Marknadsnyheter
Kallelse till extra bolagsstämma i Integrum AB
Aktieägarna i Integrum AB, org. nr 556407-3145 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma den 20 januari 2025, kl. 15:00 i GoCo Health Innovation City, Gemenskapens g 9, 431 53 Mölndal.
Inregistrering till stämman sker från kl. 14:30.
- Rätt att delta på stämman
Aktieägare som önskar delta vid stämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 10 januari 2025, dels anmäla sitt deltagande till Bolaget per post till adress Integrum AB, Gemenskapens g 9, 431 53 Mölndal eller per e-post till info@integrum.se så att anmälan kommit Bolaget till handa senast den 14 januari 2025.
Vid anmälan skall aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, eventuella ombud och biträden, samt uppgifter om aktieinnehav. Aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud skall utfärda fullmakt för ombudet. Fullmaktsformulär hålls tillgängligt på Bolagets hemsida www.integrum.se. Om fullmakt utfärdas av juridisk person skall bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid innan stämman insändas per brev till Bolaget på ovan angivna adress. Dokumenten får inte vara äldre än ett år. Det kan dock i fullmakten anges en längre giltighetstid för fullmakten, dock maximalt fem år.
- Förvaltarregistrerade aktier
För att ha rätt att delta på den extra bolagsstämman måste aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade genom bank eller annan förvaltare, förutom att anmäla sig till stämman, låta registrera aktierna i eget namn så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen den 10 januari 2025. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering). Aktieägare som önskar registrera aktierna i eget namn måste, i enlighet med respektive förvaltares rutiner, begära att förvaltaren gör sådan rösträttsregistrering. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast den 14 januari 2025 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.
- Ärenden på stämman
Förslag till dagordning
- Stämman öppnas
- Val av ordförande vid stämman
- Upprättande och godkännande av röstlängd
- Godkännande av dagordning
- Val av en eller två protokolljusterare
- Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad
- Beslut om val av ny styrelseledamot
- Stämmans avslutande
Beslutsförslag
Valberedningens beslutsförslag
Valberedningens beslutsförslag avseende punkterna 2 och 7 följer enligt nedan.
Punkt 2 – Val av ordförande vid stämman
Det föreslås att Erik Thimfors, advokat vid Setterwalls Advokatbyrå, eller den han sätter i sitt ställe, utses till ordförande vid stämman.
Punkt 7 – Beslut om val av ny styrelseledamot
Valberedningen föreslår att Anette Lindqvist väljs, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, till ny styrelseledamot i Bolaget.
Valberedningens motiverande yttrande
Valberedningen har, efter Patric Lindgrens avgång från styrelsen, gjort bedömningen att styrelsen fortsatt har behov av spetskompetens inom områdena redovisning, verksamhetsstyrning och finansrelaterade frågor. Valberedningen har även beaktat kommunikations- och ledaregenskaper utifrån ett finansiellt perspektiv. Särskild hänsyn har tagits till tidigare erfarenhet av att arbeta i och med revisionsutskott. Vidare har valberedningen tagit sedvanliga krav och frågeställningar i beaktande, såsom de krav som kommer att ställas på styrelsen framgent med hänsyn tagen till bolagets verksamhet, utveckling och förhållanden i övrigt. Även oberoendefrågor har beaktats, liksom strävan efter mångfald och en god styrelsesammansättning överlag. Valberedningens bedömning är att Anettes Lindqvist bakgrund och kompetens svarar väl upp mot denna kravprofil.
Presentation av Anette Lindqvist
Anette Lindqvist har en examen i företagsekonomi från Göteborgs Handelshögskola samt exekutiva fristående kurser från Harvard Business School i Boston och Indian Institute of Management i Bangalore. Med över 30 års erfarenhet inom Life Science-sektorn har hon haft flera ledande befattningar inom verksamhetsutveckling och seniora positioner inom finans hos företag som AstraZeneca Plc., SOBI, Getinge och Mölnlycke Healthcare. Hon har även varit verksam inom GU Ventures och Chalmers. Anette är grundare och styrelseordförande i Lynton Management AB. För närvarande är hon vice verkställande direktör och styrelseordförande för både Lynton Management AB och Bueneman Medic AB.
Anette Lindqvist är oberoende i förhållande till såväl Bolaget och dess ledning som till större aktieägare.
- Upplysningar, handlingar och antal aktier och röster
Frågerätt
Aktieägarna informeras om sin rätt enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av Bolagets och koncernens ekonomiska situation.
Fullständiga beslut och övriga handlingar
Valberedningens fullständiga förslag till beslut finns tillgängliga för aktieägarna på Bolagets hemsida, www.integrum.se.
Antalet aktier och röster
I Bolaget finns per dagen för denna kallelse 19 396 828 aktier, varav 640 000 A-aktier och 18 756 828 B-aktier, motsvarande 25 796 828 röster. Bolaget innehar inga egna aktier.
- Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf
_____________________
Mölndal i december 2024
Styrelsen för Integrum AB
För mer information vänligen kontakta:
Jörgen Svanström, CFO
Phone: + 46 (0) 70 734 96 60
E-mail: Jorgen.svanstrom@integrum.se
Certified Adviser
Carnegie Investment Bank AB (publ) är Certified Adviser.
Om Integrum
Integrum är ett börsnoterat företag (Nasdaq First North Growth Market: INTEG B) baserat utanför Göteborg, Sverige, med ett amerikanskt dotterbolag i San Francisco. Sedan 1990 har dess OPRA®-implantatsystem hjälpt till att förbättra livskvaliteten för hundratals personer som är amputerade genom att direkt fästa en protes i benet och muskuloskeletala systemet, och därmed undvika behovet av en hylsprotes. Baserat på osseointegration erbjuder det benförankrade implantatsystemet en rad fördelar, inklusive förbättrad rörlighet och funktion, ökad komfort, minskat tryck, ett stabilt fäste och mer. OPRA®-implantatsystemet godkändes av U.S. Food and Drug Administration (FDA) 2020 och är det enda FDA-godkända benförankrade implantatsystemet speciellt designat för användning av amputerade som finns tillgängligt i USA. Idag fortsätter Integrum att bedriva forskning och utveckling skräddarsydda medicintekniska lösningar i nära samarbete med forskare och kliniker. För mer information, besök https://integrum.se/.
Marknadsnyheter
Nivika ökar kassaflödet med 80 miljoner kronor per år
Nivika tecknar nya finansieringsavtal med två nordiska banker om cirka 3 miljarder kronor innebärande refinansiering och omstrukturering av befintlig låneportfölj, en utökning med RCF-facilitet samt amorteringsfritt vid LTV under 50%. Kapitalbindningen förlängs med 3 år.
– Kassaflödet skapar ytterligare utrymme för förvärv och ett starkt kassaflöde är en viktig del i Nivikas strategi för tillväxt, säger Sverker Källgården, VD för Nivika.
För mer information, vänligen kontakta:
Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se
Om Nivika
Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se.
Marknadsnyheter
Eurobrands Industries AB ansöker om konkurs för att säkerställa en ordnad och strukturerad likvidation.
Harm Reduction Group AB (publ) (”Harm Reduction Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att ett dotterbolag till Eurobrands Distribution AB (EBD), Eurobrands Industries AB (EBI), har ansökt om konkurs. Beslutet har fattats efter en noggrann översyn av bolagets ekonomiska situation, där det konstaterats att bolaget inte kan uppfylla sina finansiella åtaganden.
Den tidigare försäljningen av EBI till Ejuz Limited Ltd, som senare ogiltigförklarades på grund av avtalsbrott från köparens sida, har bidragit till bolagets nuvarande situation. Trots EBDs försök att stabilisera verksamheten har det visat sig omöjligt att säkra den nödvändiga likviditeten för att täcka EIBs skulder.
Konkursansökan innebär att EBIs verksamhet avvecklas under ordnade former, och Eurobrands Distribution AB kommer att fokusera på att skydda bolagets kunder och leverantörer i största möjliga utsträckning utöver detta att skydda moderbolagets övriga affärsområden och säkerställa dess långsiktiga stabilitet. Eurobrands Distribution AB fortsätter sitt arbete med att skapa värde för aktieägarna genom sina andra verksamheter och att säkerställa att liknande situationer inte uppstår i framtiden.
Harm Reduction Group äger 100 procent av dotterbolaget EBD som i sin tur äger 100 procent av EBI.
Harm Reduction Group AB i korta drag
Harm Reduction Group är ett framträdande företag, på främst den nordiska marknaden, inom segmentet harm reduction. Detta segment består av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga tobaksrökningen. Bolagets löpande verksamhet finns i första hand i hela Norden, men även i Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (Vape) och snus, med femton exklusiva avtal med väletablerade rökfria produkter. Harm Reduction Group har nu tjugotvå fysiska butiker och elva egna nätbutiker. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och övriga Europa. Viktiga punkter här är starka synergier, marknadsandelar och sund finansiell verksamhet.
För ytterligare information kontakta
Petter Strömberg, VD. Telefon: +46 243 202014, e-post: petter.stromberg@eurobrands.se
Harm Reduction Group AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge
harmreductiongroup.com
Marknadsnyheter
Valberedningen i Mangold AB föreslår styrelsens sammansättning inför årsstämman 2025
Valberedningen har sammanträtt och förelår Per Åhlgren och Katarina Lidén för omval, samt Sofia Isaksson och Quoc Duong för nyval.
Sofia Isaksson har en lång och gedigen bakgrund inom finansbranschen, med erfarenhet som sträcker sig tillbaka till slutet av 1990-talet. Sedan 2016 har Sofia arbetat med fokus på Risk Management och Compliance, och 2020 tillträdde hon rollen som Head of Compliance, AML Compliance Officer och Data Protection Officer på Landshypotek Bank AB. Sofia är civilekonom och avlade sin examen vid Karlstads universitet.
Quoc Duong har varit verksam inom finansbranschen sedan 2008 och besitter gedigen erfarenhet inom bank och finanssektorn. Mellan 2011 och 2020 var Quoc Head of Risk Management på Mangold Fondkommission. Sedan 2022 är Quoc Manager Risk Control på Sandvik Group Treasury, och sedan 2023 även Manager Risk Control på Sandvik Pensionsstiftelse Sverige. Quoc har en Magister i nationalekonomi från Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Per Åhlgren och Katarina Lidén har varit verksamma i Mangolds styrelse sedan 2003, respektive 2024.
Valberedningens fullständiga förslag med motiverande yttrande presenteras i kallelsen till årsstämman och på Mangolds webbplats i samband med kallelsen.
Årsstämman kommer att äga rum i Stockholm den 29 april 2025.
För frågor kontakta:
Jonathan Bexelius, CFO
jonathan.bexelius@mangold.se
+46 7 9585 9963
Om Mangold
Mangold erbjuder finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Affärsverksamheten ligger i det helägda Mangold Fondkommission AB och är indelad i de två segmenten Investment Banking och Private Banking. Mangold Fondkommission står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen, Spotlight Stock Market och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på Nasdaq Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna Swedsec och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Mangold är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market och handlas med kortnamnet MANG.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke