Connect with us

Marknadsnyheter

Jernkontoret lanserar ny kampanj för stål

Published

on

må, okt 23, 2017 13:23 CET

Idag, måndagen den 23 oktober, lanserar Jernkontoret den digitala kampanjen ”Stål är 100 % återvinningsbart”. Budskapet ska öka kännedomen om stålets cirkulära egenskaper och positionera stål som ett hållbart material för framtiden.

− Vi hoppas att kampanjen skapar uppmärksamhet på sociala medier som är våra främsta kanaler för budskapet. Fler behöver veta att stål är 100 procent återvinningsbart, i evighet till och med, säger
Anna-Karin Nyman
, kommunikationsdirektör på Jernkontoret.

Jernkontoret har beställt en undersökning av United Minds som visar att mindre än halva befolkningen vet att stål är helt återvinningsbart. De flesta tror att glas och papper är mer återvinningsbart.


 
Inget material kan återvinnas i så stor utsträckning som stål. Skrot är en avgörande råvara för stålindustrin och vårt material kan återvinnas om och om och om igen, säger Anna-Karin Nyman.

Budskapet ”Stål är 100 % återvinningsbart” visas bland annat genom film och infografik på Facebook och Twitter. Profilartiklar som pins och tygpåsar tas också fram. Höjdpunkten för kampanjen sker på
Ståldagen den 7 november
då stålindustrin arrangerar sin årliga visionsdag på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, i Stockholm. 

Kontaktperson:

Anna-Karin Nyman
, kommunikationsdirektör Jernkontoret. Mobil: 070-206 75 62

Jernkontoret

är den svenska stålindustrins branschorganisation. Organisationen grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska stålföretagen. Jernkontoret företräder stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi, miljö och hållbarhet samt transportfrågor. Jernkontoret leder den gemensamma nordiska stålforskningen. Dessutom utarbetar Jernkontoret branschstatistik och bedriver bergshistorisk forskning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dividend Sweden – Rapportkommentar Q3 2024

Published

on

By

Fler affärer på gång
Marknadens förväntningar om ytterligare räntesänkningar har inte bara bidragit till att de flesta aktiemarknader har fortsatt att stiga i Q3, utan det har också ökat intresset för den typ av tillväxtbolag som Dividend Sweden investerar i. Aktivetsnivån har dock långt ifrån kommit tillbaka till tiden före räntehöjningarna och företagsledningen upplever att beslutsprocesserna är fortsatt utdragna. Till följd av detta har Dividend Sweden inte lyckats stänga några ägarspridningsaffärer under kvartalet men förhoppningen är att de ska lyckas stänga någon innan året är slut. Det totala portföljvärdet uppgick till ca 72 MSEK vid kvartalsskiftet, där de största innehaven – i likhet med tidigare – är Evendo, Medicortex och Bember. För att stärka likviditeten har bolaget framför allt minskat på den onoterade portföljen samt gjort ytterligare försäljningar i början på Q4. Vid kvartalets utgång uppgick bolagets kassa till 1,4 MSEK. Till det kommer värdet av den noterade portföljen om 0,9 MSEK, som kan sägas utgöra en likviditetsreserv. 

Positiv utveckling för flera portföljbolag
Under kvartalet har Dividend Sweden tvingats göra nedskrivningar till följd av konkurser hos ett par mindre portföljbolag. Bolagets största portföljinnehav fortsätter dock att utvecklas mycket väl enligt företagsledningen. Bland annat har Evendo lanserat en app samt en AI-baserad söktjänst som förväntas leda till ökad försäljning framöver. Dessutom har Bember nu påbörjat sin internationella expansion tillsammans med Siemens och företagsledningens förhoppning är att bolaget kommer att erhålla flera stora order under kommande kvartal.

Rekyl i aktien men fortsatt mycket stor rabatt 
Den ökade riskaptiten bland investerare har bidragit till en viss uppgång i Dividens Swedens aktiekurs, vilken har stigit med 30% sedan halvårsskiftet.  Trots kursuppgången är substansrabatten fortfarande 70%, beräknat utifrån Dividend Swedens bokförda värden. Det är också viktigt att poängtera att de redovisningsregler Dividend Sweden följer inte medger någon uppjustering av värdet på innehaven, såvida inte någon publik transaktion genomförs som ändrar värderingen. Skulle vi ha rätt i vår bedömning att det finns betydande övervärden i några av de större innehaven är således den faktiska rabatten ännu större.

Till analysen: https://tradevenue.se/artiklar/dividend-sweden-rapportkommentar-q3-2024-59479

Disclaimer: Detta är en uppdragsanalys från TradeVenue. Läs mer genom att klicka på länken ovan.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PostNord står redo för Black Week och julhandeln

Published

on

By

Årets mest intensiva shoppingperiod står för dörren och PostNord förbereder sig för ökade volymer. Black Week startar den 25 november med konsumentfavoriten Black Friday den 29 november 2024, följt av Cyber Monday och julen. Förra året passerade över 1,2 miljoner paket PostNords terminaler under Black Weeks toppdygn.

Hur stor e-handeln kommer att bli i år är svårt att förutse men PostNord gör i vanlig ordning en rad förstärkningar inför Black Week och julhandeln. I förberedelserna ingår bland annat utökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket och större kapacitet på våra servicepunkter* än förra året. 

– Vi förbereder oss som vanligt väldig noga, och ser med glädje fram emot årets roligaste period! Det är svårt att förutse volymerna i år på grund av det ekonomiska läget, men konsumenterna kommer att vilja hitta bra priser och har fokus på Black Friday, Black Week och Cyber Monday, säger Johan Uddin, chef för produktion affärsområde Paket.

För att underlätta för privatpersoner att skicka paket inför jul utökas antal självservicestationer från 68 till 168 stationer, vilket beräknas minska köerna hos ombuden.

– Jämfört med samma period förra året har vi ett starkare servicenät med större kapacitet. Förutom våra bemannade ombud har vi satt upp omkring elvahundra nya paketboxar. Totalt finns nu drygt 125 000 fack över hela landet att hämta paket i, säger Johan Uddin.

För PostNords paketverksamhet peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday. Under det mest intensiva dygnet förra året hanterades 1,2 miljoner paket – att jämföra med en vanlig vecka som har runt en halv miljon paket per dygn.

– Under en sån här intensiv shoppingperiod känns det extra bra att vi erbjuder Svanenmärkta e-handelstransporter, vilket är en av många delar i vår ambition att driva på transportbranschens klimatomställning, säger Marie Rudolfsson, PostNords chef för affärsområde paket.

Så här jobbar PostNord under Black Week och julen

  • Förstärker kundservice med extra lördagsöppet på telefon klockan 9.00–16.00 den 30 november och 7, 14, 21 december.
  • Sätter upp nästan 1 200 röda brevlådor för julkort.
  • Tar in hundratals extra medarbetare i hela landet.
  • Under året har vi kontinuerligt utökat kapaciteten på våra servicepunkter till privatpersoner
  • Utökat antal paketboxar med ca 1100 stycken, dvs ytterligare 35 000 fack. Totalt finns nu ca 125 000 fack över landet att hämta paket i.
  • Utökat antal självservicestationer från 68 till 168 stationer.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Använder utvalda företagscenter för att utöka kapaciteten för utlämning av ombudspaket. 
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 30 november till den 7 december i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.
  • Kör leveranser på lördagar till merparten av våra ombud från den 30 november till den 7 december.
  • Kör leveranser på lördagar till paketboxar utanför storstadsregionerna, i de områden där underlag finns, från den 30 november till den 7 december.
  • Kör ut till vissa ombud två gånger per dag för att öka kapaciteten ytterligare.

*Postombud, utlämningsställen och paketboxplaceringar räknas alla som servicepunkter.

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Växjö Energi tecknar nytt avtal med Bixia – bidrar till den gröna omställningen

Published

on

By

Det kommunägda energibolaget Växjö Energi förlänger sitt samarbete med elhandelsbolaget Bixia, som hanterar bolagets totala elproduktion på 200 GWh. Genom samarbetet optimeras Växjö Energis resurser på balansmarknaden. Tillsammans bidrar Bixia och Växjö Energi till den gröna omställningen.

Växjö Energi producerar cirka hälften av den el som konsumeras i Växjö stad och en tredjedel av elen i hela kommunen. Produktionen av förnybar el görs genom att ta tillvara restprodukter från skogen som annars gått till spillo och bolagets långsiktiga arbete med biobränslebaserad fjärrvärmeproduktion har bidragit starkt till kraftigt minskade koldioxidutsläpp i kommunen.  

Nu förlänger Växjö Energi sitt samarbete med elhandelsbolaget Bixia, som hanterar balansansvaret för Växjö Energis totala elproduktion och elleverans till slutkunder. Avtalet innefattar även finansiella tjänster och ger tillgång till Svenska Kraftnäts balansmarknad.

– Vi har ett stort förtroende för Bixia, som har lång erfarenhet av krafthandel och är innovativa och enkla att ha att göra med. Genom det nya avtalet kan vi tillsammans med Bixia fortsätta hjälpa våra kunder att vara med och bidra till klimatomställningen, säger Henrik Larsson, chef Strategisk och Operativ Planering på Växjö Energi.

Ger tillgång till innovativa energitjänster

Bixia tog redan i början av 2020-talet en aktiv roll på balansmarknaden. Det nya avtalet ger Växjö Energi fortsatt tillgång till innovativa energitjänster och möjligheter att agera på balansmarknaden, vilket innebär att Växjö Energi vid behov erbjuder sig att tillfälligt minska eller öka produktionen av el vid snabba förändringar i den nationella elproduktionen. Det bidrar till stabilitet i det svenska elsystemet och möjligheter att öka andelen väderberoende förnybar energi.

– Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende av Växjö Energi, som är ett innovativt energibolag med höga klimatambitioner som ligger helt linje med Bixias. Tillsammans ska vi fortsätta att jobba för den gröna omställningen och bidra till ett stabilt elsystem i Sverige, säger Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter på Bixia

Bixia ansvarar för budgivning och prissättning av Växjö Energis tillgängliga kapacitet samt att hantera kommunikationen med Svenska Kraftnät för Växjö Energis räkning.

Fakta Växjö Energi

Växjö Energi har sedan 2019 en fossilfri verksamhet och erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Bolaget ägs av Växjö kommun och erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom förnybar el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom dotterbolaget Wexnet erbjuder bolaget även bredband och smart sensornät på flera orter i Kronobergs län.

Fakta Balansmarknaden

För att vårt elnät ska fungera krävs balans i systemet. Det innebär att det måste tillföras lika mycket el som förbrukas – hela tiden, dygnet runt. Men i takt med att de förnybara energikällorna, som vi inte kan styra lika lätt över, ökar, blir detta svårare. Svenska kraftnät, som ansvarar för balansen i Sveriges elnät, har därför utvecklat balansmarknaden med stödtjänster och flexleverantörer – en marknad där till exempel elkunder bidrar genom flexibel elförbrukning.

För mer information kontakta:

Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter, Bixia
070 – 826 25 75,
eric.constantien@bixia.se

Henrik Larsson, chef Strategisk och Operativ Planering, Växjö Energi
0470 – 70 43 10,
henrik.larsson@veab.se

Presskontakt Bixia, 013-20 91 40

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 5,9 mdkr under år 2023.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.