Connect with us

Marknadsnyheter

Invigning av Kronfågel och SweHatch kläckeri: En milstolpe för hållbarhet och innovation inom livsmedelsproduktion

Published

on

Idag markeras en viktig milstolpe i Kronfågels och SweHatch historia med den officiella invigningen av vår nya verksamhet. På plats för att fira finns representanter från lokalsamhället, branschkollegor och samarbetspartners. Det här är början på en spännande fas som ger oss ökade förutsättningar för ännu högre hållbarhet, djurvälfärd, innovation och kvalitet. 

”Det är med glädje och stolthet som vi idag officiellt inviger vår verksamhet. Det här är inte bara en milstolpe på vår resa utan också ett tillfälle att reflektera över det arbete och den vision som har fört oss hit. Vår verksamhet bygger på fem starka pelare: hållbarhet, djurvälfärd, effektivitet, kvalitet och biosäkerhet,” säger Ola Andersson, vd på SweHatch. 

En central del av verksamheten är våra kycklingar. Från det ögonblick äggen anländer till anläggningen tills kycklingarna kläcks och lämnar vår anläggning, lägger vi stor omsorg vid att skapa de bästa förhållandena för deras utveckling. Genom strikta rutiner och noggrant utformade processer säkerställer vi att djurvälfärd och biosäkerhet alltid står i fokus. 

Swehatch och Kronfågel har från början haft som målsättning att kombinera produktivitet med miljöhänsyn genom energieffektiva och resurssnåla lösningar. Den nya anläggningen är ett exempel på hur toppmodern teknik och innovation kan användas för att skapa en mer hållbar livsmedelsproduktion. 

Vid invigningen betonades också vikten av svensk livsmedelssjälvförsörjning och det lokala samhällets roll i verksamheten. Genom att arbeta med svenska leverantörer och satsa på lokala samarbeten bidrar SweHatch och Kronfågel till en robust och självförsörjande livsmedelsproduktion samt arbetstillfällen i Sverige. 

”Vi är stolta över att vara en del av ett sammanhang som förenar innovation och tradition och som sätter Sverige i framkant inom hållbar livsmedelsproduktion. Det här är bara början, och vi ser fram emot att tillsammans med våra samarbetspartners fortsätta skapa värde för våra kunder och samhället,” fortsätter Fredrik Strömmen, vd på Kronfågel.

Invigningen inkluderade en symbolisk bandklippningsceremoni, där Ola Andersson, vd för SweHatch, och Anders Drottja, politisk sakkunnig hos landsbygdsminister Peter Kullgren (KD), gemensamt klippte bandet. Ceremonin markerade den officiella starten på denna nya och spännande fas. 

”Det är fantastiskt roligt med företag som ser en framtid och vågar satsa i livsmedelskedjan. Oavsett vilken bransch det gäller så är det positivt och när det handlar om djurhållning så leder det också till ökad djurvälfärd,” säger Anders Drottja, politisk sakkunnig hos landsbygdsminister Peter Kullgren.

Janneke Wackerberg
Kommunikationschef
janneke.wackerberg@kronfagel.se
073 039 86 87

Om Kronfågel  
Kronfågel är Sveriges ledande kycklingproducent och erbjuder ett brett sortiment av svensk kyckling för både vardag och fest. Med fokus på hållbarhet, kvalitet och matglädje arbetar vi för att göra kyckling till ett naturligt val på svenska matbord. Vår produktion sker enligt strikta krav på djurvälfärd och livsmedelssäkerhet, och vi strävar ständigt efter att utveckla produkter som gör det enkelt och gott att äta kyckling. Med rötter i Sverige och omsorg om både människor, djur och klimat är vi på Kronfågel dedikerade till att bidra till en hållbar framtid www.kronfagel.se 

Om SweHatch
SweHatch, dotterbolag till Kronfågel, är en av Sveriges ledande leverantörer av daggamla kycklingar och en viktig aktör inom svensk fjäderfäproduktion. Med fokus på högsta kvalitet och djurvälfärd erbjuder vi pålitliga och hållbara lösningar för våra kunder. Våra kläckerier arbetar med modern teknik och strikta hygienkrav för att säkerställa friska och starka kycklingar som bidrar till en trygg livsmedelsproduktion. Med rötterna i Sverige och ett starkt engagemang för hållbarhet, innovation och nära samarbete med våra kunder, är SweHatch en nyckelpartner för framtidens fjäderfänäring.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ola Klingenborg ny vd och koncernchef på Coor

Published

on

By

Ola Klingenborg tillträder som vd och koncernchef i Coor den 1 mars 2025. Ola Klingenborg efterträder Peter Viinpauu som varit tf vd och koncernchef sedan 1 december 2024.

Ola Klingenborg kommer närmast från rollen som VD för Coor i Sverige, en roll han tillträdde den 7 januari 2025. Innan dess arbetade Ola som koncernchef för omsorgsbolaget Team Olivia och har även bred erfarenhet från Clear Channel, en upphandlingsbaserad affär inom både privat och offentlig sektor. Ola har också en bakgrund som managementkonsult på McKinsey&Company.

          Jag är mycket glad över att Ola har tackat ja till rollen som vd och koncernchef. Han är en stark ledare med omfattande erfarenhet av strategi och förändringsledning. Det är också mycket fördelaktigt att Ola har en bakgrund inom vårdbranschen och erfarenhet av att leda stora företag med många anställda. Med sitt starka kundfokus och stora intresse för människor är jag övertygad om att Ola kommer att bidra till vår fortsatta utveckling, säger Mats Granryd, styrelseordförande i Coor.

Rekryteringen av en efterträdare till Ola Klingenborgs roll som VD för Coor i Sverige har påbörjats. Under en övergångsperiod kommer Ola Klingenborg att inneha både rollen som vd och koncernchef för Coor och rollen som vd för Coor i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Granryd, styrelsens ordförande
+46 70 780 30 00
mgranryd@gsma.com

Ola Klingenborg, tillträdande vd och koncernchef Coor

+46 702-68 64 30

ola.klingenborg@coor.com

 

Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com

 

Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörandeden 17 februari 2025 kl. 11.00 CET. 

Om Coor:

Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.

Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.

Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier av serie B i Essity under vecka 7, 2025

Published

on

By

Essity Aktiebolag (publ) har mellan den 10 februari 2025 och 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 270 000 egna aktier av serie B (ISIN: SE0009922164) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om 3 miljarder SEK som Essity tillkännagav den 17 juni 2024. Återköpsprogrammet löper under perioden 17 juni 2024 fram till årsstämman 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbour-förordningen).

Återköpen finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning med ambitionen att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.

Aktier av serie B i Essity har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier): Viktat genomsnittspris per dag (SEK): Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK):
10 feb 2025 54 000 280,2540 15 133 716
11 feb 2025 54 000 278,7589 15 052 981
12 feb 2025 54 000 279,2098 15 077 329
13 feb 2025 54 000 282,7463 15 268 300
14 feb 2025 54 000 283,0950 15 287 130
Total ackumulerat under vecka 7, 2025 270 000 280,8128 75 819 456
Total ackumulerat under återköpsprogrammet 9 072 000 298,1070 2 704 426 947

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank för Essitys räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Essitys innehav av egna aktier per den 14 februari 2025 till 9 072 000 aktier av serie B. Det totala antalet aktier i Essity uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 702 342 489, varav 58 973 654 aktier av serie A och 643 368 835 aktier av serie B.

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2024 hade Essity en nettoomsättning på cirka 146 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LFV Aviation Consulting och Knowledge Agency samverkar för att främja digitaliseringen av flygtrafiken

Published

on

By

LFV Aviation Consulting AB och Knowledge Agency Europe AB har tecknat ett ramavtal om att dela resurser och samarbeta i internationella projekt. Båda parter ser fram emot att stärka relationerna mellan de två företagen. Huvudfokus för samverkan är System Wide Information Management, SWIM.

Betydelsen av SWIM för Air Traffic Management, ATM, kan inte överskattas. Med den ständigt ökande komplexiteten i flygtrafiken och den växande efterfrågan på säkrare och effektivare verksamhet blir implementeringen av SWIM inte bara en fördel utan ett regulatoriskt krav.

SWIM består av standarder, infrastruktur och styrning som möjliggör hantering av Air Traffic Management och dess utbyte mellan kvalificerade parter via interoperabla tjänster

Driva innovation inom flygledningstjänst

– Vi ser en stor efterfrågan på expertis och tjänster relaterade till området Air Traffic Management och särskilt SWIM-tjänster runt om i världen. Genom att samarbeta med Knowledge Agency stärker vi tillsammans den svenska närvaron på den globala flygmarknaden med ett starkt team av experter med nyckelkunskap inom SWIM, säger Maria Wall Petrini, VD på LFV Aviation Consulting AB

– Den globala marknaden återhämtar sig i snabb takt efter Covid och vi ser ett växande behov av modernisering och digitalisering av flygtrafikledningen för att bli mer effektiv och även för att öka kapaciteten och säkerheten på och kring flygplatser. Vi ser fram emot att arbeta närmare teamet från LFV Aviation Consulting, säger Peter Olofsson, VD på Knowledge Agency Europe AB.

Framtiden för SWIM

– Rätt information vid rätt tidpunkt är avgörande för att förbättra beslutsprocesserna, optimera resursutnyttjandet och minska potentiella risker. SWIM främjar en samarbetsmiljö där intressenter kan utbyta kritiska data sömlöst och därigenom främja ett mer flexibelt ekosystem för transporter, säger Peder Blomqvist, CIO och ”Father of SWIM” på Knowledge Agency Europe AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Wall Petrini
CEO, LFV Aviation Consulting AB
maria.wallpetrini@lfv.se
+46 708 148653

Peter Olofsson
CEO, Knowledge Agency Europe AB
peter.olofsson@knowledgeagency.se          
+46 709 595900

Peder Blomqvist
CIO, Knowledge Agency Europe AB
peder.blomqvist@knowledgeagency.se
+46 733 477471

Om LFV Aviation Consulting:

LFV Aviation Consulting AB är ett dotterbolag till Luftfartsverket (LFV), med syfte att marknadsföra LFV utomlands och att genomföra internationella projekt inom det civila luftfartsområdet.

Företaget erbjuder ett komplett utbud av toppmoderna tjänster, från utbildning till ANS-operationer till tillhandahållande av olika komplexa ANS- och flygplatsrelaterade tekniska tjänster till kunder över hela världen.

LFV Aviation Consulting har levererat tjänster till flygplatser, leverantörer av flygtrafiktjänster, luftfartsinstitutioner, Eurocontrol, EU, European Space Agency, ICAO och i mer än 50 länder runt om i världen.

Om Knowledge Agency:

Knowledge Agency Europe AB levererar innovativa lösningar för att modernisera och digitalisera flygtrafiksystem, med fokus på att förbättra säkerhet, effektivitet och kapacitet.

Sedan 2009 har KA levererat expertis och rådgivning inom informationshantering i komplexa miljöer internationellt. KA har bland annat levererat tjänster till SESAR, Eurocontrol, ENAV, NATS och LFV.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.