Connect with us

Marknadsnyheter

Jetpak Top Holding AB (publ):Delårsrapport 1 januari – 30 september 2023

Published

on

Tredje kvartalet: 1 juli – 30 september 2023

 

  • Totala intäkter minskade med -9,2 % till 279 863 (308 371) TSEK
  • Organiska tillväxten uppgick till -13,5 % (11,8 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 29,4 % (30,0 %)
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 22 460 (31 572) TSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 20 876 (30 718) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 15 265 (21 198) TSEK
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,25 (1,74) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 66 631 (34 490) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 221 955 (140 553) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: -0,1 (0,5)
  • Ingen avsättning till det långsiktiga incitamentsprogrammet gjordes
    under kvartalet; -0 (-2 176) TSEK

     

Delåret: 1 januari – 30 september 2023
 

  • Totala intäkter minskade med -4,9 % till 886 593 (932 370) TSEK
  • Organiska tillväxten uppgick till -5,2 % (13,2 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,7 % (31,0 %)
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 88 516 (95 630) TSEK
  • Nedskrivning av goodwill uppgick till -51 705 (-) TSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 32 762 (93 085) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 14 499 (65 353) TSEK
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,19 (5,36) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 92 880 (80 581) TSEK
  • Reservering för det långsiktiga incitamentsprogrammet uppgick till -4 474 (-6 499) TSEK

Jämförelsesiffrorna inom parentes avser motsvarande period föregående år, om ej annat anges.

 

 

 

VD kommenterar

Koncernens totala intäkter för kvartalet uppgick till 279 863 (308 371) TSEK, vilket motsvarade en negativ tillväxt på -9,2 % (23,1 %).
Justerad EBITA uppgick till 22 460 (31 572) TSEK, vilket gav en justerad EBITA-marginal på 8,0 % (10,2 %).

 

Jetpaks kassaflöde från den löpande verksamheten var mycket starkt och uppgick till 66 631 (34 490) TSEK,
motsvarande tre gånger justerat EBITA resultat för kvartalet.

Detta resultat uppnåddes tack vare ett fokuserat arbete i både kund- och leverantörsled.
 

Nuvarande marknadsförhållanden resulterade under kvartalet i en negativ intäkts- och vinstpåverkan för båda våra rörelsesegment.

 

Express Air-segmentet hade en nettoomsättning på 138 134 (157 881) TSEK, vilket motsvarade en minskning på -12,5 % (36,8 %),
medan bruttomarginalen uppgick till 37,6 (38,9) %.

Den största intäktsminskningen inom segmentet kom från Europa och Danmark, med intäktsminskningar på 34 respektive 26 %.
Vår europeiska verksamhet påverkades fortsatt av minskade intäkter från marknaden för reservdelslogistik, där kunder har initierat kostnadsbesparingsprogram.
Fraktraterna inom vår europeiska verksamhet minskade generellt under kvartalet på grund av överkapacitet och att en del affärer förlorades eftersom kunder efterfrågade standardiserade logistiklösningar till låga priser, något som inte är Jetpaks kärnverksamhet.
I vår danska verksamhet drevs intäktsminskningen av minskade volymer samt att vissa kunder valde mer standardiserade lösningar.

Även Norge och Finland redovisade minskade intäkter, främst drivet av en minskad volym inom sjuk- och hälsovård, medan Sverige som enda geografi, rapporterade ökade intäkter med 6,3 %, tack vare nya kundkontrakt.
 

Express Road-segmentet hade en nettoomsättning på 135 456 (143 099) TSEK, motsvarande en intäktsminskning på -5,3 % (12,3 %),
medan bruttomarginalen ökade till 19,7 % (18,3 %), drivet av förändrad kundmix och en volymminskning inom större kunder med lägre marginaler.

Nedgången inom Road segmentet kom från Sverige, Danmark och Norge, som tillsammans minskade med 7,8 %. Finland och Europa redovisade ökade intäktsnivåer, om än från lägre nivåer.

 

Resultatförbättringsprogrammen för både Danmark och Europa följer satta tidplaner.

Kostnadsminskningarna i Europa har ökat från slutet av detta kvartal.
Båda länderna arbetar hårt med nya kommersiella initiativ och med sin pipelineuppbyggnad.
Vi har dock noterat under de senaste kvartalen att det tar längre tid att stänga nya affärer.

Jetpaks ESG-strategi är baserad på vårt långsiktiga engagemang för miljön samt engagemang för våra kunder, anställda och andra intressenter.
Vi har lanserat vår ESG-strategi för att ytterligare integrera hållbarhet i alla våra affärsprocesser.

En del av ESG- strategin är att gå mot ny och effektivare teknologi.
Jetpak har under kvartalet fortsatt att undersöka i vilken utsträckning drönartekniken kan stödja Jetpaks framtida leveranskedja.
Vi har ett fortsatt positivt samarbete kring ett svenskt drönarpilotprojekt. Parterna har som gemensam ambition att nyttja drönare i specifika områden inom Sverige. Kommersiellt startdatum är ännu inte definierat men väntar på myndighetsgodkännande samt kommersiellt åtagande från kunder.

Inte minst inom vårt Express Road segment kan stora fördelar vinnas genom att nyttja ny teknologi.
Vi undersöker och analyserar därför AI-baserade lösningar, vilket kan resultera i förbättrad ruttplanering, som i sin tur ger ett bättre fordonsutnyttjande.
Ett avtal har träffats med en av våra större kunder där ett antal elfordon kommer att introduceras under kommande månader.
Dessutom görs en fördjupad analys inom våra tätaste distributionsområden, då en ökad batteriräckvidd och lastkapacitet ger fler möjligheter i framtiden.

Vårt deltagande i drönarprojektet kommer potentiellt att ytterligare kunna förbättra kostnadseffektiviteten för första och sista milen, samt generera nya tjänster till vår produktportfölj.

I början av oktober offentliggjorde Jetpak förvärvet av BudAB, som har sin bas vid Stockholm-Arlanda.
BudAB kommer att bli ett viktigt tillskott för Jetpaks nätverk och marknadsposition både i centrala Sverige och specifikt på Sveriges viktigaste nav för kommersiell flygtrafik: Arlanda.

Vår ambition om fortsatt M&A-tillväxt är fortsatt i fokus och vi är för närvarande förhandlingar med en förvävskandidat, vilket ytterligare kan komma att stärka vår nordiska marknadsposition. Det är vår ambition att kunna nå ett avslut under december.

Generellt sett har vi upplevt fortsatt marknads- och intäktsvolatilitet.
Delårsrapporterna från stora multinationella logistikföretag visar på utmanande marknadsförhållanden, eftersom deras senaste rapporter mestadels pekade på sjunkande volymer, priser och lönsamhetsnivåer.

Den nordiska och europeiska BNP-tillväxten förväntas också bli svag de kommande kvartalen, vilket potentiellt kan resultera i ökad en prispress och lägre efterfrågan på logistiklösningar.

Vi fortsätter därför att noggrant bevaka utvecklingen och vi kommer kontinuerligt att söka minimera eventuella negativa effekter genom att ytterligare utöka våra strategiska initiativ, nämligen:
 

         Realisera M&A-möjligheter för att stärka vår marknadsposition och erbjudande samt erhålla operativa och kommersiella skalfördelar.

 

         Introducera nya tjänster för att säkerställa organisk tillväxt samt stärka vårt erbjudande och marginaler.

 

         Optimera kostnadseffektiviteten genom förbättrade och automatiserade teknikdrivna lösningar samt genom förbättrat kapacitetsutnyttjande.
 

Vårt kostnadseffektivitetsprogram inkluderar initiativ som personalminskningar och striktare policys för både indirekta och direkta kostnader.
Vägleverantörsmodeller optimeras ytterligare med fokus på förbättrat kapacitetsutnyttjande och därigenom lägre enhetskostnader.

 

Nya produkter och tjänster introduceras med fokus på att möta efterfrågan på speciallösningar inom temperaturkontroll och reservdelslogistik.
Dessutom justerar vi vår prisstrategi i takt med förändrade marknadsförhållanden och vår egen kostnadsstruktur.

Ytterligare initiativ identifieras och kommer att lanseras under kommande månader, ifall det skulle bli nödvändigt.

 

Baserat på marknadssituationen förväntar vi oss att resten av 2023 fortsätter att vara utmanande.
Den negativa tillväxten förväntas fortsätta under det kommande kvartalet, men vi räknar med en förbättrad justerad EBITA, jämfört föregående år, tack vare våra kostnadsbesparingsåtgärder.
 

Trots nuvarande makroekonomiska utmaningar återupprepar vi våra långsiktiga mål för organisk tillväxt samt en kontinuerligt förbättrad justerad EBITA.

 

Kenneth Marx,
Verkställande direktör

 

 

Telefonkonferens
 

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med finanschef Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks resultat.
Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen ring in på något av följande nummer för att komma in till telefonkonferensen:

Sverige:   020 089 63 88 
Norge:  +47 2 156 3319 
Finland:  +358 9 2319 5436                          
Danmark:  +45 3272 9274 
Tyskland:  +49 (0) 89 2444 32976     
Belgien:  +32 (0) 2 792 0435 
Holland  +31 (0) 20 794 8428                   
USA:  +1 786 496 5601
England:  +44 (0) 33 0551 0202 

Inloggningskod (samma kod gäller för samtliga ovan angivna nummer): 816 00 49 #

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in några minuter innan konferensen börjar.

________________________________________________________________________

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

Denna information lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2023 kl. 06.30 CET.
Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Rapporten i sin helhet finns bilagd här nedan, samt även på bolagets hemsida: https://jetpakgroup.com/investerare/finansiella-rapporter/

 

För ytterligare information

Håkan Mattisson, CFO
telefon: +46 (0)8 5558 52 20
e-mail: ir@jetpak.com

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka
4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar.
Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten.

Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Koncernens moderbolag, Jetpak Top Holding AB (publ), är sedan den femte december 2018 noterad till handel på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.
Aktien handlas med ISIN-koden SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna: https://jetpakgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.