Marknadsnyheter
Järnvägskameror på Wascosas nya ballastvagn


Schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa har tagit fram en helautomatiserad ballastvagn som ska användas i de växande byggprojekten inom järnväg i Europa. I ett unikt pilotprojekt ska nu Railway Metrics and Dynamics (RMD) järnvägskameror användas för att optimera mängden ballast som används.
2017 köpte Wascosa 197 Fanps-vagnar för att befästa sin ställning på marknaden för transport av ballast och andra aggregat för infrastrukturprojekt och stora byggarbetsplatser. Men ganska snart började företaget utforska nya och mer innovativa tillämpningar för dessa vagnar.
– Anledningen till att vi satsade på en helt ny typ av ballastvagnar är den planerade övergången till järnvägstransporter som syns i nästan hela Europa. De flesta länder investerar stort både i nybyggen och förnyelsen av järnvägsinfrastrukturen, eftersom det är nyckeln till sänkta CO2-utsläpp och mer hållbara transporter, berättar Luc Le Formal på schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa.
Världens modernaste ballastvagn
Den första vagnen testades i ett skarpt projekt i Frankrike i juni 2021, komplett med lastindikator, 360-graders belysningssystem, säkerhetsblinkers och ljudisolerade system för ballastutmatning.
– Det krävs extremt hög precision för ett väl utfört ballastarbete, så en av de saker som vi förbättrade efter första projektet var radiostyrningssystemet, som nu är ännu mer responsivt, berättar.
Och nu är tanken att också RMD:s backkamera ska bli en del av världens modernaste ballastvagn.
– I ett första steg vill vi använda kamerorna för att optimera mängden ballast som används ute i fält. Varje ton kostar 40 euro, så det finns stora pengar att spara på att vara mer exakt, säger Luc Le Formal.
Om testerna går bra ser Wascosa fler applikationsområden för kameran.
– Till exempel kan kunderna kontroller att arbetet är väl utfört med hjälp av kameran. Det är också möjligt att spara personal ute i fält, eftersom kameror kan fånga vad som händer på andra sidan vagnen minst lika bra som ytterligare en medarbetare.
• Vad betyder det här för RMD?
– Det får vi se efter pilottestet, men Wascosa har 200 vagnar att hyra ut och vi räknar i första skedet med minst 8 kameror på varje vagn, säger Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics.
– Vi ser stor potential i järnvägskameran som en del av vårt erbjudande, säger Irmhild Saabel, Chief Business Development Officer på Wascosa.
Pilotprojektet påbörjades direkt efter mässan i München 9–12 maj, där RMD visade upp både järnvägskameran och hela plattformen för asset management för nyfikna besökare.
– Flera stora aktörer var framme och ville diskutera med oss. Till frågade franska SNCF efter kameran och vi kommer att ge dem en demonstration av systemet, kommenterar Jan Lindqvist.
Järnvägsförnyelsen i Europa är en enorm marknad och både RMD och Wascosa vill bidra genom att göra spårförnyelsearbetet snabbare och säkrare. Bara Frankrike investerar 100 miljarder euro till 2040 och till exempel Tjeckien 30 miljarder euro.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com
Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på Spotlight Stock Market.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke