Marknadsnyheter
Kallelse till årsstämma i NetEnt AB (publ)
må, mar 19, 2018 11:00 CET
Aktieägarna i NetEnt AB (publ) (”bolaget”) kallas till årsstämma onsdagen den 25 april 2018 kl. 15.00 i IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16 Stockholm. Registrering sker från kl. 14.00.
Anmälan m.m.
Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska:
- dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast torsdagen den 19 april 2018, och
- dels anmäla sin avsikt att delta i årsstämman senast torsdagen den 19 april 2018.
Anmälan om deltagande i årsstämman ska ske skriftligen till bolaget på adress NetEnt AB (publ), Årsstämma, Vasagatan 16, 111 20 Stockholm. Anmälan kan också göras på bolagets hemsida https://www.netent.com/stamma eller via e-post: stamma@netent.com. Vid anmälan ska uppges namn och person-/organisationsnummer samt gärna adress, telefonnummer och aktieinnehav. Sker deltagandet med stöd av fullmakt ska denna tillsammans med övriga behörighetshandlingar tas med till stämman och dessa handlingar bör insändas i samband med anmälan om deltagande i stämman. Om aktieägare avser att medföra ett eller två biträden till stämman bör även sådant deltagande anges i anmälan. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud hålls tillgängligt på bolagets hemsida www.netent.com/stamma och tillhandahålls aktieägare på begäran.
Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier hos bank eller annan förvaltare måste, för att få delta i stämman, tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före torsdagen den 19 april 2018.
Förslag till dagordning
1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Godkännande av dagordning
5. Val av en eller två justeringsmän
6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
8. Anförande av verkställande direktören
9. Beslut om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
10. Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst enligt fastställda balansräkningen
11. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
12. Fastställande av antalet styrelseledamöter
13. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöterna och revisorerna
14. Val av styrelse och styrelsens ordförande
15. Val av revisor
16. Beslut om valberedning inför årsstämma 2019
17. Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
18. Uppdelning av aktier och automatiskt inlösenförfarande innefattande
a) beslut om genomförande av uppdelning av aktier,
b) beslut om minskning av aktiekapital genom automatisk inlösen av aktier, samt
c) beslut om ökning av aktiekapitalet genom fondemission
19. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om
a) förvärv av egna aktier, samt
b) överlåtelse av egna aktier
20. Stämmans avslutande
Förslag till beslut
Val av ordförande vid stämman (punkt 2)
Valberedningen, som utgörs av John Wattin (utsedd av familjen Hamberg), ordförande, Christoffer Lundström (utsedd av familjen Lundström), Fredrik Carlsson (utsedd av familjen Knutsson) samt Vigo Carlund, styrelseordförande i bolaget, föreslår Vigo Carlund till ordförande vid stämman.
Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen (punkt 10)
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2017. Styrelsen har föreslagit ett inlösenförfarande enligt vad som framgår av punkt 18.
Val av styrelse m.m. (punkterna 12 – 15)
Valberedningen föreslår
- att styrelsen ska bestå av åtta styrelseledamöter utan suppleanter,
- att arvode till styrelsen utgår med 710 000 kronor (tidigare 700 000 kronor) till ordföranden och 305 000 kronor (tidigare 300 000 kronor) till envar av de av årsstämman valda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget,
- att arvode därutöver utgår till ordföranden i revisionsutskottet med 110 000 kronor och till envar av de övriga ledamöterna i revisionsutskottet med 35 000 kronor (tidigare 30 000 kronor). Samtliga styrelseledamöter skall ingå i bolagets ersättningsutskott varför ersättning för detta ingår i det normala arvodet och någon extra ersättning skall ej utgå.
- att styrelsen ges mandat att om den så önskar, får utse en vice ordförande med extra arvodering om 150 000 kronor,
- att, i särskilda fall, styrelseledamöter ska kunna arvoderas för tjänster inom deras respektive kompetensområde, som ej utgör styrelsearbete, för vilka tjänster ska utgå ett marknadsmässigt arvode vilket skall godkännas av styrelsen,
- att arvode till revisorn utgår enligt godkänd räkning,
- omval av styrelseledamöterna Vigo Carlund, Fredrik Erbing, Peter Hamberg, Pontus Lindwall, Michael Knutsson, Maria Redin, Jenny Rosberg och Maria Hedengren för tiden intill slutet av nästa årsstämma,
- till styrelseordförande föreslås Vigo Carlund. Om Vigo Carlunds uppdrag skulle upphöra i förtid, ska styrelsen inom sig välja ny ordförande, och
- efter upphandling av revisor omval av Deloitte AB, med huvudansvarig revisor Erik Olin, som revisor för bolaget för tiden intill slutet av årsstämman 2019.
På bolagets webbplats presenteras valberedningens motiverade yttrande beträffande sitt förslag till styrelse samt information om de föreslagna styrelseledamöterna.
Beslut om valberedning inför årsstämma 2019 (punkt 16)
Valberedningen föreslår att stämman godkänner följande ordning för beredning av val av styrelse och revisor.
Arbetet med att ta fram ett förslag till styrelse och revisor och arvode för dessa samt förslag till stämmoordförande inför årsstämman 2019 ska utföras av en valberedning. Valberedningen ska, efter samråd med de per den 31 augusti 2018 tre röstmässigt största aktieägarna i bolaget, bildas under oktober 2018 för en mandattid från att bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2018 offentliggörs fram till dess att nästa valberedning bildas.
Styrelsens ordförande ska vara ledamot av valberedningen samt ansvara för sammankallande av valberedningen. Valberedningen ska därutöver bestå av tre ledamöter. Majoriteten av valberedningens ledamöter ska inte vara styrelseledamöter eller anställda i bolaget. Minst en av valberedningens ledamöter ska vara oberoende i förhållande till den i bolaget röstmässigt största aktieägaren eller grupp av aktieägare som samverkar om bolagets förvaltning. Avgår ledamot i förtid från valberedningen kan ersättare utses efter samråd med de röstmässigt största aktieägarna i bolaget. Om ej särskilda skäl föreligger ska dock inga förändringar ske i valberedningens sammansättning om endast marginella förändringar i röstetalet ägt rum eller om en förändring inträffar mindre än tre månader före årsstämma.
Valberedningen ska vid sitt första möte utse sin ordförande. Valberedningen ska ha rätt att på begäran erhålla resurser från bolaget, såsom sekreterarfunktion i valberedningen, samt ha rätt att belasta bolaget med kostnader för rekryteringskonsulter om det bedöms erforderligt.
Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (punkt 17)
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar om i huvudsak följande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Styrelsens förslag innebär inga ändringar i nuvarande riktlinjer.
Styrelsen föreslår att den maximala pensionspremien för den verkställande direktören och andra personer i bolagets ledning även fortsättningsvis ska uppgå till maximalt 35 procent av pensionsgrundande lön. Styrelsen föreslår vidare att den övre gränsen för rörlig ersättning fortsatt ska vara 65 procent av den fasta lönen för VD och 60 procent av den fasta lönen för övriga ledande befattningshavare.
Ersättning och övriga anställningsvillkor för ledande befattningshavare ska, ur såväl ett kort- som långsiktigt perspektiv, vara marknadsmässiga och skapa goda förutsättningar för att behålla och motivera kompetenta medarbetare samt attrahera nya medarbetare när så behövs. För att uppnå detta ska bolaget ha rättvisa och internt balanserade villkor som samtidigt är marknadsmässigt konkurrenskraftiga.
Anställningsvillkoren för ledande befattningshavare bör innehålla en väl avvägd kombination av fast och rörlig lön, aktierelaterade incitamentsprogram, pensionsförmåner samt villkor vid uppsägning/avgångsvederlag. Ersättningen bör vara baserad på prestation och bör därför innehålla en sådan kombination av fast och rörlig lön där rörlig ersättning utgör en relativt stor del av den totala ersättningen. Styrelsen skall kunna avvika från riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det.
Uppdelning av aktier och automatiskt inlösenförfarande (punkt 18)
Styrelsen föreslår att årsstämman fattar beslut om ett automatiskt inlösenförfarande i enlighet med vad som framgår av punkterna 18 a – 18 c nedan. Samtliga beslut föreslås vara villkorade av varandra och fattas tillsammans som ett beslut. För giltigt beslut krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.
Beslut om genomförande av uppdelning av aktier (punkt 18 a)
Styrelsen föreslår att årsstämman fattar beslut om att genomföra en uppdelning av bolagets aktier, s.k. aktiesplit, varvid en befintlig aktie i bolaget, av såväl serie A som serie B, delas i två aktier. En av dessa aktier kommer att vara en s.k. inlösenaktie. Styrelsen föreslår att styrelsen bemyndigas att fastställa avstämningsdag för uppdelning av aktie, vilken vid tidpunkten för kallelsen beräknas bli den 9 maj 2018.
Beslut om minskning av aktiekapitalet genom automatisk inlösen av aktier (punkt 18 b)
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att aktiekapitalet ska minskas med 602 728,4586 kronor genom indragning av 33 660 000 aktier av serie A och 206 470 860 aktier av serie B för återbetalning till aktieägarna. De aktier som ska dras in utgörs av de aktier som efter genomförd uppdelning av aktie enligt ovan benämns inlösenaktier. Betalning för varje inlösenaktie ska vara 2,25 kronor, varav 2,24749 kronor överstiger kvotvärdet. Eventuella indragna inlösenaktier av serie A respektive serie B som innehas av bolaget ska dras in utan återbetalning och sådant belopp ska avsättas till fri fond att användas av bolagsstämman. Den totala inlösenlikviden uppgår därmed till högst 540 294 435 kronor. Styrelsen föreslår att handel i inlösenaktier av serie B ska ske under tiden från och med den 14 maj 2018 till och med den 25 maj 2018. Styrelsen föreslår vidare att styrelsen bemyndigas att fastställa avstämningsdag för indragning av inlösenaktier, vilken vid tidpunkten för kallelsen beräknas bli den 29 maj 2018. Betalning beräknas ske genom Euroclear Sweden AB:s försorg den 1 juni 2018.
Beslut om ökning av aktiekapitalet genom fondemission (punkt 18 c)
För att åstadkomma ett tidseffektivt inlösenförfarande utan krav på tillstånd från Bolagsverket eller allmän domstol, föreslår styrelsen att årsstämman beslutar återställa bolagets aktiekapital till dess ursprungliga belopp genom att öka bolagets aktiekapital med 602 728,4586 kronor genom fondemission genom överföring från bolagets fria egna kapital till bolagets aktiekapital. Inga nya aktier ska ges ut i samband med ökningen av aktiekapitalet.
Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier och överlåtelse av egna aktier (punkt 19)
Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier (punkt 19 a)
Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att fatta beslut om återköp av bolagets egna aktier av serie B i enlighet med följande villkor:
– Återköp av aktier ska ske på Nasdaq Stockholm och ske i enlighet med de regler rörande köp av egna aktier som framgår av Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter.
– Bemyndigandet att besluta om återköp av egna aktier får utnyttjas, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma.
– Högst så många aktier får återköpas att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.
– Återköp av aktier på Nasdaq Stockholm får ske till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
– Betalning för aktierna ska erläggas kontant.
Bemyndigande för styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier (punkt 19 b)
Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att fatta beslut om överlåtelse av bolagets egna aktier av serie B i enlighet med följande villkor:
– Bemyndigandet att besluta om överlåtelse av egna aktier får utnyttjas, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma.
– Överlåtelse av aktier får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
– Överlåtelse av aktier får ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
– Överlåtelse av aktier får även ske utanför Nasdaq Stockholm. Sådan överlåtelse får ske till ett lägsta pris per aktie motsvarande ett belopp i nära anslutning till kursen på bolagets aktier på Nasdaq Stockholm vid tidpunkten för beslut om överlåtelsen.
– Ersättning för överlåtna aktier kan erläggas kontant, genom apport eller kvittning av fordran mot bolaget.
– Överlåtelse får ske av högst samtliga egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut om överlåtelse.
Syftet med ovanstående bemyndiganden avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier är att fortlöpande kunna anpassa bolagets kapitalstruktur för att därigenom bidra till ett ökat aktieägarvärde samt därtill att möjliggöra säkring av kostnader och leverans sammanhängande med genomförandet av eventuella framtida långsiktiga incitamentsprogram. Det angivna utgör även skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
För giltigt beslut avseende denna punkt 19 krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.
Upplysningar på årsstämman
Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotterbolags ekonomiska situation och bolagets förhållande till annat koncernföretag.
Övrigt
Kopior av redovisningshandlingar och revisionsberättelse och övriga handlingar med fullständiga förslag inklusive en särskild informationsbroschyr rörande det föreslagna automatiska inlösenförfarandet, samt övriga handlingar enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna hos bolaget senast från och med den 4 april och på bolagets hemsida, samt skickas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och därvid uppger sin postadress.
Per den 21 mars 2018 finns det totalt 240 130 860 aktier i bolaget, varav 33 660 000 aktier av serie A och 206 470 860 aktier av serie B, motsvarande sammanlagt 543 070 860 röster. Bolaget innehade vid tidpunkten för kallelsen inga egna aktier.
_______________________________
Stockholm i mars 2018
NetEnt AB (publ)
Styrelsen
Marknadsnyheter
AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef
AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.
AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.
”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.
”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.
Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com
Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.
Making Future
Marknadsnyheter
Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™
Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.
Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.
– Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå – vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.
Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.
De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.
– Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett – det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.
Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.
Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Marknadsnyheter
Pricer och Focal Systems ingår strategiskt samarbete för att ta nästa steg i digitaliseringen av fysiska butiker
Pricer och Focal Systems, en ledande aktör inom AI-lösningar för butikshyllor, ingår ett strategiskt samarbete för att påskynda digitaliseringen och optimeringen av den fysiska butiken för detaljhandlare världen över.
Genom samarbetet förenas Pricers innovationer inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan med Focal Systems avancerade lösningar för datorseende och produkttillgänglighet, för att maximera kundnöjdheten och optimera arbetet i butiken.
Pricer var först på marknaden med dynamisk prissättning och digitalisering av kommunikationen mellan etiketterna på butikshyllan och kunden, och har varit en ledande partner för detaljhandelns digitalisering. Focal Systems har varit pionjär inom tillämpningen av datorseende för att digitalt i realtid få information om vilka produkter som finns tillgängliga på hyllan. Tillsammans gör Pricer och Focal Systems det möjligt för detaljhandlare att effektivisera arbetet i butiken, minimera antalet slutsålda produkter, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.
Samarbete för ökad effektivitet vid butikshyllan
För butikerna ger integrationen av Focal Systems AI-baserade kameror med Pricers ledande plattform för elektroniska hyllkantsetiketter ett flertal fördelar:
• Insikter i realtid: Genom en automatisk signal när en slutsåld produkt upptäcks kan butikspersonal snabbt fylla på hyllan, vilket ger nöjdare kunder.
• Dynamisk automatisering av arbetsflöde: Arbetsflödet automatiseras och uppgifter anges i prioriteringsordning så att butikspersonalen kan arbeta effektivare.
• Patenterad innovation: Kamerabaserad detektering av slutsålda varor, blinkande digitala etiketter och information om alternativa platser där en vara kan finnas.
• Sömlös integration: Standardiserade API:er som skapar unikt värde och synkroniserar etiketternas blink, ger uppdaterad information och insikter om status på butikshyllorna.
Pricers och Focal Systems kombinerade lösning med ett helt digitaliserat flöde av information om butikshyllan ger ett mätbart värde för handlarna.
Strategiskt samarbete för framtidens detaljhandel
– Vi är stolta över att kunna kombinera vår ledande teknik med Focal Systems AI-baserade kamera. Vi är båda övertygade om vikten av att digitalisera den fysiska butiken. Pricer har varit pionjär inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan. Tillsammans med Focal Systems tar vi nästa steg och digitaliserar det som finns på hyllan – och det som inte finns – för att öka effektiviteten för detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, CDO på Pricer.
Focal Systems AI-teknik förändrar arbetet inom detaljhandeln genom att butikshyllorna övervakas i realtid och att arbetet med att fylla på varor på hyllorna optimeras.
– Samarbetet med Pricer, som är en globalt ledande aktör med unika innovationer och teknik, skapar ett stort värde för detaljhandlare. Tillsammans levererar vi en integrerad, datadriven lösning som gör verksamheten mindre komplex, automatiserar arbetsflöden och förbättrar upplevelsen i butiken. Vi ser fram emot att visa upp resultatet av vårt samarbete för handlare och deras kunder, säger Kevin H. Johnson, vd på Focal Systems.
Framtidens lösning visas på NRF 2025
Samarbetet presenteras på mässan National Retail Federation (NRF) Big Show i januari 2025, där Pricer och Focal Systems visar den integrerade lösningen i Pricers monter. Samarbetet är startskottet för ett helt nytt sätt att arbeta med butikshyllor och tar innovation inom detaljhandeln till en ny nivå.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849812
Finn Wikander, Chief Product Officer, 0705-233077
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Om Focal Systems
Focal Systems är en ledande leverantör av AI-drivna lösningar baserade på datorseende som hjälper detaljhandeln att automatisera verksamheten och optimera produkttillgängligheten genom realtidsövervakning av hyllorna. Med denna avancerade teknik får handlarna användbara insikter för ökad effektivitet och lönsamhet. För mer information, besök www.focal.systems.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke