Connect with us

Marknadsnyheter

Kiwok publicerar kvartalsrapport för det tredje kvartalet 2024

Published

on

2024-12-17 15:00 

Kiwok Nordic AB (publ) (”Kiwok” eller ”Bolaget”) avlägger härmed kvartalsrapport för perioden juli – september 2024. Bolaget redovisar ingen försäljning för perioden vilket även gällde för motsvarande period 2023. Kiwok rapporterar på kvartalsbasis.     

REDOGÖRELSE 

Rapportens sifferunderlag har ej granskats av Bolagets revisorer. 

Perioden juni – september 2024 

Under perioden redovisar koncernen ingen försäljning, motsvarande gällde samma period föregående år.  

Under perioden redovisar koncernen en förlust före skatt om – 284 Tsek, att jämföra med  
– 306 Tsek under föregående år. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten för koncernen under perioden var –543 Tsek, att jämföras med –691 Tsek under föregående år. 

Resultatet per aktie uppgick till – 0,02 sek att jämföras med – 0,03 sek för samma period föregående år. 

Perioden januari – september 2024 

Under perioden redovisar koncernen ingen försäljning, motsvarande gällde samma period föregående år.  

Under perioden redovisar koncernen en förlust före skatt om – 1 067 Tsek, att jämföra med  
– 1 010 Tsek under föregående år. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten för koncernen under perioden var – 1 227 Tsek, att jämföras med – 1 682 Tsek under föregående år. 

Resultatet per aktie uppgick till – 0,05 sek att jämföras med – 0,07 sek för samma period föregående år. 

VD Klas Nyström kommenterar 

Försäljning och resultat 
Bolaget redovisar under perioden ingen försäljning vilket även gällde för motsvarande period föregående år. Koncernens resultat före skatt under perioden uppgår till – 284 Tsek, Resultatet för samma period föregående år var – 306 Tsek. Målet är nu att samarbeten med akademin inom forskningsområdet skall leda till proof of concept och nya affärer för Kiwok. 

Varför, hur och för vem utvecklar Kiwok lösningar 

Kiwoks vision är Ytterligare 10 hälsosamma år för alla.   

Hur gör vi det, via distansmonitorering av patienter, AI baserad analys av hälsodata, individuell hälsoprofil och levnadsråd som leder till förebyggande, förutseende, personlig, precis och hållbar vård.  

För vem gör vi det, för personer som vill leva längre och friskare och som kan befinna sig i riskzonen för att bli sjuka samt redan kroniskt sjuka och multisjuka patienter  

Målet är att med hjälp av Kiwoks BodyKom-lösning upptäcka risk för ohälsa tidigt, påverka levnadsvanorna och sätta in behandling så att risken minskar och välbefinnandet ökar.  

God och nära vård i samverkan med ekosystemet 

Sverige främjar god och nära vård samt lägger resurser på utveckling av e-hälsa. Många förstår att det är vägen framåt för vården i Sverige och i andra länder. Att bara lägga mer pengar på vården som den bedrivs idag löser inte problemen med personalbrist och överbeläggning. En åldrande befolkning, försämrade levnadsvanor och pandemier belastar vården. Att hantera patienter på distans skapar en mer hållbar och personcentrerad vårdmiljö som präglas av förebyggande insatser, förutsägelser av hälsoutvecklingen, individanpassning och patientengagemang. Personcentreringen ökar möjligheten att erbjuda individuella livsstilsråd. Ökad fokus och resursallokering ägnas åt distansövervakning och precisionshälsa inom vårdsektorn. Genom att skräddarsy mätningar, analyser, diagnoser, medicinering och uppföljning uppnås en högre grad av precision i vårdinsatserna. Tidig behandling, minskat mänskligt lidande och sparade vårdresurser blir möjliga resultat. Dessutom minskar vårdens klimatpåverkan när färre patienter belägger sjukhusen och undviker onödiga sjukresor. 

Under nästan två decennier har Kiwok utvecklat och erbjudit marknaden lösningar för distanshantering av patienter. Vi besitter en omfattande kunskap om branschens utmaningar, möjliga lösningar och den teknologiska utvecklingen. Vårt breda nätverk i Sverige och internationellt sträcker sig över vårdsektorn, akademin, patientgrupper, forskningsinstitut och kollegor inom MedTech-branschen. Vi strävar ständigt efter samverkan med andra för att bredda och förbättra vårt erbjudande samt förkorta tiden till marknaden som idag är extremt lång. 

Digitala lösningar har hittills främst fokuserat på administrativa aspekter av vården. Nästa stora förändring inom vården handlar om att föra ut processer och lösningar närmare patienterna för att spara resurser, förbättra både livskvalitén och vårdkvalitén samt minska miljöpåverkan. Kiwok är väl positionerade för att delta i denna transformation internationellt och arbetar nu med att utveckla AI-baserad automatiserad analys, individuella hälsoprofiler samt lösningar för livsstilråd, förebyggande och prediktiva åtgärder. 

Inriktning på forskningsområdet som en driver 

Bolagets framgångsrika omställning till att rikta sig mot medicinsk forskning och forskargrupper fortsätter med positiva resultat. Beslutet att ändra kundfokus motiverades primärt av att vårdkliniker ännu inte känns motiverade att implementera distansmonitorering. Samtidigt så undviker vi kostnaderna för CE-märkning så länge som vi inte har betalande kunder med klinisk användning. Genom medicinska forskningsprojekt säkrar vi utmärkta referenser för framtida försäljning till kliniker. När efterfrågan etablerats inom klinikerna är vår ambition att vara beredda med CE-märkta utrustningar och återigen erbjuda våra lösningar för klinisk användning. 

Bearbetningen av marknaden har inletts i Sverige där vi redan har etablerade kontakter med forskare och där vi lättare kan anpassa vårt erbjudande till olika projekt. I nästa steg planerar vi att bearbeta motsvarande forskare och organisationer utomlands. I samverkan med Business Sweden utvärderar vi nya marknader i Nordeuropa och Sydost Asien.  

Vi välkomnar partnerskap och samarbete kring gemensamma ansökningar om forskningsbidrag.  

Aktuella utvecklings- och testprojekt 

Samarbete med akademin 

I enlighet med Kiwoks nya strategiska fokus på forskning för vi sedan en tid diskussioner om utvecklingssamarbete med Linnéuniversitetet, LNU. Inom universitetet hanteras e-hälsofrågor av eHälsoinstitutet, och ieHealth Arena. Diskussionerna har hittills resulterat i samtal med forskare inom IoT-labbet, Institutionen för datavetenskap och medieteknik, kunskapsmiljön Digitala transformationer samt med produktester av Kiwoks utrustningar på LNU. 

Kiwok har inlett samarbete med forskare vid Linköpings universitet. Medicinsk teknik, eller MedTech, på Linköpings universitet, LiU, ligger i skärningspunkten mellan många av universitets styrkor och strategiska områden: sensorer, biomaterial, visualisering, AI, eHälsa och många andra aspekter av medicin och välbefinnande. Samarbetet inriktas nu på kombinationer av digital tvilling teknologi från LiU och distansmonitorering av personers hälsoutveckling från Kiwok med syftet att personifiera vårdprocesserna och tidigarelägga upptäckt av ohälsa.     

V fortsätter även samarbetet med Mälardalens universitet (MDU). Kiwok har under ett antal år haft kontakt med MDU om att sätta upp och finansiera projekt för utveckling av nya algoritmer för tidig analys av EKG mätningar. Syftet är tidigarelägga analys, diagnos och behandling av ohälsa i ett tidigare stadium. MDU har tagit fram ett white paper för Kiwok hur ett sådant utvecklingsarbete skulle kunna se ut. Parterna söker utlysningar som passar för våra gemensamma utvecklingsplaner. 

Kiwok har deltagit i konsortier under ledning av RISE inom olika terapiområden där våra applikationer passar in. Nu är Kiwok inbjudna av RISE att ansöka om att deltaga i TEF Health som har 9 europeiska länder som partners under ledning av Tyskland och projketledaren Charité i Berlin. Syftet med TEF är att Europeiska SMEs skall kunna testa sina lösningar i olika länder och kunna nätverka över hela Europa. Partners är forskningsinstitut, universitets sjukhus, standardiserings myndigheter och certifieringsorgan i respektive land. TEF finansieras av Europeiska kommissionen och totalbudget är € 60 miljoner under 4 år.    

Samarbete, samgående och förvärv 

Det är väsentligt för bolaget och dess ägare att skapa verksamhetsvolym och kassaflöde inför vår länge planerade listning på NGM. Vi för förhandlingar med ett antal företag om möjligheten för Kiwok att marknadsföra deras produkter. Ett sådant företag är finska SaraWell som utvecklat och säljer medicinskt informationsmaterial som syftar till att förbättra personers levnadsvanor. Produkten Healthy Days kompletterar Kiwoks erbjudande på ett utmärkt sett. Under året har vi även startat en kontinuerlig sökprocess för att finna lämpliga kandidater för samgående eller förvärv. Vi söker mindre företag inom Life Science området som skulle kunna komplettera Kiwoks kärnverksamhet distansmonitorering av personer/patienter. Hittills har vi analyserat och diskuterat med ett tjugotal möjliga förvärvskandidater. Arbetet med att söka samarbete, förvärv och uppkapitalisering inför listningen fortsätter.  

”Denna information är insiderinformation som Kiwok Nordic AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s markadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoner försorg, för offentliggörande den 17 december 2024 kl. 15:00.”  

 
Stockholm den 17 december 2024 

Styrelsen för Kiwok Nordic AB (publ) 
www.kiwok.se

För ytterligare information kontakta: 
Klas Nyström, CEO Kiwok Nordic AB (publ) 
Telefon 076 880 08 00, mejl klas.nystrom@kiwok.se  

eller besök bolagets hemsida www.kiwok.se

Kiwok Nordic AB (publ) 

Kiwok, grundat 2003, är ett svenskt medicinsktekniskt företag. Tillsammans med akademin utvecklar vi nästa generation lösningar för trendmonitorering av patientens vitala parametrar. BodyKom, som vid lanseringen enligt Gartner var den första mobilt uppkopplade hälsolösningen, är en global vårdtjänst för kontinuerlig distansmonitorering av patienters hälsoutveckling under längre tid. BodyKom leder till tidigare upptäckt och diagnos samt säkerställer uppföljning och återhämtning. Kiwoks lösningar ger en hållbar vård och personcentrerade vårdprocesser.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.