Connect with us

Marknadsnyheter

Kindred möjliggör banbrytande utbildning om spel för Rangers FC i Skottland

Published

on

Kindred kommer att finansiera oberoende, banbrytande utbildningssessioner om ansvarsfullt spelande speciellt utformade för spelare och personal på Rangers FC i Skottland. Sessionerna kommer att ledas av EPIC Risk Management, en konsultfirma för ansvarsfullt spelande som arbetar med klubbar, ligor och förbund runt om i världen.

Kindred Group plc (Kindred) markerar i år tio år av samarbete mellan Kindred och den skotska fotbollsklubben Rangers FC i Skottland. I år har Kindred ägnat sin sponsorplats på framsidan av matchtröjan till sin ”Zero % Mission” som är en del av koncernens ambition, Journey towards Zero. Målet med ambitionen är att över tid ska noll procent av spelöverskottet genereras från osunt spelande. Samarbetet markerar också nästa steg i att leda utvecklingen mot en bättre sponsormodell som gynnar idrottsorganisationer och de samhällen de verkar i. 

Det är första gången en klubb i Scottish Premiership samarbetar med en organisation som EPIC för att ge oberoende vägledning om ansvarsfullt spelande till sina anställda. Vägledningen följer det arbete EPIC utför i den engelska fotbollsligan, English Football League, och andra ligor runt om i världen. Utbildningssessionerna kommer att vara skräddarsydda och anpassade till individuella behov och kommer att innehålla insikter från före detta fotbollsspelare som har upplevt problem relaterade till spel, inklusive några som har spelat fotboll på internationell nivå.

“Kindred vill bedriva en hållbar verksamhet som byggd på att kunder roar sig på ett säkert sätt. Därför har vi bekräftat vårt engagemang inte bara till detta projekt med Rangers, utan även till vår ”Journey towards Zero”. Utöver det investerar vi i vår teknologi för att ytterligare utveckla vårt sofistikerade spelövervakningssystem. Detta, tillsammans med en större tonvikt vid utbildning och meddelanden om ansvarsfullt spelande, kommer att hjälpa Kindred att driva vår branschledande sponsormodell som gynnar klubbar och deras samhällen framåt”, säger Sam Mead, UK General Manager, Kindred Group.

”Vi inser vikten av att skydda våra spelare och personal och låta dem diskutera frågor relaterade till sektorn i en välkomnande och förstående miljö. Att sessionerna leds av före detta fotbollsspelare är en stor fördel, utöver att diskutera regelboken tillförs också ett viktigt perspektiv genom sin förmåga att relatera. Vi är tacksamma gentemot Kindred, med vilka vi har ett positivt, långsiktigt förhållande, för att de finansierar sessionerna som hjälper oss att gå i täten i den här frågan i Skottland”, menar Karim Virani, Chief Commercial Officer, Rangers FC.

”Utbildning är kärnan i EPIC:s erbjudande, med stöd av erfarenheter från dem som verkligen har levt med konsekvensen av spelrelaterade problem. Vi inser sektorns betydelse för Storbritanniens underhållningsindustri, och vi är dedikerade i att tillhandahålla en skräddarsydd, holistisk tjänst som gör det möjligt för deltagarna att dela och diskutera frågor på ett säkert sätt. Vi är glada att Rangers är den senaste i raden av framstående fotbollsklubbar som inser vikten av att skydda sina spelare och sin personal genom förebyggande utbildning”, avslutar Michelle Evans, Senior Sports Partnerships Manager, EPIC Risk Management.

Herrarnas A-lag, B-lag och damlag kommer att delta. Utvalda akademikullar kommer att delta separat.   

För ytterligare information:
Maria Angell Dupont, External Communications Manager, Kindred Group
press@kindredgroup.com
+46 72 165 15 17

Om Kindred Group 
Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2.500 medarbetare globalt och är medlem av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA, (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com  

Nasdaq Stockholm, KIND-SDB  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsstatistik för augusti

Published

on

By

Publiceringsdatum: 2024-09-09

Alpcot Holding AB (publ) är moderbolag i Alpcot-koncernen. Statistiken avser den verksamhet som bedrivs i de helägda bolagen Alpcot AB samt Alpcot Capital Management Ltd. Under 2024 har antalet depåkunder hos Alpcot ökat med 419 st, portföljförvaltat och rådgivet kapital har tillsammans ökat med 1 285 MSEK och kapital i egna fonder har ökat med 229 MSEK. Alpcot har sedan start betalat ut över 47 MSEK i fondrabatt till sina kunder.

 

Aug -24

Jul -24

Förändring månad

Aug -23

Förändring år

Antal depåkunder, st

8 759

8 722

0,4%

8 147

7,5%

         Varav rådgivna depåkunder

4 930

4 862

1,4%

4 094

20,4%

 

 

 

 

 

 

Värde depåtjänst, MSEK

9 066

9 044

0,2%

8 561

5,9%

 

 

 

 

 

 

         Varav rådgivet kapital i depå

2 174

2 206

-1,5%

1 626

33,7%

         Varav portföljförvaltat kapital i depå

2 610

2 570

1,6%

1 476

76,8%

         Övrigt kapital i depå

4 282

4 268

0,3%

5 459

-21,6%

 

 

 

 

 

 

         Varav fonder (1)

5 035

5 075

-0,8%

3 976

26,6%

         Varav noterade aktier och ETF:er

803

799

0,5%

786

2,2%

         Övriga värdepapper

3 228

3 170

1,8%

3 799

-15,0%

 

 

 

 

 

 

Alpcot-fonder, AuM, MSEK (2)

993

1 004

-1,1%

780

27,3%

 

 

 

 

 

 

Återbetald fondrabatt, MSEK (3)

20,5

20,5

0,0%

23,0

-10,9%

(1) Avser värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder.

(2) Avser värde i Alpcots egna fonder, Alpcot Equities och Alpcot Fixed Income.

(3) Avser återbetald fondrabatt till depåkunder under en rullande 12-månadersperiod. Fondrabatten utbetalas i regel fyra gånger per år varpå beloppen för två närliggande månader kan vara identiska.

 

Alpcot ska erbjuda marknadens bästa plattform till rådgivare för att de ska kunna hjälpa privatpersoner i Sverige till finansiellt välmående.

Alpcot har en digital plattform för sparande och investeringar med flera marknadsledande tjänster. Produktområdena utgörs av depåtjänst, försäkringsförmedling och fond- och kapitalförvaltning samt tjänsten Curo Professional som innebär att rådgivare och anknutna ombud kan nyttja Alpcots digitala plattform. Alpcots plattform riktar sig mot professionella rådgivare samt privatpersoner som vill ha icke-komplicerade finansiella produkter med transparant prissättning.

För mer information kontakta ansvarig för investerarrelationer:
Dusko Savic, Verkställande direktör, dusko.savic@alpcot.se, +46(0)70 358 12 57

Besök Alpcot på www.alpcot.se

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se
T: +46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindab förvärvar franska ATIB och stärker sin position inom tekniska ventilationsprodukter

Published

on

By

Lindab flyttar fram sin position inom tekniska ventilationsprodukter genom förvärvet av den franska ventilationsspecialisten ATIB. Med förvärvet stärker Lindab även sin försäljning och distribution i västra Frankrike.

ATIB är en väletablerad fransk distributör av ventilations- och inneklimatprodukter. Merparten av försäljningen består av ventilationssystem till kommersiella fastigheter. Produktutbudet omfattar luftaggregat, ljuddämpare, luftdon, brandskyddsprodukter och filter.

Försäljning av tekniska produkter sker i hög omfattning genom ventilationskonsulter, vilka föreskriver produkterna som ska användas i ventilationssystem. ATIB har djup kunskap om teknisk försäljning samt fleråriga relationer med kunder inom området. Det skapar möjlighet för merförsäljning av Lindabs tekniska produkter samt kunskapsöverföring till övriga delar av Lindab.

”Vi är glada över att välkomna ATIB till Lindab. Nya tillväxtmöjligheter skapas inom ett attraktivt produktområde.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”ATIB är ett välskött bolag som är uppskattat för sin tekniska kompetens och sina långsiktiga kundrelationer. Vi ser goda möjligheter till att öka både vår och ATIBs försäljning samt att utöka Lindabs kunskap inom området för tekniska ventilationsprodukter på den franska marknaden. Vi är även mycket glada över att Cyril Ravon och Emmanuel Ravon kommer fortsätta leda ATIB, som del av Lindabkoncernen.”

”Vi ser fram emot att vidareutveckla ATIBs verksamhet som del av Lindab. Våra verksamheter kompletterar varandra väl och bygger på liknande värderingar kring hög kvalitet samt kundnöjdhet.”, säger Cyril Ravon, VD för ATIB.

ATIB (Aeraulique Thermique Industrie Batiment SAS) är baserat i Nantes och Bordeaux i västra Frankrike. Bolaget omsätter cirka 250 MSEK årligen med en rörelsemarginal som är i linje med Lindabs rörelsemarginal. ATIB grundades 1973 och sysselsätter 40 medarbetare. Förvärvet finansieras genom egen kassa och förväntas slutföras under fjärde kvartalet.

Läs mer om ATIB på deras hemsida https://www.atib.fr/

Kontakt

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Topp-20 nominerade till Sveriges bästa hundkommun

Published

on

By

Av 290 är det nu 20 kommuner kvar som har chansen att ta hem utmärkelsen Sveriges bästa hundkommun 2024. Här är de nominerade toppkommunerna som konkurrerar om första platsen genom att erbjuda ett härligt hundliv med exempelvis tillgång till veterinärvård och närhet till skog och rastplatser. Är din kommun med på listan?

– Nu börjar vi närma oss en vinnare! Av de 20 högst rankade toppkommunerna, som är nominerade till utmärkelsen Sverige bästa hundkommun, ska vi snart utse en vinnare. Det är små marginaler i toppen och samtliga möter i stort hundägares behov av ett enkelt och tryggt hundliv, säger Patrik Olsson, hundexpert på Agria.

De topp-20 nominerade kommuner är – i alfabetisk ordning:

  • Botkyrka
  • Göteborg
  • Hallstahammar
  • Halmstad
  • Helsingborg
  • Knivsta
  • Lund
  • Linköping
  • Malmö
  • Mark
  • Mölndal
  • Mörbylånga
  • Sigtuna
  • Solna
  • Sundsvall
  • Stockholm
  • Upplands Väsby
  • Uppsala
  • Varberg
  • Västerås

I mitten av september ska listan kortas ned till topp-tio och en vinnare utses.

Alla 290 kommunerna i landet har poängsattas enligt sex områden och fått en totalsumma på en skala om 0-6, och därefter har de rangordnats utifrån per 1 000 hundar som bor i kommunen. Årets extra kategori är användningen av sociala tjänstehundar inom exempelvis skola, äldreomsorg och vård i kommunen.

De sex utvalda kategorierna som väger tyngst bland hundägare är:

  1. Veterinärkliniker som är öppet på dagtid
  2. Veterinärklinker som håller öppet om dygnet runt
  3. Närhet till skog och natur
  4. Kurser för att träna och utbilda hunden
  5. Restauranger och fik som välkomnar hundar
  6. Kommunala hundrastplatser

Plus årets extra kategori:

  1. Sociala tjänstehundar

Datainsamling och bedömning – Sveriges bästa hundkommun:

Närmare 700 hundägare fick svara på frågan, Vad tycker du är viktigt för att du och din hund ska trivas där du bor? Svaren resulterade i de bedömningskriterier som kommunerna rankades utifrån.

Antalet sociala tjänstehundar, som exempelvis vård-, besöks-, och läshundar per kommun har tagits fram genom att sammanställa de hundar som är registrerade via landets samtliga länsstyrelser.

Läs mer här Sveriges bästa hundkommun – Agria Djurförsäkring

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.