Connect with us

Marknadsnyheter

INVISIO kallar till årsstämma

Published

on

Aktieägarna i INVISIO AB kallas härmed till årsstämma onsdagen den 28 april 2021. Mot bakgrund av COVID-19-pandemin genomförs årsstämman enbart genom poströstning med stöd av tillfälliga lagregler. Det kommer inte att finnas någon möjlighet att närvara personligen eller genom ombud på årsstämman.

 

RÄTT ATT DELTA

Den som vill delta i bolagsstämman ska

Förvaltarregistrerade aktier

För att ha rätt att delta i årsstämman måste en aktieägare som har låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman genom att avge poströst, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 20 april 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträtts­registreringar som gjorts senast den andra bankdagen efter den 20 april 2021 beaktas vid framställningen av aktieboken. Aktieägare bör underrätta sin förvaltare om detta i god tid före denna dag.

Poströstning

Aktieägarna får utöva sin rösträtt vid årsstämman endast genom att rösta på förhand genom s.k. poströstning i enlighet med 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor.

För poströstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.invisio.com. Poströstningsformuläret gäller som anmälan till årsstämman.

Det ifyllda formuläret måste vara Euroclear Sweden AB (som administrerar formulären å INVISIOs vägnar) tillhanda senast tisdagen den 27 april 2021. Det ifyllda formuläret ska skickas till INVISIO AB, ”Årsstämma”, c/o Euroclear Sweden AB, Box 191, 101 23 Stockholm. Ifyllt formulär får även inges elektroniskt. Elektroniskt ingivande kan ske antingen genom signering med BankID enligt instruktioner på https://anmalan.vpc.se/euroclearproxy eller genom att det ifyllda formuläret skickas med e-post till GeneralMeetingService@euroclear.com (med referens ”INVISIO Årsstämma”).  Om aktieägare poströstar genom ombud ska fullmakt biläggas formuläret. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.invisio.com. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas formuläret. Aktieägaren får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (dvs. poströstningen i sin helhet) ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av poströstningsformuläret.

FÖRSLAG TILL DAGORDNING

  1. Val av ordförande vid stämman.

  2. Godkännande av dagordning vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Val av två justeringspersoner.
  5. Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad.
  6. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  7. Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.
  8. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen samt vid utdelning, fastställande av avstämningsdag för denna.
  9. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör.
  10. Beslut om antalet styrelseledamöter.
  11. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor.
  12. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
  13. Fastställande av antal revisorer och val av revisor.
  14. Framläggande av ersättningsrapport för godkännande.

VALBEREDNINGENS BESLUTSFÖRSLAG

Val av ordförande vid stämman (punkt 1)

Valberedningen föreslår att advokat Tone Myhre-Jensen väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid hennes förhinder, den som styrelsen istället anvisar.

Beslut om antalet styrelseledamöter samt val av styrelseledamöter och styrelseordförande (punkterna 10, 12)

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av sex (6) ordinarie stämmovalda styrelseledamöter utan suppleanter.

Valberedningen föreslår, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, omval av styrelseledamöterna Annika Andersson, Charlotta Falvin, Lage Jonason, Martin Krupicka, Ulrika Hagdahl samt Charlott Samuelsson. Valberedningen föreslår omval av Annika Andersson som styrelseordförande.

Närmare uppgifter om de föreslagna styrelseledamöterna finns på www.invisio.com. 

Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor (punkt 11)

Valberedningen föreslår att arvodet till styrelsens ordförande höjs från 500 000 kronor till 575 000 kronor och till var och en av styrelsens övriga ledamöter från 200 000 kronor till 220 000 kronor. Valberedningen föreslår ett arvode om 100 000 kronor (80 000) till revisionsutskottets ordförande och 60 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande samt 40 000 kronor till en ledamot i ersättningsutskottet och 50 000 kronor (40 000) var till två ledamöter i revisionsutskottet. Sammantaget innebär förslaget att ersättningen till styrelsens ledamöter kommer att uppgå till 1 975 000 kronor (1 760 000).

Valberedningen rekommenderar att styrelseledamöter äger aktier i bolaget till ett värde motsvarande minst ett års styrelsearvode (exklusive utskottsarvode). Aktierna bör förvärvas inom en tre-årsperiod.

Valberedningen föreslår att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Fastställande av antal revisorer och val av revisor (punkt 13)

Valberedningen föreslår, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, att bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor och att det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB, omväljs som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2022. PricewaterhouseCoopers AB har informerat INVISIO om att den auktoriserade revisorn Mats Åkerlund kommer att utses till huvudansvarig revisor om PricewaterhouseCoopers AB omväljs till revisor.

STYRELSENS BESLUTSFÖRSLAG

Upprättande och godkännande av röstlängd (punkt 3)

Den röstlängd som föreslås att godkännas under punkt 3 på dagordningen är den röstlängd som upprättas av Euroclear Sweden AB på uppdrag av bolaget, baserat på bolagsstämmoaktieboken och inkomna poströster, och kontrolleras av justeringspersonerna.

Val av två justeringspersoner (punkt 4)

Till personer att justera protokollet föreslår styrelsen Lennart Francke, ombud för Swedbank Robur Fonder, och Elisabet Jamal Bergström, ombud för SEB, eller, vid förhinder för någon eller båda av dem, den eller de som styrelsen istället anvisar. Justeringspersonernas uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen samt vid utdelning, fastställande av avstämningsdag för denna (punkt 8)

Till bolagsstämmans förfogande står balanserat resultat om 15 001 282 kronor samt årets resultat om 151 639 530 kronor, dvs. totalt 166 640 812 kronor. Styrelsen föreslår en utdelning om 0,70 kronor per aktie och att avstämningsdag för utdelningen ska vara fredagen den 30 april 2021. Beslutar årsstämman i enlighet med förslaget beräknas utdelningen betalas ut till aktieägarna runt onsdagen den 5 maj 2021. Yttrande enligt 18:4 aktiebolagslagen har lämnats med anledning av styrelsens förslag om utdelning. Resterande del av vinstmedlen föreslås balanseras i ny räkning.

Framläggande av ersättningsrapport för godkännande (punkt 14)

Styrelsen förslår att stämman godkänner styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen.

ÖVRIG INFORMATION

Antalet aktier och röster

Antalet utestående aktier och röster i bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till 44 098 494 stycken.

Bemyndiganden
Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, ska ha rätt att göra de mindre justeringar i årsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Handlingar
Redovisningshandlingar, revisionsberättelse och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen och Svensk kod för bolagsstyrning kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna senast från och med den 7 april 2021 hos bolaget och på bolagets hemsida, www.invisio.com samt kommer att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin post- eller e-postadress. Handlingarna framläggs, och informationen lämnas, genom att de hålls tillgängliga hos bolaget och på bolagets hemsida.

Inför årsstämman 2021 gäller för första gången att bolaget ska upprätta en ersättningsrapport, lägga fram den på årsstämman och hålla den tillgänglig. Rapporten hålls tillgänglig på samma sätt som övriga ovan nämnda handlingar.

Handlingarna kan begäras under adress INVISIO AB, Att: Bolagsstämma, Box 151, 201 21 Malmö eller per e-post: bolagsstamma@invisio.com.

Aktieägares rätt att erhålla upplysningar

Aktieägare har rätt att, om styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, erhålla upplysningar från styrelsen och verkställande direktören om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation och bolagets förhållande till annat koncernföretag samt koncernredovisningen. Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till INVISIO AB, Att: Bolagsstämma, Box 151, 201 21 Malmö eller per e-post till bolagsstamma@invisio.com senast den 18 april 2021. Sådana upplysningar lämnas genom att de hålls tillgängliga hos bolaget, och på bolagets hemsida, www.invisio.com, senast den 23 april 2021. Upplysningarna skickas också inom samma tid till de aktieägare som så begär och uppger sin post- eller e-postadress.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

______________

Stockholm i mars 2021

INVISIO AB (publ)

Styrelsen
 

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Højgård Hansen, VD, INVISIO
Mobil: + 45 53 72 7722 | E-post: lhh@invisio.com

 
Michael Peterson, Director Investor Relations & Corporate Communication, INVISIO
Mobil: + 45 53 72 7733 | E-post: mpn@invisio.com

 

Om INVISIO AB (publ)

INVISIO utvecklar och säljer avancerade kommunikationssystem som gör det möjligt för yrkesgrupper i bullriga och uppdragskritiska miljöer att kommunicera, skydda sin hörsel och arbeta effektivt. Bolaget kombinerar specialistkunskaper i akustik och hörsel med ett brett ingenjörskunnande inom bland annat mjukvara, material­teknik och integration. Försäljningen sker via huvudkontoret i Köpenhamn och försäljningskontoren i USA, Frankrike, Storbritannien och Italien och via ett globalt nätverk av partners. INVISIO har säte i Stockholm, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (IVSO). Mer information finns på företagets webbplats www.invisio.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PolarCool offentliggör utfall av utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO1

Published

on

By

Idag, den 10 maj 2024, avslutades utnyttjandeperiod av teckningsoptioner av serie TO1 för teckning av aktier i PolarCool AB (”PolarCool” eller ”Bolaget”). Totalt utnyttjades 479 157 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier, innebärande en utnyttjandegrad om cirka 1,78 procent. Genom utnyttjandet av teckningsoptioner tillförs Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.

I samband med Bolagets företrädesemission som slutfördes under oktober 2023 emitterades 26 873 150 teckningsoptioner av serie TO1. Varje teckningsoption berättigade till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,14 SEK under perioden från och med den 22 apil 2024 till och med den 10 maj 2024. PolarCool meddelar idag att 479 157 teckningsoptioner har utnyttjats för teckning av lika många aktier, vilket således tillför Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning
Efter registrering av de nya aktierna från teckningsoptioner av serie TO1 hos Bolagsverket kommer Bolagets aktiekapital att öka med 57 498,84 kronor till sammanlagt 6 617 117,64 kronor. Antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 479 157 aktier till sammanlagt 55 142 647 aktier. Utspädningen för befintliga aktieägare som inte utnyttjat teckningsoptioner uppgår till cirka 0,87 procent av aktierna och rösterna i PolarCool.

r mer information

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)                                     
+46 – 738 60 57 00                                                                             
E-mail: erik.andersson@polarcool.se

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Miris ingår garanti om 1 MSEK i bolagets pågående företrädesemission

Published

on

By

Styrelsen för Miris Holding AB (publ) (”Miris” eller ”Bolaget”) meddelar härmed att Bolaget ingått garantiavtal rörande ett belopp om maximalt 1,0 MSEK i den pågående företrädesemissionen av units.

Styrelsen i Miris beslutade den 29 februari 2024, villkorat av extra bolagsstämmas efterföljande godkännande, om en företrädesemission av units om lägst cirka 10,7 MSEK och högst cirka 26,8 MSEK (”Företrädesemissionen”). Bolaget meddelar härmed att Bolaget ingått garantiavtal rörande ett belopp om 1,0 MSEK i den pågående företrädesemissionen av units.

Garantiavtalet innebär att garanten garanterat att teckna units för 1,0 MSEK, ovanpå övriga teckningar, dvs. utöver de under teckningsperioden inkomna teckningarna från befintliga aktieägare och övriga investerare, med och utan företrädesrätt. Den part som ingått garantiåtagandet är Brancor Capital Partners, en dansk professionell investerare. Garantiåtagandet är inte säkerställt med pant eller på annat sätt. Kontant ersättning till garantigivaren uppgår till 25 procent på garanterat belopp, vilket Bolaget bedömer är marknadsmässigt.

Jag är mycket glad att kunna meddela att vi ingått avtal om teckning om 1 MSEK från Brancor Capital Partners. Brancor har stor kunskap inom bland annat MedTech och är redan en av Miris större aktieägare. Jag ser det som ett styrketecken och ett kvitto på att de delar den starka tro vi har på Miris och den redan påbörjade strategiresan mot ökade återkommande intäkter. Jag ser mycket fram emot det kommande året som har potential att bli ett mycket händelserikt år”, säger VD Camilla Myhre Sandberg

Information om Företrädesemissionen finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.mirissolutions.com, samt på Aqurat Fondkommission AB:s hemsida www.aqurat.se. Kvartalsrapporten för perioden januari – mars 2024 och tidigare finansiella rapporter finns på bolagets hemsida www.mirissolutions.com.

Denna information är sådan som Miris Holding är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-10 18:10 CET.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
camilla.sandberg@mirissolutions.com

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer® (Miris HMA®). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enorama Pharma AB (publ) meddelar dag för omvandling för BTA:s avseende aktier tecknade utan stöd av företrädesrätt

Published

on

By

Enorama Pharma AB (publ) (”Bolaget”) meddelar idag att BTA:s avseende aktier tecknade utan stöd av företrädesrätt kommer att omvandlas till aktier. De nyemitterade aktierna beräknas att bokas in på respektive depå/VP-konto den 20 maj 2024.

Företrädesemissionen medför att Bolagets aktiekapital ökar med cirka 2 237 909,06 SEK, från cirka 7 211 043 SEK till sammanlagt cirka 9 448 952,50 SEK. Antalet aktier i Bolaget ökar med 14 322 618 aktier, från 46 150 678 aktier till totalt 60 473 296 aktier.

Rådgivare
Advokatfirman Delphi är legal rådgivare till Enorama Pharma AB i samband med företrädesemissionen. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB agerar emissionsinstitut i samband med företrädesemissionen.

KONTAKT

Enorama Pharma AB (publ)

Annette Agerskov, verkställande direktör

info@enorama.se

Södra Förstadsgatan 1, 211 43 Malmö

www.enorama.se

Enorama Pharma AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ): +46 (0)73 856 42 65, certifiedadviser@carnegie.se.

OM ENORAMA PHARMA

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga nikotinersättningsprodukter. Affärsidén är att utveckla och sälja såväl medicinska tuggummin som icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter och erbjuda dessa både som Private Label och under egna varumärken. För mer information, besök www.enorama.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.