Marknadsnyheter
Kallelse till extra bolagsstämma i Concordia Maritime AB (publ)
Aktieägarna i Concordia Maritime AB (publ) (”Concordia Maritime” eller ”Bolaget”), org.nr 556068-5819, kallas härmed till extra bolagsstämma torsdagen den 12 augusti 2021 kl. 13:00 på Elite Park Avenue, Göteborg. Stämmolokalen öppnas kl. 12:30.
Information om åtgärder med anledning av coronapandemin
Med anledning av coronapandemin och i syfte att minska risken för smittspridning har styrelsen beslutat att aktieägare i bolaget ska kunna utöva sin rösträtt vid stämman genom att poströsta. Avsikten med styrelsens beslut är att reducera antalet personer som samlas i bolagsstämmolokalen. Concordia Maritime vill därför uppmana alla aktieägare att överväga möjligheten att delta via poströstning istället för att närvara fysiskt vid stämman. Styrelsen har även beslutat att ingen dryck och förtäring kommer att serveras efter stämman och begränsningar kommer införas vad gäller antalet närvarande icke aktieägare. Concordia Maritime kommer vid behov att på bolagets hemsida www.concordiamaritime.com uppdatera informationen om vilka åtgärder som vidtas.
Rätt att delta i stämman
Rätt att delta i stämman har den aktieägare som:
- dels är registrerad som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken avseende förhållandena onsdagen den 4 augusti 2021;
- dels anmäler sitt deltagande i stämman, och det antal biträden (högst två) som aktieägaren önskar medföra, till bolaget under adress Computershare AB, ”Concordia Maritime Aktiebolags extra bolagsstämma”, Box 5267, 102 46 Stockholm, per telefon 0771-24 64 00 eller på bolagets hemsida, www.concordiamaritime.com, senast fredagen den 6 augusti 2021. En aktieägare som utövar sin rösträtt genom poströstning behöver inte särskilt anmäla sig till stämman utan ska följa instruktionerna under rubriken ”Poströstning” nedan.
Vid anmälan ska namn, biträdens namn, personnummer/organisationsnummer, adress och telefonnummer uppges.
Förvaltarregistrerade aktier
För att ha rätt att delta i extra bolagsstämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till extra bolagsstämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir upptagen i framställningen av aktieboken per onsdagen den 4 augusti 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som gjorts av förvaltaren senast fredagen den 6 augusti 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.
Ombud
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda fullmakt för ombudet. Fullmakten får inte vara äldre än ett år om den inte anger att den är giltig under en längre tid, dock längst fem år. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis (eller om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling) för den juridiska personen bifogas. För aktieägare som företräds av ombud bör fullmakt i original samt registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda senast den 6 augusti 2021. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets huvudkontor samt på bolagets hemsida, www.concordiamaritime.com.
Poströstning
Styrelsen för Concordia Maritime har med stöd av föreskrift i bolagsordningen beslutat att aktieägarna får utöva sin rösträtt vid stämman genom att rösta på förhand genom poströstning. För poströstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt på Concordia Maritimes hemsida, www.concordiamaritime.com. Poströstningsformuläret gäller som anmälan till stämman.
Det ifyllda och undertecknade formuläret måste vara Computershare AB tillhanda senast fredagen den 6 augusti 2021. Det ifyllda och undertecknade formuläret ska skickas till Computershare AB ”Concordia Maritime Aktiebolags extra bolagsstämma”, Box 5267, 102 46 Stockholm. Ifyllt och undertecknat formulär får även inges per e-post och ska då skickas till info@computershare.se (ange ”Concordia Maritime – poströstning” i ämnesraden). Aktieägare kan även välja att avge sin poströst elektroniskt genom verifiering med BankID. Länk till elektronisk poströstning finns på Concordia Maritimes hemsida, www.concordiamaritime.com. Sådana elektroniska röster måste avges senast fredagen den 6 augusti 2021.
Aktieägaren får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (dvs. poströstningen i dess helhet) ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av poströstningsformuläret.
Aktieägare som poströstar genom ombud ska bilägga fullmakt för ombudet till poströstningsformuläret. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis (eller om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling) för den juridiska personen bifogas. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets huvudkontor samt på bolagets hemsida, www.concordiamaritime.com.
Ärenden och förslag till dagordning
- Öppnande av stämman.
- Val av ordförande för stämman.
- Upprättande och godkännande av röstlängd.
- Godkännande av dagordning.
- Val av justerare.
- Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
- Beslut om godkännande av A) avtal om befraktning av fartyg till Stena Bulk AB och B) garantiavtal med Stena Sessan AB (närståendetransaktioner).
- Stämmans avslutande.
Val av ordförande för stämman (punkt 2)
Det föreslås att styrelsens ordförande Carl-Johan Hagman, eller vid förhinder, den som styrelsen anvisar, väljs som ordförande vid stämman.
Upprättande och godkännande av röstlängd (punkt 3)
Röstlängden som föreslås godkännas är den röstlängd som har upprättats av Computershare AB, baserat på bolagsstämmoaktieboken, mottagna anmälningar och poströster samt fysiskt närvarande aktieägare, kontrollerad och tillstyrkt av justeringspersonerna.
Beslut om godkännande av A) avtal om befraktning av fartyg till Stena Bulk AB och B) garantiavtal med Stena Sessan AB (närståendetransaktioner) (punkt 7)
Concordia Maritime AB (publ) (”Concordia Maritime” eller ”Bolaget”) har den 12 juli 2021 träffat en överenskommelse om ett villkorat avtal med Stena Bulk AB eller nominerade koncernbolag (”Stena Bulk”) om tidsutbefraktning (Eng. time charter) av Bolagets samtliga tio P-MAX produkttankfartyg (”Tidsutbefraktningsavtalet”) samt samma dag träffat en överenskommelse om ett villkorat garantiavtal varigenom Stena Sessan AB (”Stena Sessan”) garanterar att betala upp till 10 MUSD (”Garantiavtalet”). Avtalen är villkorade av godkännande från bolagsstämman i Concordia Maritime till följd av att ingåendet av avtalen anses utgöra väsentliga transaktioner med närstående i enlighet med 16 a kap. aktiebolagslagen.
Bakgrund och motiv
Concordia Maritime har historiskt lyckats ta sig igenom utmanande perioder. Exempelvis tog sig Bolaget igenom den långvarigt svaga marknaden till följd av finanskrisen 2008 som höll i sig till 2014 genom lyckade tidsutbefraktningsavtal. Vidare hanterades den svaga tankmarknaden mellan 2016 och 2019 genom att Concordia Maritime agerade proaktivt och avyttrade tre fartyg genom sale and leaseback-transaktioner. Totalt sett har dock tankmarknaden de senaste sex åren inte varit tillräckligt stark och Bolaget har inte kunnat ingå lönsamma långa tidsutbefraktningsavtal för de tio P-MAX produkttankfartygen, vilket har lett till att delar av fartygsflottan har varit uthyrd på kortare tidsutbefraktningsavtal. Under andra halvåret 2020 och första halvåret 2021 har tankmarknaden varit rekordsvag och marknadsläget har medfört finansiella utmaningar för Concordia Maritime, vilket informerades om i delårsrapporten för det första kvartalet 2021. Bolagets tillgängliga likviditet har under året avsevärt minskat i samband med planenliga investeringar såsom installation av lagstadgade system för rening av ballastvatten och återkallandet av kreditfaciliteter, samtidigt som rörelsens intäkter varit låga beroende av rådande marknadsläge. Sammantaget har detta resulterat i en situation där Bolaget riskerar att inte ha tillräcklig likviditet för att möta sina finansiella åtaganden under 2021 samt att bryta mot kovenanter i sina låneavtal. Bolaget har därför förhandlat fram, och erhållit, nya waivers från de långivande bankerna som gäller fram till att nya lånevillkor är på plats eller till den 30 september 2021 samt erhållit anstånd avseende del av amortering till de långivande bankerna.
Styrelsen och företagsledningen i Concordia Maritime har utrett och övervägt olika alternativ för att hantera Bolagets finansiella ställning och omedelbara och trängande likviditetsbrist. Efter förhandlingar har Concordia Maritime och vissa av Bolagets långivande banker (”Bankerna”) träffat en principöverenskommelse avseende lånevillkor för Bolagets befintliga finansiering, på ett ursprungligt belopp om 114 MUSD, avseende åtta av Bolagets P-MAX produkttankfartyg till dess att lånet förfaller under fjärde kvartalet 2024 (”Principöverenskommelsen”). Principöverenskommelsen innebär en lägre amorteringstakt och nya nivåer på kovenanterna samt att Bolaget inte får lämna utdelning före utgången av låneavtalet i december 2024 utan samtycke från Bankerna. De nya villkoren kommer medföra att Bolagets waiver från kovenanter och anstånd avseende del av amortering inte längre är nödvändiga. Principöverenskommelsen förutsätter att vissa andra åtgärder vidtas, i huvudsak innefattande att Concordia Maritime ingår Tidsutbefraktningsavtalet och att intäkterna Bolaget erhåller för åtta av de tio fartygen som omfattas av Principöverenskommelsen endast får användas till vissa förutbestämda syften. Åtgärderna innefattar vidare att Concordia Maritime ingår Garantiavtalet om 10 MUSD i syfte att Concordia Maritime ska kunna amortera ned sina lån till Bankerna enligt den nya amorteringsplanen. Sammantaget innebär upplägget att den beräknade restvärdesskulden kommer att vara högre än vad den angavs till i låneavtalet före Principöverenskommelsen men motsvara fartygens förväntade skrotvärde. Principöverenskommelsen är vidare bland annat villkorad av godkännande i Bankernas kreditkommittéer samt av att Tidsutbefraktningsavtalet respektive Garantiavtalet godkänns av Concordia Maritimes bolagsstämma. Vidare förutsätter Principöverenskommelsen att motsvarande lånevillkor ingås med långivaren till Bolagets resterande två P-MAX produkttankfartyg.
Närståenderelation
Tidsutbefraktningsavtalet respektive Garantiavtalet utgör avtal med närstående parter till Concordia Maritime. Stena Bulk är helägt av Stena AB (publ) (”Stena”), som i sin tur är helägt av familjen Sten A. Olsson. Största ägare i Concordia Maritime är Stena Sessan som innehar 4 000 000 A-aktier och 20 896 347 B-aktier, motsvarande 52,16 procent av det totala antalet aktier och 72,73 procent av rösterna i Concordia Maritime. Stena Sessan är helägt av familjen Sten A. Olsson.
Familjen Sten A. Olsson har således ett bestämmande inflytande över Stena, Stena Bulk, Stena Sessan och Concordia Maritime och bolagen anses därmed vara närstående bolag i enlighet med årsredovisningslagen (1995:1554).
(A) Beskrivning av Tidsutbefraktningsavtalet
Övergripande beskrivning av avtalet
Concordia Maritime har träffat en överenskommelse om Tidsutbefraktningsavtalet avseende Bolagets samtliga tio P-MAX produkttankfartyg under fem år till Stena Bulk. Tidsutbefraktningarna för respektive fartyg kommer, förutsatt godkännande av bolagsstämman, inledas vid operativt lämpliga positioner för respektive fartyg under det tredje kvartalet 2021. Tidsutbefraktningsavtalet baseras på standardkontraktet Shelltime 4. Tidsutbefraktningsavtalet innebär att Stena Bulk månadsvis i förskott erlägger en garanterad grundhyra om 15 500 USD per dag och fartyg (totalt 155 000 USD per dag) till Concordia Maritime. Stena Bulk har vidare åtagit sig att betala förskottshyra upp till 10 MUSD om det behövs för att Concordia Maritime ska kunna amortera till Bankerna enligt den nya amorteringstakten. Grundintäkten Concordia Maritime erhåller enligt Tidsutbefraktningsavtalet täcker operativa kostnader (såsom besättningskostnader, tekniskt underhåll och försäkringar), avsättning för periodvisa torrdockningar, räntebetalningar samt amorteringar, i enlighet med den nya amorteringsplanen, till Bankerna. Enligt Principöverenskommelsen får den garanterade intäkten under Tidsutbefraktningsavtalet för de åtta fartygen som omfattas av Principöverenskommelsen endast användas för dessa ändamål. Enligt Tidsutbefraktningsavtalet så finns det, utöver den garanterade inkomsten, en vinstdelningsmekanism innebärande att Concordia Maritime och Stena Bulk delar lika på eventuella överskott från intäkter överstigande grundhyran som fartygen genererar i genomsnitt under förutbestämda perioder på sex månader under tidsutbefraktningsperioden. Även Bolagets andel av eventuell vinstdelning, för de åtta fartyg som omfattas av Principöverenskommelsen, får endast användas för de ändamål som den garanterade intäkten får användas för. Vidare har Concordia Maritime rätt att under kontraktstiden sälja hela eller delar av flottan, utan avgifter, vilket säkerställer Bolagets förmåga att tillvarata en starkare marknad. Utöver att vara villkorat av godkännande från bolagsstämman i Concordia Maritime är avtalet med Stena Bulk villkorat av godkännande från Stena.
Närmare om avtalets skälighet
Styrelsen för Concordia Maritime har, i samband med förhandlingarna med Bankerna och med Stena-sfären, övervägt villkoren för Tidsutbefraktningsavtalet med hänsyn till rådande marknadsläge och även övervägt andra alternativa åtgärder för att uppnå motsvarande positiva finansiella effekter för Bolaget. Givet det rådande marknadsläget samt Bolagets likviditet och finansiella ställning gör styrelsen bedömningen att Tidsutbefraktningsavtalet samt Principöverenskommelsen och Garantiavtalet är nödvändiga för att stärka Concordia Maritimes finansiella ställning och likviditet. Detta då Tidsutbefraktningsavtalet medför en garanterad inkomst som täcker såväl operativa kostnader, avsättning för periodvisa torrdockningar, räntor samt amortering enligt plan under fem år framöver. Genom att Concordia Maritime behåller möjligheten att avyttra de tidsutbefraktade fartygen samt har en vinstdelningsmekanism med Stena Bulk säkerställs även möjligheten att dra nytta av ett eventuellt stärkt marknadsläge. Tidsutbefraktningsavtalet möjliggör vidare Principöverenskommelsen som styrelsen bedömer inte skulle vara möjlig att nå utan Tidsutbefraktningsavtalet. Styrelsen anser därför att det är i Bolagets intresse att ingå Tidsutbefraktningsavtalet med Stena Bulk. Slutligen har Concordia Maritimes styrelse även utrett och övervägt ett antal alternativa lösningar för att hantera Bolagets finansiella ställning och likviditet, men i dagsläget bedömer styrelsen att Tidsutbefraktningsavtalet, i kombination med Principöverenskommelsen och Garantiavtalet, är den bästa lösningen för att förstärka Bolagets finansiella ställning.
(B) Beskrivning av Garantiavtalet
Övergripande beskrivning av avtalet
I Principöverenskommelsen har Bankerna krävt att en garanti om 10 MUSD ställs ut för att säkerställa att Concordia Maritime amorterar till Bankerna enligt den nya amorteringsplanen. Bolaget, Bankerna och Stena Sessan har därför träffat en överenskommelse om Garantiavtalet, varigenom Stena Sessan garanterar att betala upp till 10 MUSD till Bankerna, för att täcka amorteringar för Concordia Maritimes räkning. Bankerna kan endast dra på Garantiavtalet om det behövs för att Concordia Maritime ska kunna amortera till Bankerna enligt den nya amorteringsplanen och kan inte nyttjas till ett högre belopp än 10 MUSD eller mellanskillnaden mellan vad Concordia Maritime kan amortera och vad Bolagets ska amortera enligt den nya amorteringstakten.
Eventuellt nyttjat belopp under Garantiavtalet kommer att ses som ett lån från Stena Sessan till Concordia Maritime och Concordia Maritime kommer att vara återbetalningsskyldigt för beloppet. Det nyttjade beloppet kommer att löpa med en årlig ränta om LIBOR (eller motsvarande referensränta) plus 3 procent för Concordia Maritime och ska återbetalas till Stena Sessan inom två år.
Närmare om avtalets skälighet
Concordia Maritime har övervägt olika alternativ för att kunna uppfylla kravet på garanti enligt Principöverenskommelsen, och enbart funnit ett praktiskt möjligt alternativ, vilket är Garantiavtalet. Styrelsen bedömer att räntan på nyttjat belopp under Garantiavtalet är marknadsmässig givet Bolagets finansiella ställning. Mot bakgrund av att Concordia Maritime inte behöver erlägga någon ränta förrän eventuellt nyttjande och enbart på det belopp som nyttjas, bedömer styrelsen även att villkoren är fördelaktiga för Bolaget. Givet att Garantiavtalet även möjliggör Principöverenskommelsen bedömer styrelsen att det är i Bolagets intresse att ingå Garantiavtalet.
Förslag till beslut
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att godkänna (A) avtalet om tidsutbefraktning av fartyg till Stena Bulk och (B) garantiavtalet med Stena Sessan, och att bolagsstämmans beslut om att godkänna både A och B fattas som ett gemensamt beslut.
Majoritetskrav för beslut
För giltigt beslut krävs att beslutet biträtts av aktieägare företrädande mer än hälften av de på stämman avgivna rösterna, dock att de aktier och röster som innehas direkt eller indirekt av familjen Sten A. Olsson inte ska beaktas.
Tillgängliga handlingar
Styrelsens redogörelse enligt 16 a kap. 7 § aktiebolagslagen beträffande punkten 7 hålls tillgänglig på bolagets huvudkontor samt på bolagets hemsida, www.concordiamaritime.com, senast torsdagen den 22 juli 2021. Ovanstående handling kommer även att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin adress. Sådan begäran kan framställas på samma sätt som anmälan till stämman ska göras enligt ovan. Handlingarna kommer även att finnas tillgängliga på stämman.
Aktier och röster
I bolaget finns totalt 47 729 798 aktier, varav 4 000 000 aktier av serie A och 43 729 798 aktier av serie B, motsvarande sammanlagt 83 729 798 röster. Bolaget innehar inga egna aktier.
Upplysningar på stämman
Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen eller bolagets förhållanden till annat koncernföretag.
Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.
______________________
Göteborg i juli 2021
Concordia Maritime AB (publ)
Styrelsen
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke