Connect with us

Marknadsnyheter

Jetty AB har ingått en avsiktsförklaring om förvärv av samtliga aktier i Nowa Kommunikation AB

Published

on

Jetty AB (”Jetty”) och dess huvudägare har idag ingått en avsiktsförklaring med Nowa Kommunikation AB (”Nowa”) och dess huvudägare om förvärv av samtliga aktier i Nowa. Det potentiella förvärvet planeras att genomföras som en del i att uppnå Jettys strategi. Betalning för förvärvet kommer, förutsatt att transaktionen genomförs, att ske med nyemitterade aktier i Jetty. Jettys nuvarande ägare kommer då att äga 20 procent av aktierna i Jetty och Nowas nuvarande ägare 80 procent. Parternas ambition är att eventuella slutliga avtal signeras så att förvärvet ska kunna genomföras per den 1 oktober.  För det fall bindande avtal om förvärvet ingås, kommer det att vara villkorat av att en extra bolagsstämma, som styrelsen har för avsikt att kalla till så snart det är möjligt, beslutar att godkänna en riktad nyemission samt en ändring av Jettys bolagsordning.

Vad är Nowa?
Nowa är moderbolag i den nordiska kommunikationskoncernen som just nu är under namnändring till Thinc Collective. Den består av elva rörelsedrivna dotter- och intressebolag med verksamhet inom bland annat medierådgivning, försäljning av media, strategi, insikt och analys, PR, varumärkesutveckling, event och webb. Koncernen omsatte proforma cirka 138 mkr 2020, varav den konsoliderade omsättningen uppgår till cirka 91 mkr. Gruppen har 65 anställda med huvudkontor i Göteborg samt kontor i Stockholm, Malmö, Visby och Oslo. Den ägs till drygt 90 procent av grundarna Anders Wallqvist och Rune Nordström, samt av Pegroco Invest AB och Hans Jacobsson genom bolag. Koncernens målsättning är att växa organiskt och genom en beprövad förvärvsmodell med fokus på event, kommunikation och media.

Bakgrund och motiv till det potentiella förvärvet av Nowa

Jetty utvecklar och säljer ett affärssystem riktat mot evenemangsbranschen, levererat som SaaS (Software as a Service). Det används för att styra, planera, utföra och hantera komplexa informationsflöden i tidskritiska evenemang. Det säljs på en marknad som lamslogs under pandemin (Covid 19) och omsättningen har i princip halverats. Jetty har använt tiden till att fullfölja den del av strategin som handlar om att lansera en fullskalig SaaS-lösning, med digital onboarding och onlineutbildning, vilket gjordes 29 juni 2021. För att Jetty ska kunna skala upp i takt med att evenemang nu börjar produceras igen, och anpassas till de förutsättningar som post-covid-tiden kräver behövs en kraft som är utmanande att skapa i ett mindre bolag, så som Jetty idag är. 

Förvärvet av Nowa ger Jetty integration framåt i värdekedjan, som en del av ett gemensamt erbjudande i bolagen inom Nowa-koncernen. Både i utvecklingen av Jetty och av systemet för en bredare marknad, i sälj- och sälj- och marknadsföringsprocesser. Nowa har finansiella, kompetensmässiga och personella resurser som möjliggör nödvändig teknikutveckling av mjukvaran och digital marknadsföring av tjänsten. Att Jetty ingår i ett samlat erbjudande, gör att den fortsatta driften inte behöver finansieras genom ytterligare kapitalanskaffningar. 

”Vi har goda förhoppningar om att förhandlingen med Nowa kommer att leda till en affär som kommer att vara mycket positiv för Jetty. Vi har utvärderat många alternativ under det gångna året och det är styrelsens och de största ägarnas övertygelse, att det här är den bästa vägen för att säkra Jettys framtid. Ägare motsvarande mer än 50 % av rösterna ställer sig positiva till en eventuell affär.” Säger Magnus Uppsäll, styrelseordförande i Jetty AB.

Tidplan
Parterna är överens om att aktivt fortsätta diskussionerna kring det aktuella förvärvet samt genomföra en ömsesidig bolagsgranskning. Förutsatt positivt utfall är parternas ambition att slutgiltiga avtal signeras så att förvärvet ska kunna genomföras per den 1 oktober 2021. En förutsättning att detta ska ske är att den extra bolagsstämma som styrelsen i Jetty har för avsikt att kalla till inom kort, beslutar att godkänna en riktad nyemission samt en ändring av Jettys bolagsordning.

Tentativa villkor vid genomförande av förvärvet
Den aktuella avsiktsförklaringen innehåller följande huvudsakliga villkor för förvärvet av Nowa. Avsiktsförklaringen är en utgångspunkt för fortsatta diskussioner och slutliga transaktionsdokument kommer av naturliga skäl att innehålla mer specifika och detaljerade villkor ur ett legalt och kommersiellt perspektiv.
För det fall Jetty genomför förvärvet av Nowa på de huvudsakliga villkor som parterna enats om kommer Nowas nuvarande aktieägare att erhålla aktier i en riktad nyemission som motsvarar 80 procent av samtliga aktier i Jetty efter sådan riktad nyemission. Aktiefördelningen efter genomförd nyemission skulle se ut på följande sätt:

Aktieägare                                                      Aktier och röster                        Procent

Jettys nuvarande aktieägare                            23 592 287                              20 %

Nowas nuvarande aktieägare                           94 369 148                              80 %

Totalt                                                                  117 961 435                            100 %

Preliminärt är parterna överens om att den riktade nyemissionen ska genomföras så som en kvittningsemission.

Priset på Jetty-aktien i samband med budet är överenskommet att vara 0.874 kr per aktie, vilket baseras på sista avslutet dagen före förslaget på en affär, den 29 juni. Den senaste nyemissionen i Jetty genomfördes under Q4 2020 till 0.35 kr per aktie.

Jettys förvärv av Nowa kommer att vara villkorad av att en extra bolagsstämma i Jetty godkänner ovan angiven riktad nyemission samt godkänner antagandet av en ny bolagsordning som tar höjd för det höjda antalet aktier i Jetty.

Huvudaktieägarna i Nowa och Jetty är överens om att ingå lock-up förbindelser under en period efter aktuell tillträdesdag, för det fall förvärvet av Nowa genomförs. Tentativa sådana perioder är sex månader för Nowas huvudägare och tre månader för Jettys huvudägare. Redan utställda köpoptioner på aktier i Nowa kommer att föras över till motsvarande innehav i Jetty och undantas från eventuella överlåtelsebegränsningar.

Om förvärvet genomförs kommer föreslås att Jettys säte och huvudkontor flyttas till Göteborg.

”Vi har länge letat efter intressanta system att dels integrera med våra nuvarande tjänster, dels skapa nya affärsmöjligheter genom. I Jetty hittar vi detta, och mer därtill.  Vi är mycket nöjda över att kunna ingå denna avsiktsförklaring med Jetty och ser fram emot de fortsatta diskussionerna och att kunna slutföra sammanslagningen. Noteringen på Spotlight skulle ge oss nya finansieringsmöjligheter vilket ökar den möjliga förvärvstakten av intressanta och kompletterande förvärv. ” Säger Anders Wallqvist, VD för Nowa och föreslagen ny VD för Jetty AB.

Fördjupad information om Nowa-koncernen

Nowa Kommunikation (under namnändring till Thinc Collective) är ägare av kommunikationsbyråer. Nowa har som mål att förädla värdekedjan inom kommunikation; i bredd och höjd. Genom sina byråer löser man externt helhetsproblem med strategisk höjd och taktiskt arbete. Innovation, kreativitet och kvalitet är ledord. Internt arbetar Nowa med förädling, förenkling, hjälp till styrning. Med att skapa infrastrukturkapital som gemensamma system, säljstöd, HR, ekonomi och administration. Nowa är medlem av de globala nätverken PRWA och the Network One och ser sin naturliga plats som hub för uppdrag in, och ut, ur Norden.Följande bolag ägs av Nowa (ägarandel inom parentes, vid plustecken har Nowa option att förvärva ytterligare andel, vid minusteckna har Nowa ställt ut option till ledande befattningshavare att köpa andel av Nowas innehav):

• Nowa Kommunikation AB ”556693-2603” (100%)

Strategisk kommunikation, medierådgivning och medieköp

• Nowa Kommunikation Norge ”filial” (100%)

Medierådgivning och medieköp

• Nowa Empower AB ”556676-3057” (75%)

PR och hållbarhetsfrågor

• Kunskapskraft & Media AB ”556718-7108” (20%+20%)

Opinionsbildning och kunskapsöverföring

• Now At Days Motion Pictures AB ”559099-4355” (100%-49%)

Film- och bildproduktion

• Tigerton AB ”556645-3915” (51%)

Webbyrå, Produktion, drift och underhåll av hemsidor

• Prodekor i Sverige AB ”556577-9948” och Artiflex Väst AB ”556389-8880” (58%)

Event, ide, design, produktion och uthyrning

• Habermax AB ”559017-3729” (25%+20%)

Analys och insikt

• Do Nothing Average Agency ”556689-1676” (27+20%)

Varumärke och aktivering

• Tre Art Reklambyrå AB ” 556402-6341” (49%)

Kreativa helhetslösningar

• Grow Collective AB ”556617-8488” (100%-20%)

Coachning, stöd och försäljning

Denna information är sådan som JETTY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-16 09:00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Uppsäll, Styrelseordförande Jetty AB

magnusuppsall@gmail.com

Jetty AB säljer och driver sedan 2011 Jetty, ett etablerat och beprövat affärssystem för Event Management. Jetty stöttar arrangörer av evenemang. Göteborg & Co, Liseberg, Stockholms Stad, Malmö Stad, Sodexo, Roskildefestivalen och Växjö kommun är några exempel på de som driver evenemang med hjälp av Jetty. Jetty är utvecklat av praktiker i branschen, utifrån kundernas behov, baserat på en stor mängd användardata, och byggt för att vara globalt skalbart. Konkurrensen på marknaden är låg och Jettys affärssystem ligger tekniskt och användarmässigt mycket långt fram, jämfört med konkurrerande system. Jetty är verksamt på en internationell miljardmarknad, där det finns ett tydligt behov av det stöd som Jetty levererar. 

Läs mer på www.jetty.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Scandics årsstämma 2024

Published

on

By

Scandic har idag den 16 maj 2024 hållit årsstämma. Årsstämman genomfördes med fysisk närvaro av aktieägare, ombud och utomstående och med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Årsredovisning, utdelning och ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde års- och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2023. Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om att ingen utdelning skulle utgå och att belopp som stod till årsstämmans förfogande överfördes i ny räkning. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.
 

Styrelse, revisor och arvoden
Per G. Braathen, Gunilla Rudebjer, Kristina Patek och Fredrik Wirdenius omvaldes och Michael Levie samt Frank Veenstra valdes till nya styrelseledamöter för perioden intill slutet av nästa årsstämma. Per G. Braathen omvaldes som styrelsens ordförande och Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB valdes till revisor för samma period. Årsstämman beslutade om arvoden till styrelsens ledamöter och revisorn i enlighet med valberedningens förslag.
 

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare antogs i enlighet med styrelsens förslag.
 

Framläggande av styrelsens ersättningsrapport för godkännande
Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.
 

Långsiktigt incitamentsprogram
Årsstämman antog ett långsiktigt incitamentsprogram som ska riktas till medlemmar i koncernledningen och vissa andra nyckelpersoner i Scandic-koncernen och omfatta högst 80 deltagare. Bolaget kommer inom ramen för det långsiktiga incitamentsprogrammet att tilldela deltagarna aktierätter vilka, under förutsättning att vissa villkor uppfylls, ger en rätt att vederlagsfritt erhålla en stamaktie i Scandic. För att säkerställa att aktier kan levereras till deltagarna beslutades att Scandic ingår ett aktieswapavtal med tredje part, men Scandic kan även komma att möjliggöra för leverans av aktier genom förvärv av egna aktier vilka kan överlåtas till deltagarna i programmet.
 

Bemyndigande för emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler. Antalet aktier som ska kunna emitteras och antal aktier som konvertering/teckning ska kunna ske till under bemyndigandet ska sammanlagt kunna uppgå till högst ett antal aktier som innebär en ökning av aktiekapitalet, vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman, om högst tio (10) procent.
 

Bemyndigande för styrelsen att återköpa och överlåta egna aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Syftet med bemyndigandet är att kunna anpassa Scandics kapitalstruktur till kapitalbehovet från tid till annan för att därmed bidra till ökat aktieägarvärde, att ge Scandic möjlighet att överlåta aktier enligt det långsiktiga incitamentsprogrammet 2024 och att säkra kostnader sammanhängande med detta program.
 

Bemyndigande för styrelsen att överlåta egna aktier till anställda i Scandic som deltar i det långsiktiga incitamentsprogrammet för 2024
Årsstämman beslutade att överlåtelse av egna aktier till ett antal av högst 725 000 ska kunna ske till deltagare i det långsiktiga incitamentsprogrammet 2024.

 

För ytterligare information om besluten hänvisas till kallelsen och de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.scandichotelsgroup.com.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Email: oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Utfall av inlösen av TO4

Published

on

By

I samband med emissionen i Zoomability Int AB som avslutades 13 november 2023 fick de som där tecknade en unit en (1) aktie, samt vederlagsfritt en (1) option i serie TO4, för inlösen till en kurs av 1,20 kr mellan 1 – 15 maj 2024. 

Totalt utnyttjades 799 478 optioner av de 3 182 339 som var utgivna, dvs en teckningsgrad av 25,1  %

Noterbart var att inlösenkursen för att erhålla en aktie med hjälp av TO4 var något högre än den aktiekurs som var på Spotlight största delen av inlösenperioden. Med det i åtanke ser vi inlösengraden som ett tecken på att det fanns många med TO4 som ville stötta bolaget trotts att det kortsiktigt inte var fördelaktigt rent ekonomiskt.

Vi tackar alla som löst in sina TO4. Det är ett viktigt bidrag för att få Zoomabilty ska kunna ta vara på de möjligheter vi har att växa och bli ett lönsamnt företag. 

För mer information kontakta

Pehr-Johan Fager, VD

pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LF Sörmland bidrar till ”Din väg att lyckas” för att främja ungdomars framgång

Published

on

By

Att drömma om framtiden, att känna att jag vågar och kan. Det är några av de saker som framgångskonceptet och programmet ”Din väg att lyckas” hjälper ungdomar med. Programmet drivs av NyföretagarCentrum med stöd från oss på LF Sörmland, Region Sörmland och länets kommuner.

Här i Sörmland är ungdomsarbetslösheten hög, det finns stora utmaningar att nå ungdomar och hjälpa dem vidare till arbete. Det är svårt för dem att komma in på arbetsmarknaden, att studera eller att ens tänka på att man kan starta eget. Ibland behöver man en extra knuff i rätt riktning, få hjälp att hitta de rätta verktygen och ge mod att våga. Det hjälper programmet Din väg att lyckas till med. Det leds av NyföretagarCentrums eldsjäl Diyar Alis, socionom och rådgivare från NyföretagarCentrum i Sörmland.

– Vi brinner för att hjälpa unga dels för att det alltid finns en drivkraft, nyfikenhet och potential hos unga som växer fram på så kort tid. Vissa behöver bara en liten push eller att få träffa en vuxen som guidar dem rätt och de tar till sig av det de lär sig. Våra ungdomar är vår framtid, säger Diyar.

Det är så viktigt att kunna ändra eller påverka till en positiv riktningen i livet och ibland kan man komma långt med att visa vilka alternativ som finns. 

– Tack vare ert bidrag har det varit möjligt att driva projektet överhuvudtaget och på så sätt kunnat erbjudit detta för ungdomarna. Genom att kunna genomföra detta projekt har fler ungdomar kunnat bygga ett eget nätverk, fått ett första jobb eller fått inspiration till att driva eget. Utan ert bidrag hade inget utav detta varit möjligt, berättar Diyar.

Framgångsrikt program

Under sex veckor ges ungdomar möjlighet att få prata med livscoacher, träffa och knyta kontakter med arbetsgivare, lyssna på inspirerande föreläsningar, träna på anställningsintervjuer och få lära sig om entreprenörskap. 

Programmet har pågått sedan 2022 och det har visat sig vara väldigt framgångsrikt. Av de ungdomar som deltog i jobbredo/entreprenörsprogrammet under 2023 har

  • 75 % fått arbete,
  • 67 % engagerat sig i entreprenörskap,
  • 92 % har arbetat som volontärer eller funktionärsarbete.

Mer information om programmet kan du läsa i slutrapporten Din väg att lyckas 2022–2023. Efter avslutat program får samtliga deltagare ett diplom och ett fortsatt individuellt stöd.

Röster från ungdomarna

Programmet sätter igång många tankar och det öppnar också upp för ett nytt sätt att tänka kring sig själv. Vi har samlat några reflektioner för att spegla ungdomarnas syn:

  • Såg att vi tänkte på samma sätt, trodde inte jag tänkte så bra.
  • Lärde mig att lyfta fram vad jag är bra på och vad jag gör på fritiden.
  • Lärde hur andras perspektiv är på hur man ska vara och agera i arbetslivet.
  • Lärorikt, mycket. Vi har fått bolla och det blev en ögonöppnare. Det är inte ofta vi får höra en chefs perspektiv.

Det här är ett axplock av de personliga reflektionerna ungdomarna gett om programmet.

Nystart i Strängnäs

Nyligen avslutades program i Eskilstuna och Nyköping. I dagarna startar en ny omgång i Strängnäs. Vi hoppas på många anmälningar och vi ser fram emot att vara en möjliggörare så att fler ungdomar får möjlighet att utvecklas och slutligen få arbete.

Viktigt att stötta unga

Vi på LF Sörmland tycker att det är viktigt att hjälpa till där det behövs för att kunna bidra till ett Sörmland med möjligheter. Gustav Mörner, segmentsansvarig för bank på LF Sörmland, är en av initiativtagarna till att stötta ”Din väg att lyckas”. Vi har sedan tidigare ett långgående samarbete med NyföretagarCentrum i hela Sörmland, och detta är både en fortsättning och komplettering av det samarbetet.

– Vi ser också i statistiken i vår Hållbarhetsdatabas att många unga har det svårt här i Sörmland och att vi som län sticker ut vad det gäller arbetslöshet för ungdomar. Att då kunna vara med och bidra till ett så fantastiskt program som Din väg att lyckas känns självklart, säger Gustav. Han fortsätter:

– Det här programmet når verkligen ända fram. Det sätter igång tankar, ger möjlighet till planer för framtiden och hela tiden med ungdomar och deras förutsättningar i centrum. Det är verkligen ett framgångskoncept.
 

För ytterligare information kontakta

Gustav Mörner, Segmentsansvarig Bank på LF Sörmland
telefon: +46 73 599 68 69, e-post: gustav.morner@lfs.se 

Carolina Nilsson, Kommunikationschef på LF Sörmland 
telefon: +46 73 221 99 19, e-post: carolina.nilsson@lfs.se 

LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.