Connect with us

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL ÅRSSTÄMMA I SVOLDER AB (PUBL)

Published

on

må, okt 16, 2017 14:37 CET

Aktieägarna i Svolder AB (publ) (”Svolder”) kallas härmed till årsstämma torsdagen den 16 november 2017 klockan 17.00 på IVA:s Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm. Lokalerna öppnas för registrering klockan 15.30. Registrering måste ha skett senast klockan 17.00.

Anmälan

Aktieägare som önskar delta i årsstämman ska dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB (”Euroclear”) förda aktieboken fredagen den 10 november 2017, dels anmäla sitt deltagande till Svolder senast klockan 16.00 fredagen den 10 november 2017 via Svolders webbplats
www.svolder.se
, eller via e-postadressen
info@svolder.se
.
Anmälan kan även ske per telefon 08-440 37 70 eller per fax 08-440 37 78, eller under adress Svolder AB, Box 704 31, 107 25 Stockholm.

Vid anmälan uppges namn, adress, telefon- och personnummer samt registrerat aktieinnehav. Önskar aktieägare medföra biträde ska detta anmälas samtidigt. För aktieägare som företräds genom ombud ska skriftlig daterad fullmakt företes. Fullmakten bör insändas vid anmälan. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på Svolders webbplats
samt sänds utan kostnad till aktieägare som begär det och uppger sin postadress eller e-post. För att beställa fullmaktsformulär gäller samma adress, faxnummer och e-post som ovan.

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att äga rätt att delta i årsstämman, tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn i den av Euroclear förda aktieboken. Sådan omregistrering måste vara verkställd senast fredagen den 10 november 2017. Aktieägaren måste underrätta förvaltaren härom i god tid före denna dag.

Ärenden

På årsstämman ska följande ärenden förekomma till behandling:

1. Stämman öppnas;

2. Val av ordförande vid stämman;

3. Upprättande och godkännande av röstlängd;

4. Godkännande av förslaget till dagordning;

5. Val av två justeringsmän;

6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad;

7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse;

8. Beslut

    a. om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt

        koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen;

    b. om dispositioner beträffande bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen;

    c. om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören;

9. Prövning av om bolaget ska träda i frivillig likvidation enligt §12 i bolagsordningen;

10. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna;

11. Bestämmande av antalet styrelseledamöter som ska väljas av stämman;

12. Val av styrelseledamöter;

13. Val av revisorer;

14. Beslut om valberedning;

15. Styrelsens förslag till beslut om uppdelning av aktier – sk split;

16. Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare;

17. Annat ärende som ankommer på stämman enligt aktiebolagslagen eller bolagsordningen;

18. Stämman avslutas.

Beslutsförslag

Punkt 2 – Val av ordförande vid stämman

Valberedningen föreslår Fredrik Carlsson som ordförande vid stämman.

Punkt 8 b – Utdelning

Styrelsen föreslår att utdelning ska utgå med 3,25 kronor per aktie för räkenskapsåret 2016/2017. Som avstämningsdag föreslås måndagen den 20 november 2017. Om årsstämman beslutar i enlighet med förslaget beräknas utdelning sändas ut genom Euroclears försorg torsdagen den 23 november 2017.

Punkt 9 – Frivillig likvidation

Enligt Svolders bolagsordning ska fråga om likvidation av Svolder prövas vid varje årsstämma. För att beslut om likvidation ska vara giltigt krävs att beslutet har biträtts av aktieägare med mer än en tredjedel (1/3) av de vid stämman företrädda aktierna.

Något förslag om beslut om likvidation har inte framställts. Styrelsen rekommenderar årsstämman att fatta beslut om att Svolder ska fortsätta sin verksamhet.
Styrelsen har dock med beaktande av 25 kap. 3 § aktiebolagslagen upprättat följande underlag för frågan om prövning av om Svolder ska träda i frivillig likvidation. Aktieägare som representerar drygt 27 procent av aktiekapitalet har meddelat bolaget att de kommer rösta i enlighet med styrelsens förslag.

Ett beslut om frivillig likvidation fattas av bolagsstämman. Sådant beslut är enligt Svolders bolagsordning giltigt om mer än en tredjedel av på bolagsstämman företrädda aktier röstar för likvidation. Ett bolag anses ha trätt i likvidation omedelbart i och med beslutet, om inte bolagsstämman beslutar om ett annat datum. Likvidationsbeslutet anmäls till Bolagsverket, som utser bolagets likvidator. En likvidator, som kan sägas ersätta styrelsen och verkställande direktören under likvidationsprocessen, ansvarar för avvecklingen av bolagets verksamhet. Likvidatorn kallar därefter via Bolagsverket på bolagets okända borgenärer. En kallelseperiod på sex månader gäller.

När bolaget har gått i likvidation och en likvidator har förordnats, ska styrelsen och den verkställande direktören genast redovisa sin förvaltning av bolagets angelägenheter under den tid för vilken redovisningshandlingar inte förut lagts fram på bolagsstämma. Denna redovisning ska revideras samt framläggas för aktieägarna på en bolagsstämma. Under kallelseperioden realiseras vanligen bolagets tillgångar samt betalas dess skulder. Efter kallelseperiodens utgång och när alla kända skulder har betalats kan återstående tillgångar utskiftas till aktieägarna, med undantag för belopp motsvarande bland annat tvistiga fordringar och skulder. När likvidatorn fullgjort sitt uppdrag avger denne slutredovisning, som granskas av bolagets revisor och framläggs på bolagsstämma. Bolagsstämman ska fatta beslut om ansvarsfrihet för likvidatorn. När likvidatorn lagt fram slutredovisning är bolaget upplöst.

Den totala tidsåtgången beräknas uppgå till minst tio månader, till stor del pga den obligatoriska kallelseperioden på sex månader.

Att beräkna storleken på en eventuell skifteslikvid är behäftat med stor osäkerhet. Svolders veckovis publicerade substansvärde kan utgöra utgångspunkt. Substansvärdet beräknas utifrån marknadsvärden av underliggande värdepappersinnehav. Resultatet av en försäljning av samtliga dessa värdepapper blir främst avhängigt marknadsläge och utveckling, graden av underliggande aktiers omsättningsbarhet samt tiden under vilken försäljning ska ske. Om ett antal negativa faktorer samverkar under likvidationen kan storleken på skifteslikviden, vilken också ska belastas med avvecklingskostnader, bli väsentligt mindre än det substansvärde som utgjort utgångspunkt.

Punkt 10–13

Förslag till arvoden, antal styrelseledamöter samt val av styrelseledamöter, styrelseordförande och revisorer

I enlighet med beslut vid årsstämma 15 november 2016 har en valberedning utsetts bestående av Fredrik Carlsson (ordförande i Svolder AB), Öystein Engebretsen (företrädande Investment AB Öresund), Jannis Kitsakis (företrädande Fjärde AP-fonden) och Christoffer Lundström (företrädande Rolf Lundström, privat och bolag). Valberedningens ledamöter har offentliggjorts genom pressmeddelande den 15 maj 2017, på Svolders webbplats samt i delårsrapporten för nio månader. Ordförande har varit Öystein Engebretsen.

Valberedningen föreslår att ett arvode till bolagets styrelse om totalt 960 000 (1 050 000 baserat på sex ledamöter) kronor, att fördelas med 320 000 (300 000) kronor till ordföranden och 160 000 (150 000) kronor till övriga ledamöter. Arvode till bolagets revisorer föreslås utgå enligt godkänd räkning.

För tiden till och med nästa årsstämma föreslås att styrelsen ska bestå av fem (sex) ledamöter samt omval av styrelseledamöterna Fredrik Carlsson, Eva Cederbalk, Viveka Ekberg och Johan Qviberg samt nyval av Anna-Maria Lundström Törnblom. Rolf Lundström och Mats Andersson har avböjt omval. Valberedningen föreslår att Fredrik Carlsson omväljs till styrelsens ordförande.

Anna-Maria Lundström är arbetande styrelseordförande i European Service Partner AB som driver mode-sajten Wakakuu.com. Hon är styrelseledamot i Novobis AB, RCL Holding AB samt Göteborgs Auktionsverk. 

Valberedningen föreslår att det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB väljs som bolagets revisor för perioden fram till årsstämman 2017/2018. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att, under förutsättning att valberedningens förslag antas av årsstämman, auktoriserade revisorn Peter Nilsson fortsatt kommer att vara huvudansvarig för revisionen.

Punkt 14 – Beslut om valberedning

Valberedningen föreslår:

a)
    
att bolaget ska ha en valberedning bestående av fyra ledamöter. Valberedningens ledamöter ska utgöras av en representant för var och en av de tre till röstetalet största aktieägarna som önskar utse en sådan representant, och styrelsens ordförande (sammankallande till första sammanträdet).Valberedningen ska utföra vad som åligger valberedningen enligt bolagsstyrningskoden. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts. Ordförande i valberedningen ska, om inte ledamöterna beslutar om annat, vara den ledamot som representerar den till röstetalet största aktieägaren.

b)
    
att valberedningen ska konstitueras baserat på aktieägarstatistik från Euroclear per den sista bankdagen i mars 2018. Namnen på de utsedda representanterna i valberedningen och de aktieägare de företräder ska offentliggöras så snart de utsetts, dock senast sex månader före årsstämman.

c)
    
att om under valberedningens mandatperiod en eller flera av aktieägarna som utsett ledamöter i valberedningen inte längre tillhör de tre till röstetalet största aktieägarna, så ska ledamöter utsedda av dessa aktieägare ställa sina platser till förfogande och den eller de aktieägare som tillkommit bland de tre till röstetalet största aktieägarna ska äga utse sina representanter. Om inte särskilda skäl föreligger ska inga förändringar ske i valberedningens sammansättning om endast marginella förändringar i röstetal ägt rum eller om förändringen inträffar senare än tre månader före årsstämman. Aktieägare som tillkommit bland de tre största ägarna till följd av en mera väsentlig förändring i röstetal senare än tre månader före stämman ska dock ha rätt att utse en representant som ska adjungeras till valberedningen. Aktieägare som utsett representant till ledamot i valberedningen äger rätt att entlediga sådan ledamot och utse ny representant till ledamot i valberedningen. Förändringar i valberedningens sammansättning ska offentliggöras så snart sådana skett.

d)
    
att valberedningen ska ha rätt att från Svolder erhålla rimlig ersättning för gjorda utlägg avseende utvärdering och rekrytering. Valberedningens ledamöter uppbär för sitt arbete ingen ersättning från Svolder.

Punkt 15 – Styrelsens förslag till beslut om uppdelning av aktier – sk. split

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar om en uppdelning av bolagets utestående aktier, varigenom varje befintlig aktie delas upp i två nya aktier. För beslutet ska i övrigt följande villkor gälla:

– Styrelsen bemyndigas att fastställa avstämningsdag för uppdelningen.

– De nya aktierna berättigar till vinstutdelning från och med den dag aktierna har förts in i aktieboken.

– Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket.

Punkt 16 – Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsen har utarbetat förslag till riktlinjer för bestämmande av ersättnings- och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare. Till följd av Svolders ringa antal anställda har styrelsen beslutat att endast verkställande direktören ska betraktas som ledande befattningshavare i Svolder. I den händelse att styrelsen skulle klassificera ytterligare medarbetare som ledande befattningshavare, avser styrelsen att tillämpa villkoren på jämförbart sätt med vad som gäller för Svolders verkställande direktör.

Styrelsens förslag baseras på att Svolders ersättningsnivå och ersättningsstruktur för verkställande direktören ska vara marknadsmässig. Det totala villkorspaketet för honom/henne ska utgöra en avvägd blandning av: fast lön, pensionsförmåner, årlig rörlig ersättning, aktie- eller aktiekurs relaterade långsiktiga incitamentsprogram, övriga förmåner samt villkor vid uppsägning och avgångsvederlag. Årlig rörlig ersättning samt aktie- eller aktiekursrelaterade långsiktiga incitamentsprogram ska i huvudsak vara relaterade till företagets/koncernens värdeutveckling. Styrelsen har bedömt att det inte är aktuellt att för verksamhetsåret 2017/2018 föreslå ett aktie- eller aktiekursrelaterat incitamentsprogram.

Övrigt

I Svolder AB finns 622 836 aktier av serie A med tio röster vardera och 12 177 164 aktier av serie B med en röst vardera, dvs totalt 12 800 000
aktier och totalt 18 405 524 röster.

Aktieägarna erinras om rätten att vid årsstämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören enligt aktiebolagslagen 7 kap 32 § och 57 §.

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse, revisorernas yttrande enligt 8 kap 54 § aktiebolagslagen, underlag för prövning enligt punkt 9, valberedningens fullständiga förslag enligt punkterna 10–14, styrelsens fullständiga förslag enligt punkterna 15 – 16 samt styrelsens yttrande enligt 18 kap 4 § aktiebolagslagen hålls tillgängliga hos Svolder (adress: Birger Jarlsgatan 13, Stockholm) för aktieägarna senast den 26 oktober 2017 och kopior sänds utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna enligt ovan kommer även att finnas tillgängliga i elektroniskt format på Svolders webbplats
www.svolder.se
.

Stockholm i oktober 2017

Styrelsen

Svolder AB (publ). Org nr 556469-2019, Birger Jarlsgatan 13, Box 70431, 107 25 Stockholm.

Tel 08-440 37 70, fax 08-440 37 78, www.svolder.se.
 

Frågor kan ställas till:

Ulf Hedlundh, verkställande direktör 08-440 37 73

Pontus Ejderhamn, ekonomichef 08-440 37 72

Denna i
nformation är sådan information som Svolder AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.

Svolder är ett rent investmentbolag som huvudsakligen placerar i noterade aktier i svenska små och medelstora företag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm AB. Svolders substansvärde offentliggörs veckovis och finns tillgängligt på bolagets hemsida,
www.svolder.se
.

SVOLDER AB (publ) • Box 70431 • 107 25 Stockholm • Telefon 08-440 37 70

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

EU-kommissionen godkänner den svenska skattebefrielsen för biogas

Published

on

By

EU-kommissionen har idag slutfört den fördjupade granskning som följde på upphävandet av den svenska skattebefrielsen för biogas och har funnit att den är i linje med EU:s stadsstödsregelverk.

Den fördjupade granskningen bekräftade att den svenska skattebefrielsen för biogas följer EU:s regler för statligt stöd. Kommissionen drar slutsatsen att skattebefrielsen bidrar till utvecklingen av förnybar energi i linje med både nationella mål och EU:s energi- och klimatmål. Kommissionen anser också att skattebefrielsen är ett nödvändigt, lämpligt och proportionerligt stöd och att det inte leder till överkompensation för biogasproducenter.

– Det här beslutet är mycket positivt för vår bransch och skapar nu gynnsammare förutsättningar för investeringar i infrastruktur för biogasproduktion då skattebefrielsens vara eller inte vara har varit en osäkerhet. Vidare kommer det att få direkt effekt på konkurrenskraften på biogasbränslen i förhållande till de fossila alternativen – de som har investerat i fordon som drivs med biogas kommer se sina drivmedelskostnader minska. Även om beslutet var väntat så är jag ny mycket glad över att det arbete som vi och våra branschkollegor lagt ner på detta det senaste året nu gett effekt, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Så snart beslutet blir tillgängligt kommer regeringen och Skatteverket att analysera villkoren i beslutet. Därefter kommer Skatteverket att informera om hur retroaktiva och framtida skattebefrielser kan betalas ut till de svenska företagen. Detta enligt ett pressmedelande från regeringen tidigare idag. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/10/sverige-aterfar-sin-skattebefrielse-for-biogas/

Bakgrund

De svenska skattebefrielsesystement syftar till att öka användningen av biogas samt minska användningen av fossila bränslen och deras utsläpp av växthusgaser. Skattebefrielserna gäller både inhemsk och importerad biogas.

Den 29 juni 2020 godkände kommissionen en förlängning till och med den 31 december 2030 att undanta biogas från energi- och koldioxidbeskattning. Den 21 december 2022 ogiltigförklarade tribunalen beslutet från 2020 på grund av procedurfel. Tribunalen ansåg att kommissionen borde ha inlett ett fördjupat granskningsförfarande för att bedöma om skattebefrielserna i kombination med stöd från andra medlemsländer ledde till överkompensation för biogasproducenterna. Efter tribunalens dom inledde kommissionen den 30 januari 2024 en fördjupad granskning för att på nytt undersöka om skattebefrielsesystemen var förenliga med EU:s regler för statligt stöd.

I väntan på att besluten publiceras hänvisar vi till EU-kommissionens pressmeddelande: 

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_5426

För ytterligare information om Biofrigas, vänligen kontakta:
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB
jonas.stalhandske@biofrigas.se
070-38 00 838
 

Om Biofrigas
Biofrigas Sweden AB (publ.) är ett svenskt bolag med säte i Göteborg. Biofrigas grundades 2012 och har utvecklat biogasanläggningen CryoSep. CryoSep ger ekonomiska möjligheter att producera flytande biogas (LBG) även för mindre verksamheter, något som tidigare enbart varit tillgängligt för större verksamheter. Småskalig produktion av flytande biogas passar för användning inom till exempel lantbruk samt i mindre reningsverk och industri. Biofrigas är noterat på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya uppdaterade riktlinjer för storkök lägger fokus på föreskrivande led

Published

on

By

Nu finns det nya uppdaterade riktlinjer för storkök som ska göra arbetsprocessen mellan utförare och beställare enklare, från små till stora projekt.  

Under oktober släpper Byggkeramikrådet nya uppdaterade riktlinjer för storkök. En av anledningarna till uppdateringen är att det från beställarleden uttryckts önskemål om tydligare riktlinjer för storkök, när keramik väljs som ytmaterial. Tydligare regler och beskrivningar underlättar i sin tur för projektörer att välja keramik framför andra material i storköket.

Av just denna anledning är de nya riktlinjerna spetsigare än tidigare och Byggkeramikrådet har tillsammans med ledande branschaktörer inom keramik, tätskikt och golvbrunnar tagit fram ett dokument som resulterar i bättre förutsättningar på plats. Riktlinjerna har tydliga rekommendationer samt bör- och skall-krav som gäller när annat inte är avtalat. På så vis undviks missförstånd och skapar transparens mellan utförare och beställare, vilket gynnar båda parter.  

Nyheter i de nya riktlinjerna är att köket nu klassas i fyra nivåer, vilket innebär att riktlinjerna är applicerbara på allt från det lilla föreningsköket upp till det industriella slakteriet.   

– Genom tydliga benämningar, tabeller och illustrationer kommer det vara enklare att prata samma språk mellan de olika aktörerna som är involverade i projektet, säger Henrik Vestergaard, tekniker på Byggkeramikrådet. De nya riktlinjerna bidrar till genomförande av projekt med tekniskt högkvalitativa resultat, där vi visar på att keramiken är det rätta valet för storköket, fortsätter Henrik.

De nya uppdaterade riktlinjerna finns att läsa eller ladda ner på bkr.se/riktlinjer.  
 

För mer info, kontakta:

Byggkeramikrådet

Teknikavdelningen
teknik@bkr.se
Växel: 08-641 21 25

Byggkeramikrådet är ett servicebolag för kakel- och klinkerbranschen. Bakom BKR står över 4000 plattsättningsentreprenörer och leverantörer av kakel, tätskiktsprodukter, verktyg, brunnar och golvvärme. BKR är idag den självklara auktoriteten när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen. Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, är för keramiska konstruktioner i våtrum av hela ”byggsverige” ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området. En mycket viktig del av BKR,s verksamhet är utbildning. Såväl av plattsättningsentreprenörer som önskar få behörighet att arbeta efter våra branschregler som av försäkringsbolag, besiktningsmän, fastighetsmäklare och andra aktörer i byggbranschen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pontus Frithiof lanserar en egen smakfull te-kollektion

Published

on

By

I takt med att hösten gör sitt intåg presenterar Pontus Frithiof och Mario E. Moroni en egen te-kollektion som lovar att förvandla teupplevelsen. Kollektionen, består av tre unika blandningar – Georgia Peach, Breakfast at Tiffanys och Cherry Fandango – elegant förpackat i stiliga designade teburkar. Te-kollektion släpps i mitten av november 2024 och kan beställas via webbshopen, på Pontus restauranger samt i utvalda butiker. Passar perfekt att ge bort i present eller som julgåva.  

Pontus Frithiofs och Mario E Moronis tekollektion

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och chefssommelieren Mario E. Moroni har alltid vurmat för te-traditionen, och tar ett nytt steg genom att visa hur te, precis som vin, kan lyfta och förhöja smaken av mat och olika rätter. I mitten av november lanseras duons te-kollektion.

Te är ingen traditionell måltidsdryck i Sverige, men vi vill förändra det genom att visa hur te kan berika smakupplevelsen, både som dryck och som krydda i maten. Vi är oerhört stolta över vår unika te-kollektion, framtagen och förpackad med omsorg. Vår vision är att gästerna ska upptäcka te på nya sätt, i sällskap av mat och cocktails, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.  

Blandningarna har skapats i nära samarbete med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och te-burkarnas design har tagits fram med design- och varumärksbyrån Identity Works. Tillsammans har de provat en rad olika teer för att utveckla tre distinkta blandningar med olika ursprung och karaktärer: Georgia Peach – ett japanskt grönt te med persika och fläder, Breakfast at Tiffanys – ett indiskt svart te som passar perfekt till frukost, och Cherry Fandango – ett fruktigt körsbärste.

Från och med mitten av november kommer La Tour och Le Bar att erbjuda flera te-upplevelser. I Salongen rekommenderar Mario och sommelier Emil Larsson teer till middagsmenyn och på helgerna på La Tours populära afternoon tea. I Le Bar skapas läckra cocktails på te och champagne. Givetvis finns te-kollektionen även på Pontus samtliga restauranger på Arlanda och i Stockholm. 

Jag har alltid varit svag för utsökta teer, och att få skapa våra egna har länge varit en dröm. Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter. Detta är bara en början, och vi ser fram emot att vidareutveckla konceptet med kurerade te-provningar och annat, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier Pontus Group.

Pontus Frithiofs te-kollektion:

Georgia Peach: Ett japanskt grönt te från Yunnan med smak av persika och fläder. Perfekt till lättare rätter som ceviche eller som en sommarcocktail. Förpackad i en orange burk.

Breakfast at Tiffanys: Ett starkt indiskt svart te från Assam. Utmärkt som frukostte eller till rätter som fågel. Förpackad i en blå burk.

Cherry Fandango: Ett fruktigt körsbärste från Kina, Indien och Sri Lanka. Passar utmärkt som det är, i cocktails eller till desserter. Förpackad i en grön burk.

Fr.o.m. mitten av november 2024 finns teerna tillgängliga för beställning via webbshopen eller att köpa på Pontus Frithiofs restauranger och på NK plan 4, NK bokhandel, Oscar & Clothilde och i andra utvalda butiker. Rekommenderat pris för 100 gram: 245 kronor med teburk och 145 kronor refill.  

Heléne Airijoki
Presskontakt
073 385 03 19
helene.airijoki@spoilconcept.com

Pontus Group, grundat 1999 av Pontus Frithiof, har utvecklats till en dynamisk koncern med 12 framstående verksamheter. Bland de helägda enheterna finns hyllade La Tour Le Bar i DN-huset, samt Pontus Catering, Event & Arena, som erbjuder förstklassig mat och dryck på Nacka Strand Möten & Event och Fabriken, som öppnar i januari 2025. Pontus Group driver American Express två exklusiva lounger, Platinum och Centurion, på Stockholm-Arlanda terminal 5. Sedan 2015 har samarbetet med restauratören Thomas Dahlstedt och koncernen Nordrest utvecklats med La Girafe Arlanda och Little Italy by Pontus Frithiof, som öppnar på Arlanda Terminal 5 under 2024. Dessutom drivs Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm. 2025 lanseras La Girafe i Uppsala och i Stockholm City. Pontus Group fortsätter att sätta standarden för gastronomisk excellens och unika matupplevelser. http://pontusfrithiof.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.