Connect with us

Marknadsnyheter

#InvestTalks: Wicket Gaming står redo för lansering av bolagets första sportmanagerspel på en av världens snabbast växande mobilspelsmarknader

Published

on

Spelutvecklingsbolaget Wicket Gaming, som utvecklar free-to-play spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken, går under 2022 in i en ny spännande fas med fokus på intäkter och att skörda frukterna av flera års intensivt utvecklingsarbete. Nu väntar en lansering av bolagets första egenutvecklade spel, Cricket Manager, i Indien, ett land med 1,3 miljarder invånare som står inför en exponentiell tillväxt på mobilspelsmarknaden. Det berättar Eric de Basso, vd på Wicket Gaming.

Wicket Gaming är ett spelutvecklingsbolag med fokus på att utveckla och distribuera free-to-play spel. Berätta mer om bolaget och er affärsmodell.

−Sedan start 2015 har vi utvecklat vår första titel, Cricket Manager, ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel.  Vi har utvecklat en teknisk skalbar plattform, vilket gör att vi med relativt korta utvecklingstider kan bredda vår spelportföljen till att innefatta fler sportmanagerspel.

2022 blir ett år då ni lanserar Cricket Manager och har ett starkt fokus på intäkter. Hur ser er tillväxtstrategi ut framöver?

Under första halvåret 2022 lanserar vi Cricket Manager på den indiska subkontinenten, där marknaden för mobilspel genererade intäkter på mer än 4,5 miljarder USD under 2021. Indien är en mobilspelmarknad som väntas befinna sig i kraftig tillväxt under de kommande åren och har i dagsläget drygt 230 miljoner mobilspelare. Vi har i drygt två års tid förberett vår lansering av Cricket Manager på den indiska marknaden. Spelets tekniska plattform är på plats, marknadsföringskanalerna står redo och nu ska vi börja förvärva användare. 2022 blir året då vi fokuserar på intäkter. Vi har utvecklat en gedigen marknadskännedom och samtidigt har den indiska marknaden mognat, vilket innebär att den är redo för Cricket Manager.

Vilka faktorer bidrar till att ni i första hand planerar att lansera Cricket Manager i Indien?

−Indien rankas för närvarande som den femte största globala marknaden för mobilspel när det gäller intäkter. 2020 genomfördes 9 miljarder nedladdningar av mobilspel i landet, som har en befolkning på 1,3 miljarder människor. Dessa faktorer bidrar förstås till att vi väljer att lansera Cricket Manager just i Indien. Ytterligare faktorer som talar för en exponentiell tillväxt på den indiska mobilspelsmarknaden framöver är det faktum att 4G nu rullats ut i merparten av landet samt att det finns en stor nyfikenhet och hunger efter kvalitativa mobilspel med cricket i fokus.

Våren 2022 passerar Wicket Gaming en viktig milstolpe när ni förvärvar den tyska spel- och mediakoncernen Wegesrand. Vilka faktorer gör förvärvet strategiskt viktigt för er framtida tillväxt?

Wegesrand är en koncern som samlar expertis inom dataspelsutveckling, speldesign och digital utbildning. Wegesrand har även ett flertal egenutvecklade titlar som planeras att lanseras de kommande två åren.  Koncernen har uppvisat en god historisk tillväxt. Efter förvärvet av Wegesrand kommer Wicket Gaming att kunna hantera hela den infrastruktur som krävs för att utveckla och marknadsföra speltitlar i egen regi. Genom förvärvet tillgodogör vi oss spetskunskap inom områdena Games, Media och Education.

I cricketvärlden talas det numera om det svenska techbolaget som utvecklar ett cricket managerspel. Varför har ni valt att signera avtal med tre av cricketvärldens främsta superstjärnor?

−Att cricket är världens näst största sport är inte alltid självklart för oss i Europa, UK undantaget. Cricketstjärnor har många gånger stora följarskaror på sociala medier, och vi har signerat avtal med tre superstjärnor. AB de Villiers, Hardik Pandya och Jasprit Bumrah har tillsammans över 100 miljoner följare på sociala medier. Att vi knutit till oss AB de Villiers, en av de absolut bästa cricketspelarna i modern tid, har genererat kunskap och legitimitet för vårt spel. Cricket är en sport full av känslor och vi har med våra trailers och teasers gjort ett tydligt avtryck på cricketmarknaden. Att AB de Villiers, cricketvärldens förmodligen allra största stjärna, valt att gå ett steg längre och bli aktieägare i Wicket Gaming är en kvittens på att vi hittat rätt på den stora cricketmarknaden. Vår ambition är att signera avtal med ytterligare cricketstjärnor med stora följarskaror på sociala medier.

Vilka faktorer gör Wicket Gaming till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

Vi är ett unikt bolag med en nischad produkt som vänder sig till en stor global marknad. Vi har gedigen erfarenhet av att utveckla och lansera liknande spelplattformar och har även etablerat ett omfattande kontaktnät inom cricket samt marknadsföring och distribution av mobilspel i Indien. Vi har dessutom tillgång till ovärderliga data som tydliggör exakt vad spelarna efterfrågar i den här typen av spel. Timingen i vår lansering är helt rätt, nu är den indiska marknaden teknikmässigt redo för den här typen av free-to-play spel med ett omfattande speldjup.

Fakta: Wicket Gaming är ett svenskt spelutvecklingsbolag som grundades 2015. Bolagets affärsidé bygger på att utveckla och distribuera så kallade free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken. Sedan start har Bolaget arbetat med att utveckla sin första titel, Cricket Manager, som är ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Wicket Gaming är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn WIG.

Läs mer på: https://wicketgaming.com

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

Friskrivning från ansvar:

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.