Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i Elos Medtech AB (publ)

Published

on

Aktieägarna i Elos Medtech AB (publ), org.nr 556021-9650, med säte i Göteborg, kallas till extra bolagsstämma fredagen den 13 augusti 2021.

Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin genomförs Elos Medtech ABs extra bolagsstämma enbart genom förhandsröstning (poströstning) med stöd av tillfälliga regler. Det kommer inte att finnas möjlighet att närvara personligen eller genom ombud på stämman. Information om de vid extra bolagsstämman fattade besluten offentliggörs den 13 augusti 2021 så snart utfallet av röstningen är slutligt sammanställt.

Rätt till deltagande

Rätt att delta i stämman har den som dels upptagits som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken avseende förhållandena torsdagen den 5 augusti 2021, dels avgett sin förhandsröst enligt instruktionerna under rubriken ”Förhandsröstning” nedan, så att förhandsröstningsformuläret är bolaget tillhanda senast torsdagen den 12 augusti 2021.

För att ha rätt att delta i stämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 5 augusti 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som gjorts senast den 9 augusti 2021 beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förhandsröstning

Aktieägarna får utöva sin rösträtt vid stämman endast genom att rösta på förhand, s.k. poströstning enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor.

För förhandsröstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt på Elos Medtechs webbplats, www.elosmedtech.com. Förhandsröstningsformuläret gäller som anmälan till stämman.

Det ifyllda formuläret måste vara Elos Medtech tillhanda senast torsdagen den 12 augusti 2021. Det ifyllda formuläret ska skickas till adress: Elos Medtech AB (publ), Extra bolagsstämma 2021, c/o Advokatfirman Vinge KB, Box 110 25, 404 21 Göteborg. Ifyllt formulär får även inges elektroniskt och ska då skickas till elosmedtech@vinge.se. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas formuläret. Detsamma gäller om aktieägaren förhandsröstar genom ombud. Aktieägaren får inte förse förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (dvs. förhandsröstningen i dess helhet) ogiltig.

Ytterligare anvisningar och villkor framgår av förhandsröstningsformuläret.

Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar poströsta genom ombud kommer att finnas tillgängligt på bolagets hemsida, www.elosmedtech.com.

Förslag till dagordning

  1. Val av ordförande vid stämman
  2. Val en justeringsperson
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Beslut om fastställande av antalet styrelseledamöter
  7. Beslut om fastställande av arvoden åt styrelsen
  8. Val av styrelse och entledigande av styrelseledamöter

Beslutsförslag

Punkt 1 – Val av ordförande vid stämman

Styrelsen föreslår att styrelsens ordförande Yvonne Mårtensson, eller vid förhinder för henne den som styrelsen i stället utser, väljs till stämmoordförande.

Punkt 2 – Val av en justeringsperson

Styrelsen föreslår att Lovisa Lander, eller vid förhinder för henne den som styrelsen i stället anvisar, utses att jämte ordföranden justera stämmoprotokollet. Justeringspersonens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna förhandsröster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 3 – Röstlängd

Den röstlängd som föreslås godkännas under punkt 3 på dagordningen är den röstlängd som upprättats av Advokatfirman Vinge på uppdrag av Elos Medtech AB, baserat på bolagsstämmoaktieboken och inkomna förhandsröster, och kontrollerats av justeringspersonen.

Punkt 6 – Beslut om fastställande av antalet styrelseledamöter

Majoritetsaktieägaren i Elos Medtech AB, TA Associates, genom EM Intressenter AB, föreslår att stämman beslutar att styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fem (tidigare sex) ledamöter.

Punkt 7 – Beslut om fastställande av arvoden åt styrelsen

EM Intressenter AB föreslår att stämman beslutar att arvode till styrelsen och för utskottsarbete, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska utgå enligt de principer som beslutades på årsstämman 2021, dock att ingen ersättning ska utgå till ledamöter som inte är oberoende i förhållande till EM Intressenter AB och TA Associates.

Punkt 8 – Val av styrelse och entledigande av styrelseledamöter

EM Intressenter AB föreslår att stämman väljer Birker Bahnsen, Lovisa Lander och Alexander Cicetti till nya styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma och att styrelseledamöterna Anders Birgersson, Hanna Ernestam Wilkman, Claes Hansson och Jeppe Magnusson entledigas. Beslut i enlighet med förslaget innebär att styrelseledamöterna Yvonne Mårtensson och Jon Risfelt kvarstår som styrelseledamöter och att Yvonne Mårtensson kvarstår som styrelseordförande, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

EM Intressenter AB lägger fram sina ovanstående förslag i egenskap av nytt moderbolag till Elos Medtech AB (publ) men har i förväg informerat valberedningens ordförande om förslagen.

Information om de föreslagna nya styrelseledamöterna

Birker Bahnsen

Birker Bahnsen har arbetat på TA Associates sedan 2009 där hans nuvarande roll är Head of European Healthcare & Managing Director. Han har tidigare erfarenhet från investmentbanken Goldman Sachs. Vidare har Birker Bahnsen en masterexamen i Engineering från Cambridge University och en MSc i Cognitive Psychology från Oxford University.

Aktieinnehav i Elos Medtech AB: –

Birker Bahnsen är oberoende i förhållande till Elos Medtech AB och dess ledning. Han är inte oberoende i förhållande till Elos Medtech ABs större aktieägare.

Lovisa Lander

Lovisa Lander har arbetat på TA Associates sedan 2010 där hennes nuvarande roll är chef för TA Associates europeiska vårdteam. Hon har tidigare erfarenhet från Rothschild. Vidare har Lovisa Lander en masterexamen i Engineering från Chalmers tekniska högskola.

Aktieinnehav i Elos Medtech AB: –

Lovisa Lander är oberoende i förhållande till Elos Medtech AB och dess ledning. Hon är inte oberoende i förhållande till Elos Medtech ABs större aktieägare.

Alexander Cicetti

Alexander Cicetti har arbetar på TA Associates sedan 2020 i TA Associates europeiska vårdteam. Han har tidigare erfarenhet från det amerikanska finansbolaget och affärsbanken J.P. Morgan. Vidare har Alexander Cicetti en masterexamen i Management från University of Mannheim.

Aktieinnehav i Elos Medtech AB: –

Alexander Cicetti är oberoende i förhållande till Elos Medtech AB och dess ledning. Han är inte oberoende i förhållande till Elos Medtech ABs större aktieägare.

Övrig information

Antal aktier och röster

Vid tidpunkten för denna kallelses utfärdande uppgår det totala antalet aktier i bolaget till 8 068 000 varav aktier i serie A 1 099 740, berättigande till en röst per aktie och aktier i serie B 6 968 260, berättigade till en tiondels röst per aktie. Det totala antalet röster i bolaget uppgår till 1 796 566. Elos Medtech AB innehar inga egna aktier.

Upplysningar inför stämman

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen. Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till Elos Medtech AB, Att: Styrelsen, Torsgatan 5B, 411 04 Göteborg eller per e-post till info@elosmedtech.com senast tisdagen den 3 augusti 2021. Upplysningarna lämnas genom att de hålls tillgängliga hos bolaget, och på bolagets webbplats, https://elosmedtech.se/finansiell-information/arsstamma/, senast fredagen den 6 augusti 2021. Upplysningar skickas också inom samma tid till de aktieägare som så begär och uppger sin post- eller e-postadress. Bolagsstämmoaktieboken tillhandahålls hos bolaget på ovanstående adress.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas se

www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Göteborg i juli 2021

Elos Medtech AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information kontakta: 
Jan Wahlström, VD och koncernchef, 070-212 18 89, e-post: jan.wahlstrom@elosmedtech.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från EBA om handelsrelaterat bistånd

Published

on

By

Regeringen lägger stor vikt vid synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken. En ny underlagsrapport från Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) ger flera förslag på möjliga svenska insatser inom områdena exportfrämjande, importfrämjande, kapacitetsuppbyggnad, nya handelshinder och handelsintermediärer.

Vad vet vi om effektiviteten i handelsrelaterat bistånd (Aid for Trade), vilka är möjligheterna och vilka är riskerna? För att få svar på de frågorna har Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) gett Ari Kokko, professor, Handelshögskolan i Köpenhamn och Patrik Tingvall, chefsekonom Kommerskollegium i uppdrag att ta fram en sammanfattning av kunskapsläget från forskning tillsammans med ett antal möjliga handelsrelaterade prioriteringar och insatser för det svenska biståndet. Rapporten lanseras på ett digitalt seminarium den 29 april.

– Vi på EBA tycker att det är viktigt att utformningen av biståndsinsatser baseras på de kunskaper forskningen har gett oss. Vi tror att rapporten är användbar i utformning och genomförande av Sveriges handelsrelaterade bistånd genom att ge bakgrund och forskningsunderlag om effekterna av olika insatser, säger Jan Pettersson, kanslichef på EBA.

Rapporten visar på ett antal utmaningar för Regeringens ambition att skapa ökade synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken.

– Om man med handelspolitisk koppling avser ökad handel med Sverige kan man nog inte förvänta sig så stora effekter. De flesta nuvarande biståndsmottagare är små, fattiga och ligger för långt ifrån Sverige för att vara viktiga handelspartner. Men regionala strategier och program, som inkluderar länder med olika ekonomisk nivå och produktionsmöjligheter, kan fungera som plattformar för handelsrelaterat bistånd, menar rapportförfattare Ari Kokko.

I rapporten lyfter författarna fram biståndets möjlighet att motverka att nya regleringar fungerar som handelshinder.

– Ny EU-lagstiftning som syftar till att främja grön omställning och skydda mänskliga rättigheter riskerar att utestänga många företag från EU:s inre marknad. Därför är det särskilt viktigt med insatser för att förstå och uppfylla nya handelsregleringar, säger Ari Kokko.

Rapporten visar också att stärkandet av ”hård” infrastruktur, som vägar, hamnar och telekommunikation, ger hög avkastning genom att sänka frakt- och exportkostnader. De positiva effekterna är dock beroende av ”mjuk” infrastruktur, som institutioner och regler inom exempelvis det finansiella systemet, tulladministration och konkurrenslagstiftning som i sig har positiva effekter på internationell handel.

Välkommen till det digitala seminariet där utvärderingen presenteras 29 april klockan 13.00. Läs mer och anmäl dig: Välkommen till ett digitalt seminarium om handelsrelaterat bistånd

Rapporten lanseras i anslutning till seminariet och kommer då att finnas på vår webbplats, www.eba.se.

För frågor, vänd dig gärna till EBAs projektledare för rapporten, Markus Burman, markus.burman@gov.se, 072-547 40 23.

Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) är en statlig kommitté som tar fram kunskap för att utveckla svenskt bistånd. EBA utvärderar och analyserar inriktning, styrning och genomförande av Sveriges internationella bistånd, med ett särskilt fokus på resultat och effekter. EBA är oberoende i relation till uppdragsgivaren regeringen, liksom i relation till vad som utvärderas, samt till studiernas rapportförfattare, som själva ansvarar för sina slutsatser och rekommendationer. Mottagare av kunskaperna är regeringen, UD, Sida, samt forskare, civilsamhällets organisationer och övriga aktörer inom biståndet. EBA är även ett forum för möten mellan forskning, praktik och politik.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Kronofogden som ny hyresgäst i Luleå

Published

on

By

Fastighetsägaren Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal om ca 1 100 kvadratmeter modern kontorsyta på Sandviksgatan i centrala Luleå. Kontoret utvecklas efter myndighetens inredningskoncept ”Landskapet flyttar in” och verksamhetens behov. Fokus är att skapa en flexibel arbetsmiljö som stödjer ett verksamhetsanpassat arbetssätt. Inflyttning beräknas ske i december 2024.   

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Myndigheten har omkring 2 300 medarbetare utspridda på 32 orter i landet, varav 100 arbetar på kontoret i Luleå. Flytten till Sandviksgatan är i linje med myndighetens inriktningsbeslut om att nyttja sina kontor på bästa sätt och anpassa dem till ett nytt, verksamhetsanpassat arbetssätt. 

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kronofogden till oss på Sandviksgatan. Kontorets goda tillgänglighet utgör ett viktigt mervärde för såväl medarbetare som besökare. Vi ser mycket fram emot att lämna över nycklarna till ett modernt och ändamålsenligt kontor i början på december, Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.  

Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå
Telefon: 010-470 98 02
E-post: urban.olofsson@dios.se

Jesper Andersson, Projektledare, Kronofogden
Telefon: 010-579 29 24
E-post: 
jesper.andersson@kronofogden.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.