Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna: Coronaviruset accelererar digitala trender

Published

on

Färsk statistik från Klarna visar att åtgärderna som vidtagits för att minska Coronavirusets spridning både har accelererat pågående digitala trender men även inneburit en helomvändning i andra trender när det kommer till hur svenskarna handlar och betalar. 

– Många av de trender vi sett över längre tid har accelererat ytterligare efter Coronavirusets spridning  under den senaste månaden. Andelen kontaktlösa betalningar har ökat kraftigt och det blir allt vanligare att blippa med mobiltelefonen och smarta klockor istället för det fysiska plastkortet. Samtidigt har det blivit mer populärt att både göra vardagsinköp på nätet och att samla information från olika betalningskort och bankkonton på en och samma plats för att få en mer komplett översikt över den personliga ekonomin, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Allt fler svenskar “blippar” med smarta klockor och mobiltelefoner istället för det fysiska plastkortet

Färsk statistik från Klarna visar att kontaktlösa betalningar blir allt mer populära bland de tvåhundratusen konsumenter som idag använder Klarnakortet. Andelen kontaktlösa betalningar med Klarnakortet har ökat kraftigt under de senaste veckorna och det blir allt vanligare att använda mobiltelefonen eller smarta klockor för att “blippa” i kortterminalerna, istället för det fysiska plastkortet. Det är en trend som Klarna har sett över en längre tid, men hygienmedvetenheten givet Coronavirusets spridning verkar ha accelererat utvecklingen ytterligare.

– Det var längesedan svenskarna primärt slutade betala med kontanter och började använda plastkort istället, och nästa steg i den utvecklingen verkar bli att betala utan att behöva nudda butikens kortterminal överhuvudtaget, säger Viveka Söderbäck.

Ökat intresse för digitala tjänster som ger bättre översikt över den personliga ekonomin

Klarna rapporterar om ett ökat intresse för företagets apptjänst som erbjuder konsumenter möjligheten att samla information från flera olika banker och kort på ett och samma ställe. Konsumenter kan använda tjänsten för att få bättre överblick och kontroll över sin personliga ekonomi, och det har blivit tydligt att allt fler både valt att aktivera tjänsten och börjat använda den mer frekvent under de senaste veckorna.

– Många konsumenter har olika former av betal- eller kreditkort från andra utställare än den egna banken, och mer än ett bankkonto av olika orsaker. Det blir allt mer populärt att använda tjänster som ger möjligheten att samla information från alla sina kort och konton på ett och samma ställe. Det förbättrar överblicken och underlättar vardagsekonomin utan att konsumenten själv behöver samla och manuellt hantera informationen i kalkylark eller dylikt för att hålla koll på sina inkomster och utgifter, säger Viveka Söderbäck.

Trendbrott inom e-handeln – fler använder datorer istället för mobiltelefonen

De senaste åren har det funnits en tydlig trend inom e-handeln med att köp från mobiltelefoner stått för en allt större andel av köpen, men sedan Coronavirusets börjat spridas har utvecklingen dock vänt och börjat gå åt motsatt håll med en allt större andel köp från datorer.

I början av året genomfördes majoriteten av vardagsinköpen av mat och dryck på nätet från mobiltelefoner, men under den senaste månaden har mönstret förändrats radikalt. Numera genomförs istället de flesta köpen från datorer. Även inom varukategorier som normalt sett har en väldigt hög andel köp från mobiltelefoner, som mode och barnprodukter, så ökar köpen från datorer, även om fler än tre av fyra köp fortfarande görs från mobiltelefonen inom de varukategorierna.

– Det är ett tydligt trendbrott inom e-handeln att andelen köp från datorer har ökat under senaste veckorna. Särskilt tydligt är det bland vardagsinköp, där majoriteten av köpen genomfördes från mobiltelefoner så sent som för ett par veckor sedan. Att det blivit såhär kan troligtvis hitta sin förklaring i att de som vanligtvis inte handlar lika mycket på nätet har börjat handla mer, och är mer trygga med att använda datorn. En ytterligare förklaring kan vara att många av de som brukar sköta vardagsbestyr och köpa mat på mobilen på väg hem från jobbet, numera arbetar hemifrån, säger Viveka Söderbäck.

 

Statistik från Klarnas betalningslösningar*

Län där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken

  • Södermanlands län

  • Västernorrlands län
  • Dalarnas län
  • Stockholms län
  • Uppsala län

Kommuner där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken

Varukategorier som tar en allt större andel av plånboken (åldersgrupper)

Varukategorier som tar en större andel av plånboken (kön)

 

Klarnas shoppingindex över Sveriges län- och kommuner

(Index (100) representerar den genomsnittlige svenskens shopping, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person)

 

Listplacering**

Län Shopping per capita
1 (1) Stockholms län 122
2 (3) Uppsala län 106
3 (2) Jämtlands län 99
4 (6) Västmanlands län 98
5 (5) Region Halland 97
6 (4) Norrbottens län 95
7 (16) Södermanlands län 95
8 (10) Gävleborgs län 94
9 (8) Västra Götalandsregionen 94
10 (7) Region Skåne 94
11 (14) Dalarnas län 94
12 (9) Örebro län 92
13 (13) Värmlands län 92
14 (11) Östergötlands län 91
15 (17) Blekinge län 90
16 (15) Kronobergs län 89
17 (18) Jönköpings län 88
18 (21) Västernorrlands län 88
19 (19) Kalmar län 87
20 (12) Region Gotland 87
21 (20) Västerbottens län 85

 

* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna för svensk e-handeln. Statistiken visar förändringen under de två första veckorna i april jämfört med en genomsnittlig dag i februari

** Listplacering under de två första veckorna i april, med tidigare listplacering under februari månad inom parentes

 

För mer information

Niklas Gillström

Presschef

niklas.gillstrom@klarna.com / press@klarna.com

+46730817391

 

Om Klarna 

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.