Connect with us

Marknadsnyheter

Jetpak Top Holding AB (publ):Delårsrapport 1 januari – 30 september 2021

Published

on

Tredje kvartalet: 1 juli – 30 september 2021
 

  • Totala intäkter ökade med 14,8 % till 250 428 (218 135) TSEK
  • Den organiska tillväxten uppgick till 15,1 % (-8,4 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,5 % (31,0 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 24 413 (22 905) TSEK
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 24 413 (23 613) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 16 379 (15 110) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,36 (1,26) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,36 (1,24) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 34 910 (21 551) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 112 425 (54 257) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: 1,2 (1,8)

     

Delåret: 1 januari – 30 september 2021
 

  • Totala intäkter ökade med 14,5 % till 757 296 (661 119) TSEK
  • Den organiska tillväxten uppgick till 15,5 % (-10,3 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,2 % (30,5 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 71 053 (46 022) TSEK
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 71 053 (48 146) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 47 385 (27 675) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,95 (2,31) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 3,92 (2,28) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 57 528 (51 330) TSEK

VD kommentar
 

Jetpak hade ett tillfredsställande tredje kvartal med en omsättning på 250 428 TSEK, motsvarande en valutajusterad organisk tillväxt på 15,1 %.
Rörelseresultatet och justerad EBITA för perioden uppgick till 24 413 TSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 9,7 %.

Kvartalets resultat innehöll avsättning till det långsiktiga incitamentsprogrammet på 2 154 TSEK, vilket påverkade kvartalets rörelseresultat med 0,9 procentenheter.
 

Express Air-segmentets tillväxt uppgick till 18,1 %, drivet av logistikkonton och något förbättrat tjänsteutbud. Fortsatta störningar i leveranskedjan gav vissa volym- och efterfrågefluktuationer på flygsegmentet under kvartalet. Därutöver påverkade bristen på halvledare vissa kundkategorier, exempelvis fordonsindustrin, vilket påverkade intäkterna från dessa konton. Den negativa påverkan från globala störningar i försörjningskedjorna mer än uppvägdes dock av en ökad efterfrågan från logistikkunder.

 

Bruttomarginalen för Express Air-segmentet uppgick till 41,3%, vilket var 1,5 procentenheter lägre än föregående år, drivet av förändringar i kund- och produktmix.

 

Vår marknadsposition inom Air-segmentet var stabil under kvartalet, även om vi upplevde en något förändrad konkurrens vid upphandlingar för systemsatta tjänster.
Vi upprätthöll en stark position för våra Air ad-hoc tjänster.

Express Road-segmentet växte med 12,2%, genom att segmentet fortsatte att dra nytta av ökade intäkter från befintliga stora distributionskonton med fokus på B2B-segmentet, såväl som B2C hemleveranser. Därutöver byggdes ny försäljningspipeline för framtida tillväxt.

 

Bruttomarginalen för Express Road-segmentet ökade marginellt upp till 19,2%.

Priskonkurrensen inom Road-segmentet fortsatte, särskilt för kurirlogistiktjänster drivna av ökande e-handelsvolymer B2C. Ändå lyckades Jetpak behålla nuvarande marknadsposition tack vare vårt nischfokus och höga leveranskvalitet.
 

Distributionen av covid-19-vacciner i Norge fortsatte under kvartalet och gav ett gott intäktsbidrag, samt fortsatte att stärkta Jetpaks image som en pålitlig leverantör. Fortsatta intäkter härifrån förväntas under kommande månader, men kommer att vara beroende av myndighetsbeslut rörande ”booster-injektioner” av covid-19-vaccin och vaccincykler för kommande år.
 

Leverantörsomförhandlingar fortsatte under kvartalet med ambitionen att stärka vår konkurrenskraft och möjliggöra ytterligare tillväxt inom båda våra segment.

Våra pågående kommersiella aktiviteter relaterade till det europeiska express-nätverket ökar. Nödvändig IT-funktionalitet samt agentnätverk har etablerats, men framtida tillväxt är i hög grad beroende av deltagande från ytterligare passagerarflygbolag – vilket är utmanande givet deras finansiella situation och fokus på sin egen passagerardrivna kärnaffär.
 

Under kvartalet genomförde Jetpaks styrelse och ledning den årliga översynen av strategi och strategiska fokusområden. I samband med vår granskning identifierade och prioriterade vi de viktigaste områdena för 2022, som ett komplement till våra nuvarande kommersiella initiativ inom Nordic Courier Express och Jetpak Express Europe.
De nya områdena inkluderar bland annat en kommersiell satsning på att utveckla avancerade temperaturkontrollerade lösningar i Norge och Sverige.
Prissättningsflexibilitet kommer också att vara ett prioriterat område med införandet av en automatiserad ”prissättningscockpit”, som säkerställer kostnadseffektivitet och möjliggör en mer dynamisk prissättning.

 

Vi kommer att fortsätta bygga ytterligare kompetens och effektivitet i vår organisation då vi kommer att fokusera på processoptimering och automatisering.
Det kommer att vara en viktig förutsättning för att säkerställa en effektuering av våra strategiska fokusområden – och dess förväntade fördelar.

 

Vi kommer fortsätta att prioritera vårt hållbarhetsarbete inom ramen för FN:s Global Compact-program. Vi har etablerat tågdistribution med det statliga finska järnvägsbolaget VR-Group och vi har för närvarande nästan 100 dagliga tåglinjer bokningsbara i vårt produktionssystem JENA som ett alternativ till vårt redan etablerade flyg- och vägdistributionsnät.
Vi fortsätter vår resa mot att bli CO2-neutrala, och vi inför HVO-bränsle för vårt Road segment, samt kontinuerligt söker efter effektivare distributionsmodeller.
 

Under kommande kvartal förväntar vi oss en långsam, men stabil ökning av flygkapaciteten, tack vare minskade reserestriktioner, även om potentiellt ökande infektionstal ger viss osäkerhet. Vi förväntar oss dock inte pre-pandemiska kapacitetsnivåer under kommande kvartal eftersom affärs- och fritidsresandet fortfarande är långt ifrån normaliserat.
 

Vårt resultat för kvartalet var i linje med våra förväntningar och vi rekonfirmerar vårt långsiktiga finansiella mål om en årlig organisk tillväxt uppgående till minst 5 % sett över en konjunkturcykel. Vi vidmakthåller också målet om 12 % justerad EBITA-marginal, som vi avser att balansera mot ambitionen att kontinuerligt öka rörelseresultatet i absoluta termer. 

Kenneth Marx
Verkställande direktör

Telefonkonferens
 

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med finanschef Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks delårsresultat.
Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen ring in på något av följande nummer för att komma in till telefonkonferensen:

Sverige:  +46 (0) 20 089 6388
Norge:  +47 2 156 3319                           
Danmark:  +45 3272 9274 
Finland:  +358 9 2319 5436                      
Tyskland:  +49 (0) 30 3001 90613     
Belgien:  +32 (0) 2 792 0435                    
Holland:  +31 (0) 20 708 5074
USA:  +1 646 843 4609
England:  +44 (0) 33 0551 0211 

Inloggningskod (samma kod gäller för samtliga ovan angivna nummer): 1621582#

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in till konferensen 5 minuter innan den börjar.

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB, email: info@fnca.se, telefon: 08-528 003 99.

Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2021 kl. 06.30 CET. Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Kenneth Marx, verkställande direktör
telefon: 073-368 54 00
e-mail: ir@jetpak.com
 

Om Jetpak

Jetpak är det enkla och snabbaste alternativet för prioriterade leveranser dörr till dörr.
Vi erbjuder lösningar för både spontana transportbehov och skräddarsydd logistik.
Jetpak finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak Top Holding AB:s aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas med ISIN-kod SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna: https://jetpakgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.