Marknadsnyheter
Intervju med Elie Komo, vd för Kiliaro

Kiliaro ska leverera nästa generations sociala bildgalleriplattform för foto och video, med hög integritet, säkerhet och trygghet.
1. Berätta om börsintroduktionen. Vad har hänt med bolaget sedan dess?
Vi har sedan börsintroduktionen flyttat fram positionerna på många fronter. Organisationen för sälj och teknik har förstärkts för att exekvera enligt vår tillväxtstrategi. Under Q4 lanserade vi världsnyheten ”Live-Sharing”, som är ett innovativt sätt att delar bilder på till vänner och familj – helt automatiskt. Detta är en av många funktionaliteter som har lanserats för vår sociala plattform bara under det senaste året.
Utöver detta innehåller produktutvecklingsplanen flera spännande funktioner samt en stor uppdatering av gränssnittet, som kommer bidra till en bättre användarupplevelse av appen. Det nya utseendet och de kommande funktionerna kommer innebära ett markant lyft av den sociala plattformen och ha en betydande påverkan för användarvänligheten. Vi ser oss själva vara med och leda utvecklingen för hur bildgalleriet för privatpersoner kommer användas och se ut i framtiden.
På kort tid har vi etablerat oss på åtta marknader för att attrahera användare i respektive land. I Turkiet, som har en befolkningsstorlek på cirka 90 miljoner, har vi etablerat fysisk närvaro med representanter som arbetar för att exekvera vår sälj- och marknadsstrategi fysiskt på plats. Vi levererar enligt vår tillväxtstrategi och ser ett stort intresse kring vår tjänst hos potentiella B2B-partners och användare. Framtiden ser ljus ut!
2. Berätta lite om era visioner. Vart är ni på väg?
Kiliaros vision är att erbjuda alla i världen möjligheten att lagra, organisera och dela foto och video med hög integritet, säkerhet och trygghet. Vårt mål är att leverera nästa generations sociala bildgalleriplattform för foto och video, där vi erbjuder möjligheten att interagera med nära och kära i ett tryggt och kontrollerat format.
3. Vilka är era största utmaningar?
En utmaning är att inte kunna accelerera enligt plan,sam att acceptansen för vår tjänst inte skulle få det fästet som vi förväntar oss. Det är absolut en risk, samtidigt som vi ser världen som vår spelplan – och därav bedöms inte risken särskilt stor.
4. Vad har, i närtid, påverkat eller påverkar bolagets position mest?
Vår position har varit definierad sedan start. Det vi ser ännu tydligare nu, är ett ökat behov av tjänster som möjliggör att man tillåts vara privat med foto och video, och att användaren äger sin egna data. Samtidigt får de stora jättarna inom området bildhantering kritik för att deras sociala koncept påverkar samhället på ett negativt sätt, och att de är en bidragande orsak till att den psykiska ohälsan har ökat. Allt fler människor är oroade för hur deras data hanteras och integritetsfrågan är något som står högt på agenda. Aldrig tidigare har dessa frågor varit så viktiga.
Vi vill ta ett samhällsansvar och erbjuder en unik tjänst som gör viktig skillnad för oss idag och våra barn i framtiden. Konceptet håller hetsen av likes, kommentarer, influencers och reklam borta samt ger användaren möjligheten att vara social med bibehållen integritet. Tack vare detta kan Kiliaro säkerställa positionen som en social bildgalleriplattform som fokuserar på foto och video som du endast delar med din privata krets. En position som är ledig.
Som aktieägare kan du känna dig trygg i att vi är ett starkt och erfaret team som har lång erfarenhet av att bygga internationella bolag. Med alla fyra grundare operativt engagerade i bolaget, sitter vi på vår teknikkompetens inhouse, vilket innebär ett enormt värde för ett bolag i vår bransch.
Marknaden, med en årlig tillväxt på 24,7% och där behovet av att lagra, organisera och dela bilder på ett mer privat och säkert sätt – ökar. En stor anledning till behovet är utvecklingen av smartphonens kameraenhet, som bidragit till den ökade volymen för foto och video. Detta är en trend som kommer hålla i sig.
Vår starka affärsmodell gör det möjligt att ladda ner Kiliaro-appen gratis, där man kan använda vår sociala funktionalitet för att dela och interagera med varandra. Syftet är att minska motståndet för att ladda ner tjänsten. Därefter erbjuds användaren på ett enkelt sätt ta del av Kiliaros premiumtjänst för endast 19 kr/mån, och ger tillgång till obegränsat med utrymme i mobilen, 100% integritet och originalkvalité. Vi ser detta som ett oslagbart och konkurrenskraftigt erbjudande.
Vår sälj- och marknadsstrategi för B2B-partnerskap är både kostnadseffektiv och beprövad med hög konvertering och lågt kundbortfall. Tillsammans med den virala tillväxten som finns inbyggd i affärsmodellen, finns alla förutsättningar att på ett kostnadseffektivt sätt attrahera nya användare via Kiliaro-ambassadörer.
Avslutningsvis vill jag säga att nuvarande och framtida aktieägare kan förvänta sig en långsiktighet hos styrelse, ledning och grundare samt en tjänst på den internationella marknaden. Som aktieägare är du med bidrar till ett mer hållbart uppkopplat liv.
För kontakt och mer info, vänligen kontakta:
Elie Komo, VD
Mail: Elie@Kiliaro.com
Telefon: 072 – 333 30 26
Kiliaro startades 2015 och är ett svenskt tech-bolag som tillhandahåller en social bildgalleri-app med tillhörande molnlagringstjänst. Tjänsten gör det möjligt att automatiskt spara och dela bilder och mediefiler, samt möjliggör social integration kring innehållet. Kiliaro är noterat på Nasdaq First North Growth Market, med kortnamnet KILI.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke