Connect with us

Marknadsnyheter

Jojka slår historiskt omsättningsrekord i november!

Published

on

Omsättningen för november månad 2021 blev 5222 ksek, att jämföras med 2814 ksek för november månad 2020. Omsättningen ökade därmed hela 86% gentemot föregående års siffror! Det är en mycket stark tillväxtsmånad som vi är stolta över!

Aktiviteten hos de nya kunder som vi tagit in under hösten visade sig bli mycket hög i november, vilket är den säsongsmässigt starkaste månaden för oss. Detta i kombination med att de kunder vi haft sedan tidigare skickade stora volymer gör att vi slår det tidigare omsättningsrekordet från november 2018 på 3356 ksek med cirka 55%.

December innebär avslutningen på ett mycket intensivt kvartal för oss och våra kunder med mellandagsrean som kulmen. 

Det känns fantastiskt att avsluta 2021 med så starka siffror och vi ser framemot 2022!

Vi önskar alla aktieägare och kunder en riktigt God Jul och Gott Nytt år!

Med vänliga hälsningar

Fredrik Dalebrant

 

För ytterligare information kontakta: 
Fredrik Dalebrant, VD Jojka Communication AB

fredrik.dalebrant@jojka.com

www.jojka.com

Jojka Communications utvecklar kommunikationslösningar. Bolaget erbjuder molnbaserade marknadskommunikationslösningar till kunder inom E-handel samt hotell- och upplevelseindustrin. Bolagets tjänster vidaresäljs som abonnemangslösningar där kunden får ett login till jojkas plattform. Kunden kan välja på olika abonnemangsformer med olika grad av funktionalitet. Kunderna återfinns primärt i Sverige men även på andra håll i världen. Jojka Communications har sitt huvudkontor i Stockholm.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Affärsbarometern: Kraftigt uppsving i framtidstro hos svenska småföretag

Published

on

By

Vismas Affärsbarometer för våren 2024 visar på en växande optimism bland mindre företag. Undersökningen omfattar 1 002 små och medelstora företag och genomfördes mellan den 12 mars och 15 april 2024. 

– Vårt viktigaste budskap till svenska företag är att en lågkonjunktur alltid är kortare än en högkonjunktur. Vi har lyft det här perspektivet i webbinarier, mejlutskick och i direkta kundkontakter via telefon under flera år. Nu ökar framtidstron. Men det betyder inte att lågkonjunkturen är över. Det är fortfarande viktigt med en strikt kostnadskontroll som möjliggör investeringar när konjunkturen verkligen har vänt, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

 

Positiv trend

Enligt Vismas Affärsbarometer tror 44 procent av företagen att försäljningen kommer att öka under de kommande sex månaderna, motsvarande siffra i höstens undersökning var 32 procent. Drygt 31 procent ser en oförändrad försäljning som det troligaste alternativet och knappt 23 procent spår en minskning. I den förra undersökningen trodde 36 procent av företagen att försäljningen skulle minska. 

 

Ur ett branschperspektiv visar undersökningen att företag i olika branscher gör skilda bedömningar av sina försäljningsutsikter de kommande sex månaderna. Branschtillhörighet visar sig vara en central faktor för den övergripande framtidstron. 

 

Inom hotell och restaurang är optimismen påtaglig, med 69 procent som förväntar sig ökad försäljning. Det är en ökning med 28 procent jämfört med höstens Affärsbarometer. Även hos företag verksamma inom fastighetssektorn samt IT och telecom finns en stark framtidstro. Här gör 65 respektive 61 procent bedömningen att försäljningen kommer att utvecklas positivt. 

 

En betydligt mer dämpad syn på den egna försäljningsutvecklingen återfinns hos företag som arbetar inom el och VVS: 54 procent spår en minskad försäljning. Inom byggbranschen är motsvarande siffra 38 procent, vilket dock är en klar förbättring från de 59 procent som i höstens undersökning såg en negativ försäljningsutveckling som mest trolig.

 

– Den ökande framtidstron bland småföretagen är ett välkommet besked. Bilden är splittrad, framför allt mellan olika branscher, men det återspeglar också de unika utmaningar och möjligheter som företag inom varje sektor står inför. En tumregel är att aktörer som förbereder sina verksamheter och ställer om i tid också klarar ekonomiska påfrestningar bäst. Men det är viktigt att komma ihåg att tillväxt har en generell och stark koppling till konjunktur, säger Henrik Salwén.

 

Ökningar på länsnivå

Norrbotten utmärker sig som det län där framtidstron är som högst: 57 procent av företagen tror att deras försäljning kommer att öka. Företag verksamma i Örebro län och Jämtland uppvisar också en stark tro på det kommande halvåret – 53 respektive 50 procent ser en ökad försäljning som ett troligt scenario. Den största förändringen noteras bland småföretagen på Gotland, där 47 procent spår en ökad försäljning: upp från 39 procent i den förra undersökningen.

 

Om Affärsbarometern
Vismas Affärsbarometer bygger på en webbaserad enkätundersökning som besvarats av 1 002 företag mellan den 12 mars och 15 april 2024. Samtliga svar kommer från företag som är kunder till Visma Advantage. Enkäten har genomförts två gånger per år sedan 2011 och är en indikator på framtidstro bland små och medelstora företag.

Läs mer och ladda ned hela undersökningen här.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage
Tfn: +4670 816 66 11

 

Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer, vänligen kontakta:
Pär Johansson, Visma Advantage
Tfn: +4676 133 78 37

 

Om Visma

Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,4 miljarder euro under 2023, mer än 15 000 anställda och 1,8 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bravida Finland stärker sin position i västra Finland

Published

on

By

Bravida Finland förvärvar bolaget Vesi-Vasa Oy och stärker därmed sitt erbjudande inom VVS-byggtjänster, industrirör och brandsläckningssystem i regionen Satakunta i västra Finland. Bolaget omsätter 10 miljoner euro och har 40 anställda.

Vesi-Vasa Oy grundades år 1984 och verkar inom installation, service och underhåll av VVS-byggtjänster, industrirör och brandsläckningssystem. Bolaget erbjuder tjänster till både mindre projekt som småhus och större projekt för industrier.

– Vi är väldigt glada att välkomna Vesi-Vasa och deras kompetenta medarbetare till Bravida. Genom förvärvet får vi expertis för behoven inom både fastigheter och industri även i Satakunta-regionen. Expansionen går helt i linje med Bravidas strategi att växa i Finland samtidigt som vi stärker vårt kunderbjudande, kommenterar Marko Holopainen, divisionschef för Bravida Finland.

Jani Vainio, vd för Vesi-Vasa Oy, kommenterar:

– Växande verksamhet och en föränderlig omvärld kommer att kräva stark kompetens inom branschen framöver och som en del av Bravida kommer vi att kunna möta dessa krav. Vi kommer kunna ge våra kunder ännu bättre service och fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare för vår personal.

Bravida beräknas tillträda som ägare i juni 2024.

För mer information, vänligen kontakta: 
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11

Bra fastigheter gör skillnad, därför finns Bravida. Som Nordens ledande leverantör av tekniska helhetslösningar inom service och installation hjälper vi våra kunder att skapa väl fungerande och hållbara fastigheter. 

Bravidas långsiktiga mål är att vara klimatneutral i hela värdekedjan år 2045. Vi har 14 000 medarbetare och finns på cirka 190 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bravida.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alleima utökar sin produktionskapacitet för segmentet industriell värmning i Japan

Published

on

By

Alleima utökar sin kapacitet för elektriska värmelösningar inom divisionen Kanthal, genom en investering om cirka 100 miljoner kronor i en ny anläggning i Sakura, Japan.

Den totala investeringen om cirka 100 miljoner kronor inkluderar utveckling av en ny anläggning i närheten av den nuvarande produktionsanläggningen i Sakura, Japan. Expansionen kommer att utöka kapaciteten i Japan med cirka 60 %, med en successiv produktionsökning från och med 2025.

Den globala tillväxten för litiumjonbatterier och halvledare driver en ökande efterfrågan på Kanthals lösningar inom segmentet industriell värmning. Samtidigt börjar ett flertal industrier, såsom stål och fordon, att omvandla sina värmningsprocesser från att använda fossila bränslen till elektriska lösningar, vilket gör produktionen mer energieffektiv samtidigt som koldioxidutsläppen minskar. Avsikten med investeringen är att kunna tillvarata marknadstillväxt på medel och lång sikt i Asien.

 

”Vi investerar i ytterligare kapacitet för att möta den växande efterfrågan från kunder inom industriell värmning i Asien. Investeringen är en del i vår strategi för lönsam tillväxt”, säger Göran Björkman, VD och koncernchef för Alleima.

 

Investeringen kommer att genomföras under en tvåårsperiod och vägledningen för capex om cirka 950 miljoner kronor för helåret 2024 kvarstår.

 

Sandviken, den 13 maj 2024

Alleima AB (publ)

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.