Marknadsnyheter
Kiliaro AB publicerar kvartalsrapport för Q1 2023
Kiliaro AB (”Kiliaro”) publicerar härmed kvartalsrapport för första kvartalet (januari – mars) 2023. Nedan följer en kort sammanfattning av kvartalsrapporten. Fullständig rapport finns tillgänglig på Kiliaros hemsida (https://kiliaro.com/sv/) samt som bifogad fil.
Första kvartalet januari-mars 2023
- Användarbasen växte +757% mot föregående kvartal.
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,8 MSEK (-2,6 MSEK).
- Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -3,7 MSEK (-2,8 MSEK).
- Resultat per aktie uppgick till -0,44 kr/aktie (-0,31 kr/aktie).
- Rörelseintäkten uppgick till 0,6 MSEK
(0,6 MSEK).
Händelser under rapportperioden
Kiliaro AB får tio tusentals nya användare
Marknadsaktiviteterna med de partnerskap som Kiliaro har i Turkiet har skapat en stark användartillväxt. Under den senaste marknadsaktiviteten med MediaMarkt, Turkish Airlines och Zubizu genererades tiotusentals användare till Kiliaro på ett par timmar.
Kiliaro AB förvärvar Sosyopix A.Ş. och styrelsen för Kiliaro beslutar om en företrädesemission på cirka 20,5 miljoner kronor, vilket är föremål för efterföljande godkännande vid den extra bolagsstämman.
Kiliaro AB (publ) (”Kiliaro” eller ”Bolaget”) utökar sin verksamhet genom att förvärva Sosyopix İnternet Hizmetleri A.Ş (”Sosyopix”), den ledande aktören inom online-fotoframkallning i Turkiet (förvärvet). Sosyopix har en omsättning på cirka 30,5 miljoner SEK och cirka 40 anställda. Köpeskillingen uppgår till totalt 5 225 178 euro. 81 procent av köpeskillingen kommer att betalas kontant genom en kombination av befintliga medel och en delvis garanterad företrädesemission som beslutades av styrelsen idag och som är föremål för efterföljande godkännande vid den extra bolagsstämman (företrädesemissionen), och cirka 19 procent kommer att betalas med hjälp av 6 200 446 nyemitterade aktier i Kiliaro. En ytterligare rörlig ersättning baserad på Sosyopix EBITA för 2023, 2024 och 2025 med ett maximalt belopp av 2 125 000 euro kan också komma att betalas ut delvis i samband med att EBITA för varje period fastställs. Avtalet för förvärvet har undertecknats idag den 13 mars 2023 och avslutningen av förvärvet förväntas äga rum omkring den 12 maj 2023. Avslutningen är villkorad av att Bolagets aktieägare godkänner styrelsens beslut att emittera ersättningsemissionen och att Bolaget har säkrat finansieringen av kontantersättningen.
Kallelse till extra bolagstämma i Kiliaro AB
Aktieägarna i Kiliaro AB (”Bolaget”), org.nr 556955-4271, kallas härmed till extra bolagsstämma torsdagen den 30 mars 2023 klockan 14:00 i Advokatfirman Delphis lokaler på Mäster Samuelsgatan 17, Stockholm. Inregistrering till stämman påbörjas klockan 13:30.
Kiliaro AB förvärvar printbolag med 2 miljon kunder
Svenska foto-appen Kiliaro har förvärvat Sosyiopix, vilket är den största aktören inom online fotoprint i Turkiet, till 100% av företagets aktier.
Händelser efter rapportperioden
Förvärvet visar på tillväxt: ökad omsättning med 77% och EBITDA med 140%
För lite mer än en månad sedan meddelade Kiliaro att de avser att förvärva samtliga aktier i Sosyopix, som är Turkiets största digitala fotoframkallningsbolag. Sosyopix har över 2 miljoner kunder och genererar en årlig omsättning på mer än 30 MSEK. Sosyopix presenterar preliminära siffror för första kvartalet 2023 som visar en stark start på året. Under Q1 2023 ökade nettoomsättningen till cirka 9,4 MSEK från 5,3 MSEK föregående år, vilket motsvarar en tillväxt om cirka 77%. Samtidigt ökade EBITDA med 140% och landade på 1,2 MSEK jämfört med 0,5 MSEK föregående år. Om denna tillväxt fortsätter förväntas bolaget nå en årlig omsättning på cirka 45 MSEK, en ökning med 48% från föregående år. Även EBITDA förväntas förstärkas med 45% och landa på 8 MSEK jämfört med 5,5 MSEK föregående år. Detta är en mycket positiv start på året, särskilt med tanke på att kvartal 3 och 4 vanligtvis är starkare för bolaget.
Förvärv av turkiets största digitala fotoframkallningsbolag med en kundbas på 2 miljoner kunder!
Det är dags att summera årets första kvartal och det är med stolthet som jag kan konstatera att Kiliaro tagit ett stort kliv på sin resa mot en superapp där användare kommer lagra, dela, socialisera, framkalla och redigera bilder från en och samma app! Årets första kvartal har resulterat i en viktig milstolpe. Vår förvärvsstrategi, som syftar till att förvärva bolag som kompletterar vår verksamhet och som tillför möjligheter att växa geografiskt, har blivit verklig.
Under kvartalet intensifierades vår dialog med en aktör på den turkiska marknaden som uppfyllde våra krav för vårt första förvärv. Vi insåg att detta företag kan komplettera vår verksamhet och skapa synergier som tar Kiliaro till nästa nivå på den turkiska marknaden där vi tidigare varit framgångsrika med sälj och marknadsstrategin.
Förvärvet har genomförts när ni läser detta. Sosyopix är den största aktören inom digital fotoframkallning på den turkiska marknaden, där deras tjänster långsiktigt kommer att integreras i Kiliaro för att ta oss närmare vårt mål att bli en superapp inom fotohantering.
Detta förvärv markerar en betydande förändring i vår identitet och är ett ytterligare steg mot att bli en internationell aktör som erbjuder heltäckande, skalbara och innovativa lösningar inom den digitala fotomarknaden.
Vi förvärvar ett lönsamt företag med en omsättning på över 30 MSEK och en EBITDA på 5,5 MSEK för 2022 och tillgång till 2 miljoner kunder att bearbeta för Kiliaros räkning. Tillsammans med Sosyopix kommer vi att stärka vårt erbjudande ytterligare, och Kiliaro kommer som varumärke på den turkiska marknaden att nå en helt ny nivå. Jag är övertygad om att synergier mellan bolagen kommer att skapa en ny dimension och en attraktionskraft som tidigare inte varit möjlig.
Genom kombinationen av Kiliaros lösning för lagring och delning med Sosyopix lösning för digital fotoframkallning förväntar vi oss att skapa en konkurrenskraftig aktör med utmärkta tillväxtmöjligheter. Detta öppnar upp för nya kommersiella möjligheter och innovationer. Sammanförandet av de två organisationerna innebär även kostnadssynergier, särskilt när det gäller sammanslagning av försäljnings- och marknadsföringsinsatser samt produktutveckling.
Sosyopix har etablerade B2B-partnerskap och B2C-samarbeten på den turkiska marknaden som Kiliaro kommer att dra nytta av och bygga vidare på för att maximera fördelarna.
Avslutningsvis vill jag också lyfta fram att vi gjort framsteg i vår produktutveckling där vi levererat ny funktionalitet i appen och förbättrat användarvänligheten samt infört en ny kundresa i syfte att öka konverteringen från icke betalande till betalande kunder. Dessutom avser kundresan att skapa en kommunikation med våra användare och bättre förstå hur vi ska utveckla kommande funktionalitet i appen. Jag är övertygad att detta kommer bidra till att antalet aktiva användare kommer att öka i appen.
Jag ser framemot att återkomma med nyheter kring vår integration med Sosyopix och de synergier som vi identifierat i och med att de nu går under vårt paraply.
Elie Komo, VD
För vidare information, vänligen kontakta:
Elie Komo, VD Kiliaro AB
Tel: +46 72 33 33 026
E-post: elie@kiliaro.com
Certified adviser
Svensk kapitalmarknadsgranskning AB
E-post: ca@skmg.se
Om Kiliaro:
Kiliaro är nästa generation bildgalleriapplikation för privatpersoner. Vår vision är att skapa en värld där varje individ har tillgång till ett perfekt hem för sina livsminnen! Vi förstår att foto- och videominnen är en av de mest värdefulla tillgångarna vi äger, och vi är passionerade om att hjälpa människor att ta tillvara på dem på bästa sätt. Därför har vi utvecklat en modern fotogalleriapplikation som erbjuder funktioner för alla dina behov: lagring, delning, organisering, framkallning, redigering och socialisering, en super-app som täcker alla dina behov!
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke