Connect with us

Marknadsnyheter

Invent Medic uppdaterar om bolagets satsning på ökad försäljning under 2022

Published

on

Invent Medic meddelar att bolaget fortsätter att fokusera på ökad försäljning och marknadsföring av sina två produkter Efemia Bladder Support och Efemia Menstrual Cup i Sverige och Europa under 2022. Bolaget förväntar sig en betydande tillväxt under året. Som en konsekvens av detta senareläggs förberedelserna inför en kommande lansering av Efemia Bladder Support i USA, vilket bland annat innebär att bolagets FDA-ansökan tillfälligt kommer att dras tillbaka.

Anna Lindström tillträdde som ny vd för sex månader sedan med ett fokus på att öka Invent Medics försäljning. Samtidigt har en översyn för att minska bolagets kostnader genomförts. Framsteg har nåtts inom båda dessa fokusområden, och nedan följer en uppdatering per område, inklusive status för viktiga försäljningsdrivande målsättningar under 2022.

– Under 2022 kommer Invent Medic att fortsätta transformationen från utvecklingsbolag till försäljningsdrivet bolag, och redan idag arbetar merparten av våra anställda med försäljning eller marknadsföring i någon form. Genom att förfina våra försäljningsprocesser, utöka våra samarbeten med relevanta partners både i Sverige och Europa samt etablera vår nya produkt Efemia Menstrual Cup på marknaden räknar vi med att kunna visa på en betydande försäljningstillväxt under året, säger Invent Medics vd Anna Lindström.

Ökad försäljning

Generellt arbetar Invent Medic idag mycket med sociala medier och influensers för att kombinerat med sökmotoroptimering driva trafik till bolagets försäljningskanaler. I Sverige bedrivs alla kampanjer i egen regi och dessutom översätts material för användning av bolagets distributörer och partners på andra europeiska marknader. Samtliga kampanjer mäts utifrån bland annat räckvidd, unika besökare, antal transaktioner och kostnad per kund. För Efemia Bladder Support riktar sig bolaget även till hälsovårdsregionerna genom att bland annat delta i offentliga upphandlingar. Bolaget fokuserar på de geografiska marknaderna Norden, Storbritannien och Tyskland.

Bolaget är fortsatt inne i en omställningsprocess med fokus på att öka upp försäljningsvolymerna och etablera den nya produkten Efemia Menstrual Cup. Baserat på nuvarande bedömning är det rimligt att förvänta sig att bolagets försäljning kommer att öka signifikant under andra halvåret 2022.

Målsättningar under 2022 – Efemia Bladder Support

– Ytterligare återförsäljare i Tyskland: Uppnåddes under Q1 (Sayco Europe).
– Upphandlad i ytterligare en svensk region: Förväntas under Q3.
– Nya målgrupper – samarbeten med influensers: Under Q1 har ridsport och crossfit introducerats som nya målgrupper med starkt gensvar, framför allt från kvinnor aktiva inom ridsport.

Bolaget utvärderar även sina distributionspartners på utvalda marknader. Målsättningen är att hitta fler partners som liksom Quintet i Norge och Sayco Europe i Tyskland redan har fokus på produkter relaterade till bäckenbottenområdet och därmed förfogar över bästa möjliga kompetensprofil samt försäljningskanaler.

Målsättningar under 2022 – Efemia Menstrual Cup
– Fler samarbeten med influensers: I april kommer omkring 30 influensers att skriva om menskoppen, vilket blir bolagets mest omfattande influenser-satsning hittills. Dessutom har ett spännande samarbete inletts med Natha’s motorsport som drivs av rallycrossföraren Natalie Petersson.

– Ytterligare distributörer: minst fyra europeiska distributörer inom e-tail: Väntas kunna uppnås under Q3.
– Introducera menskoppen hos minst fyra svenska e-tail-kanaler: Väntas kunna uppnås under Q2.

Översyn och optimering av bolagets kostnader
I och med omställningen från utvecklingsbolag till försäljningsdrivet bolag har en omstrukturering genomförts av verksamheten, inklusive en minskning av antalet anställda. Reduktionen av kostnadsmassan väntas få fullt genomslag under det andra kvartalet 2022. Kostnadsmassan bedöms då ha minskat med ca 25% jämfört med fjärde kvartalet 2021.

Utvecklingsverksamheten har minimerats, men det är fortsatt viktigt att bolaget har en stark regulatorisk kompetens för att upprätthålla produkternas CE-märkning. Ett exempel på det framgångsrika arbete som bedrivits under 2021 inom det här området är bolagets genomförda övergång till det nya regelverket MDR.

Invent Medics bedömning är att en avgörande framgångsfaktor är att prioritera utvalda europeiska marknader i detta läge.  Därför senareläggs samtliga förberedande aktiviteter i USA, inklusive bolagets FDA-ansökan för Efemia Bladder Support, vilken tillfälligt kommer att dras tillbaka. Förberedelserna inför en lansering i USA kommer att återupptas när bolaget är redo för detta.

Invent Medic har en tydlig målsättning att vara ett flerproduktsbolag med fokus på området kvinnohälsa.  För att accelerera tillväxten och dra nytta av bolagets plattform med två kvalitetsprodukter, ett välfungerande kvalitetssystem inom medicinteknik, processer för tillverkning och logistik samt en infrastruktur av etablerade leverantörer och återförsäljare avser Invent Medic förvärva ytterligare produkter.  Invent Medic ingår därför ett samarbete med Klara Stock Market Adviser som kommer att bistå i processen med att förvärva kompletterande produkter inom området kvinnohälsa. Som ett led i omorganisationen inom Invent Medic kommer fokus vara på färdigutvecklade och marknadsintroducerade produkter som direkt kan ge försäljningsmässiga synergier.

Filmad presentation och chattrum

En filmad VD-presentation med fördjupad information publiceras samtidigt som detta PM på Invent Medics hemsida. Den 6 april öppnas ett chattrum och frågor kan skickas in av aktieägare och andra intressenter. Dessa kommer att besvaras löpande under dagen, och mellan klockan 16-18 kommer chatten att vara bemannad av VD Anna Lindström samt CFO Per Heander.

Videopresentationen samt chatten går att nå via Invent Medics webbplats www.inventmedic.se, och videopresentationen kommer även att finnas tillgänglig på Invent Medics kanal på Vimeo.com.

Denna information är sådan som Invent Medic Sweden är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-03-29 16:38 CET.

För information om Invent Medic Sweden AB, vänligen kontakta
Anna Lindström, VD
Telefon: 0723 811 710
E-post: info@inventmedic.com 

Om Invent Medic
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som utvecklar innovativa produkter i syfte att förbättra kvinnors hälsa och livskvalitet. Bolagets produkter ska vara säkra, effektiva och lätta att använda. Invent Medics första produkt Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot ansträngningsinkontinens (SUI), minskade urinläckaget med i genomsnitt 77 procent vid användning i en klinisk studie. Produkten är baserad på samma vetenskapliga princip som TVT-metoden, den främsta kirurgiska behandlingsmetoden för SUI. Bolagets andra produkt Efemia Menstrual Cup fungerar som ett smidigt och hållbart alternativ till traditionella mensskydd, och den är utformad för att vara följsam, säker och marknadens bekvämaste menskopp. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.