vid lanseringen: ”Sverige har tagit stora steg mot samskapande och ligger i framkant när det kommer till att hitta lösningar och innovationer som är nödvändiga för klimatomställningen. Sverige är också ett föregångsland när det kommer till internationellt samarbete. Sveriges ambassad, Sveriges generalkonsulat och Business Sweden har under åren spelat en avgörande roll för att bygga en hållbar och koldioxidneutral framtid tillsammans med Indien. Vi är stolta över att tillsammans med våra indiska partners vara pionjärer för förändring genom den här unika plattformen ”India-Sweden Green Transition Partnership” för grön omställning. Det här samarbetet kommer att ge svenska företag nya möjligheter att positionera sig på den indiska marknaden och bidra till den gröna omställningen i Indien.

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se, +46 8 588 66 007

Business Sweden hjälper svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige.

Vi hjälper svenska företag korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk och internationella företag genom att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd.

Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på fler än 40 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet vilket ger oss ett unikt mandat.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys