Connect with us

Marknadsnyheter

Intrum – solid start på 2018

Published

on

fr, apr 27, 2018 07:00 CET

Denna information är sådan information som Intrum Justitia AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2018-04-27 kl. 07.00 CET.

  • Rörelseresultatet justerat för engångskostnader och omvärderingar av portföljer med fordringar förbättrades till 973 MSEK. Jämfört med första kvartalet (pro forma) 2017 ökade rörelseresultatet med 10%.
  • Kvartalets portföljinvesteringar uppgick till 1 373 MSEK. Det redovisade värdet av portföljinvesteringar har ökat med 7 procent sedan slutet av 2017.
  • Försäljningen av Intrum Justitias tidigare dotterföretag i Norge samt Lindorffs tidigare dotterföretag i Sverige, Danmark, Finland och Estland genomfördes den 20 mars 2018.

”Intrum har haft en stabil inledning på 2018 med en underliggande tillväxt i rörelseresultatet under första kvartalet om 10 procent. Vi ser även att våra portföljinvesteringar fortsätter att utvecklas väl och vi investerade 1,4 miljarder kr i nya portföljer under kvartalet. Inom kredithantering ökade omsättningen med 3 procent och även om verksamhetsmarginalen har sjunkit något till 25 procent så har våra åtgärder för kostnadsbesparingar och ökad effektivitet börjat ge resultat och vi förutser gradvis ökande marginaler under resten av 2018. Jag är sammantaget mycket nöjd med hur vi inlett 2018, ” säger Mikael Ericson, VD och Koncernchef Intrum.

Arbetet med integrationen och omstruktureringen efter samgåendet med Lindorff har fortsatt under inledningen av 2018 och i de länder där verksamheter slås ihop har ett flertal initiativ tagits för att tillse att integrationen slutförs enligt plan. I Spanien kommer cirka 18 kontor att stängas och antalet anställda minskas med omkring 400 personer. I Nederländerna flyttar verksamheterna ihop från två kontor till ett, vilket kommer att vara genomfört vid slutet av sommaren.

”Arbetet med integrationen fortgår och vi arbetar nu intensivt med att säkra att våra verksamheter drivs effektivt och med stort fokus på att leverera värde till uppdragsgivare och kunder. Vi har till dags dato realiserat 280 miljoner SEK av de kostnadssynergier som vi förutsåg vid samgåendet. Detta är i linje med de totala 580 miljoner SEK kostnadssynergier som vi har satt som mål att uppnå fram till 2020”, säger Mikael Ericson.

Efter kvartalets slut har Intrum skrivit ett avtal den italienska banken Banca Intesa Sanpaolo om ett långsiktigt partnerskap där Intrum tillsammans med Intesa Sanpaolo kommer att etablera en marknadsledande enhet för hantering av förfallna fordringar i Italien. Affären kommer att slutföras i fjärde kvartalet 2018 och Intrums nettoinvestering beräknas bli 670 MEUR.

”Affären med Intesa Sanpaolo är en milstolpe för Intrum där vi tydligt visar hur vår marknadsledande position och mångåriga erfarenhet av kredithantering skapar möjligheter till affärer som transformerar hela vår bransch. Europeiska banker har ett stort behov av att hitta partners som kan stötta dem i arbetet med att minska exponeringen mot förfallna och avskrivna lån i deras balansräkningar och Intrum är en av få aktörer som kan kliva in i den typen av partnerskap,” avslutar Mikael Ericson.

Delårsrapport och presentationsmaterial finns tillgängligt på www.intrum.com/investor relations.

Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncernchef Mikael Ericson samt tf finansdirektör Thomas Moss på GT30, Grev Turegatan 30 i Stockholm, med start den 27 april kl 9.00.

Presentationen kan även följas via www.intrum.com och/eller www.financialhearings.com.

För att delta via telefon, ring 08-566 427 01 (SE), +44 20 300 898 17 (UK), eller +1-855-753-2236 (USA).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Ericsson, VD koncernchef, tel: 08-546 102 02

Thomas Moss, tf Finansdirektör, tel: 08-546 102 02

Louise Bergström, Investor Relationsdirektör, tel: 08-546 103 42

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper omkring 80 000 företag runt om i Europa. Under 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,2 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Visselblåsarutredning klar under januari

Published

on

By

Den utredning som inleddes i november efter en visselblåsning mot förbundsdirektör och räddningschef samt ytterligare ett fåtal medarbetare på Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) beräknas vara klar under januari. Det som har hänt påverkar inte vår förmåga att utföra vårt grunduppdrag som räddningstjänst.

Räddningstjänsten Storgöteborg är vana vid att i hantera olika typer av händelser. Vi har ett arbetssätt som gör att vi hela tiden arbetar med att säkerställa att vi kan leverera i vårt uppdrag.

– Vi övar varje dag för att hantera olika situationer. Våra kompetenta medarbetare arbetar varje dag för en trygg och säker värld, för dem vi är till för. Vi har en god förmåga att fortsätta leverera på vårt uppdrag, säger Per Nyqvist, biträdande räddningschef.

Vi följer den rutin som styrelsen har tagit beslut om
2022 beslutade RSG:s styrelse att en extern oberoende utredning alltid ska genomföras omvisselblåsningen gäller förbundsdirektör, räddningschef eller någon förtroendevald som med fog utpekas som ansvarig för ett missförhållande.

– RSG följer de rutiner som styrelsen har tagit beslut om kopplat till visselblåsning. Vi har också löpande stämt av vår hantering med en advokat som är van att arbeta med den här typen av frågor, säger Michael Ivarsson tillförordnad förbundsdirektör.

Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer hög nivå av sekretess i dessa frågor. 

– Vi är så öppna vi kan mot de berörda, våra medarbetare och media men vi har väldigt lite information att delge eftersom det råder sekretess i den här frågan, säger Michael Ivarsson.

Kontinuerligt stöd till berörda medarbetare
Inför att beslut fattades om att ta vissa personer ur tjänst gjordes det en bedömning. Beslutet togs enligt de rutiner som finns för att skydda både visselblåsaren, de berörda personerna och att utredningen ska kunna genomföras så rättvist och objektivt som möjligt. Förbundsdirektör Lars Klevensparr är fortsatt tagen ur tjänst i väntan på att utredningen är klar. Resterande medarbetare är tillbaka i tjänst.

– Samtliga personer som har varit tagna ur tjänst har haft full lön och förmåner intakta under hela tiden de har varit tagna ur tjänst. Det gäller även förbundsdirektör Lars Klevensparr. Den här hanteringen har vi stämt av med arbetsrättsadvokat, säger Michael Ivarsson.

Alla personer, både förbundsdirektör, räddningschef och de fåtal andra medarbetarna har blivit erbjudna stöd via företagshälsovård samtidigt som en eller flera från RSG har haft regelbunden kontakt med den enskilda personen.

– Den täta kontakten genom uppföljning utifrån situationen kommer att fortsätta så länge det individuella behovet finns, bland annat genom den närmsta chefen, säger Henrik Yhlen HR-chef.

Utredningen är klar under januari
Innan utredningen är klar har ingen hela bilden av vad som hänt eller vilka beslut som behöver tas. På styrelsemötet den 20 januari kommer Advokatfirman Lindahls som genomför den externa utredningen att ge en information om arbetet med utredningen. Men Advokatfirman Lindahls bedömer att utredningen är klar senast den 31 januari.

Mediekontakt: Anna Dyne 031-335 27 58 anna.dyne@rsgbg.se

———————————————————————————————————————————————–

Om Visselblåsarlagen

Varför finns visselblåsarlagen?

Visselblåsarlagen finns för att skydda enskilda personen när hen lämnar information som handlar oegentligheter.

Mer än 50 anställda då behövs visselblåsarfunktion

Enligt Visselblåsarlagen ska organisationer med fler än 50 anställda ha en visselblåsarfunktionen som gör det möjligt för medarbetare eller andra intressenter att anonymt rapportera om missförhållanden, oegentligheter eller olagliga aktiviteter inom verksamheten. Hantering av visselblåsarärenden innebär ofta att det förekommer högsta nivån av sekretess, absolut sekretess, i dessa frågor. Lagen skärptes 2021 för att ge ett starkare utökat skydd för personer som rapporterar missförhållanden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 15/25 – Last day of trading in Recyctec Holding AB’s BTU

Published

on

By

Last day of trading in the company’s paid subscribed unit, RECY BTU B, is January 22, 2025.  

Information about the paid subscribed unit: 
Shortname: RECY BTU B 
ISIN: SE0023261102 
Orderbook-ID: 372522 
CFI: MCMUXR 
FISN: RECYCTEC/UT 8 AK + 4 TO 
Last day of trading: January 22, 2025 

Stockholm January 20, 2025 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   

backoffice@spotlightstockmarket.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Södra lanserar ny tjänst för skogsägare som vill utveckla sin skog

Published

on

By

För att stärka familjeskogsbrukets förutsättningar och utveckla medlemserbjudandet lanserar Södra tre nya långsiktiga samarbetsavtal: skogsägaravtal, skötselavtal och leveransavtal. De nya avtalen är en vidareutveckling och breddning av dagens förvaltningsavtal och möter olika skogsägares behov. Avtalen finns att teckna från den 20 januari 2025. 

Att vara skogsägare är ett roligt, men också utmanande uppdrag. Skogens tillväxt och motståndskraft, skogsgårdens ekonomi och naturvård, omgivningens förväntningar och en okänd framtid ska bli till aktiva beslut och åtgärder. 

– Skogsägaravtalet handlar om att bygga långsiktiga och starka samarbeten. Dagens skogsägare har en stor bredd i mål och intressen för sin skog och vi tror att den här tjänsten kan vara intressant för många av dem. Vi har ambitionen att leverera det allra bästa erbjudandet och en trygg och ömsesidig relation baserat på olika skogsägares behov, säger Peter Karlsson, affärsområdeschef Södra Skog. 

Tjänsten Skogsägaravtal som utgår från ett årshjul, kan vara till stor hjälp oavsett om du är nybliven skogsägare eller har många års erfarenhet.  

– Det är en intressant och utvecklande tjänst där nyblivna skogsägare får vägledning i att formulera sin vilja med fastigheten och en tydlig plan för vad som behöver göras under året. De mer erfarna skogsägarna kan istället få hjälp att utmana sina mål och vidareutveckla vad de redan påbörjat. De medlemmar jag har samarbetat med har känt att skogsägaravtalet har gett ny energi i skogsägandet, berättar Victor Ljungar, rådgivare på Södra. 

Skötselavtal och leveransavtal är mer anpassat för större skogsägare som behöver hjälp med drift eller har en egen skoglig organisation. 

De nya tjänsterna ökar förutsägbarheten och planerbarheten för Södra. Därför får skogsägarna som tecknar tjänsterna betalt utifrån årets högsta virkespriser när de avverkar.  

– Vi ser en långsiktig efterfrågan på råvara från familjeskogsbruken när allt fler vill använda skogen för olika ändamål. Långsiktiga samarbetsavtal är en trygghet för båda parter och får därmed årets högsta virkespris, säger Peter Karlsson. 

Faktaruta 

  • I skogsägaravtalet tas en övergripande femårig skogsgårdsplan fram utifrån målsamtalet, och en konkret årsplan med åtgärder som förflyttar skogsgården i den långsiktiga riktningen. Varje år görs en tillsynsrapport och ett nytt målsamtal för att fånga förändringar i skogen eller skogsägarskapet. 

För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
0470-890 90
press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.