Marknadsnyheter
Industriföretag och startups skapar innovativt konsortium för att minska koldioxidutsläpp via elvägar


Teknikbolaget ABB och infrastrukturexperten Holtab bildar tillsammans med startupföretagen ElonRoad och renbloc ett konsortium för att erbjuda en unik lösning för elvägar. Elvägen kan leverera laddning till alla typer av fordon som kör på den och samtidigt övervaka koldioxidavtrycket i realtid. Trafikverket gör sig nu redo att bygga den första permanenta elvägen någonsin, på E20 mellan Hallsberg och Örebro.
Trafikverkets investering i elvägar är en del av målet att minska koldioxidutsläppen från godstrafik. Tunga fordon står för en stor del av vägtrafikens koldioxidutsläpp och att gå över till elfordon är ett stort steg mot målet med helt fossilfria transporter. Trafikverket har därför startat arbetet med den planerade upphandlingen av elvägen inklusive val av teknik, med målsättningen att ha den 21 kilometer långa sträckan klar till 2025.
ABB, ElonRoad, Holtab och renbloc bildade konsortiet för att lyfta fram sina respektive styrkor när det kommer till att tillhandahålla teknik och infrastruktur med målet att väljas som partner för att bygga elvägen på E20. Lösningen från ElonRoad innehåller en elektriskt ledande skena som kan monteras på vägen, alternativt byggas in i vägen. En strömavtagare under fordonet skulle ansluta till elskenan via glidkontakter.
Holtab skulle leverera eldistributionen med intelligenta låg- och mellanspänningsprodukter från ABB. Dessa smarta produkter skulle länka till ABB Ability ™-plattformen för att samla in data. Data skulle sedan länka direkt till ElonRoads styrsystem, som skulle använda data för att styra laddningen per fordon i realtid. Detta skulle göra det möjligt för konsortiet att erbjuda laddabonnemang, anpassa laddningen till tillgänglig förnybar energi i elnätet och övervaka koldioxidavtrycket i realtid.
”Vår vision är att vara möjliggörare för klimatpositiva transporter. Att minska transportutsläppen kommer att ge stora positiva effekter. Elvägar kan påskynda övergången till elektrifiering precis som bredband behövdes för digitaliseringen”, säger Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad.
Valet av sträckan på E20 mellan Hallsberg och Örebro har skett utifrån en rad kriterier såsom vägtyp, trafikvolymer, transportupplägg och omgivningens natur- och kulturmiljö. Alla dessa olika variabler gör att det går att testa många olika trafikkomponenter samtidigt, vilket sänker kostnaden och möjliggör att ny teknik kommer ut snabbare på marknaden.
Lika viktigt som trafikförhållandena när man bygger och testar den första permanenta elvägen någonsin i Sverige är strömförsörjning och infrastruktur. Att bygga en elväg ställer höga krav på både infrastrukturens integritet och kontinuerligt flöde av el, vilket innebär att anslutningspunkter till och från elnätet måste vara tillförlitliga och stabila.
“ABB är världsledande inom laddinfrastrukturlösningar och vi ser elvägar som en viktig pusselbit för att skapa ett hållbart samhälle. Denna lösning bygger på styrkorna hos både industriföretag och startups som samarbetar för en av världens mest innovativa lösningar för laddning av elfordon. Med den molnbaserade ABB Ability™-plattformen kan vi kontrollera, styra och övervaka laddning och energimix i realtid”, säger Mikael Miglis, Digital lead på ABB Electrification i Sverige.
Transportsektorn i Sverige står för cirka en tredjedel av alla växthusgasutsläpp i landet, hela 16 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. En övergång till ett elektrifierat, koldioxidfritt transportsystem skulle kunna få ner den siffran till noll. Vid byggnation av elektriska och fossilfria transportsystem är det avgörande att veta att även elen är fossilfri.
”Övervakning i realtid av energikällorna är det enda sättet att gå över till mer förnybar förbrukning. Falska påståenden om ’100 % grön energi’ håller inte längre”, säger Nils Söderström, vd för renbloc. ”Vi måste bryta med gamla uppfattningar om vi ska sänka våra energiutsläpp. Med vår teknik kommer elfordon att veta exakt vilken typ av energi de får och dess exakta koldioxidutsläpp – ner till grammet!”
Tillsammans kan ABB, ElonRoad, Holtab och renbloc erbjuda en komplett och unik lösning som kan multipliceras i och utanför Sveriges gränser och erbjuda en säker, smart och hållbar elväg med inbyggda digitala lösningar. Både elvägen med tillhörande elektrisk infrastruktur och de digitala tjänsterna som möjliggör ett energioptimerat system kan levereras som en tjänst.
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke