Connect with us

Marknadsnyheter

Känns det som konsumtionsfest? Så här får du pengarna att räcka och växa även efter coronan

Published

on

Vad borde vi lära oss av coronatiden? Flexibilitet och förutsägande. Att balansera inkomster och utgifter. Coronan kan leda till en konsumtionstopp eftersom många har sparat rekordstora belopp. Men hur lönar det sig att använda coronabesparingarna? Så här håller du is i hatten och tänker på ditt ekonomiska välbefinnande även efter coronatiden.

Även om 2020 var dåligt på det stora hela, klarade sig Finland bättre än man var rädd för. Det gick bra för de finländska hushållen och sparandet blev vanligare.

”Inom hela samhällsekonomin var hushållens sparande 6 miljarder euro mer 2020 än året innan. Det är mer än någonsin”, beskriver Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen.

Efter coronan tar ekonomin fart i takt med att hushållen börjar spendera igen på tjänster som restauranger, evenemang och resor. 

”Men ingen behöver överkonsumera för att det ska gå bra för Finlands ekonomi”, påminner Markus Lauri, affärsverksamhetsdirektör för Sparbanksgruppens privatkunder. 

Nu är det bra att tänka på den egna konsumtionen.

”Fundera på hurdan konsumtion som ökar på ditt välbefinnande och hurdana saker du vill främja med konsumtionen. Hurdan konsumtion gör mig lycklig? Även genom konsumtionen kan man påverka”, påminner Mikkonen.

Vi lär oss av coronatiden: balans i inkomsterna och utgifterna och respekt för planenligheten!

Enligt sparbarometern fick coronan en del personer att bättre planera sin ekonomi (27 procent). Enligt Markus Lauri är detta en lärdom som vi kan bära med oss även i fortsättningen.

”Om du har besparingar har du ekonomisk trygghet. Nu kan du konsumera ledigare om du bara proportionerar det korrekt. Besparingarna kan väl användas för konsumtion. Viktigt är att du vet hur mycket du får och hur mycket du betalar”, konstaterar Lauri.

Sikta på maraton, inte på ett sprintlopp 

Långsiktig planering av den egna ekonomin är en av nycklarna till ekonomiskt välbefinnande. 

Regelbundet sparande och investeringar är vanligtvis det mest lönsamma – och stressfria – alternativet för välstånd eller ackumulering av buffertfonder. 

”Välståndet är ett långsiktigt maratonlopp, inte en sprint”, påminner Lauri. 

Ett annat viktigt råd för att främja sitt eget ekonomiska välbefinnande är förutseende.

”Inte alla kriser, som coronan, är samhälleliga, utan även personliga kriser som skilsmässa kan förlama ens egen ekonomi. Det är bra att ha en buffert för kriser”, konstaterar Lauri.

Planeringen bör börja med en analys och en plan för er egen ekonomi. Hos Sparbanken kan detta ske till exempel genom att delta i Din ekonomi i fokus både på distans och ansikte mot ansikte. 

”Vad vill du egentligen ha av ditt liv i det långa loppet? Förmågan och viljan att spendera eller förbereda sig för framtiden bör basera sig en god förståelse för din situation och en långsiktig plan. För det kan du skaffa en samtalspartner från banken”, säger Lauri. 

Du bör också vara i kontakt med banken när din egen ekonomiska situation kräver flexibilitet. Under coronatiden har vi märkt att kunderna i tighta situationer uppskattar den flexibilitet de har fått från sina banker, till exempel med bostadslånen.

”Jag hoppas att människor minns coronatiden med en känsla av att det alltid går att vända sig till sin bank då man behöver stöd”, konstaterar Lauri.

Summering: Hur kan jag ta hand om min ekonomi efter coronan?

  1. Förstå inkomster och utgifter och din förmögenhet, och håll skulderna måttliga. På så sätt kan du förbereda dig för en dålig dag och spendera rätt i proportion till din ekonomi – och inte ens små regnmoln orsakar bekymmer. 
  2. Kom ihåg att ditt mål är ett maraton, inte en sprint. Tillsammans med banken gör du en egen långsiktig finansiell plan så att du kan skapa en buffert för eventuella kriser. 
  3. Det är fiffigare att först spara och sen slösa. Om det blir ändringar i inkomsterna och du har många månatliga utgifter, löper de även om inkomsten blir mindre. Du kan förhandla om bostadslånet, men nödvändigtvis inte om avbetalningar. Tjänster som Netflix kan avbrytas, men du kan inte undkomma besluten ”Köp nu och betala i sakta mak”. 
  4. Fall inte för erbjudandena ”Köp nu, betala senare”. Om du köper en produkt, fundera på om det lönar sig att betala 20 euro i månaden och eventuellt betala detta ännu om tre år, när du vill ersätta produkten med en ny. Du sitter fast med betalningarna även om produkten känns gammal.
  5. Förutse, ta det lugnt! Om din egen ekonomiska situation ser svår ut efter coronan, förhandla med banken om flexibilitet i din situation, till exempel med ditt bostadslån.

 

Mer information:

Henna Mikkonen
Sparbanksgruppen, chefsekonom 
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Markus Lauri
Sparbanksgruppen, affärsverksamhetsdirektör för privatkundsverksamheten
markus.lauri@saastopankki.fi, 0400 296 123

 

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.