Connect with us

Marknadsnyheter

Kent NHS i Storbritannien moderniserar patientdiagnostik med Sectra genom samarbete mellan flera sjukhus

Published

on

Linköping – 12 maj, 2022 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har tecknat ett kontrakt med Kent and Medway Medical Imaging Consoritum. Det nya avtalet kommer hjälpa konsortiet av vårdgivare att leverera snabbare diagnoser, förbättra kapaciteten samt ge patienter möjlighet att ta röntgenbilder på fler platser. Fördelar förväntas också av att de nu kommer använda samma system som många andra vårdgivare över stora delar av sydöstra England.

Sue Lang som har varit ansvarig för konsortiet och dess projekt kring att transformera radiologin på East Kent Hospitals University NHS Foundation Trust, säger:
– Det nya systemet kommer göra att viktiga diagnostiska bilder omedelbart finns tillgängliga på våra sjukhus för de som granskar bilderna och övrig involverad vårdpersonal. Det kommer även förbättra tillgången av medicinska bilder över stora delar av sydöstra England eftersom många andra sjukhus också använder Sectras lösning.

– Patienter kan förvänta sig att deras bilder följer dem genom vårdkedjan, oavsett om det är inom konsortiet eller utanför. Cancerpatienter blir exempelvis ofta förflyttade till specialistcenter och andra hänvisas till sjukhus i London som en del av ett traumanätverk och kommer sedan tillbaka till oss. Det är alltså avgörande att vi enkelt kan få tillgång till och dela bilderna, fortsätter Sue Lang.

Radiologer och andra läkare vid East Kent Hospitals University NHS Foundation Trust, Maidstone and Tunbridge Wells NHS Trust samt Medway NHS Foundation Trust kommer enkelt kunna få tillgång till medicinska bilder såsom röntgen, datortomografi, MRI, ultraljud med mera, oavsett var i konsortiet patientens bilder är tagna.

Tack vare den förbättrade bildåtkomsten kan patienter förvänta sig mer utförliga diagnoser och kliniska beslut i rätt tid. Vårdgivare i hela regionen kommer kunna slå samman sina arbetsstyrkor för att fördela arbetsbördan mellan sjukhus där det råder brist på viss typ av personal, exempelvis radiologer och specialister. Att bilder blir lättare att hitta och mer tillgängliga kommer också leda till förbättrad patientsäkerhet eftersom onödiga nya röntgenundersökningar kan undvikas och därmed minskar strålningsexponeringen för patienterna. 

Radiologimodulen av Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering kommer att implementeras tillsammans med Sectras leverantörsneutrala multimediaarkiv. Utöver det initiala fokuset på radiologi och medicinska foton ger lösningen även möjlighet att i framtiden expandera till fler diagnostiska specialiteter – till exempel digital patologi.

Sectras lösning kommer att hantera upp till 1,4 miljoner undersökningar varje år inom konsortiet. Det kommer att förenkla processen för multidisciplinära ronder genom enkel tillgång till bilder som bidrar till effektivitetsvinster. Genom initiativet kommer också personalens behov av att logga in och ut ur olika system att minska. Exempelvis kommer visualiseringsverktyg från tredje part att öppnas och stängas direkt i Sectras lösning och svarsskrivning integreras i konsortiets radiologiinformationssystem vilket minskar radiologernas behov av att manuellt få tillgång till RIS. Det nya systemet kommer även integreras i modulen för bröstradiologi som i dagsläget används på Kent och Medway och som redan tillhandahålls av Sectra. Vårdgivare i regionen kommer också kunna nyttja AI-potentialen med applikationer som sömlöst kan integreras med Sectras lösning.   

Kontraktet tecknades i april 2022 och omfattar Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som en prenumeration (Sectra One) vilket möjliggör enkel skalbarhet av lösningen.

Jane Rendall, vd för Sectra Storbritannien och Irland, säger:
– Noggrann och snabb diagnos är nyckeln till att fatta välgrundade beslut om lämplig behandling. Sjukhusen i Kent kommer att bli mer sammansvetsade både med varandra och med andra i regionen eftersom de moderniserar bilddiagnostiken. Detta för att säkerställa det bästa utfallet för patienter och för att skapa de bästa tänkbara arbetsförhållandena för radiologer och professionella vårdgivare.

Om Sectra
Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2020/2021 till 1 632 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.