Connect with us

Marknadsnyheter

Infrastruktur möjlig vinnare när Kina storsatsar på ”Nya sidenvägen”

Published

on

sö, jul 08, 2018 08:00 CET

Legg Masons dotterbolag RARE Infrastructure ser flera nya långsiktiga möjligheter för infrastruktur, tack vare den senaste tidens ökade aktivitet i Kinas infrastruktursatsning ”Ett bälte, en väg” – eller den nya sidenvägen som den också kallas. 

Utvecklingen för den kinesiska infrastruktursatsningen som i folkmun kallas ”Ett bälte, en väg” var relativt långsam under åren 2015 och 2016, främst på grund av landets kapitalstyrning och valutaoro. Men nu har satsningen tagit fart igen, med finansiell uppbackning av Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB). 

”Ett bälte, en väg” är en viktig handelspolicy och ekonomisk strategi, tänkt att bli den nya tidens sidenväg som löper från Kina och genom Europa. Områden som anses viktiga för satsningen inkluderar allt från järnvägar, vägar och hamnar till energiinfrastruktur.

– Med tanke på hur stora investeringarna är i den här satsningen kan det faktiskt visa sig att de ekonomiska fördelarna är större i andra utvecklingsländer i Sydostasien än i just Kina, säger Charles Hamieh, fondförvaltare på RARE Infrastructure.

Enligt Charles Hamieh är det främsta målet med satsningen på medellång och lång sikt en diversifiering av Kinas nuvarande exportmarknader. En annan viktig, men kortsiktig, fördel är också att man kan lyckas minska överskott på råvaror, framförallt stål och cement. Dessutom finns det stora möjligheter för både verkstadsindustrin och byggsektorn, som exempelvis tillverkare av järnvägsutrustning, att växa tack vare tillkomsten av nya uppdrag utomlands.

Det noterade bolaget China Merchant Port Holdings (CMP) är ett exempel på bolag som enligt Charles Hamieh är väl positionerat för att tjäna på Kinas storsatsning på infrastruktur och frihandelszoner. Bolaget är Kinas största hamnoperatör i landets fem största hamnregioner och har exponering mot åtta av landets största hamnar, bland annat mot Shanghai och Shenzhen som tillhör världens tre största. 

– Hamnarna längs med satsningens sjöväg, den så kallade maritima sidenvägen, kan bli de stora vinnarna utanför Kina på kort sikt, lägger Charles Hamieh till. 

RARE Infrastructures hållning är att ”Ett bälte, en väg” har en begränsad påverkan på global infrastruktur på medellång sikt, men man ser flera långsiktiga investeringsmöjligheter på tillväxtmarknaderna. 

– Infrastrukturtillgångar har alla förutsättningar att bli en av de största vinnarna på de långsiktiga trender som driver tillväxtmarknaderna. De ger direkt tillgång till tillväxtmarknadernas inhemska efterfrågan och drivkrafter, samtidigt som de skapar underliggande intäkter som är mer defensiva tack vare deras regulatoriska natur, med tydlig koppling till inflationen, avslutar Charles Hamieh.

För mer information, kontakta:

Legg Mason Global Asset Management
Constanze Ullmann +44 (0) 207 070 7438

CUllmann@leggmason.com

Hallvarsson Halvarsson
Eric Tapper +46 (0) 76 109 05 80

eric.tapper@halvarsson.se

Notes to editors:

Past performance is not a reliable indicator of future results. The value of investments and the income from them may go down as well as up and you may not get back the amount you originally invested

About Legg Mason

Guided by a mission of Investing to Improve Lives,TM  Legg Mason helps investors globally achieve better financial outcomes by expanding choice across investment strategies, vehicles and investor access through independent investment managers with diverse expertise in equity, fixed income, alternative and liquidity investments. Legg Mason’s assets under management are $754.1 billion as of March 31, 2018.  To learn more, visit our web site, our newsroom, or follow us on LinkedInTwitter, or Facebook
www.leggmason.co.uk

About RARE Infrastructure 

Focused exclusively on global listed infrastructure, RARE is a specialist investment manager founded in 2006. RARE’s investment approach is reflected in the name – Risk-Adjusted Returns to Equity (RARE) with the understanding and management of the relationship between risk and return at the heart of RARE’s bottom-up investment process. RARE’s mission is to provide investors with portfolios of high-quality global infrastructure assets with the goal of delivering strong absolute returns over an investment cycle. www.RAREinfrastructure.com

Important information:

This information and data in this material has been prepared from sources believed reliable but is not guaranteed in any way by Legg Mason Investments (Europe) Limited nor any Legg Mason, Inc. company or affiliate (together “Legg Mason”). No representation is made that the information is correct as of any time subsequent to its date.  

This material is not intended for any person or use that would be contrary to local law or regulation.  Legg Mason is not responsible and takes no liability for the onward transmission of this material.

Issued and approved by Legg Mason Investments (Europe) Limited, registered office 201 Bishopsgate, London, EC2M 3AB. Registered in England and Wales, Company No. 1732037. Authorised and regulated by the UK Financial Conduct Authority.

This information is only for use by eligible counterparties, qualified investors or for professional adviser use with advised customers only. Not for distribution to the public.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.