Marknadsnyheter
Intrum offentliggör ett erbjudande avseende seniora obligationer om 500 miljoner euro med löptid till 2025
Intrum har idag offentliggjort ett erbjudande (“Erbjudandet”) avseende seniora obligationer med fast ränta och löptid till 2025 till ett sammanlagt nominellt värde om 500 miljoner euro (”Obligationerna”).
Medlen kommer att användas för att refinansiera en del av Intrums utestående seniora obligationer om 750 miljoner euro som förfaller 2022.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Group Treasury Director
+46 70 744 69 82
+46 8 546 102 02
emil.folkesson@intrum.com
Viktor Lindeberg, Head of Investor Relations & Group Business Control
+46 76 897 07 08
+46 8 546 102 02
viktor.lindeberg@intrum.com
ir@intrum.com
Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2020-07-23 kl. 10.45
Viktig information
Erbjudandet görs genom ett så kallat ”offering memorandum”. Detta offentliggörande utgör inte ett erbjudande om att sälja eller en uppmaning att köpa Obligationerna eller något annat värdepapper och ska inte utgöra ett erbjudande, uppmaning eller en försäljning i USA eller någon annan jurisdiktion där, eller till någon som, sådant erbjudande, uppmaning eller en försäljning skulle vara olaglig.
Obligationerna har inte registrerats, och kommer inte registreras, i enlighet med U.S. Securities Act of 1993, såsom ändrad (”Securities Act”) eller de värdepapperslagar som gäller i annan delstat eller annan jurisdiktion inom USA, och får inte erbjudas eller säljas inom USA, eller till, eller på uppdrag av eller till fördel för, amerikanska personer, utan att de registreras eller undantas från registrering eller innefattas i en transaktion som inte omfattas av registreringskravet i Securities Act. Med anledning av det nu sagda erbjuds och säljs Obligationerna i USA endast till kvalificerade institutionella köpare i enlighet med bestämmelse 144A i Securities Act samt till icke-amerikanska personer utanför USA i enlighet med Regulation S i Securities Act.
Marknadsföring av Obligationerna i Storbritannien begränsas av Financial Services and Markets Act 2000 (”FMSA”), och därmed marknadsförs inte Obligationerna till allmänheten i Storbritannien. Detta offentliggörande adresseras och riktas endast till personer som (i) befinner sig utanför Storbritannien, (ii) har yrkeserfarenhet i frågor som rör investeringar (och därigenom utgör så kallade ”investment professionals”, kvalificerade investerare, i enlighet med Artikel 19(5) i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005, såsom ändrad (”Financial Promotion Order”)), (iii) omfattas av Artikel 49(2) (a) till (d) (“high net worth companies, unincorporated associations, etc.”) i Financial Promotion Order, eller (iv) i den utsträckning det inte påverkar den lagliga distributionen av offentliggörandet i enlighet med vad som tidigare stadgas, är personer till vilka erbjudandet om att delta i en så kallad ”investment activity” (i enlighet med sektion 21 av FSMA) i samband med emissionen eller försäljningen av Obligationerna, utöver vad som sägs i punkt (i) – (iii) ovan lagligen kommuniceras (alla sådana personer tillsammans hädanefter ”relevanta personer”). Obligationerna kommer endast vara tillgängliga för relevanta personer och ingen annan än sådan relevant person får agera eller förlita sig på detta offentliggörande.
Detta offentliggörande utgör inte, och ska inte under några omständigheter utgöra, ett erbjudande till allmänheten och inte heller en inbjudan till allmänheten i samband med erbjudande i den mening som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 (i dess ändrade lydelse) såsom implementerats av Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”) medlemsstater eller Storbritannien (”Prospektförordningen”). Erbjudandet och försäljningen av Obligationerna kommer ske i enlighet med ett undantag under Prospektdirektivet, såsom implementerats av EES medlemsstater eller Storbritannien, från kravet på att upprätta ett prospekt för erbjudande av värdepapper.
Målmarknaden (MiFID II produktstyrning) omfattar endast kvalificerade motparter och professionella kunder (samtliga distributionskanaler). Inget så kallat ”PRIIPs key information document” (KID) har upprättats då dem inte är tillgängliga för s.k. retail-investerare inom EES eller Storbritannien.
Detta pressmeddelande kan innehålla så kallade ”forward looking statements”, framåtriktade uttalanden, i enlighet med sektion 27A i Securities Act och sektion 21E i Securities Exchange Act of 1934, såsom ändrad. Dessa framåtriktade uttalanden kan identifieras genom användandet av framåtriktade terminologi såsom ”tror”, ”uppskattar”, ”räknar med”, ”förväntar”, ”planerar”, ”kan”, ”ska” eller ”borde” eller, i respektive fall, deras negativa motsats, eller andra variationer eller motsvarande terminologi. framåtriktade uttalanden innefattar allt som inte omfattas av historisk fakta och innefattar uttalanden rörande Intrum eller dess dotterbolags intentioner, övertygelser eller nuvarande förväntningar rörande bland annat Erbjudandet.
Eftersom framåtriktade uttalanden grundar sig på antaganden eller uppskattningar, varav många i sin tur baseras på ytterligare antaganden, och är föremål för risker och osäkerhetsfaktorer kan de faktiska resultaten eller resultatet skilja sig väsentligt från de som framgår av de framåtriktade uttalandena vilka är ett resultat av många faktorer. Som läsare uppmärksammas du på att framåtriktade uttalanden inte utgör garantier av framtida prestationer samt att Intrum och dess dotterbolags resultat av dess verksamhet, finansiella ställning och likviditet, samt att dess utveckling inom den marknad de är verksamma i kan skilja sig väsentligt från det som anges eller föreslås i framåtriktade uttalanden i detta pressmeddelande. Även om Intrums eller dess dotterbolags resultat från verksamheten, finansiella ställning och likviditet samt utveckling inom den marknad de är verksamma stämmer överens med vad som uttryckts i de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande, utgör inte detta en garanti för framtida resultat från verksamheten, finansiella ställningen, likviditeten eller utvecklingen. Givet dessa risker och osäkerheter bör du inte förlita dig på framåtriktade uttalanden som en förutsägelse av faktiska resultat.
Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2019 hade bolaget intäkter på 16,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren
Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow
Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare
Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.
TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare
Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:
”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”
TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.
Export och internationell expansion
TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.
”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.
Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.
Utmaningar på vägen
Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.
”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”
Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.
Framtidsutsikter: 2025 och framåt
För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.
”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”
En vision för en modern hantverksbransch
Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.
”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.
Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.
Marknadsnyheter
VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024
Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.
Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.
Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.
Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.
Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.
Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.
Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.
Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.
Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.
Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.
Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.
Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också.
Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.
Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.
Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig.
Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.
Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.
Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!
Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc
Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen i Idre!
Om Zoomability Int. AB (publ)
Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.
Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.
Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.
Marknadsnyheter
God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie
En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke