Marknadsnyheter
Kährs slitstarka, vinylfria och biobaserade golv Aware miljömärkt med Svanen

Kährs, en ledande svensk tillverkare av golv, meddelar stolt att företagets nyligen lanserade golv, Aware, nu är Svanenmärkt. Aware som är en ny typ av golv för användning i såväl bostadsmiljöer som kommersiella miljöer har ett verklighetstroget träutseende, är helt tillverkat av naturliga och återvunna råvaror, och har en tålighet som kan jämföras med traditionella vinylgolv.
Vackert utseende, premiumkvalitet och utmärkta hållbarhetsegenskaper som klarar Svanens rigorösa krav. Kährs kan stolt konstatera att företagets högt ställda förväntningar infrias i det nya golvsortimentet Aware, som är en ny typ av funktionellt, slitstarkt och biobaserat golv. Det är designat för att stå emot det dagliga slitaget från såväl familjeliv som användning i kommersiella miljöer, samtidigt som utseendet och känslan är svår att skilja från ett äkta trägolv.
”Vi ville utöka vårt sortiment av Luxury Tiles-golv med ett vinylfritt alternativ med utmärkta hållbarhetsegenskaper. Aware har visat sig passa perfekt ihop med Kährs kärnvärden, inom alla aspekter, och golvet imponerar med sin mycket realistiska träplanksdesign och behagliga känsla”, säger Charlotta Persfell, CMO på Kährs. ”Att Aware uppfyller Svanens strikta krav gör det till ett helt unikt golvval för både hem och kommersiella interiörer”, avslutar Charlotta.
”Under mer än 30 år har Svanen påverkat företag att ställa om till en mer hållbar utveckling och det är fantastiskt att se alla ansträngningar som görs för att nå de globala miljö- och klimatmålen. Det är med glädje vi välkomnar Aware in i Svanen-familjen, det är tillsammans med företag som Kährs som vi driver produkter och marknadssegment i en mer hållbar riktning”, säger Wilma Bäckström Nilsson, Golvrådgivare på Miljömärkning Sverige.
Kährs Aware Collection är ett sortiment av Svanenmärkta golv i träplanksdesign i nio olika rustika färger, inspirerade och namngivna av nationalparker runt om i världen. Plankorna är gjorda av biobaserade material som HDF från återvunnet trä, naturliga och återvunna fibrer från textilindustrin och återvunnen kork från vinkorkstillverkning. Golvet är helt fritt från plast och PVC och har låga emissioner vilket främjar god kvalitet på inomhusluften.
Installationen blir enkel genom klickfog på både kort- och långsidorna för en tvåvägsinstallation och golven lämpar sig för såväl bostäder som kommersiella miljöer som butiker, hotell och restauranger, med krav på klassificering 33.
Läs mer om Aware och se alla produkterna på kahrs.com
Kährs har totalt 219 Svanenmärkta golv – hitta dom på www.svanen.se
Om Svanenmärkningen
Svanenmärkningen baseras på ett livscykelperspektiv, från råmaterial till end-of-life. Endast de bästa produkterna ur ett miljöperspektiv erhåller Svanenmärket. Det är ett effektivt program för att hjälpa företag som arbetar med hållbara lösningar – samtidigt som det ger konsumenter och professionella inköpare vägledning i att välja rätt produkt utifrån en miljöaspekt.
Kährs Aware uppfyller de krav som Svanen har på golv:
- Har hög andel förnybart och/eller återvunnet material
- Minst 50 % av råvaran som används i det Svanenmärkta golvet ska vara certifierad som uthålligt skogsbruk efter FSC eller PEFC eller vara återvunnet material
- Klarar hårda krav på hälso- och miljöfarliga ämnen
- Garanterar låga emissioner och en god innemiljö
- Har tillverkats energieffektivt
- Har god slitstyrka
För mer information, vänligen kontakta:
Helén Johansson, Communication, Kährs
Tel: +46 70 364 60 30
E-mail: helen.johansson@kahrs.com
Charlotta Persfell, Chief Marketing Officer, Kährs
Tel: +46 73 077 35 31
E-mail: charlotta.persfell@kahrs.com
Om Kährs
Kährs är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till ca. 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har cirka 1 450 anställda och en årlig omsättning på 4 miljarder SEK. www.kahrs.se
Marknadsnyheter
Bostadsministern besökte K2A:s studentbostäder


Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) besökte idag K2A Knaust & Andersson Fastigheters studentbostäder i Barkarbystaden i Järfälla. Ministern träffade studenter som tack vare bygget av nya studentbostäder kunnat flytta till Stockholmsregionen för att studera och fick även se konkreta exempel på K2A:s prisbelönta hållbarhetsarbete.
– Att kunna hitta en bostad på den ort där man får en studieplats är en förutsättning för att kunna börja en ny utbildning. Det är oerhört viktigt för Sverige som kunskapsnation att det finns tillräckligt med tillgängliga studentbostäder, säger Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister (KD).
K2A är ett av få rikstäckande studentbostadsföretag och har studentbostäder från Lund i söder till Kiruna i norr med en gemensam kö för samtliga orter, som alla som fyllt 16 år kan ställa sig i – oavsett var de sedan kommer att studera.
– När man är ung är det väldigt svårt att på förhand veta vad eller var man kommer att plugga efter gymnasiet. Det kan också vara så att man vill byta lärosäte när man väl börjar läsa på universitet eller högskola. Vi ser att det finns en väldigt stark poäng med att det finns ett studentbostadsföretag som har bostäder i alla delar av landet, säger Johan Knaust, vd på K2A.
Mer från ministerbesöket går att lyssna på i kommande avsnitt av K2A:s egen podd Den gröna fastighetspodden.
För ytterligare information:
Johan Knaust, vd, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se
K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Navian inleder samarbete med Propstreet


Navian och Propstreet är glada över att meddela att bolagen inleder ett strategiskt partnerskap med syfte att skapa en mer transparent och effektiv marknad för bostadsfastighetsutveckling.
Som två prisbelönta företag vid årets Nordic PropTech Awards, för med sig detta partnerskap toppmodern teknologi och djup branschkunskap för att erbjuda fastighetsinvesterare och utvecklare innovativa lösningar för fastighetsutveckling.
”Vi är mycket nöjda över att samarbeta med Propstreet. Deras rykte som ett ledande PropTech-företag och engagemang för att skapa en mer transparent fastighetsmarknad gör dem till den perfekta partnern för oss. Detta partnerskap kommer att möjliggöra att vi kan erbjuda nya och spännande projekt för våra kunder, vilket resulterar i en bättre fastighetsupplevelse för alla”, säger Sergey Kazachenko, VD på Navian.
”Det gläder oss att kunna samarbeta med Navian i vårt gemensamma mål att skapa en mer transparent och effektiv marknad för kommersiella fastigheter. Navians internationella nätverk och expertis inom branschen gör dem till den perfekta partnern för oss. Tillsammans är vi engagerade i att öka likviditeten på marknaden och tillhandahålla innovativa lösningar som gynnar fastighetsinvesterare och utvecklare”, säger Henrik Olofsson, VD på Propstreet.
Genom detta partnerskap är Navian och Propstreet engagerade i att driva positiv förändring och göra fastighetsmarknaden mer tillgänglig och effektiv. Som ett resultat kan fastighetsinvesterare och utvecklare förvänta sig en omfattande och effektiv upplevelse som kommer att förändra deras tillvägagångssätt för bostadsfastighetsutveckling.
Matias Rodriguez
Head of Marketing
E-post:matias.rodriguez@naviangroup.com
Tel: +46 705 65 44 55
Navian Tech är den första digitala plattformen på marknaden som kopplar samman alla faserna i fastighetsutvecklings– och investeringsresan. Plattformen erbjuder de tjänster du behöver för att göra fastighetsinvesteringar och fastighetsutveckling enklare, mer effektivt och mer tillgängligt för alla.
Företagets vision är att öppna dörren till nya sätt att utveckla och investera i fastigheter för privata och institutionella investerare, små och mellanstora utvecklare samt andra inom fastighetstjänster och teknikleverantörer. Navian Tech grundades i Sverige och är numera också verksamt i Storbritannien.
Taggar:
Marknadsnyheter
BELLPAL med Motorola, Moto Watch har fått förfrågan av Connect America
BELLPAL med Motorola, Moto Watch har fått förfrågan av Connect America om att leverera lösningar som ska ta över den traditionella “larmknappen”. Projektet startade i början av mars. Idag har bolaget drygt 1,1 miljoner trygghets-larmknapp kunder. Connect America är Nordamerikas största bolag inom Connective Care, med ca $359 miljoner i omsättning (2022). Bolaget har i sin helhet ca 4,5 miljoner kunder.Connect America äger flera bolag som är anses vara Best in Class på marknaden. Projektet är i steg, där delmålen är tydliga.
“Deras egna ambitioner är att med de produkter och lösningar vi redan har, och potentiellt kommer leverera, ska penetrera marknaden ytterligare med fokus målgruppen 70-80 år, som idag inte väljer det traditionella trygghetslarmet av alla kända och uttalade faktorer målgruppen uttrycker. Till det vill Connect America i sin helhet inom koncernen att halva den befintliga kundbasen ska gå över till den nya produkten i steg, över en 24 månadersperiod. Det är ett stort strategiskt beslutat fattat av dem, där Motorola BELLPAL är deras val för att gå vidare i processen.
Det är givetvis hedrande att bli utvald, de är noggranna och seriösa. Det är ett bevis på att vårt samarbete med Motorola skapar möjligheter med aktörer som annars inte vänder sig till små bolag som oss. En validering helt enkelt på att vi har något riktigt bra som fungerar.
Jag ser fram emot att i närtid delge marknaden mer information om status avseende detta projekt.” Säger David Ziemsky VD och grundare.
BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för primärt seniorer och omsorg. Verksamhetens huvudområde är en heltäckande plattform som sammanlänkar användaren med anhöriga och larmcentral. BellPal har en SaaS-baserad affärsmodell för sin plattform och fakturerar slutanvändarna en månatlig abonnemangskostnad för användandet av tjänsten.
-
Analys från DailyFX7 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter5 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström