Connect with us

Marknadsnyheter

Intensivt förändringsarbete under kvartalet

Published

on

Acroud AB (publ) har gjort ett stabilt kvartal som karaktäriserats av ett intensivt förändringsarbete där omstrukturering, refinansiering samt namnbyte av verksamheten har effektuerats i högt tempo för att skapa förutsättningar för kommande framgångar och tillväxt.

ANDRA KVARTALET 2020

  • Intäkterna uppgick till 3 567 kEUR (3 497).
  • EBITDA uppgick till 1 499 kEUR (2 024). Justerad EBITDA (justerat för jämförelsestörande poster) uppgick till 2 058 kEUR (2 024).
  • Resultat efter skatt uppgick till -1 144 kEUR (1 242).
  • Justerat resultat efter skatt (justerat för jämförelsestörande poster och valutakursfluktuationer) uppgick till 1 297 kEUR (717).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,015 EUR (0,016). Justerat resultat per aktie (justerat för jämförelsestörande poster och valutakursfluktuationer) uppgick till 0.017 EUR (0.009).
  • New Depositing Customers (NDC) ökade med 8% (-29%).
  • Kassaflöde för den löpande verksamheten uppgick till 2 442 kEUR (1 983 kEUR).

FÖRSTA HALVÅRET 2020

  • Intäkterna uppgick till 6 757 kEUR (7 550).
  • EBITDA uppgick till 3 239 kEUR (4 577). Justerad EBITDA (justerat för jämförelsestörande poster) uppgick till 3 798 kEUR (4 577).
  • Resultat efter skatt uppgick till 1 614 kEUR (3 183). Justerat resultat efter skatt (justerat för jämförelsestörande poster och valutakursfluktuationer) uppgick till 2 736 kEUR (2 210).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,021 EUR (0,042). Justerat resultat per aktie (justerat för jämförelsestörande poster och valutakursfluktuationer) uppgick till 0.036 EUR (0.029)
  • New Depositing Customers (NDC) minskade med -5% (-22%).
  • Kassaflöde för den löpande verksamheten uppgick till 4 067 kEUR (4 824 kEUR).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

  • Bolaget ansökte i april om godkännande från obligationsinnehavarna gällande vissa ändringar i villkoren för bolagets utestående seniora och säkerställda obligationslån
  • I maj kommunicerades att bolaget erhållit en kvalificerad majoritet som röstat för de föreslagna villkorsändringarna av obligationsvillkoren för det utestående seniora och säkerställda obligationslånet. Som del av villkorsändringen ingick bland annat en förlängning av löptiden till september 2022 samt en bibehållen ränta om 7,25%
  • Bolaget gav i maj en uppdatering kring resultatet för Q2 2020 i samband med att en betydande strategisk genomlysning samt omstrukturering av bolagets verksamhet gjordes av den nya VD’n, vilket har skapat en mer tydlig operativ organisation med tydligare processer och ansvarsområden med fokus på färre produkter, samtidigt som bolaget anställt mer operativ kompetens för att driva tillväxt
  • Acroud utförde ytterligare återköp av bolagets egna företagsobligationer över marknaden, motsvarande ett nominellt belopp om 3,0 mSEK. Inkluderande tidigare kommunicerade återköp om 122 mSEK, har Acroud återköpt obligationer för 125 mSEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

  • Bolaget anpassade sig och vidtog åtgärder för att skapa en stark långsiktig position på den Nederländska marknaden. Åtgärderna innebar en anpassning av produkterbjudandet för att vara förenliga med reglerna på den Nederländska marknaden tills dess att den nya spellagen träder i kraft under det första kvartalet 2021. Även om anpassningen kommer medföra en negativ intäktspåverkan på kort sikt, så är åtgärderna en långsiktig investering för att säkerställa en stark position och hållbar utveckling för den Nederländska verksamheten över tid.
  • Namnbyte skedde till Acroud från Net Gaming Europe. Namnbytet skedde som en del av det omfattande förändringsarbete som inletts i samband med att Robert Andersson har tillträtt som VD och som innebär intensifierad fokus på organisk tillväxt och entreprenörskap. I samband med namnbytet bytte även bolaget ”ticker symbol” på Nasdaq till ”ACROUD” från den 17e juli.

VD-ord: A Challenger on a Quest

Det känns bra att vi har kunnat se ett ökat tempo och flexibilitet inom organisationen under vad som ändå måste ses som en utmanande tid på många vis för hela världen. Ser vi specifikt på vår bransch så har Sportbettingen varit en stor utmaning. Ser vi på det gångna kvartalet med 3,567 kEUR i intäkter och 1,499 kEUR i EBITDA, vilket under kvartalet har påverkats av engångskostnader om drygt 550 kEUR. Vi växer sekventiellt medan utvecklingen är relativt ”platt” jämfört med föregående år. Vårt fokus att ta till vara på bolagets potential i form av medarbetare, kunder, slutanvändare, brands och geografiska marknader framåt i hög fart kommer medföra tillväxt över tid. En sak som har blivit tydligt för mig under mitt första halvår är att bolaget har haft en avsaknad av fokus, där man försökt åstadkomma för många saker samtidigt, och då är det svårt att få till något riktigt bra. Detta är nu ändrat och vi allokerar mer resurser till färre fokusområden.

Det andra kvartalet kan man säga har karaktäriserats av ett intensivt förändringsarbete där omstrukturering, refinansiering samt namnbyte av verksamheten har effektuerats i högt tempo för att skapa förutsättningar för kommande framgångar och tillväxt. Som jag skrev i mitt förra VD ord så är det fokus på att bygga snabbt och effektivt bolag med en stark organisation genomsyrat av entreprenörsanda samt tillväxtfokus. Det jag kan konstatera är att vi under Q2 har levererat på det. Vi har genomfört en kompetensväxling där vi anställt ny spjutspetskompetens primärt inom operations, har stängt ner det svenska kontoret, samlat bolagen under ett namn, stärkt kapitalstrukturen och avvecklat brands som ej skall prioriteras. Allt detta har medfört jämförelsestörande poster (engångskostnader) om drygt 550 kEUR, och kommer leda till kostnadsbesparingar om drygt 300 kEUR årligen samtidigt som vi har skapat ett betydligt starkare och framåtlutat bolag anpassat för tillväxt över tid.

I juli valde vi att vidtaga snabba åtgärder för att skapa bäst möjliga långsiktiga utgångsläge för att ta del av den nederländska marknaden så snabbt som möjligt. Åtgärderna innebär en anpassning av produkterbjudandet för att vara förenligt med reglerna på den Nederländska marknaden tills dess att den nya spellagen träder i kraft första kvartalet 2021. Anpassningen i Nederländerna kommer medföra en negativ intäktspåverkan på kort sikt. Vi ser åtgärderna som en långsiktig investering för att säkerställa en stark och hållbar position över tid av vår verksamhet på den kommande reglerade Nederländska marknaden.

Den kraftiga trafikökningen inom poker och casino under mars tills maj har avmattats sedan mitten av juni och normaliserats till en nivå likt den innan COVID-19. Vi ser därför att tredje och fjärde kvartalet sammantaget kommer vara mer utmanande.

Vår övertygelse är att vi identifierat utmaningarna och skapat åtgärdsprogram för att optimera bolagets framtida utveckling.

USA status

Vi ser ett ökat fokus på de snabbast växande varumärkena inom bolaget och vi har under Q2 intensifierat vårt fokus på den Nordamerikanska marknaden och tillsatt ett operativt team dedikerat för denna marknad. Vi ser ett ökat trafikflöde i Nordamerika samtidigt som vi har intensifierat arbetet med licensansökningar i flertalet nya stater, vilka är under behandling. Några av dessa är t.ex. Pennsylvania, Indiana, West Virginia, Michigan samt Colorado. Även om konkurrensen har tilltagit det senaste året på den Nordamerikanska marknaden ser vi, med rätt fokus och rätt team, att vi skall skapa en tillväxtresa med såväl nya så som nuvarande varumärken i takt med att fler stater ”öppnar”.

Ett bolag, en framgång

Logiken i att helt byta namn till Acroud är enkel och har varit en del av det omfattande förändringsarbetet som skett. Verksamheten har bedrivits under flera namn tidigare vilket skapat otydlighet samt ineffektivitet både internt och externt sett, vilket var tydligt för mig direkt när jag tillträdde som VD. I Sverige och på börsen var bolaget känt som Net Gaming, medan i branschen och globalt sett kallades bolaget Highlight Media. Där av var det naturligt att snabbt och kraftfullt genomföra både namnbyte samt omorganisation direkt för att få en nystart av bolaget under ett helt nytt namn som vi kan samlas under och därmed även skaffa en gemensam kommunikationsplattform. En ordentlig nystart helt enkelt. Detta blev Acroud, och beskrivs enklast med vårt manifest:

We are a challenger on a quest.

We are adapting and we are here to disrupt and claim what hasn’t been claimed.

We are here for the challenge, for the joy, for the pride of giving people guidance in their everyday life and supporting brands building their crowds.

We are here for the challenge because that’s our motto on how to enable synergies between people and brands.

We are here for the joy because that’s our motto on how to attract and nurture existing and future talent.

We are here for the pride because that’s our motto on how to build confidence and long-lasting relationships.

We are a challenger on a quest, and our journey has just begun.

We are Acroud. Join the ride.

Vi jobbar med att stärka bolagets kapitalstruktur

För att skapa förutsättningar för framtida tillväxt och frigöra kapital för den operativa verksamheten är det hög prioritet att kontinuerligt optimera bolagets kapitalstruktur.

En milstolpe i detta arbete var att en kvalificerad majoritet av obligationsinnehavarna i maj röstade för föreslagna villkorsändringar av obligationsvillkoren däribland att förlänga förfallodagen med två år till september 2022, vilket var ett styrkebesked samt ger oss arbetsro. Som ett ytterligare led i att optimera vår kapitalstruktur har vi genomfört återköp av bolagets egna obligationer över marknaden under 2019 samt i mars 2020. Återköp har skett till ett motsvarande nominellt belopp om 67 mSEK under 2019 samt ytterligare 55 mSEK i mars 2020, och under det andra kvartalet 2020 har ytterligare återköp om 3 mSEK genomförts. Vi kommer fortsätta se över bolagets kapitalstruktur och optimera denna inför vår tillväxtresa.

Nu fortsätter vi att skriva på ett nytt viktigt kapitel i bolagets historia där vi som har förmånen att arbeta inom företaget gemensamt kommer bygga ett starkare, lönsammare och roligare företag, vilket kommer gynna alla såväl kunder, slutanvändare, leverantörer och inte minst dig som aktieägare.

Join the Ride!

Acrouds VD Robert Andersson och CFO Gustav Vadenbring presenterar rapporten, som följs av en frågestund. Presentationen kommer att hållas på engelska och går att följa på www.acroud.com eller via https://tv.streamfabriken.com/acroud-q2-2020

För att ta del av presentationen via telefon, ring något av följande nummer:

Från Sverige: +46850558359
Från Storbritannien: +443333009262
Från USA: +18446251570

Webbsändningen och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängliga på www.acroud.com och kan ses i efterhand.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Robert Andersson, VD och koncernchef
+356 9999 8017

Gustav Vadenbring, CFO
+356 9967 6001

ACROUD AB (publ)
Telefon:     +356 2132 3750/1
E-mail:   info@acroud.com
Websida:   www.acroud.com

Certified Adviser: FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 8 528 00 399

Denna information är sådan som ACROUD AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnas av kontaktpersonen ovan för publicering den 13 augusti 2020 08.00 CET.

Om ACROUD AB
ACROUD äger, driver och utvecklar högkvalitativa jämförelsesajter främst inom iGaming affiliation i syfte att hjälpa våra partners genom att driva högkvalitativa användare till bolagets kunder – främst speloperatörer. Genom sajterna genererar ACROUD användare av hög kvalitet till främst globala speloperatörer. Företaget grundades 2003 och har drygt 70 medarbetare med huvudkontor på Malta. Aktien (ACROUD) är noterad på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser: FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 8 528 00 399

Continue Reading

Marknadsnyheter

Allvarlig arbetsplatsolycka på projekt i Hyllie, Malmö

Published

on

By

Under måndagseftermiddagen inträffade en allvarlig arbetsplatsolycka i Hyllie, Malmö. Räddningstjänsten och polis var snabbt på plats och konstaterade att en man som arbetade för en underentreprenör till Veidekke var bekräftad avliden.

Det är med stor sorg vi tagit emot beskedet om det tragiska som hänt, och vi tänker först och främst på hans anhöriga och på de drabbade på arbetsplatsen, säger Charlotta Nilsén, verksamhetsområdeschef Bygg.

Anhöriga är underrättade av polisen. Vi på Veidekke kommer att bistå arbetsmiljöverket och polisen med all information som behövs för att få klarhet i vad som har orsakat olyckan.

Vi uppdaterar med mer information så fort vi vet mer. Tillsvidare så hänvisar vi till räddningstjänst och polis.

För mer information kontakta:

Melissa Mahan, kommunikation- och marknadschef Veidekke Bygg, tfn 072-227 94 34

Veidekke är en av Skandinaviens ledande entreprenörer och utför alla sorters bygg- och anläggningsuppdrag. Involvering och lokalkunskap kännetecknar verksamheten. Koncernen omsätter ca 43 miljarder NOK och hälften av de ca 8000 medarbetarna äger aktier i verksamheten. Veidekke är noterat på Oslobörs och har sedan starten 1936 alltid gått med vinst.

Continue Reading

Marknadsnyheter

edyoutec publicerar Årsredovisning 2023

Published

on

By

edyoutec AB (”edyoutec” eller ”Bolaget”) publicerar härmed årsredovisning för räkenskapsåret 2023. Årsredovisningen bifogas till detta pressmeddelande och finns nu tillgänglig att ladda ner på bolagets hemsida www.edyoutec.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post:
eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00

Om edyoutec
edyoutec AB
är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel (”F2P”) inom mobilspel för Android och iOS.

För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL ÅRSSTÄMMA I WONDERBOO HOLDING AB (PUBL)

Published

on

By

Aktieägarna i Wonderboo Holding AB, org.nr 559397–1723 (”Bolaget”), kallas härmed till årsstämma den 27 juni 2024 kl. 10.00 i Eversheds Sutherland Advokatbyrås lokaler på Sveavägen 20, Stockholm. Inregistrering börjar kl. 09.45.

RÄTT ATT DELTA OCH ANMÄLAN

Aktieägare som önskar delta på årsstämman ska

  • dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 18 juni 2024,
  • dels anmäla sitt deltagande senast den 20 juni 2024 via e-post till anmalan@wonderboo.com eller per post till Wonderboo Holding AB, Färögatan 33, 24 tr, 164 51 Kista. Vid anmälan ska aktieägaren uppge namn, aktieinnehav, person- eller organisationsnummer, adress och telefonnummer samt, förekommande fall, uppgift om biträde (högst två). Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

FÖRVALTARREGISTRERADE AKTIER           

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i årsstämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen den 18 juni 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering). Aktieägare som önskar registrera aktierna i eget namn måste, i enlighet med respektive förvaltares rutiner, begära att förvaltaren gör sådan rösträttsregistrering. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast den 20 juni 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

FULLMAKTER

Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig, av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt för ombudet. Fullmaktens giltighetstid får vara högst fem år om det särskilt anges. Anges ingen giltighetstid gäller fullmakten högst ett år. Om fullmakten utfärdas av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid före årsstämman insändas per brev till Bolaget på ovan angiven adress. Fullmaktsformuläret finns tillgängligt på Bolagets hemsida (www.wonderboo.com) senast tre veckor innan stämman.

FÖRSLAG TILL DAGORDNING

  1. Årsstämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid årsstämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justeringspersoner
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse
  8. Beslut om:
  1. Fastställande av resultaträkningen och balansräkningen, samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse;
  2. dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen; och
  3. ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och den verkställande direktören
  1. Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorerna
  2. Val av ledamöter till styrelsen och val av revisor
  3. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler
  4. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta vidta smärre justeringar av besluten
  5. Stämmans avslutande

FÖRSLAG TILL BESLUT

Punkt 8b – Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023 och att periodens resultat överförs i ny räkning.

Punkt 9 – Fastställande av arvoden till styrelsen och revisor

Det föreslås att inga styrelsearvoden ska utgå till de ordinarie styrelseledamöterna eller till styrelsens ordförande.

Som tidigare kommunicerats har Bolaget ansökt om upptagande till handel på NGM Nordic SME. Fram till att ansökan har godkänts är förslaget att inget arvode ska utgå till styrelsens ledamöter.

Vidare föreslås att arvode till Bolagets revisor ska utgå enligt med godkänd räkning.

Punkt 10 – Val av ledamöter till styrelsen och val av revisor

För perioden fram till slutet av nästa årsstämma föreslås att antalet styrelseledamöter ska vara fyra (4), utan suppleanter.

Det föreslås att Anders Blom, Björn Rosengren och Daniel Rudeklint omväljs till ordinarie styrelseledamöter. Angelica Stebrant har avböjt omval. En fjärde styrelseledamot kommer att presenteras genom pressmeddelande så snart som möjligt.

Styrelsen föreslår, för perioden fram till slutet av nästa årsstämma, omval av det registrerade revisionsbolaget WeAudit Sweden AB som Bolagets revisor. WeAudit Sweden AB har meddelat att Mikael Köver kommer att fortsätta att vara huvudansvarig revisor om WeAudit Sweden AB omväljs.

Punkt 11 – Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emissioner av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen fram till nästa årsstämma besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom emission av nya aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Nyemissioner av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler får ske utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. aktiebolagslagen får styrelsen med stöd av detta bemyndigande inte besluta om emissioner till koncernens styrelseledamöter, anställda och andra.

Emissionen som beslutas med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för eventuell marknadsmässig emissionsrabatt. Emissionen som beslutas med stöd   av bemyndigandet ska genomföras för att förse Bolaget med rörelsekapital, öka Bolagets finansiella flexibilitet och möjliggöra förvärv genom betalning i aktier.

Beslut enligt denna punkt kräver för dess giltighet att förslaget biträds av aktieägare representerande minst två tredjedelar (2/3) av såväl de vid stämman avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Punkt 12 – Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta vidta smärre justeringar av besluten

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen, den verkställande direktören eller den styrelsen i övrigt förordnar, att vidta sådana smärre justeringar och förtydliganden av de på årsstämman fattade besluten i den utsträckning detta är nödvändigt för registrering av besluten.

ÖVRIGT

Aktier och röster i Bolaget

Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse är det totala antalet registrerade aktier i Bolaget till 5 756 612 aktier, vilket motsvarar 5 756 612 röster.

Aktieägares rätt att begära upplysningar

Aktieägare har rätt att begära upplysningar i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen (2005:551) avseende förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av Bolagets ekonomiska situation. Styrelsen och den verkställande direktören ska lämna sådana upplysningar om styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget. Upplysningsplikten gäller även Bolagets förhållande till annat koncernföretag, koncernredovisningen samt ovan nämnda förhållanden beträffande dotterföretag.  Aktieägare har rätt att på årsstämman ställa frågor till Bolaget om de ärenden och förslag som ska tas upp på årsstämman.

Handlingar

Årsredovisning, koncernredovisning och revisionsberättelse samt övriga handlingar hänförliga till föreslagna beslut till årsstämman kommer finnas tillgängliga på Bolagets kontor och webbplats www.wonderboo.com senast tre veckor innan årsstämman. Samtliga handlingar skickas även till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter som samlas in från den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken, inkomna anmälningar, poströstningsformulär samt uppgifter om ombud och biträden kommer att användas för registrering, upprättande av röstlängd för bolagsstämman och, i förekommande fall, stämmoprotokoll. För ytterligare information om hur dina personuppgifter behandlas, se www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

______________________

Stockholm i maj 2024

Wonderboo Holding AB

Styrelsen

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.