Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Duni AB (publ) den 4 maj 2021

Published

on

Duni AB meddelar genom pressmeddelande innehållet i kallelsen till årsstämma den 4 maj 2021.

Aktieägarna i Duni AB (publ), kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 maj 2021.

På grund av den rådande covid-19 pandemin och den tillfälliga lagregel som gäller under 2021 har styrelsen beslutat att årsstämman ska hållas enbart genom poströstning. Detta innebär att årsstämman kommer att genomföras utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud eller utomstående. I stället kan aktieägare delta i stämman genom att rösta i förväg enligt de instruktioner som föreskrivs i kallelsen. 

Ett anförande där verkställande direktören Robert Dackeskog kommenterar Duni AB:s verksamhet kommer att läggas ut på bolagets hemsida den 4 maj 2021.

Bilaga: Kallelse till årsstämma i Duni AB 2021

Kallelse till årsstämma i Duni AB (publ)

Aktieägarna i Duni AB (publ), org. nr. 556536-7488, kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 maj 2021.

Styrelsen har beslutat att årsstämman ska hållas enbart genom poströstning med stöd av de tillfälliga lagregler som gäller under år 2021. Detta innebär att årsstämman kommer att genomföras utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud eller utomstående. Aktieägares utövande av rösträtt på årsstämman kan därför endast ske genom att aktieägare poströstar i den ordning som föreskrivs nedan.

Ett anförande där verkställande direktören Robert Dackeskog kommenterar Duni AB:s verksamhet kommer att läggas ut på bolagets hemsida www.duni.se den 4 maj 2021.

Registrering och anmälan till årsstämma genom poströstning

Den som önskar delta i årsstämman ska dels vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena måndagen den 26 april 2021, dels anmäla sig genom att avge sin poströst enligt anvisningar under rubriken ”Poströstning” nedan så att poströsten är Duni AB tillhanda senast måndagen den 3 maj 2021.

För att ha rätt att delta i årsstämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till årsstämman genom att avge sin poströst, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir upptagen i framställningen av aktieboken per måndagen den 26 april 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som gjorts av förvaltaren senast onsdagen den 28 april 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Poströstning

Aktieägarna får utöva sin rösträtt vid årsstämman endast genom att rösta på förhand, s.k. poströstning enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. För poströstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt på bolagets hemsida www.duni.se. Poströstningsformuläret gäller som anmälan till årsstämman.

Det ifyllda och undertecknade formuläret ska, för att beaktas, vara Duni AB tillhanda senast måndagen den 3 maj 2021. Det ifyllda och undertecknade formuläret ska skickas med post till Duni AB, ”Årsstämma” Att: Helena Haglund, Box 237, 201 22 Malmö eller per bud till Duni AB, Att: Helena Haglund, Östra Varvsgatan 9A, 211 73 Malmö. Ifyllt och undertecknat formulär får även inges elektroniskt och ska då skickas till bolagsstamma@duni.com.

Om aktieägaren poströstar genom ombud ska fullmakt biläggas formuläret. Fullmaktsformulär på svenska och engelska tillhandahålls av bolaget på begäran och finns även tillgängligt på bolagets hemsida www.duni.se. Fullmakt gäller ett (1) år från utfärdande eller den längre giltighetstid som framgår av fullmakten, dock högst fem (5) år. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling, ej äldre än ett (1) år, som utvisar behörig firmatecknare biläggas formuläret.

Aktieägaren ska inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (dvs. poströstningen i dess helhet) ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor finns i poströstningsformuläret.

Förslag till dagordning

  1. Val av ordförande vid stämman
  2. Val av justerare
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  5. Godkännande av dagordning för dagens stämma
  6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
  7. a)   Beslut om fastställelse av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
    b)   Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen
    c)   Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
  8. Beslut om godkännande av ersättningsrapport
  9. Fastställande av antalet styrelseledamöter
  10. Fastställande av arvoden till styrelsens ordförande och övriga ledamöter
  11. Fastställande av arvode till revisor
  12. Val av styrelseledamöter
  13. Val av styrelseordförande
  14. Val av revisor
  15. Valberedningens förslag till beslut om valberedning
  16. Beslut om ändring av bolagsordningen

Beslutsförslag

Punkt 1 – Val av ordförande vid stämman

Bolagets valberedning har föreslagit att styrelsens ordförande Thomas Gustafsson ska väljas till ordförande vid årsstämman.

Punkt 2 – Val av justerare

Styrelsen föreslår Orvar Magnusson representant för Mellby Gård AB, och John Strömgren representant för Carnegie Fonder, eller vid förhinder för någon av dem eller båda, den eller de som styrelsen istället anvisar, till personer att justera protokollet. Justeringsmännens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 3 – Upprättande och godkännande av röstlängd

Röstlängden som föreslås godkännas är den röstlängd som har upprättats av bolaget, baserat på bolagsstämmoaktieboken samt mottagna poströster, kontrollerad av justeringsmännen

Punkt 7b – Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020 och att bolagets medel till förfogande om sammanlagt 1 862 MSEK, inklusive årets vinst om 78 MSEK, balanseras i ny räkning.

Punkt 8 – Godkännande av ersättningsrapport

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att godkänna styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap. 53a § aktiebolagslagen

Punkt 9-14 – Fastställande av antalet styrelseledamöter; fastställande av arvoden till styrelsens ordförande och övriga ledamöter samt till revisor; val av styrelseledamöter och styrelseordförande samt av revisor

Bolagets valberedning har föreslagit att antalet styrelseledamöter ska vara sex och att omval ska ske av styrelseledamöterna Morten Falkenberg, Thomas Gustafsson, Sven Knutsson, Pauline Lindwall, Pia Marions och Alexander Myers. Vidare föreslår valberedningen omval av Thomas Gustafsson som styrelseordförande. Information om samtliga ledamöter som föreslås för omval, samt valberedningens motiverade yttrande, kommer i samband med kallelsen att finnas tillgängligt på Dunis hemsida, www.duni.se.

Valberedningen föreslår att arvode till styrelsens ordförande ska utgå med 578 000 kr och till övriga ledamöter som utsetts av stämman med 309 000 kr per ledamot. Därutöver ska arvode för utskottsarbete utgå med 65 000 kr till ordföranden i ersättningsutskottet och med 30 000 kr till övriga ledamöter i ersättningsutskottet samt med 125 000 kr till ordföranden i revisionsutskottet och med 59 000 kr till övriga ledamöter i revisionsutskottet. Förslaget innebär att styrelse- och utskottsarvoden förblir oförändrade mot föregående år.

Valberedningen har vidare föreslagit, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, att det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB omväljs till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att Carl Fogelberg kommer att bli huvudansvarig revisor. Valberedningen har föreslagit att bolagets revisor arvoderas med skäligt belopp enligt räkning.

Punkt 15 – Förslag till beslut om valberedning

Bolagets valberedning har föreslagit att valberedningens ledamöter ska utses genom att styrelsens ordförande kontaktar de tre röstmässigt största aktieägarna per den 30 september 2021 som vardera ska utse en representant att, jämte styrelsens ordförande, utgöra valberedning för tiden intill dess att nästa årsstämma har hållits eller, i förekommande fall, intill dess att ny valberedning utsetts. Valberedningen ska sammankallas senast den 31 oktober. Om någon av de tre röstmässigt största aktieägarna väljer att avstå från sin rätt att utse en representant övergår rätten till den aktieägare som, efter dessa aktieägare, har det största aktieinnehavet. Lämnar en ledamot valberedningen innan dess arbete är slutfört ska, om så bedöms erforderligt, ersättare utses av samme aktieägare som utsett den avgående ledamoten eller, om denne aktieägare inte längre tillhör de tre röstmässigt största aktieägarna, av den nye aktieägare som tillhör denna grupp. Valberedningen utser inom sig ordförande. Sammansättningen av valberedningen ska offentliggöras så snart den utsetts och senast sex månader före årsstämman. För det fall en förändring i ägarstrukturen sker efter det att valberedningen satts samman på sätt att en eller flera av aktieägarna som utsett ledamöter i valberedningen inte längre tillhör de tre till röstetalet största aktieägarna, kan också valberedningens sammansättning ändras i enlighet därmed om valberedningen bedömer att så är erforderligt. Valberedningens uppgift ska vara att inför bolagsstämma framlägga förslag avseende antal styrelseledamöter som ska väljas av stämman, styrelse- och revisorsarvode, eventuell ersättning för utskottsarbete, styrelsens sammansättning, styrelseordförande, beslut om valberedning, ordförande på bolagsstämma, samt val av revisorer.

Punkt 16 – Beslut om ändring av bolagsordningen

Av 7 kap. 4 § aktiebolagslagen framgår att styrelsen får samla in fullmakter inför en bolagsstämma om det anges i bolagsordningen. Av 7 kap. 4 a § aktiebolagslagen framgår att det i bolagsordningen även får anges att styrelsen inför en bolagsstämma får besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman. I syfte att kunna använda de alternativ som aktiebolagslagen anger såvitt avser att besluta om fullmaktsinsamling och poströstning föreslår styrelsen att en ny § 13, med nedanstående lydelse, införs i bolagsordningen.

Styrelsen föreslår vidare följande tre redaktionella ändringar i bolagsordningen, vilka främst föranleds av tidigare genomförda lagändringar samt att det i bolagsordningen införs en inofficiell engelsk översättning av bolagsordningen.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
§ 1Bolagets firma är Duni AB (org. nr. 556536–7488). Bolaget är publikt (publ). § 1Bolagets firma företagsnamn är Duni AB (org. nr. 556536–7488). Bolaget är publikt (publ).
§ 11Aktieägare skall för att få delta i bolagsstämman anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman före kl. 16.00. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före bolagsstämman. § 11Aktieägare skall för att få delta i bolagsstämman anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman före kl. 16.00. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före bolagsstämman.
§ 12Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument. § 12Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.
§ 13Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551). Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna skall kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman enligt vad som anges i 7 kap. 4 a § aktiebolagslagen (2005:551).

För beslut i enlighet med styrelsens förslag krävs att aktieägare representerande minst 2/3 av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna biträder beslutet.

Aktieägares rätt att erhålla upplysningar

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation och bolagets förhållande till annat koncernföretag. Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till bolaget senast tio dagar före årsstämman, d.v.s. senast lördagen den 24 april 2021, till Duni AB, ”Årsstämma”, Box 237, 201 22 Malmö eller via e-post till bolagsstamma@duni.com. Upplysningarna lämnas genom att de hålls tillgängliga på bolagets hemsida, www.duni.se och på bolagets huvudkontor, Östra Varvsgatan 9A, 211 73 Malmö, senast torsdagen den 29 april 2021. Upplysningarna skickas även inom samma tid till den aktieägare som begärt dem och uppgivit sin adress.

Tillhandahållande av handlingar

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse, fullständiga förslag samt övriga handlingar som ska vara tillgängliga för aktieägare enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga hos bolaget och på bolagets hemsida www.duni.se senast tre veckor före årsstämman. Handlingarna skickas också kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och uppger sin adress.

Övrig information

I Duni finns totalt 46 999 032 aktier med en röst vardera, således totalt 46 999 032 röster. Duni innehar inte några egna aktier.

Behandling av personuppgifter

För information om behandling av personuppgifter, se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Malmö i mars 2021

DUNI AB (publ)

Styrelse

::

För ytterligare information:
Magnus Carlsson, CFO,
Tel: 040–10 62 00

::

Duni Group är marknadsledande inom attraktiva, miljöanpassade och funktionella produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2 400 anställda fördelat på 24 länder med huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni AB är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN-kod är SE0000616716.  Duni.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vår strategi för cirkularitet, och vilka vi samarbetar med

Published

on

By

I en värld där hållbarhet blir alltmer betydelsefullt räcker det inte längre med ytliga påståenden om att produkter är ”hållbara” eller ”återvunna”. Vi måste tydligt definiera dessa begrepp, dela data på ett transparent sätt och uppmuntra till verifiering.

Transparens är en avgörande faktor när det gäller att redovisa koldioxidutsläppen som är förknippade med våra produkter. Hydro CIRCAL 100R är ett högkvalitativt material tillverkat av 100 % återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter. Med ett avtryck på endast 0,5 kg CO2 per kilo aluminium är Hydro CIRCAL ett av de lägsta utsläppen i världen.

Hydro Building Systems kontor i Vetlanda – ett gemensamt renoveringsprojekt med Glasgruppen och Saint Gobain!

 

Med ett gemensamt engagemang för hållbar utveckling har Saint-Gobain Glass och Hydro Building Systems (SAPA), satt ett gemensamt mål att hjälpa entreprenörer och föreskrivare att skapa mer hållbara byggnader med ett lägre koldioxidutsläpp. Enligt en livscykelanalys av fasader uppskattas det att koldioxidutsläppen från byggnadens fasad kan minskas med upp till hälften genom att kombinera fasadsystem tillverkade av Hydro CIRCAL-glas med ORAÉ®-produkter. Vi är oerhört glada över att detta partnerskap faktiskt har konkretiserats i form av ett projekt – vårt kontor i Vetlanda. Vi pratar inte bara om hur vi ska ta oss an framtiden, vi gör det faktiskt också. 

 

Mindre koldioxidavtryck

 

Användningen av HYDRO CIRCAL 100R är avgörande, eftersom den endast släpper ut 0,5 kg CO2 per kg aluminium, jämfört med genomsnittet på använt aluminium i Europa som ligger på 8.6 kg CO2 per kg aluminium. Dessa uppgifter är certifierade av oberoende organ och finns tillgängliga för professionella användare på begäran genom EPD:er (miljövarudeklarationer).

Sammanfattningsvis är fasadsystemet TENTAL den perfekta lösningen för dagens behov när det gäller design och hållbarhet inom byggbranschen. En produkt som till fullo stöder SAPA:s engagemang för den cirkulära ekonomin, och gör det möjligt för arkitekter att inte bara föreställa sig framtiden, utan också att bygga den.                                       

Vill du veta mer? Titta på vår intervju med våra glaspartners och hör deras berättelse om hur de dekarboniserar byggsystem:Samarbeten (sapabuildingsystem.com)                                                               

Hanna Bouveng Communication Managerhanna.bouveng@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024

Published

on

By

jan. 2024 – mar. 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 288 (7 397) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 294 (2 634) KSEK
  • Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster -3 556 (1 503) KSEK
  • Resultat per aktie är negativt
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 648 (-690) KSEK
  • Likvida medel uppgick till 244 KSEK den 31 mar. 2024

Väsentliga händelser

jan. 2024 – mar. 2024

  • Företaget presenterade sin AI-drivna Dice Recognition Tech på ICE London 2024
  • Bolaget genomförde riktade emissioner till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 1,05 MSEK.
  • Bolaget utnyttjat den tredje tranchen från Nordic Growth Opportunities 3 som uppgår till 1 MSEK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Erhållit en 1,1 MSEK order från Abbiati. Beställningen gäller Tangiamos iADR dice shakers som lanserades i februari på spelmässan ICE London och planeras levereras under andra kvartalet 2024.
  • Bolaget genomförde en riktade emission till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 0,2 MSEK.

To the Shareholders of Tangiamo,

The first quarter of 2024 has been a testament to Tangiamo Touch Technology AB’s determination and commitment to innovation. As we navigate through fluctuating market conditions and work to seize emerging opportunities, I am excited to discuss not just where we are today, but where we are headed tomorrow. This quarter’s developments highlight our commitment to strategic growth and transformation.

Financial Performance
In the first quarter of 2024, our net sales totalled 288 KSEK, a figure that, while significantly lower compared to the extraordinary peak of 7 397 KSEK in Q1 of the previous year due to an unusually large order, offers a clearer perspective when compared to a more typical Q1 2022 performance of 1 831 KSEK. This variance underscores the cyclical nature of our business and our strategic pivot towards focusing on products and innovations that show evidence of higher returns and greater market relevance.

Operating profit and the overall financial results for the quarter reflect our continued investment in technology and strategic market positioning, as well as the costs associated with streamlining our product line and focusing on core markets. We’ve worked diligently to manage these costs effectively, ensuring they align with our long-term strategic goals and current market dynamics.

Alongside the 9 MSEK still available from our existing financing agreement with Nordic Growth Opportunities 3, our Board is proactively considering various financial avenues to ensure Tangiamo has the necessary capital to sustain and expand our initiatives.

Strategic Initiatives
Our strategic initiatives are geared towards amplifying our market presence and enhancing our product offerings. We are actively preparing for the go-live of the installation with Loto Quebec, an important step that demonstrates our commitment to expanding our footprint in key markets. Concurrently, our efforts to gain GLI approvals for our MultiPLAY Ignite products are critical as they will allow us to expand into regulated markets, ensuring compliance while broadening our reach. Additionally, we are continuing to innovate with AI technologies to enhance game features and the overall gaming experience, further solidifying our position as a leader in technological advancement within the gaming industry.

While facing challenges, the opportunity outlook for 2024 and beyond remains positive, and we have robust strategies in place to capitalize on these opportunities and drive sustainable growth. We appreciate your continued support and look forward to achieving our goals together.

Sincerely,

Chris Steele
CEO
Tangiamo Touch Technology AB

Kommentarer till bolagets resultat- och balansräkning 

Omsättning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till 288 (7 397) KSEK. Rörelseresultatet uppgick -2 294 (2 634) KSEK, innebärande en positiv rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -3 556  (1 503) KSEK. Det negativa resultatet beror främst på utebliven försäljning. 

Kassaflöde
Rörelsens kassaflöde var 648 (-690) KSEK. Det positiva kassaflödet i rörelsen består av förändringar i rörelsekapital, särskilt ökningen av kortfristiga skulder och effektiv hantering av fordringar och lager.

Kommande finansiell information

30 maj 2024 Årsredovisning 2023
20 juni 2024 Årsstämma
30 augusti 2024 Halvårsrapport jan-juni 2024
29 november 2024 Delårsredogörelse juli-september 2024
27 februari 2025 Bokslutskommuniké 2024

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Göteborg. Bolaget noterades 2017 på Nasdaq First North Growth Market och arbetar främst med tillämpningar av sensorteknologi inom Gaming. Bolaget har patent på en rad områden inom både touch teknologi och visuell identifiering. Bolagets produkter finns installerade på kasinon, spelhallar och kryssningsfartyg i mer än 30 länder. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.se. Bolagets aktie (TANGI) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission. 

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. 
För ytterligare information, vänligen kontakta
Chris Steele, VD, +46 70 978 1081, chris.steele@tangiamo.com
Staffan Hillberg, Styrelseordförande, +46 708 36 59 44, staffan@hillberg.com

Göteborg den 09 maj 2024 
Styrelsen

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024 i sin helhet finns tillgänglig på Bolaget hemsida: https://www.tangiamo.com/finansiella-rapporter/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här såldes flest fritidshus i Värmland

Published

on

By

De våras för fritidshusen så här års. Hypoteket har tittat närmare på i vilka Värmlandskommuner som det sålts flest fritidshus under det gångna året. Totalt såldes det 174 fritidshus i länet mellan april 23 och april 2024. Flest försäljningar skedde i Torsby kommun, där såldes totalt 47 fritidshus. Ett fritidshus kostar i snitt 1 365 000 kronor i länet. Värmland tillsammans med Kronoberg och Jönköpings län hade den största andelen utländska fritidshusägare.  I Värmland var det utländska ägandet av fritidshus 24 procent under 2022. En andel, som med tanke på den för utländska köpare gynnsamma kronkursen, kan tänkas öka ännu mer.

Kommuner med flest försäljningar

I Torsby kommun såldes flest fritidshus (47) följt av Arvika med 16 fritidshusförsäljningar och Kristinehamn med 15.I både Eda, Karlstad  och Säffle såldes det 13 fritidshus under det gångna året. I Karlstad och Kristinehamn såldes det 14 fritidshus under samma period. 

Så här mycket hus får du för två miljoner

Endast kommuner med fler än 10 försäljningar är med i listan.

Område  Kvadratmeterpris April 24  Yta för 2 miljoner 
Arvika  21 008 kr  95 kvadramteter 
Eda  10 836 kr  184 kvadratmeter 
Karlstad  28 844 kr  69 kvadramteter 
Kristinehamn  41 673 kr  48 kvadratmeter
Storfors  19 911 kr  100 kvadratemeter 
Säffle  14 609 kr  137 kvadratmeter 
Torsby  18 884 kr  106 kvadratmeter
Värmlands län  21 337 kr  94 kvadrtmeter
Hela Sverige  33 464 kr  60 kvadratmeter

Källa: Svensk Mäklarstatistik, bearbetat av Hypoteket 

Värmlands län 

I länet kostade ett fritidshus, enligt Svensk Mäklarstatistik, i april  2024, i genomsnitt 21 337 kronor per kvadratmeter. Med en budget på 2 miljoner får man i länet ett fritidshus på 94  kvadratmeter. Störst yta får man om man köper fritidshus i Eda, här kan man husera på 184 kvadratmeter. I Kristinehamn räcker 2 miljoner till 48 kvadratmeter fritidshus. Värmlands fritidshusmarknad består dels av de traditionella  fritidshusen, torpen dels  fjällstugor i Branäs, Torsby kommun. 

– Man ska inte tolka siffrorna bokstavligt. Det säljs många  fritidshus som går under benämningen villa och som inte fastnar i statistiken för fritidshus. Man kan dock absolut se sammanställningen som en indikator  på hur mycket fritidshus man får för pengarna i olika kommuner inom samma län. Värmlands fritidshusmarknad är extra intressant eftersom många köpare finns på andra sidan gränsen till Norge och eftersom det finns traditionella fritidshus och fjällstugor inom samma län,  säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket. 

– Det finns en väldig variation på den svenska fritidshusmarknaden. Du har det lilla torpet utan rinnande vatten med utedass. Och så finns det fritidshus som har alla bekvämligheter och som gör det möjligt att vara i huset året om. Allt detta återspeglas i priset förstås. Det är bara du som köpare som kan avgöra vilket fritidshus som passar dig. Gör därför din hemläxa så noggrant du kan för att slippa att bli besviken, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket. 

Värmlands län  

I början av maj fanns det 105  fritidshus till salu i länet plus 4 som annonserades som snart till salu. Billigast är en stuga i Hofors som är till salu för 135 000 kronor. Dyrast är ett fritidshus i Branäs, Torsby kommun, till salu för 17 900 kronor. 

Checklista vid köp av fritidshus

Köp ett fritidshus efter din förmåga att renovera. Är du inte händig hemma lär du inte bli det i fritidshuset heller. Köp, om du kan, ett renoverat fritidshus om du inte är händig. Alla vill inte renovera under semestern. Har torpet renoveringsbehov och ni vill ta in hjälp, tänk på att både material och hantverkstjänster har blivit dyrare. Räkna på det! 

Köper ni ett fritidshus i ett populärt område där många vill semestra?Ha en plan för när ni vill ta emot gäster, hur länge de ska stanna och hur ni gör med mat etc. 

Sätt en budget baserat på lånelöftet och håll dig stenhårt till den. 

Titta på fritidshuset en regnig och blåsig dag.

För mer information kontakta gärna

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, claudia@hypoteket.com eller 0709 – 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt över 20.000 bolånekunder sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.