Marknadsnyheter
KEBNI ÅRSREDOVISNING OCH KONCERNREDOVISNING 2021
KebNi AB (publ.) – släpper sin årsredovisning och koncernredovisning för 2021
Stockholm, 7 juni, 2022
VD- ord
Stabilitet i en föränderlig värld
Efter en lång karriär på Saab tog jag förra året steget till att bli VD på ett litet företag i Kista, vars verksamhet till största delen kretsade kring utveckling av satellitantenner. Idag befinner vi oss på en resa som tar oss betydligt längre, i en värld som blir alltmer mobil och uppkopplad.
Kebni är ett företag med gedigen kompetens och erfarenhet inom satellit-kommunikation. Ett kontrakt med Saab 2019, att utveckla en ny IMU (Inertial Measurement Unit), öppnade dörren till ett större område som jag är säker på är framtiden – såväl för vårt företag som hela vår högteknologiska värld.
Men låt oss börja i rymden. Intresset för rymden växer på både den kommersiella och militära marknaden. Antalet satelliter förutspås öka från det nuvarande totala antalet cirka 10 000 uppskjutna satelliter till cirka 70 000 under de kommande åren. Samtidigt blir den geopolitiska situationen alltmer allvarlig. När försvarsbudgetarna växer i så gott som alla länder kommer satellitkommunikation att vara en allt viktigare del av den militära doktrinen, en förändring som givetvis ökar efterfrågan på avancerade och robusta satellitantennsystem.
Trots en stor tillväxtpotential inom Satcom, tror jag att marknaden för Inertial Sensing, inkl. applikationer kommer att vara vår mest snabbväxande affär. Nyttan med sensortekniken kan inte överskattas och användningsområdena ter sig närmast obegränsade.
Idag utvecklas IMU:er inom allt från självkörande fordon till navigeringssystem för atomubåtar. Redan imorgon kan de vara en självklar del av säkerhetssystem när vi bygger fastigheter, tunnlar, broar, vindkraftverk och annan infrastruktur – kort sagt överallt där vi har behov av att detektera rörelse.
Jag tror att bolaget har en unik möjlighet att bidra med värdefull kompetens i en uppkopplad värld. Vi har en svåröverträffad erfarenhet inom stabiliserade antennplattformar som vi idag kombinerar med ny kompetens inom avancerade Inertial Sensing system. Detta skapar förutsättningar att utveckla konkurrenskraftiga produkter som marknaden efterfrågar. Vi har också fördelen av att vara en liten organisation med snabba beslutsvägar och engagerade medarbetare som alla vill göra ett stort avtryck.
Men för att nå framgång på den globala marknaden krävs också ett nytt sätt att tänka och göra affärer. Därför har vi under det senaste året genomdrivit många stora förändringar i hur vi jobbar. Den egna försäljningsorganisationen har under året vuxit från 1,4 till 4 personer. Likaså växer vår marknadsnärvaro, vilket har resulterat i att vi nu har ökat vår utländska representation från ett till 17 länder.
Den lokala närvaron runtom i världen ger oss möjligheter att identifiera affärer och etablera samarbeten med lokala företag, också i helt nya branscher. I Sydkorea genomför vi exempelvis just nu analyser i vårt pågående ställningsprojekt, IntelliSense Scaffolding. En applikation för att göra byggnadsställningar säkra och intelligenta. En given del i det nya tankesättet innebär att vi tidigt kan identifiera behov på nya marknader samt ha en bättre uppfattning och tätare dialog om kundernas behov. I många fall kan dessa samarbeten också innebära att en lokal industri övertar en del av tillverkningen. Eftersom vår verksamhet idag till största delen bygger på legotillverkning innebär det en flexibilitet och en konkurrensfördel som stärker vårt erbjudande vid upphandlingar. Tack vare den lokala närvaron har vi nu en klart bättre uppfattning om hur land unika upphandlingar genomförs.
Resultatet av våra ansträngningar börjar nu bära frukt. Under det sista kvartalet 2021 har vi tagit flera viktiga steg framåt tillsammans med våra kunder.
Vi färdigställer i skrivande stund de sista leveranserna kopplade till det ursprungliga utvecklingskontraktet till Israel Aerospace Industries (IAI) – ett världsledande företag inom flyg- och försvarsindustri och en viktig kund gällande våra maritima satellitantenner. Detta innebär att vi går in i en ny fas där vi får möjlighet att teckna nya leveransavtal och även underhålls- och serviceavtal.
Under Q4 2021 tecknades också ett treårigt ramavtal avseende Satmissions Drive Away-antenner till en kund i Turkiet. Avtalet är av kunden bedömt till ca. 90 MSEK. De tre första beställningarna mot ramavtalet har kommit till ett totalt värde av ca. 5 MSEK.
Utvecklingen av hårdvaran till IMU-produktfamiljen SensAItion är nu avslutat och har redan rönt stort intresse på marknaden när det gäller pris och prestanda. Vår satsning på ISO 26262 (standard för funktionssäkerhet av elektriska system för vägfordon) ger en generell konkurrensfördel gentemot konkurrenter som också vänder sig mot fordonsindustrin. Särskilt intressant blir detta när det gäller självkörande fordon, där funktionssäkerhet i många fall är synonymt med personsäkerhet.
I dagsläget arbetar vi med ett antal möjligheter till självkörande fordon. Därutöver skapar vårt systematiska funktionssäkerhetsarbete mervärde för kunder i en rad andra branscher med säkerhetskritiska behov, som exempelvis offshore. Under året har vi bland annat erhållit vår första order från SeaTwirl – ett svenskt bolag inom vind och vågkraft. Utvecklingsarbetet åt Saab, som jag tidigare nämnt, går enligt en tidplan uppsatt av kunden och förväntas övergå i serieförberedelser följt av serieleveranser. Vår tidplan kan även kortas för att möta ett eventuellt tidigarelagt behov från kunden. Den oro som nu finns i Europa påverkar definitivt efterfrågan på system motsvarande NLAW.
Sammanfattningsvis har 2021 gett:
– Bredare, stabilare och modernare produktportfölj
– Avsevärt vassare och numerärt större försäljningsorganisation med bredare internationell förankring
– Tydlig långsiktig och förankrad inriktning mellan storägare, styrelse och företagsledning
Avslutningsvis vill jag säga att jag är mycket glad och stolt att få leda en organisation med så många duktiga medarbetare. Jag lärt mig mer under det här året än på mycket länge
– framför allt om hur mycket en liten sammansvetsad grupp av människor kan åstadkomma om man har en stark idé och jobbar tillsammans för att förverkliga den.
Att skapa stabilitet.
Torbjörn Saxmo VD
KebNi AB (publ)
Kontakt
Torbjörn Saxmo, VD
torbjorn.saxmo@kebni.com
Tel: +46 (0) 70 916 14 82
Om KebNi AB (publ)
Kebni har en lång historia och lång erfarenhet av maritima och landbaserade satellitantennlösningar samt avancerade tröghetsavkänningslösningar. Företaget, med huvudkontor i Stockholm, är en ledande leverantör av tillförlitlig teknologi, produkter och lösningar för satellitkommunikation, säkerhet, positionering och stabilisering. Kebni servar produkter och lösningar till statliga, militära och kommersiella kunder globalt.
För mer information, besök www.kebni.com
Kebni – Bringing stability to a world in motion
Bolagets aktie (KEBNI B) handlas på Nasdaq First North Growth Market. Certifierad rådgivare är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.
Taggar:
Marknadsnyheter
Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten
Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.
Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.
Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.
Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.
– Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.
Konsert |
Uppladdad data/abonnent |
Nedladdad data/abonnent |
Total mängd använd data/abonnent |
Gårdagens konsert |
80 MB |
110 MB |
190 MB |
Beyoncé 11 maj 2023 |
54 MB |
95 MB |
150 MB |
Final Mello 9 mars 2024 |
45 MB |
82 MB |
125 MB |
Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert
Mest använda appar för att dela data tex video och bilder |
Mest använda appar för ta emot data |
iCloud, 12,91% |
Snapchat, 19,16% |
Snapchat, 12,41% |
Instagram, 17,31% |
Facebook, 5,58% |
TikTok, 9,74% |
Instagram, 3,69% |
Facebook, 9,09% |
Whatsapp, 1,9% |
iCloud, 8,01% |
Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)
Land |
Andel av utländska besökare |
Andel av alla besökare |
USA |
34,4% |
8,4% |
Danmark |
10,1% |
2,5% |
Finland |
8,7% |
2,1% |
Norge |
8,1% |
2,0% |
Storbritannien |
6,9% |
1,7% |
Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g
Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.
Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.
Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.
Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.
Coop beklagar det inträffade.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024
Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga
* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.
* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.
* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.
* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.
* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.
* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:
- Johan Liu, ordförande
- Mats Augurell, ledamot
- Bill Brox, ledamot
- Henrik Rhedin, ledamot
- Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
- Natalie Liu, suppleant
* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.
* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.
För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:
VD Lars Almhem
+46 704 180 000
Kort om SHT Smart High-Tech AB
SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.
Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients