Connect with us

Marknadsnyheter

Inuheat Group AB värmer upp på marknaden

Published

on

må, okt 16, 2017 14:20 CET

Inuheat Group AB har med innovativ teknologi skapat ett nytt sätt att arbeta med kläder där bäraren kan styra temperaturen med hjälp av sin smartphone. Nu satsar bolaget på en nyemission för att ta verksamheten till nästa nivå.

Svenskbaserade Inuheat Group AB visar redan en imponerande etablering på marknaden. Samarbeten med flera starka globala varumärken ger Inuheat möjlighet att bli världsledande.

– Vi håller på att växla upp och har ett globalt tänk samtidigt som vi gör teknologin redo för smidig massproduktion. Vår plattform kommer bli den globala standarden för bärbar värme, säger Rickard Rosendahl, VD på Inuheat Group AB

Konceptet som baseras på ett utvecklat och patentsökt garn gör att klädföretag kan integrera teknologin i sina produkter och sen låta bäraren styra temperaturen i plagget med hjälp av en app i sin smartphone eller via ett smart batteripack. Förutom temperaturstyrning går det även att se statistik över användandet.

– I vårt professional-segment siktar vi på yrkesverksamma som jobbar ute stora delar av året, ofta i krävande miljöer med lika stora krav på komfort. Det är allt från hantverkare och byggare till uniformsyrken som militär, polis och räddningstjänst, säger Rickard Rosendahl.

Sedan nyemissionen hösten 2016 har Inuheat byggt upp sitt huvudkontor i Hovås och även satsat på rekrytering av nyckelkompetens genom 10 nya medarbetare med särskilda kunskaper inom textil, teknik och affärsutveckling.

Inuheat planerar nu ytterligare en emission med målet att ta in 30 miljoner som ska räcka närmsta 12 månaderna och under den tiden söka ytterligare 120-150 miljoner.

Affärsmodellen liknar den Gore-tex använder på så sätt att värmefunktionen tillhandahålls som en funktion till plagget. Det gör att Inuheat kan jobba med flera varumärken samtidigt.  

– Vi vill kunna möta det positiva gensvaret från marknaden. Vi har en uppmärksammad och prisbelönt produkt och vår plattform är överlägsen konkurrenternas, säger Rickard Rosendahl, VD på Inuheat Group AB

Tidiga ägare av bolaget är, förutom grundarna, Lundaföretaget Wexito 3 som ägs av bland annat HCN Group AB.

Rickard Rosendahl

VD Inuheat Group AB

Telefon: 070-912 09 01

Email: rickard.rosendahl@inuheat.com

www.inuheat.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

EU-kommissionen godkänner den svenska skattebefrielsen för biogas

Published

on

By

EU-kommissionen har idag slutfört den fördjupade granskning som följde på upphävandet av den svenska skattebefrielsen för biogas och har funnit att den är i linje med EU:s stadsstödsregelverk.

Den fördjupade granskningen bekräftade att den svenska skattebefrielsen för biogas följer EU:s regler för statligt stöd. Kommissionen drar slutsatsen att skattebefrielsen bidrar till utvecklingen av förnybar energi i linje med både nationella mål och EU:s energi- och klimatmål. Kommissionen anser också att skattebefrielsen är ett nödvändigt, lämpligt och proportionerligt stöd och att det inte leder till överkompensation för biogasproducenter.

– Det här beslutet är mycket positivt för vår bransch och skapar nu gynnsammare förutsättningar för investeringar i infrastruktur för biogasproduktion då skattebefrielsens vara eller inte vara har varit en osäkerhet. Vidare kommer det att få direkt effekt på konkurrenskraften på biogasbränslen i förhållande till de fossila alternativen – de som har investerat i fordon som drivs med biogas kommer se sina drivmedelskostnader minska. Även om beslutet var väntat så är jag ny mycket glad över att det arbete som vi och våra branschkollegor lagt ner på detta det senaste året nu gett effekt, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Så snart beslutet blir tillgängligt kommer regeringen och Skatteverket att analysera villkoren i beslutet. Därefter kommer Skatteverket att informera om hur retroaktiva och framtida skattebefrielser kan betalas ut till de svenska företagen. Detta enligt ett pressmedelande från regeringen tidigare idag. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/10/sverige-aterfar-sin-skattebefrielse-for-biogas/

Bakgrund

De svenska skattebefrielsesystement syftar till att öka användningen av biogas samt minska användningen av fossila bränslen och deras utsläpp av växthusgaser. Skattebefrielserna gäller både inhemsk och importerad biogas.

Den 29 juni 2020 godkände kommissionen en förlängning till och med den 31 december 2030 att undanta biogas från energi- och koldioxidbeskattning. Den 21 december 2022 ogiltigförklarade tribunalen beslutet från 2020 på grund av procedurfel. Tribunalen ansåg att kommissionen borde ha inlett ett fördjupat granskningsförfarande för att bedöma om skattebefrielserna i kombination med stöd från andra medlemsländer ledde till överkompensation för biogasproducenterna. Efter tribunalens dom inledde kommissionen den 30 januari 2024 en fördjupad granskning för att på nytt undersöka om skattebefrielsesystemen var förenliga med EU:s regler för statligt stöd.

I väntan på att besluten publiceras hänvisar vi till EU-kommissionens pressmeddelande: 

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_5426

För ytterligare information om Biofrigas, vänligen kontakta:
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB
jonas.stalhandske@biofrigas.se
070-38 00 838
 

Om Biofrigas
Biofrigas Sweden AB (publ.) är ett svenskt bolag med säte i Göteborg. Biofrigas grundades 2012 och har utvecklat biogasanläggningen CryoSep. CryoSep ger ekonomiska möjligheter att producera flytande biogas (LBG) även för mindre verksamheter, något som tidigare enbart varit tillgängligt för större verksamheter. Småskalig produktion av flytande biogas passar för användning inom till exempel lantbruk samt i mindre reningsverk och industri. Biofrigas är noterat på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya uppdaterade riktlinjer för storkök lägger fokus på föreskrivande led

Published

on

By

Nu finns det nya uppdaterade riktlinjer för storkök som ska göra arbetsprocessen mellan utförare och beställare enklare, från små till stora projekt.  

Under oktober släpper Byggkeramikrådet nya uppdaterade riktlinjer för storkök. En av anledningarna till uppdateringen är att det från beställarleden uttryckts önskemål om tydligare riktlinjer för storkök, när keramik väljs som ytmaterial. Tydligare regler och beskrivningar underlättar i sin tur för projektörer att välja keramik framför andra material i storköket.

Av just denna anledning är de nya riktlinjerna spetsigare än tidigare och Byggkeramikrådet har tillsammans med ledande branschaktörer inom keramik, tätskikt och golvbrunnar tagit fram ett dokument som resulterar i bättre förutsättningar på plats. Riktlinjerna har tydliga rekommendationer samt bör- och skall-krav som gäller när annat inte är avtalat. På så vis undviks missförstånd och skapar transparens mellan utförare och beställare, vilket gynnar båda parter.  

Nyheter i de nya riktlinjerna är att köket nu klassas i fyra nivåer, vilket innebär att riktlinjerna är applicerbara på allt från det lilla föreningsköket upp till det industriella slakteriet.   

– Genom tydliga benämningar, tabeller och illustrationer kommer det vara enklare att prata samma språk mellan de olika aktörerna som är involverade i projektet, säger Henrik Vestergaard, tekniker på Byggkeramikrådet. De nya riktlinjerna bidrar till genomförande av projekt med tekniskt högkvalitativa resultat, där vi visar på att keramiken är det rätta valet för storköket, fortsätter Henrik.

De nya uppdaterade riktlinjerna finns att läsa eller ladda ner på bkr.se/riktlinjer.  
 

För mer info, kontakta:

Byggkeramikrådet

Teknikavdelningen
teknik@bkr.se
Växel: 08-641 21 25

Byggkeramikrådet är ett servicebolag för kakel- och klinkerbranschen. Bakom BKR står över 4000 plattsättningsentreprenörer och leverantörer av kakel, tätskiktsprodukter, verktyg, brunnar och golvvärme. BKR är idag den självklara auktoriteten när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen. Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, är för keramiska konstruktioner i våtrum av hela ”byggsverige” ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området. En mycket viktig del av BKR,s verksamhet är utbildning. Såväl av plattsättningsentreprenörer som önskar få behörighet att arbeta efter våra branschregler som av försäkringsbolag, besiktningsmän, fastighetsmäklare och andra aktörer i byggbranschen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pontus Frithiof lanserar en egen smakfull te-kollektion

Published

on

By

I takt med att hösten gör sitt intåg presenterar Pontus Frithiof och Mario E. Moroni en egen te-kollektion som lovar att förvandla teupplevelsen. Kollektionen, består av tre unika blandningar – Georgia Peach, Breakfast at Tiffanys och Cherry Fandango – elegant förpackat i stiliga designade teburkar. Te-kollektion släpps i mitten av november 2024 och kan beställas via webbshopen, på Pontus restauranger samt i utvalda butiker. Passar perfekt att ge bort i present eller som julgåva.  

Pontus Frithiofs och Mario E Moronis tekollektion

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och chefssommelieren Mario E. Moroni har alltid vurmat för te-traditionen, och tar ett nytt steg genom att visa hur te, precis som vin, kan lyfta och förhöja smaken av mat och olika rätter. I mitten av november lanseras duons te-kollektion.

Te är ingen traditionell måltidsdryck i Sverige, men vi vill förändra det genom att visa hur te kan berika smakupplevelsen, både som dryck och som krydda i maten. Vi är oerhört stolta över vår unika te-kollektion, framtagen och förpackad med omsorg. Vår vision är att gästerna ska upptäcka te på nya sätt, i sällskap av mat och cocktails, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.  

Blandningarna har skapats i nära samarbete med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och te-burkarnas design har tagits fram med design- och varumärksbyrån Identity Works. Tillsammans har de provat en rad olika teer för att utveckla tre distinkta blandningar med olika ursprung och karaktärer: Georgia Peach – ett japanskt grönt te med persika och fläder, Breakfast at Tiffanys – ett indiskt svart te som passar perfekt till frukost, och Cherry Fandango – ett fruktigt körsbärste.

Från och med mitten av november kommer La Tour och Le Bar att erbjuda flera te-upplevelser. I Salongen rekommenderar Mario och sommelier Emil Larsson teer till middagsmenyn och på helgerna på La Tours populära afternoon tea. I Le Bar skapas läckra cocktails på te och champagne. Givetvis finns te-kollektionen även på Pontus samtliga restauranger på Arlanda och i Stockholm. 

Jag har alltid varit svag för utsökta teer, och att få skapa våra egna har länge varit en dröm. Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter. Detta är bara en början, och vi ser fram emot att vidareutveckla konceptet med kurerade te-provningar och annat, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier Pontus Group.

Pontus Frithiofs te-kollektion:

Georgia Peach: Ett japanskt grönt te från Yunnan med smak av persika och fläder. Perfekt till lättare rätter som ceviche eller som en sommarcocktail. Förpackad i en orange burk.

Breakfast at Tiffanys: Ett starkt indiskt svart te från Assam. Utmärkt som frukostte eller till rätter som fågel. Förpackad i en blå burk.

Cherry Fandango: Ett fruktigt körsbärste från Kina, Indien och Sri Lanka. Passar utmärkt som det är, i cocktails eller till desserter. Förpackad i en grön burk.

Fr.o.m. mitten av november 2024 finns teerna tillgängliga för beställning via webbshopen eller att köpa på Pontus Frithiofs restauranger och på NK plan 4, NK bokhandel, Oscar & Clothilde och i andra utvalda butiker. Rekommenderat pris för 100 gram: 245 kronor med teburk och 145 kronor refill.  

Heléne Airijoki
Presskontakt
073 385 03 19
helene.airijoki@spoilconcept.com

Pontus Group, grundat 1999 av Pontus Frithiof, har utvecklats till en dynamisk koncern med 12 framstående verksamheter. Bland de helägda enheterna finns hyllade La Tour Le Bar i DN-huset, samt Pontus Catering, Event & Arena, som erbjuder förstklassig mat och dryck på Nacka Strand Möten & Event och Fabriken, som öppnar i januari 2025. Pontus Group driver American Express två exklusiva lounger, Platinum och Centurion, på Stockholm-Arlanda terminal 5. Sedan 2015 har samarbetet med restauratören Thomas Dahlstedt och koncernen Nordrest utvecklats med La Girafe Arlanda och Little Italy by Pontus Frithiof, som öppnar på Arlanda Terminal 5 under 2024. Dessutom drivs Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm. 2025 lanseras La Girafe i Uppsala och i Stockholm City. Pontus Group fortsätter att sätta standarden för gastronomisk excellens och unika matupplevelser. http://pontusfrithiof.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.