Connect with us

Marknadsnyheter

Jeanette Tretten är östra Sveriges främsta entreprenör

Published

on

Familjeföretaget Econovas vd Jeanette Tretten, Norrköping, mottog under torsdagskvällen utmärkelsen som EY Entrepreneur Of The Year region öst. Vid regionfinalen delades det även ut pris till Ivan Martic, IM Vision som ”Årets manliga stjärnskott” och ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Christine Mannerstråle samt Ida Jergell, Addpeople. ”Bästa internationella tillväxt” delades ut till Mikael Axelsson, Garantell AB.

Regionfinalen av utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year avgjordes under torsdagskvällen i Jönköping och Jeanette Tretten, vd på Econova i Norrköping, fick ta emot priset. Historien om familjeföretaget Econova startade 1959 när Jeanettes farfar och farmor såg en möjlighet att omvandla bark till jord. I dag har barken fått sällskap av andra material, men ambitionen att återvinna material som annars skulle gå till spillo är fortfarande grunden för Econovas verksamhet. Econova är även en av Skandinaviens ledande aktörer inom trädgård med varumärket Weibulls. Enligt Jeanette är det kombinationen av återvinning och trädgård som gör företaget unikt.

Juryns motivering löd:
Genom en lyckad kombination av utveckling, stort driv och risktagande förändrar entreprenören en hel bransch, både i och utanför Sverige. Med båda fötterna i jorden har årets pristagare visat att hållbarhet och ett modernt ledarskap har fått familjeföretaget att blomstra. Allt detta medan innovationsidéerna gror för att nå de högt uppsatta miljömålen.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region öst leddes av ordförande Eva Schlyter, VD Ståhl Invest i Norrköping, David Modig, ägare Modig Machine Tool AB, Jacob Nilsson, VD Axjo Plastic AB, Peter Hellgren, VD och ägare av Consid AB, Sara Hillbom, VD Psykologpartners och Pernilla Ljungbergh, VD Ny Studio.

Entreprenörer från Jönköping och Värnamo mottog också priser
Under regionfinalen på Elite Stora Hotellet i Jönköping delades det också ut pris till Christine Mannerstråle och Ida Jergell, Addpeople i Jönköping som ”Årets kvinnliga stjärnskott” ”Bästa internationella tillväxt” gick till Mikael Axelsson, Garantell AB i Värnamo. ”Årets manliga stjärnskott” gick till Jönköpingsentreprenören Ivan Martic, IM Vision. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 9 februari 2023.

– Tack alla gäster som under torsdagskvällen hjälpte till att hylla östra Sveriges främsta entreprenörer. Roligt att Jeanette Tretten som tillhör tredje generationen i Norrköpingsföretaget Econova ska representera östra Sverige i den nationella finalen nästa år. Jag håller tummarna för Jeanette och övriga vinnare från vår region i Sverigefinalen, säger Victoria Freberg, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst.

För mer information: www.eoy.se och alla finalister region öst
Pressbilder:www.flickr.com/eoy_sweden

Jeanette Tretten EY Entrepreneur Of The Year

Jurymotiveringar region Öst:

EY Entrepreneur Of The Year – Jeanette Tretten, Econova
Genom en lyckad kombination av utveckling, stort driv och risktagande förändrar entreprenören en hel bransch, både i och utanför Sverige.
Med båda fötterna i jorden har årets pristagare visat att hållbarhet och ett modernt ledarskap har fått familjeföretaget att blomstra.
Allt detta medan innovationsidéerna gror för att nå de högt uppsatta miljömålen.

Årets kvinnliga stjärnskott – Christine Mannerstråle och Ida Jergell, Addpeople
Med ett kreativt entreprenörskap och tydliga värderingar driver entreprenören både sin verksamhet och branschens utveckling framåt.
Att tänka nytt är en självklarhet och med digitala lösningar byggs långsiktiga relationer vilket lett till framgång.
Pristagaren sätter alltid människan i fokus och när allt är på rätt plats skapas möjligheter för att kunna leva sitt bästa liv.

Årets manliga stjärnskott – Ivan Martic, IM Vision
Årets manliga stjärnskott kombinerar kontinuerlig produktutveckling med ett hållbarhetsarbete vilket gör att vi bara har sett början på en spännande entreprenörsresa.
Från tidig ålder har detta stjärnskott drivit sitt bolag till att idag vara Europaledande i sin bransch.
Mod, flexibilitet och ledorden ”Bra kan alltid bli bättre” är en viktig del i hans framgångsrecept.

Bästa internationella tillväxt – Mikael Axelsson, Garantell AB
Med kunden i fokus har entreprenören automatiserat och digitaliserat sin verksamhet i en annars traditionell bransch.  
Denna innovativa utmanare har alltid velat testa sin gräns och fokuserat på möjligheter istället för svårigheter. 
Med självstyrande team leds bolaget av många under stor frihet och tack vare sina smarta lösningar kryssar årets pristagare vidare mot internationella framgångar.

För mer information, vänligen kontakta:
Victoria Freberg, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst, 073-612 34 77, victoria.freberg@se.ey.com

Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.