Connect with us

Marknadsnyheter

Inför Alla hjärtans dag – så många svenskar nätdejtar

Published

on

må, feb 12, 2018 15:33 CET

Drygt 1,5 miljon svenskar har nätdejtat och var tionde har gjort det senaste året. Det visar statistik ur rapporten Svenskarna och internet 2017 från Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

Inför alla hjärtans 14:e februari kommer här statistik på svenskarnas nätdejtande. Statistiken är hämtad ur IIS rapport Svenskarna och internet 2017 som släpptes i höstas.

Var tredje ungdom har nätdejtat senaste året

1,5 miljoner, alltså 20 procent av de svenska internetanvändarna (16 år och uppåt) har testat nätdejting någon gång, 11 procent det senaste året. Bland de yngre är det dock betydligt vanligare – var tredje 16-25-åring har nätdejtat senaste året.

Intresset för att använda dejtingsajter och appar är givetvis också förknippat med det civilstånd man har. 35 procent av de ensamstående har dejtat senaste året medan ingen av de gifta i undersökningen har gjort det. Det är också vanligare att personer som bor i storstad har nätdejtat (13 %) senaste året än personer som bor på landsbygden (8 %).

Vad hände sedan?

Leder då nätdejtandet till några långvariga relationer? De i undersökningen som uppgav att de använt dejtingsajter eller dejtingappar fick följdfrågan om vad som hade hänt sedan. 15 procent svarade att de hade blivit sambo eller gifta, 13 procent hade startat en relation. Ytterligare 34 procent hade träffat någon med det blev inget och resterande 38 procent hittade ingen.

Tinder

Tinder lanserades 2014 är en av de populäraste dejtingapparna, 7 procent av deltagarna i undersökningen använder den någon gång. Bland de mellan 16 och 25 år använder mer än var fjärde man (27 %) och mer än var femte kvinna (21 %) dejtingappen.

Mellan 26 och 35 år använder 18 procent av männen och 14 procent av kvinnorna Tinder. I åldersgrupperna över det finns det en och annan Tinderanvändare, men de är så få att de knappt syns i statistiken.

Om undersökningen

Hela undersökningen finns på svenskarnaochinternet.se, avsnittet om nätdejting hittar ni här. Där går det att spara ned bilder på diagram eller ladda ner tabeller i excelformat. Svenskarna och internet är Sveriges största undersökning om svenskarnas internetanvändning och har genomförts sedan år 2000. 3000 personer deltog i undersökningen för 2017. 

Tidslinje över nätdejtingens historia på Internetmuseum

För mer digital kärlek, ta gärna en titt på Internetmuseums uppdaterade temautställning om nätdejting. Här går det att följa nätdejtingens historia, från Aftonbladet chat via spraydejt fram till dagens dejtingappar.  

För mer information:

Pamela Davidsson, projektledare för undersökningen Svenskarna och internet
pamela.davidsson@iis.se
0708-11 40 65

Elisabeth Standár, Pressansvarig IIS
elisabeth.standar@iis.se
0704-07 58 29

Om Internetstiftelsen i Sverige, IIS

Internetstiftelsen i Sverige, IIS, är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige. IIS ansvarar för drift och administration av internets svenska toppdomän .se. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad olika satsningar inom forskning, utbildning och undervisning. Till exempel start- och mötesplatsen Goto10, konferensen Internetdagarna, undersökningen Svenskarna och internet och mätverktyget Bredbandskollen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nivika inleder nytt återköp av egna aktier

Published

on

By

Nivika har avslutat sitt senaste återköpsprogram, där aktier för 50 miljoner kronor har köpts tillbaka.

Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 februari 2024 har styrelsen för Nivika Fastigheter AB (publ) beslutat att påbörja ett nytt återköpsprogram av egna aktier till ett belopp om upp till 50 miljoner kronor under perioden 2 januari till 30 april 2025.

På stämman bemyndigades styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om förvärv av aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

Återköpsprogrammet ger ökade möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur från tid till annan. Bland annat ges möjlighet att kunna överlåta aktier som likvid i samband med eventuella förvärv.

Återköp av egna aktier ska ombesörjas av en investmentbank eller finansiellt institut samt ske i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser i Nasdaqs regelverk för emittenter – Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares.

För information om genomförandet av återköp av egna aktier, se www.nasdaqomxnordic.com. Återköp av egna aktier kommer inte att offentliggöras separat, såvida inte tvingande regler avseende offentliggörande är tillämpliga.

Det totala antalet aktier i bolaget är 95 885 594, varav 24 884 800 är av serie A och 71 000 794 är av serie B. Nivika innehar för närvarande 1 200 526 egna stamaktier av serie B.

 För mer information, vänligen kontakta:

Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se

Om Nivika

Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i Upgrade Invest Nordic AB (publ), org nr 559165-0642, 27:e december 2024

Published

on

By

Upgrade Invest Nordic AB (publ), org. nr 559165-0642, höll idag extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Stockholm, varvid följande beslut fattades:

  • Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om sakutdelning i form av samtliga 2 040 000 aktier och 226 666 teckningsoptioner i det helägda dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 4 AB (publ).
  • Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för utdelningen.  

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Bonsib, VD Upgrade Invest Nordic AB

+46 72 182 72 90

marcus@upgradeinvest.se

Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.