Connect with us

Marknadsnyheter

Joachim Höök slutar som VD för Hööks

Published

on

Joachim Höök slutar som VD för Skandinaviens ledande hästsportkedja Hööks.

− Jag har suttit som VD för Hööks sedan 2010. Det är en lång tid, och i det läge som bolaget befinner sig nu känns det helt enkelt rätt att lämna över till någon annan som kan ta denna fantastiska verksamhet vidare in i nästa utvecklingsfas, säger Joachim Höök, avgående VD för Hööks.

Joachim Höök är barnbarn till bolagets grundare Oscar Waern. När Joachims far, Bengt Höök, sedan tog över verksamheten bildades Hööks. Joachim Höök är med andra ord uppvuxen i bolaget. Under sin tid i Hööks har Joachim varit med och utvecklat verksamheten till att bli den ledande hästsportkedjan i Skandinavien.

− Det är en fantastisk resa som man varit med på, från ett litet sadelmakeri till en stor marknadsledande kedja. Genom åren har jag jobbat med allt från marknadsföring, ekonomi och inköp. Beslutet att nu sluta som VD är helt och hållet mitt. Jag kommer att finnas kvar i Hööks, i styrelsen, och även verka för en smidig övergång. Det är klart att det finns ett stort engagemang för Hööks hos mig, det är en stor del av mitt liv, och det är inte något som man lämnar enkelt, säger Joachim Höök.

− Joachim har lett Hööks Hästsport under en stor tillväxt- och förändringsresa. Från det familjeföretag Hööks Hästsport var när Joachim klev in som VD till Nordens största kedja inom sitt område, med 65 butiker och som en viktig del i en av Sveriges största privatägda koncerner, säger Magnus Kristoferson, koncernchef Jula Holding.

− När vi förvärvade Hööks 2019 var det en milstolpe i koncernens utveckling. Joachim Höök var en viktig del i att affären blev lyckad. Jag och min far, Lars-Göran, kände sedan tidigare Joachim, och hans far Bengt, från mässor och branschföreningar. Familjen har dessutom alltid haft hästar. Mitt eget intresse började med ridsporten, sedan är det travsporten som tagit över mer och mer. Jag förstår att Joachim vill göra något annat framöver, men det känns ändå bra att han blir kvar i styrelsen för Hööks. Jag önskar honom lycka till med nya uppdrag utanför Jula Holdingkoncernen och Hööks, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holding.

Rekrytering av ny VD pågår

Rekryteringsprocessen för att hitta en ny VD till Hööks är redan igång.

− Vi har inlett en rekryteringsprocess och ser redan ett stort intresse. Hööks Hästsport har en unik position på marknaden och ett erbjudande som är möjligt att expandera till än fler geografier, säger Magnus Kristoferson.

För ytterligare frågor:

Magnus Kristoferson, koncernchef Jula Holding, +46 705-49 10 00, magnus.kristoferson@jula.se

Magnus Ljung, Communication Manager Jula Holding, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Företagsinformation

Hööks

Hööks startade som ett sadelmakeri i Eksjö 1931. 1976 startades Hööks Hästsport AB.

Hööks Hästsport AB är Skandinaviens ledande företag inom hästsportsbranschen och har ett stort sortiment med allt för ryttare, häst och hund. Hööks har ett stort nät av butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland och har också försäljning via webbutik.

2019 blev Hööks en del av Jula Holdingkoncernen.

Mer om Hööks historia finns här (länk).

Hööks omsätter cirka 650 miljoner SEK och har cirka 400 anställda.

Jula Holding

Ägare till Jula Holdingkoncernen är Karl-Johan Blank. Karl-Johan startade och byggde upp Jula Holdingkoncernen tillsammans med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan är sedan 2014 ensam ägare till företaget. Karl-Johan har varit med från starten då hans föräldrar Lars-Göran och Irene Blank startade Jula Industri AB 1979 på gården Jultorp. De startade sedan gemensamt Jula AB 1984 , då även med Karl-Johans ena syster som delägare. Fokus låg på en allt större postorderkatalog med inköp direkt från tillverkare till lågpris. De byggde också en liten butik med lager i Skara. Sedan 1991 ägde far och son bolaget till lika delar gemensamt då de köpte ut övriga familjemedlemmar och bildade Jula Holding AB, samtidigt med en allt större satsning på etablering av flera och större  varuhus.

Karl-Johan har sedan början av 2000-talet varit den drivande kraften och expanderat varuhuskedjan Jula i flera länder samt utökat koncernen med flera fastigheter och  andra verksamheter. I takt med att Lars-Göran allt eftersom ville fokusera mera på sina privata affärer och investeringar överlät han en del av sina aktier i Jula Holdingkoncernen till Karl-Johan. Karl-Johan finansierade köp av Lars-Görans aktier med lånat kapital och vinstutdelningar från Julakoncernen. När pappan Lars-Göran gick bort 2014 ägde han 35% och Karl-Johan 65% av Julakoncernen. I samband med arvskiftet förvärvade Karl-Johan resterande del av Julakoncernen och är sedan dess ensam ägare till Julakoncernen.

Idag deltar Karl-Johans söner, Christian och Fredric, aktivt i Julakoncernen som nästa generation.

Mer om Julas historia hittar du på: https://historia.jula.se/

Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell och Miljö/Energi, har sitt huvudkontor i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4500 anställda och 2021 omsatte koncernen drygt 10,46 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 121 varuhus, 63 i Sverige, 39 i Norge (inkl. Stord), 18 i Polen och 1 i Finland.

Besök gärna www.julaholding.se för mer information, på Jula Holdings webb finns även årsberättelsen i sin helhet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya utmärkelser till Garantum

Published

on

By

När Europas främsta aktörer inom strukturerade produkter nyligen samlades i London för den 21: a upplagan av SRP Europe Awards tog Garantum hem priserna ”Best Performance Sweden” och ”Best Distributor Sweden”. Dessutom var Garantum som enda svenska aktör nominerad till bästa distributör av kapitalskyddade produkter i Europa. Mats Eriksson och Caroline Wasing från Garantum var på plats i London för att ta emot priserna.

Att uppmärksammas för våra placeringar är glädjande. I år fick vi nöja oss med utmärkelserna ”Bästa distributör i Sverige” och ”Bäst avkastning i Sverige”. På europeisk nivå blev vi återigen nominerade till pris för våra kapitalskyddade placeringar, men i år var konkurrensen för hård. I slutändan är det ändå som vi alltid brukar säga i dessa sammanhang; skapandet av mervärden och avkastning till investerarna är viktigast, säger Mats Eriksson, ansvarig för Investment Solutions på Garantum
 

Stark tillväxt i Europa
Intresset för strukturerade produkter växer i Europa. Under 2023 låg tillväxttakten på 34 procent med en totalvolym på 180 miljarder USD. En trend som Caroline tror att vi även kommer få se i Sverige kommande år.

– Vi ser att investeringar i strukturerade produkter ökar i Europa. I takt med att fler investerare får upp ögonen för de fördelar strukturerade produkter tillför en portfölj hoppas vi se ett ökat intresse även i Sverige, särskilt i kapitalskyddade produkter med de villkor vi idag kan erbjuda tack vare det högre ränteläget. Strukturerade produkter är mer självklara i en investeringsportfölj i andra länder i Europa och USA, säger Caroline Wasing, Investment Solutions på Garantum.  

Nya siffror klara
Garantum är en av de största arrangörerna av strukturerade produkter i Norden och har sedan 2005 arrangerat över 5 000 placeringar. Nya siffror på historisk avkastning visar en genomsnittlig årlig avkastning på 7,8 procent för samtliga placeringar som avslutats fram till och med 2023 vilket är i linje med stockholmsbörsen. Avkastningen är oftast kopplad till utvecklingen i en underliggande tillgång som exempelvis aktier, fonder, krediter, råvaror eller valutor. Bland produkterna finns en stor bredd i inriktning och risknivå.  

– Skillnaderna i utveckling mellan produkttyperna är ganska stora men gemensamt är att de flesta placeringarna har någon typ av riskskydd. Precis som med andra tillgångsslag är det viktigt att sprida risk och bygga portföljer med flera olika produkter och anpassa risk efter personliga preferenser och förutsättningar, fortsätter Caroline.

Hög kundnöjdhet
Fundamentet i Garantums erbjudande är individanpassad förmögenhetsrådgivning och strukturerade produkter är en viktig pusselbit tillsammans med fonder, aktiehandel och diskretionära förvaltningstjänster. När många aktörer minskar personlig service och hänvisar allt fler till färdiga lösningar går Garantum åt motsatt håll och fokuserar på personliga möten och skräddarsydda portföljer.

– Vi lägger stor vikt vid att utveckla strukturerade produkter efter kundbehov och marknadsförutsättningar för att kunna erbjuda rätt placeringar vid rätt tillfällen. Egenskaperna strukturerade produkter tillför en bred portfölj kan vara svåra att få till med enbart traditionella sparprodukter, avslutar Mats Eriksson.

Patrick Bejerskog
Mediakontakt
patrick.bejerskog@garantum.se

Garantum erbjuder individanpassade investeringslösningar. Via en fintechplattform skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds Private banking, utvalda fonder, strukturerade produkter, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. I Garantumkoncernen ingår även fondbolaget Aktie-Ansvar. www.garantum.se | www.aktieansvar.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Projektengagemangs Q1-rapport 2024

Published

on

By

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang Sweden AB (publ) offentliggör delårsrapporten för det första kvartalet 2024 torsdagen den 25 april.

Klockan 09:00 samma dag hålls en webbsändning där Liselotte Haglind, tf VD och Koncernchef presenterar rapporten. Presentationen hålls på svenska och det finns möjlighet att ställa frågor.

Länk och presentation till webbsändning:
Länk och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Projektengagemangs hemsida cirka en timme innan telefonkonferensen börjar:

https://ir.pe.se/ir/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen kontakta:
Teresia Nielsen, Kommunikationschef
+46 10-516 05 89
E-post: teresia.nielsen@pe.se

Om Projektengagemang
Projektengagemang är en av Sveriges ledande konsultkoncerner med fokus på byggnader och deras närmiljö. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget PE Teknik & Arkitektur som årligen omsätter cirka en miljard kronor. Som samhällsbyggare skapar PE Teknik & Arkitektur innovativa och hållbara lösningar som bidrar till att utveckla och förnya samhället. Läs mer på pe.se/ir.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Södertälje kan bli årets stadskärna 2024!

Published

on

By

Södertälje är finalist till utmärkelsen Årets Stadskärna 2024. Vinnaren utses den 21 maj. Utmärkelsen går till den stad som gjort störst förflyttning i sin förnyelse av centrum genom samarbete mellan privata och offentliga aktörer

Kampen om utmärkelsen står mellan finalisterna Södertälje och Hudiksvall. Södertälje var även finalist 2023 men nådde inte hela vägen fram. Årets ansökan har uppdaterats med insatser, projekt, samverkan och aktiviteter som genomförts under föregående år. Exempelvis mötesplatser som vuxit fram och utvecklats, nya uteserveringar på Stora Torget, en ny park i Kvarnlunden, utebio vid Maren, Mötesplats Södertälje och Södertäljefestivalen.

– Att Södertälje nomineras till Årets stadskärna i år igen är väldigt roligt. Vi har en fin stadskärna som om ett par år kommer vara ännu finare när Slussholmen och Maren har byggts färdigt och Lunakvarteret ska börja få sin nya utformning. Det blir ett ordentligt lyft för staden och vi är många som ser fram emot det, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Utmärkelsen Årets Stadskärna tilldelas en stad i Sverige som på ett framgångsrikt sätt utvecklat stadskärnan genom tydliga mål och god samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Nomineringar och vinnare utnämns av organisationen Svenska Stadskärnor.

– Vi är väldigt stolta över att Södertälje nomineras igen. Det bevisar att Södertälje når ut och det finns ett nationellt intresse kring vår resa. Det känns roligt och vi är tacksamma för de goda samarbeten vi lyckats hitta i utvecklingen av vår stadskärna. Vi är ett starkt team, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Södertälje har under flera år förberett sig för utmärkelsen. Ansökan genomförs i samarbete mellan Södertälje City, kommunen, fastighetsägarna och näringsidkarna.

– Nomineringen är ett kvitto på att vi jobbar rätt. Jag ser samverkan som framgångsfaktorn bakom den positiva utveckling och förändring som sker i Södertälje. Det pågår en omdaning nu i stadskärnor över hela landet, så även i Södertälje. Vi ser en ny stadskärna växa fram, bland annat med nya mötesplatser, vilket känns väldigt positivt, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun.

Vinnaren presenteras den 21 maj i Malmö under Svenska Stadskärnors Årskonferens.

Fakta: Årets Stadskärna

Utmärkelsen delas ut till den svenska stad eller ort som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling. Utmärkelsen är tänkt att inspirera stadens intressenter att arbeta med utveckling av stadskärnan och de tre städer som nomineras blir förebilder för alla andra städer och orter.

För mer information:

Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun, telefon: 08-523 041 43, e-post: jonas.karlsson@sodertalje.se

Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City, telefon: 070-776 31 62, e-post: aljosa@sodertaljecity.se   

Åsa Zazi, pressansvarig Södertälje kommun, telefon: 08-523 066 03, e-post: asa.zazi@sodertalje.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.