Connect with us

Marknadsnyheter

Joachim Höök slutar som VD för Hööks

Published

on

Joachim Höök slutar som VD för Skandinaviens ledande hästsportkedja Hööks.

− Jag har suttit som VD för Hööks sedan 2010. Det är en lång tid, och i det läge som bolaget befinner sig nu känns det helt enkelt rätt att lämna över till någon annan som kan ta denna fantastiska verksamhet vidare in i nästa utvecklingsfas, säger Joachim Höök, avgående VD för Hööks.

Joachim Höök är barnbarn till bolagets grundare Oscar Waern. När Joachims far, Bengt Höök, sedan tog över verksamheten bildades Hööks. Joachim Höök är med andra ord uppvuxen i bolaget. Under sin tid i Hööks har Joachim varit med och utvecklat verksamheten till att bli den ledande hästsportkedjan i Skandinavien.

− Det är en fantastisk resa som man varit med på, från ett litet sadelmakeri till en stor marknadsledande kedja. Genom åren har jag jobbat med allt från marknadsföring, ekonomi och inköp. Beslutet att nu sluta som VD är helt och hållet mitt. Jag kommer att finnas kvar i Hööks, i styrelsen, och även verka för en smidig övergång. Det är klart att det finns ett stort engagemang för Hööks hos mig, det är en stor del av mitt liv, och det är inte något som man lämnar enkelt, säger Joachim Höök.

− Joachim har lett Hööks Hästsport under en stor tillväxt- och förändringsresa. Från det familjeföretag Hööks Hästsport var när Joachim klev in som VD till Nordens största kedja inom sitt område, med 65 butiker och som en viktig del i en av Sveriges största privatägda koncerner, säger Magnus Kristoferson, koncernchef Jula Holding.

− När vi förvärvade Hööks 2019 var det en milstolpe i koncernens utveckling. Joachim Höök var en viktig del i att affären blev lyckad. Jag och min far, Lars-Göran, kände sedan tidigare Joachim, och hans far Bengt, från mässor och branschföreningar. Familjen har dessutom alltid haft hästar. Mitt eget intresse började med ridsporten, sedan är det travsporten som tagit över mer och mer. Jag förstår att Joachim vill göra något annat framöver, men det känns ändå bra att han blir kvar i styrelsen för Hööks. Jag önskar honom lycka till med nya uppdrag utanför Jula Holdingkoncernen och Hööks, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holding.

Rekrytering av ny VD pågår

Rekryteringsprocessen för att hitta en ny VD till Hööks är redan igång.

− Vi har inlett en rekryteringsprocess och ser redan ett stort intresse. Hööks Hästsport har en unik position på marknaden och ett erbjudande som är möjligt att expandera till än fler geografier, säger Magnus Kristoferson.

För ytterligare frågor:

Magnus Kristoferson, koncernchef Jula Holding, +46 705-49 10 00, [email protected]

Magnus Ljung, Communication Manager Jula Holding, +46 703-80 95 70, [email protected]

Företagsinformation

Hööks

Hööks startade som ett sadelmakeri i Eksjö 1931. 1976 startades Hööks Hästsport AB.

Hööks Hästsport AB är Skandinaviens ledande företag inom hästsportsbranschen och har ett stort sortiment med allt för ryttare, häst och hund. Hööks har ett stort nät av butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland och har också försäljning via webbutik.

2019 blev Hööks en del av Jula Holdingkoncernen.

Mer om Hööks historia finns här (länk).

Hööks omsätter cirka 650 miljoner SEK och har cirka 400 anställda.

Jula Holding

Ägare till Jula Holdingkoncernen är Karl-Johan Blank. Karl-Johan startade och byggde upp Jula Holdingkoncernen tillsammans med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan är sedan 2014 ensam ägare till företaget. Karl-Johan har varit med från starten då hans föräldrar Lars-Göran och Irene Blank startade Jula Industri AB 1979 på gården Jultorp. De startade sedan gemensamt Jula AB 1984 , då även med Karl-Johans ena syster som delägare. Fokus låg på en allt större postorderkatalog med inköp direkt från tillverkare till lågpris. De byggde också en liten butik med lager i Skara. Sedan 1991 ägde far och son bolaget till lika delar gemensamt då de köpte ut övriga familjemedlemmar och bildade Jula Holding AB, samtidigt med en allt större satsning på etablering av flera och större  varuhus.

Karl-Johan har sedan början av 2000-talet varit den drivande kraften och expanderat varuhuskedjan Jula i flera länder samt utökat koncernen med flera fastigheter och  andra verksamheter. I takt med att Lars-Göran allt eftersom ville fokusera mera på sina privata affärer och investeringar överlät han en del av sina aktier i Jula Holdingkoncernen till Karl-Johan. Karl-Johan finansierade köp av Lars-Görans aktier med lånat kapital och vinstutdelningar från Julakoncernen. När pappan Lars-Göran gick bort 2014 ägde han 35% och Karl-Johan 65% av Julakoncernen. I samband med arvskiftet förvärvade Karl-Johan resterande del av Julakoncernen och är sedan dess ensam ägare till Julakoncernen.

Idag deltar Karl-Johans söner, Christian och Fredric, aktivt i Julakoncernen som nästa generation.

Mer om Julas historia hittar du på: https://historia.jula.se/

Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell och Miljö/Energi, har sitt huvudkontor i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4500 anställda och 2021 omsatte koncernen drygt 10,46 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 121 varuhus, 63 i Sverige, 39 i Norge (inkl. Stord), 18 i Polen och 1 i Finland.

Besök gärna www.julaholding.se för mer information, på Jula Holdings webb finns även årsberättelsen i sin helhet.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Sveriges a-kassor utreder misstänkt cybersäkerhetsrelaterad incident i a-kassans miljöer

Published

on

By

Sveriges a-kassor utreder en misstänkt cybersäkerhetsrelaterad incident i a-kassans miljöer. Arbete med att analysera hot och effekter av detta pågår. Särskilda skyddsåtgärder har också genomförts.

Den incident som är föremål för utredning är koncentrerad till en a-kassa.

– Tillsammans med driftleverantörer och andra experter analyserar vi vad som har hänt och arbetar med att minimera risken för eventuella konsekvenser. För stunden kan vi inte se att incidenten har någon påverkan på verksamheten, säger Tomas Eriksson, kanslichef i Sveriges a-kassor.

Vi har också aktiverat krisledningen enligt den krisplan som gäller för situationer som denna.

Sveriges a-kassor har lämnat en redovisning till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och gjort en allmän anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

För mer information, v. v. kontakta:
Tomas Eriksson, kanslichef Sveriges a-kassor, 070-583 19 37 eller [email protected]

Johan Ahlgren, kommunikationschef Sveriges a-kassor, 076-304 72 86 eller [email protected]

Fakta om a-kassan
– Sju av tio svenskar är medlemmar i a-kassan.
– Alla som har jobbat kan vid arbetslöshet ha rätt till grundersättning, oavsett medlemskap i en a-kassa eller inte.
– Den som är medlem i a-kassan kan ansöka om ersättning som baseras på inkomst.
– I Sverige finns 24 olika a-kassor, de flesta är specialiserade på olika yrkesområden.
– A-kassorna och arbetslöshetsförsäkringen finansieras av medlemsavgifter, arbetsgivaravgifter och företagarnas egenavgifter.

För mer information, kontakta gärna:

Tomas Eriksson
Kanslichef Sveriges a-kassor
070-583 19 37
[email protected] 

Johan Ahlgren
Kommunikationschef Sveriges a-kassor
076-304 72 86
[email protected] 

Sveriges a-kassor är service- och intresseorganisation för 24 a-kassor med totalt 3,9 miljoner medlemmar. Vi arbetar för att ännu fler ska få tillgång till tryggheten som a-kassan innebär. Vårt uppdrag är att stötta a-kassorna med opinionsbildning, utbildning och IT-utveckling. Läs mer på www.sverigesakassor.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bäst i test av blodbiomarkörer för alzheimer

Published

on

By

Nu har de bästa blodbiomarkörerna för upptäckt av tidig alzheimer identifierats. I samma studie identifieras också en optimal markör för behandlingseffekter. De aktuella fynden väntas driva på utvecklingen av behandlingar som kan bromsa sjukdomen.

Studien som letts av Oskar Hansson, professor i neurologi vid Lunds universitet, och Kaj Blennow, professor i neurokemi på Göteborgs universitet, har tittat på flera nyutvecklade blodtester för sjukdomsutvecklingen vid alzheimer hos 575 individer från studien Biofinder. Hos 242 deltagare gjordes upprepade blodtester i upp till sex år, ihop med kognitiva tester och magnetkameraundersökningar.

Studien som publicerats i tidskriften Nature Medicine visar att två blodbiomarkörer, med benämningarna p-tau231 och Aβ42/40, var för sig var tillräckliga för att identifiera alzheimer, även hos deltagare utan symtom. Markörerna kunde därför användas för att välja rätt individer för nya försök att modifiera sjukdomen, en uppgift som i dag kräver dyr molekylär avbildningsteknik eller ryggvätskeprov.

I testerna över sex års tid visade det sig att det bara var blodbiomarkören p-tau217 som kunde kopplas till sjukdomsutvecklingen vid alzheimer; nedgången i kognitiv prestation och den ökade hjärnatrofin, den förlust av hjärnvävnad som är typisk för begynnande Alzheimers. P-tau217 kommer därför att vara en idealisk markör för upptäckt av relevanta behandlingseffekter av nya ingrepp.

– Ett visst blodtest kan vara optimalt för att identifiera alzheimer, eller för att övervaka sjukdomsutvecklingen, och de har därför olika roller i kliniska prövningar, säger studiens förstaförfattare Nicholas Ashton, forskare vid Göteborgs universitet, och fortsätter:

– Denna studie har visat att p-tau217 intar en unik position som test för att övervaka patienter i både klinisk miljö och prövningsmiljö, på grund av testets täta koppling till utvecklingen av alzheimer över längre tid.

En viktig aspekt i studien var att p-tau217 kunde övervaka förändringar i sjukdom och kognition i mycket tidiga skeden av sjukdomsprocessen. Detta fynd bekräftades i en oberoende grupp studerade individer från USA, Wisconsin Registry for Alzheimer’s Prevention (WRAP).

– Förutom att förbättra utformningen av kliniska prövningar kommer de nya blodproverna att revolutionera diagnoserna av tidiga stadier av Alzheimers sjukdom, säger Oskar Hansson. P-tau217 kommer också att kunna användas i framtiden för att övervaka hur enskilda patienter svarar på kliniska behandlingar som syftar till att dämpa sjukdomen.

Titel: Differential roles of plasma p-tau217, p-tau231 and Aβ42/40 for trial selection and 2 longitudinal disease monitoring in early Alzheimer’s disease, https://www.nature.com/articles/s41591-022-02074-w

Mer om studien Biofinder, www.biofinder.se

Kontakt:

Nicholas Ashton, forskare, Göteborgs universitet, tel. +44 748 026 87 66, e-post [email protected]

Kaj Blennow, professor, Göteborgs universitet, tel. 0761 07 38 35, e-post [email protected]

Oskar Hansson, professor, Lunds universitet, tel. 0722 26 77 45, e-post [email protected]

Porträtt: Nicholas Ashton, Kaj Blennow och Oskar Hansson (foto: Göteborgs universitet och Lunds universitet)

Margareta Gustafsson Kubista
Pressansvarig kommunikatör
Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet
Tel. 0705 30 19 80

E-post [email protected]

 

Sahlgrenska akademin är Göteborgs universitets medicinska fakultet med utbildning och forskning inom medicin, odontologi och vårdvetenskap, www.gu.se/sahlgrenska-akademin

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Leverans av sålt fartyg och fortsatt översyn av flottan

Published

on

By

Igår levererades det sålda produkttankfartyget Stena Primorsk till sin nya ägare. De andra två nyligen sålda fartygen väntas levereras i slutet av 2022, respektive början av 2023. Efter försäljningen av de tre fartygen, Stena Primorsk, Stena Performance och Stena Provence, fortsätter översynen avseende återstående fartyg i flottan.

Marknaden för transporter av raffinerade produkter, vegetabiliska oljor och lättare kemikalier har haft en stark utveckling sedan mars i år. Såväl fraktrater som fartygens tillgångsvärden har stigit. Concordia Maritime har därför som tidigare kommunicerats avtalat om försäljning av de tre äldre fartygen Stena Primorsk, Stena Performance och Stena Provence byggda 2006. Tidigare i veckan levererades Stena Primorsk. Leveransen skedde i Montevideo, Uruguay.

I enlighet med ingånget bankavtal har överskottet från försäljningen av Stena Primorsk använts till accelererad amortering på lån. Sammantaget efter avdragna kostnader relaterade till försäljningen, har ca 19 MUSD kunna användas till accelererad avbetalning på lån. Efter att försäljningarna av de andra två produkttankfartygen slutförts väntas de totala räntebärande skulderna kunna minskat med ytterligare cirka 36 MUSD.

”Vi kommer under 2022 ha sålt och levererat sammantaget sju fartyg. De första såldes för att undvika dockningskostnader och stärka bolagets finansiella ställning, de senare primärt för att ta vara på den starka fartygsmarknaden.” säger Erik Lewenhaupt, VD för Concordia Maritime.

Höga tillgångsvärden och fortsatt översyn av flottan
Sedan starten av året fartygens tillgångsvärden stigit, i vissa fall över 50 procent. För äldre fartyg har ökningen varit ännu större procentuellt sett. Efter försäljningen av de tre fartygen kommer nu en utvärdering och översyn göras även avseende återstående fyra fartyg i flottan. Allt i syfte att maximera värdet på bolagets tillgångar.

”Våra kvarvarande fartyg är utkontrakterade på långa kontrakt, vilka ingicks i ett annat marknadsläge. De ger en stabil men i dagsläget begränsad avkastning. Vi har därför kapitaliserat på de höga tillgångsvärdena och håller ett öppet sinne till möjligheter för vårt resterande tonnage. Vi kan komma att sälja ett eller flera fartyg om vi finner attraktiva möjligheter. Timing är viktigt i vår bransch både vad gäller köp och försäljningar – och det gäller att kunna agera på svängningar i marknaden. Parallellt pågår arbetet för att vidareutveckla bolaget”, säger Erik Lewenhaupt.

Denna information är sådan information som Concordia Maritime Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2022 17:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lewenhaupt
VD, Concordia Maritime AB
0704-855 188
[email protected]

Concordia Maritime är ett internationellt rederi grundat 1888. Vårt fokus ligger på säkra, hållbara och tillförlitliga transporter av förädlade oljeprodukter, kemikalier och vegetabiliska oljor. B-aktien är sedan 1984 noterad på Nasdaq Stockholm.

www.concordiamaritime.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.