Marknadsnyheter
Jula öppnar i Haparanda
Julas expansion fortsätter.
Den 21 november slår Jula upp portarna till ett nytt varuhus på handelsområdet Björka i Haparanda.
− Vi ser en stor potential i Haparanda och jag är övertygad om att det nya varuhuset kommer att bli en tydlig destination för många hemmafixare, säger Freddy Johansson, Country Operations Manager, Jula Sverige.
I slutet av förra året förvärvade Jula Holdingkoncernens fastighetsbolag, G&K Blanks Fastigheter, fastigheten på handelsområdet Björka, där Jula nu öppnar.
Det nya varuhuset blir cirka 2 900 kvadratmeter stort med ett sortiment på cirka 15 000 artiklar.
Vill finnas nära kunden
− Det känns fantastiskt kul att äntligen få välkomna alla kunder till ett inspirerande och välfyllt varuhus. Vi tror på fysisk handel och vill finnas när kunden. Det nya varuhuset i Haparanda vänder sig till konsumenter i både Sverige och Finland och jag hoppas att vårt koncept och breda sortiment till låga priser kommer att tilltala kunderna på båda sidor gränsen, säger Freddy.
Satsar på gränshandel
Genom Julas etablering på området ser man också stora möjligheter för fler aktörer att etablera sig där.
− Vi tror att Julas nya varuhus kommer att öka attraktionskraften ytterligare och bidra till att utveckla en starkt kombination av handlare på Björka, säger Jula Holdings ägare, Karl-Johan Blank.
Koncernen fortsätter också att titta på fler möjligheter för utveckling i Haparanda och i somras förvärvades ytterligare markanvisade fastigheter på Björka med ett tydligt och bra läge utmed E4:an, nära Torneå.
− Vi har haft en bra dialog med Haparanda kommun och ser stora utvecklingsmöjligheter i Haparanda och Torneå. Vi drivs av expansion och den här satsningen hänger ihop med vår etablering på den finska marknaden. Målsättningen i Finland är att bli rikstäckande och det är tydligt att vårt koncept fungerar där, minst lika bra som på den svenska marknaden, säger Karl-Johan.
− Jula satsar fortsatt i Finland och vi fortsätter även att expandera i Sverige. Etableringen i Haparanda blir en mycket fin kombination, där vi på ett bra sätt kan täcka båda sidor av gränsområdena. Jag är övertygad om att varuhuset i Haparanda blir ett tillskott i regionen och vi välkomnar alla kunder att fira den här öppningen med oss, avslutar Karl-Johan.
För ytterligare frågor
Freddy Johansson, Country Operations Manager, tel +46 791 430 43, freddy.johansson@jula.se
Företagsinformation
Ägare till Jula Holdingkoncernen är Karl-Johan Blank. Karl-Johan startade och byggde upp Jula Holdingkoncernen tillsammans med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan är sedan 2014 ensam ägare till koncernen.
Karl-Johan har varit med från starten då hans föräldrar Lars-Göran och Irene Blank grundade Jula Industri AB 1979 på gården Jultorp. 1984 startade familjen, då med Karl-Johan som delägare, Jula Postorder AB (nuvarande Jula AB). Fokus låg på en allt större postorderkatalog med inköp direkt från tillverkare till lågpris. De byggde också en det första Julavaruhuset med lager i Skara 1985. Sedan 1991 ägde far och son bolaget till lika delar gemensamt då de köpte ut övriga familjemedlemmar och bildade Jula Holding AB, samtidigt med en allt större satsning på etablering av flera och större varuhus.
Karl-Johan har sedan början av 2000-talet varit den drivande kraften och expanderat varuhuskedjan Jula i flera länder samt utökat koncernen med flera fastigheter och andra verksamheter. I takt med att Lars-Göran allt eftersom ville fokusera mera på sina privata affärer och investeringar överlät han en del av sina aktier i Jula Holdingkoncernen till Karl-Johan. Karl-Johan finansierade köp av Lars-Görans aktier med lånat kapital och vinstutdelningar från Jula. När pappan Lars-Göran gick bort 2014 ägde han 35% och Karl-Johan 65% av aktierna. I samband med arvskiftet förvärvade Karl-Johan resterande delen av aktierna och är sedan dess ensam ägare till Jula Holdingkoncernen.
Pressbild Karl-Johan Blank: https://julaholding.com/sv/nyheter/pressbilder/media/karl-johan-blank-4/
Idag deltar Karl-Johans söner, Christian och Fredric, aktivt i Jula Holdingkoncernen som nästa generation.
Mer om Julas historia hittar du på: https://historia.jula.se/
Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell och Miljö/Energi, har sitt huvudkontor i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4500 anställda och 2023 omsatte koncernen drygt 10,5 miljarder SEK.
Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 144 varuhus, 70 i Sverige (inkl Haparanda), 43 i Norge, 22 i Polen och 9 i Finland.
Besök gärna www.julaholding.se för mer information, på Jula Holdings webb finns även årsberättelsen i sin helhet.
Taggar:
Marknadsnyheter
Market Notice 238/24 – Listing of Tracker issued by Valour
Please see the attached document for instrument identifiers.
Spotlight has decided to list one (1) instrument issued by Valour with effect from November 26, 2024. The instrument will be listed on the SPSE TRA segment.
Stockholm November 19, 2024
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Färjetrafiken till och från Gotland kommer omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt FuelEU Maritime
Regeringen väljer att inte utnyttja de tidsbegränsade möjligheter till undantag för färjetrafik till och från Gotland som medges i EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransporter (FuelEU Maritime). Det innebär att kraven på utsläppsminskningar för växthusgaser som ställs i EU-förordningen även fram till år 2030 kommer omfatta färjetrafik till och från Gotland. Regeringen utser också Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de uppgifter som regleras i EU-förordningen FuelEU Maritime.
EU-förordningen FuelEU Maritime begränsar bland annat hur mycket växthusgaser de energikällor som används för sjötransporter får släppa ut.
– Teknikskiftet mot en fossilfri sjöfart fortsätter. Att inte behöva utnyttja EU-förordningens möjligheter till regellättnader är en tydlig signal att färjetrafiken till och från Gotland redan i dagsläget är en god bit på väg mot detta teknikskifte. Detta är också något som efterfrågats av både regionen och operatören, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Regeringen utser Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de myndighetsuppgifter som regleras direkt i EU-förordningen.
Transportstyrelsens ansvar för EU-förordningen FuelEU Maritime
Transportstyrelsen ansvarar för de uppgifter som regleras direkt i EU-förordningen FuelEU Maritime. Transportstyrelsens ansvar omfattar att:
- fatta beslut om straffavgift
- pröva kontrollörernas beräkningar på begäran av rederier
- underrätta myndigheter i andra länder om brister i kontrollörers verksamhet
- utöva tillsyn
- utfärda så kallade FuelEU-dokument om överensstämmelse till fartyg
- anmäla utfärdade sanktioner mot fartyg till kommissionen
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Lantmännen utnämnt till ett av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för sjätte året i rad
Karriärföretagen lyfter fram Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, så kallade Karriärföretag, och är ett erkännande för företag som erbjuder unika karriärs- och utvecklingsmöjligheter.
Innan en utnämning kan bli aktuell genomförs en granskning och poängbedömning av respektive företag. De som uppfyller alla grundkriterierna, granskas av en expertpanel som bland annat poängsätter karriärsidor på webbplatser, sociala medier och aktiviteter. De arbetsgivare som får högst poäng bedöms sedan av en jury, vilken utser de slutgiltiga vinnarna som kan titulera sig Karriärföretag.
Lantmännen har nu blivit utnämnt till Karriärföretag 2025, för sjätte året i rad.
Juryns motivering
Lantmännen har blivit utsedda till Karriärföretag 2025 för sitt stora engagemang för medarbetarnas utveckling. Företaget strävar efter att skapa en meningsfull arbetsmiljö där medarbetare uppmuntras växa och utvecklas i sina roller. Genom att erbjuda olika utvecklingsmöjligheter och karriärvägar, visar Lantmännen att de satsar på framtidens talanger och gör dem till en mycket attraktiv arbetsgivare.
Lantmännen kommenterar
– Utmärkelsen visar att vårt aktiva employer branding-arbete gör skillnad. Det inspirerar oss att fortsätta kommunicera om våra verksamheter och om de möjligheter vi har att erbjuda för både dagens och framtidens talanger, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager på Lantmännen.
Mer information
Bakgrund
Sedan 2011 har Karriärföretagen årligen presenterat Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma. De utvalda arbetsgivarna får titulera sig som Karriärföretag under ett år. Syftet med utmärkelsen är att vägleda Sveriges studenter och Young Professionals till deras nästa arbetsgivare samt att uppmärksamma de företag som bedriver ett framgångsrikt employer branding-arbete.
Nomineringsprocessen
Nominerade arbetsgivare genomgår en omfattande urvalsprocess. Totalt granskas över 1 000 företag och organisationer, i en urvalsprocess i tre steg:
1. Grundkriterier- för att kvalificera sig måste företaget uppfylla grundläggande krav, såsom att ha minst 250 anställda eller en omsättning över 250 MSEK, samt att bedriva ett aktivt arbete med employer branding och rekrytering.
2. Expertgranskning – en panel av experter inom sociala medier, webb, marknadsföring och HR, granskar företagens karriärsidor, digitala närvaro och aktiviteter riktade mot studenter och yrkesverksamma.
3. Jurybedömning – en kvalificerad jury, bestående av några av Sveriges mest ansedda experter, väljer sedan ut de slutliga vinnarna som kan titulera sig Karriärföretag.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke