Marknadsnyheter
Ingen anslutning har ’stängts ned’ med anledning av drift och underhåll


I tidningar och sociala medier förekommer det kommentarer om att vi har stängt ned anslutningen för våra kunder i samband med avisering av en villkorsändring för drift och underhåll. Det stämmer inte och vi vill här förklara hur aviseringsflödet fungerar för dem som har drift och underhåll i sitt avtal.
Kunden får först ett brev med avisering om villkorsändring. I brevet finns en länk i text som kunden kan använda för att läsa om villkorsändringen och godkänna eller bara stänga fönstret och surfa vidare.
De som väljer att avvakta får efter en dryg månad en aviseringsportal via sin anslutning för att läsa och godkänna villkoren. I portalen finns två val. Man kan godkänna villkoren och sedan surfa vidare eller trycka ”Senarelägg” och surfa vidare. Funktionen senarelägg är viktig för att kunden ska kunna kontakta oss vid osäkerhet. Om kunden väljer senarelägg så pausas aviseringen och kunden kan surfa vidare.
Det finns ingen funktion eller rutin hos Open Infra att stänga ned en kundanslutning med anledning av drift och underhåll. Det som kan hända är att kundens router tillfälligt tappar kontakten med internet när kunden lämnar aviseringsportalen varför vi i portalen informerar om att man kan behöva starta om fiberboxen eller routern för att komma i gång snabbare. Vissa kunder kan ha upplevt detta som en avstängning.
Open Infra har haft en avgift för drift och underhåll i alla sina avtal sedan 2016. Det är tredje året som aviseringen för en villkorsändring sker på det här sättet. Totalt har ca 40 000 kunder besökt vår portal i år efter att ha fått brev eller mejl först.
Kunder som har installationsavtal som är äldre än 2016 omfattas inte av villkorsändringen. Det är dessa kunder som har blivit aviserade på ett felaktigt sätt. Vi ber om ursäkt för den olägenhet det kan ha orsakat våra kunder.
Det vi ville säga till dessa kunder är att vi erbjuder dem att ta del av drift och underhåll så att de kan få låga fasta priser på service- och reparationskostnader och fasta inställelsetider för våra tekniker. Kunder som har äldre avtal är de som har mest nytta av detta då deras fiberboxar är de äldsta vi har i vårt bestånd. Men aviseringen blev fel. Det ber vi om ursäkt för och vi har skickat brev till alla som är berörda.
De kunder som blivit aviserade på ett felaktigt sätt kan naturligtvis dra tillbaka sitt godkännande av villkorsändringen genom att meddela vår kundtjänst. Har någon redan hunnit betala så betalar vi självklart tillbaka utan ytterligare kostnad.
Anya Alenberg, press- och kommunikationschef
anya.alenberg@openinfra.com
076-492 53 74
14 september 2023: Tydligare villkor och sänkta kostnader för fiberreparation på tomt
13 juni 2023: Investeringar i nätet för att öka kapacitet och tillgänglighet
4 maj 2023: Hög hastighet är det nya normala – nu erbjuder vi multigig-tjänster
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke