Marknadsnyheter
INFOR FÖRVANDLAR TOUCH TILL TECH MED NYA BERÖRINGSFRIA LÖSNINGAR FÖR HOTELL- OCH BESÖKSNÄRINGEN
Infor hjälper ledande hotellägare att införa säkrare rutiner för gäster och personal
Infor, ledande leverantör av sofistikerade, branschspecifika affärslösningar för molnet, presenterar idag en uppsättning beröringsfria lösningar riktade mot hotell- och besöksnäringen, spelinrättningar, restauranger och evenemang. Infor Hospitality Cloud Solutions är utformad med säkerheten för gäster och personal i åtanke. Lösningen tillgodoser hotellens driftsmässiga behov av social distansering och beröringsfria processer – såsom mobil incheckning/utcheckning, digitala nycklar och möjligheten att beställa rumservice via gästens egna digitala enhet.
– Gästerna önskar smidiga alternativ som innebär att de slipper långa köer eller att behöva vänta i trånga lobbier, och istället kan lösa sina önskemål via självbetjäning. Beröringsytor på rummen kan elimineras eller begränsas för både gästens och personalens säkerhet, säger Dorothy Creamer, analytiker på IDC. Att gäster kan använda sin egen mobila enhet när det är möjligt, kommer att vara avgörande för att skapa förtroende hos gästerna och skapa lojalitet. Det kräver dock att hotellsystemen är flexibla och säkra nog att stödja en mängd av dessa servicealternativ, samtidigt som både gäst- och affärsdata skyddas.
Infors lösningar Infor Hospitality Management Solution (HMS), Infor HMS Online Check In, Infor HMS Online Check Out och Infor POS Order Now har adderats till Infor Hospitality Cloud Solution Suite för att göra varje vistelse enkel, tydlig och bekväm. Nytt i denna paketering är webbaserade verktyg som ger gästerna möjlighet att hantera sin in- och utcheckning enligt egna önskemål, till exempel via sin telefon. Lösningen fungerar i realtid och hjälper hotellägare att hålla jämna steg med den moderna gästens snabba livsstil via en välkomnande och skräddarsydd kontaktlös självbetjäningstjänst. Dessutom har Infors restauranglösning (Infor Point of Sale) förbättrats med Self-Service Order Now-lösningen för online-beställning av mat. Gästerna kan beställa mat online via sin smarta enhet direkt från hotellrummet eller inne på restaurangen för att bibehålla social distansering. Infors Table Reservations-lösningar gör att företag kan boka bord för matgäster och andra resurser som kräver social distansering, såsom gym, bowlingbanor och liknande.
Med Infor HMS kan hotellägare reducera den fysisk kontakten för personalen med gästerna. Nya sanitetsprotokoll hanteras enkelt via en app och personalen kan arbeta via sina egna enheter utan kontakt med andra. Socialt avstånd kan också upprätthållas under in- och utcheckningsprocessen genom att gästerna själva kan sköta detta via sin enhet och Infors webbaserade Infor Guest-Self Service lösning. Det betyder också att social interaktion för gäster kan minskas genom en papperslös gästupplevelse för incheckning och utcheckning. Gästerna kan använda sina mobila enheter för att uppdatera sin ankomsttid under resan eller välja ett rum på förhand så att receptionen kan förbereda ankomsten. Betalningar kan slutföras via digitala betalningslösningar som stöds av kredit- och betalkort. Vid avresa kan utcheckning göras beröringsfritt.
Användare får tillgång till Infor Hospitality Cloud Solution via en säker webbläsare eller en mobil plattform. Infor Hospitality Cloud Solution stärker ett mobilt arbetssätt genom omfattande mobilitetsfunktioner för hotelldrift, försäljning, catering- och restaurang, bordsreservation och uppföljning av intäkter. Alla särskilt viktiga i tider då många medarbetare fortsätter att arbeta på distans. Infor Hospitality Cloud Solution är en komplett molnlösning och fungerar direkt via en webbläsare och ger hotellägare platsoberoende tillgång till deras data.
– Snabbhet är avgörande just nu, säger Jason Floyd, senior vice president och general manager för Infor Hospitality. Hotell, resorts och spelorganisationer måste agera snabbare än någonsin – och då spelar molnet en viktig roll. I tider av väsentliga förändringar, måste organisationer luta sig mot modern teknik för att införa nya strategier och processer så snabbt som möjligt. Vi har investerat mycket i vår svit Hospitality för att säkerställa att våra kunder snabbt kan omfamna förändringar i takt med att de åter välkomnar sina gäster. Och samtidigt upprätthålla den högsta säkerheten för medarbetare.
Mer information:
Michael Jäderholm, Andréasson Public Relations
070-725 2552
Richard Moore, Infor
+44 (0)7976 111 243
Om Infor
Infor är en ledande leverantör av sofistikerade, branschspecifika affärsprogram för molnet. Infor har 17 000 medarbetare och över 67 000 kunder i 178 länder och utformar programvara som håller för framtiden. Mer information: www.infor.se
Bland Infors kunder finns:
- De 20 ledande företagen inom flyg- och rymdindustrin
- 9 av de 10 ledande högteknologiska företagen
- 14 av de 25 största vårdgivarnätverken i USA
- 19 av de 20 största städerna i USA
- 18 av de 20 ledande leverantörerna inom bilindustrin
- 14 av de 20 ledande företagen inom industriell distribution
- 13 av de 20 ledande globala detaljhandelsföretagen
- 4 av de 5 ledande bryggerierna
- 17 av de 20 ledande globala bankerna
- 9 av de 10 största globala hotellkedjorna
- 7 av de 10 ledande globala lyxvarumärkena
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke