Connect with us

Marknadsnyheter

Kärlek och depression hänger samman i intima relationer

Published

on

to, mar 15, 2018 07:00 CET

Kärlek och lycka är begrepp som hänger tätt samman. Men är det i dag viktigare att tala om kärlek och depression? I sociologen Emma Engdahls bok ”Depressive Love – A Social Pathology” undersöks hur våra nära relationer kan orsaka depression. I samband med utgivningen kommer ett samtal om kärlek och depression mellan Åsa Nilsonne och Emma Engdahl att äga rum.

Boken tar upp frågan hur två så motsatta fenomen som kärlek och depression uppstår i våra intima relationer. Exempel från litteraturen, musiken och fotografins värld studeras och analyseras, precis som vardagslivet i form av e-post-, sms-och messenger-konversationer.

– Det slog mig att kärlek och depression ofta uppträder tillsammans i konsten, vetenskapen och det vardagliga samtalet. Jag ställde mig frågan vad det beror på och ville utforska sambandet mellan kärlek och depression, säger Emma Engdahl. Jag kom fram till att den depressiva kärleken ofta framställs som ett ideal i de berättelser och bilder som omger oss i dagens samhälle.

Ett ikoniskt exempel

Emma Engdahl ser berättelsen om Lady Diana och pris Charles som ett ikoniskt exempel om den depressiva kärleken. Lady Diana som blev världskänd i och med bröllopet men som blev folkets prinsessa först när hon gick ut öppet i massmedia och berättade om sina ätstörningar och sin depression. Något som var en konsekvens av den press hon upplevde i sitt äktenskap.

– Det är beklagligt. Däremot är det inte speciellt förvånande när man inser att den depressivt älskande människan är både anställningsbar och framgångsrik på relationsmarknaden. Att företag tjänar pengar på emotionellt komplexa personer och hur det är just sådana personer vi vill ha intima relationer med.

Med sin empiriska bas använder Engdahl olika sociologiska, psykoanalytiska och filosofiska teorier om kärlek, depression och emotioner för att förstå varför depressiv kärlek är ett verkligt problem i dagens samhälle. Här möter vi tänkare som Simmel, Alberoni, Barthes, Hochschild, Illouz, Bauman, Hegel med flera.

– I ett samhälle där vi säljer våra emotioner behöver vi fritt utlopp och full förståelse för det vi egentligen känner, oavsett vad för typ av känslor det rör sig om. Därför blir de emotionellt komplexa människorna attraktiva även på relationsmarknaden. Samtidigt möts vi allt oftare ansikte-mot-skärm istället för ansikte-mot-ansikte, så vi får ytterligare problem, inte minst på det intima planet.

Boken och författaren

”Depressive Love – A Social Pathology” släpptes den 6 februari på det London och New York baserade förlaget Routledge.

Boken gavs ut på svenska 2016 (Depressiv kärlek – en social patologi, Daidalos förlag) och kommer nu att nå en världspublik genom den bearbetade versionen på engelska. 

Emma Engdahl är docent i sociologi vid samhällsvetenskapliga institutionen på Göteborgs universitet och har tidigare gett ut böckerna ”A theory of the emotional self” och ”Konsten att vara sig själv”.

Boksläpp och författarsamtal

I samband med utgivningen kommer ett samtal om kärlek och depression mellan Åsa Nilsonne och Emma Engdahl att äga rum.

Datum: 16 mars

Tid: 13.15 – 15.00

Arrangör: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs Universitet.

Plats: Skanstorget 18, F417 (lokalen kan komma at ändras). 

Samtalet är öppet för allmänheten och inträdet är fritt.

Kontakt

För mer info om evenemanget, kontakta författaren,

Emma Engdahl emma.engdahl@gu.se, tel: 031-786 3764

Åsa Nilsonne är psykiatriker, psykoterapeut, professor emerita i medicinsk psykologi vid Karolinska Institutet och författare av både facklitteratur, kriminalromaner och skönlitterära romaner.

Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Adda oss på Snapchat (Göteborgs universitet). Följ oss på Instagram.
Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 37 800 studenter och 6 200 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Att resa sig och lämna det förflutna bakom sig

Published

on

By

Tjugotreåriga Jossan har flytt sitt trassliga förflutna för att leva livet i Stockholm.

Boksamlaren av Camilla Davidsson

När sparpengarna sinar tar hon tillfälligt jobb som servitris på ett turisthak, men månaderna går och hon blir kvar, utan planer för framtiden. En dag blir hon kallad till Tage Hallbergs begravningsbyrå – enslingen Henry, restaurangens märkligaste gäst, har testamenterat sin kvarlåtenskap till henne. Jossan får ett tjockt kuvert, vars innehåll förmodas förklara varför just hon fått ärva honom.

Redan i brevets första mening påstår sig Henry vara en nära släkting, mycket mer hinner Jossan inte läsa förrän brevet kommer på avvägar. Helst vill hon avfärda mannens grundlösa påståenden, men det är omöjligt. Hon bara måste få veta hur det ligger till. Till sin hjälp får hon Tage, men också Dante, killen i antikvariatet som hon sökt upp för att sälja några av de dammiga, gamla böcker hon ärvt.

Sökandet efter sanningen leder Jossan ut på en vindlande upptäcktsfärd och ju mer hon får veta om Henry och hans liv, desto mer omvälvande blir historien. Är allt hon trott om sig själv och sin bakgrund en lögn? Och är hon beredd att betala priset för att få framsanningen?

Boksamlaren är en roman om oväntad vänskap och om att det alltid är möjligt att vända det som varit ryggen och välja en ny, ljusare morgondag.

Om författaren:
Camilla Davidsson debuterade 2014 med Under Vintergatans alla stjärnor. I många år arbetade hon med marknadsföring på en rad internationella företag men är numera författare på heltid. Efter flera framgångsrika serier, som Caminoserien och Bergendahlsviten, är hon nu aktuell med sin tionde roman Boksamlaren. Camillas böcker har sammanlagt sålt över en halv miljon exemplar i Sverige.

Bokinfo:​​​​​​​
Titel: Boksamlaren
Författare: Camilla Davidsson
Omslag: Sofia Scheutz
Utgivningsdatum: 2025-01-23
Isbn: 9789177719199
Distribution: Speed Group

Schyttberg PR

Jenny Schyttberg 

jenny@schyttberg.se
0706-24 30 23

Printz Publishing är ett bokförlag som startade under hösten 2010. Den första boken som gavs ut var David Nicholls En dag, som blev en dundersuccé med över en kvarts miljon sålda exemplar, och sedan dess har förlaget fortsatt att växa.

Vår tanke med Printz Publishing är att ge ut böcker som vi själva saknar i bokhandeln, böcker i en genre som vi kallar intelligent underhållning. Välskrivna och smarta romaner med en gnutta svärta och lite humor.

Sedan 2018 är Printz Publishing en del av Norstedts förlagsgrupp.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef

Published

on

By

AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.

AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.

”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.

”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.

Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com

Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.

 

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™

Published

on

By

Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.

Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.

Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.

Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.

De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.

Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.

Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.

Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com

Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com

info@pricer.com

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.