Marknadsnyheter
Klarna tar krafttag mot bluffsajter och återbetalar miljontals kronor till konsumenter


Stockholm, 10 maj 2024 – Klarna lanserar en rad åtgärder för att bättre skydda konsumenter mot bluffsajter och oseriösa dropshippinghandlare. Klarna omprövar även tidigare reklamationer för köp hos handlare med många klagomål. Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna.
Oseriösa dropshippinghandlare är ett växande samhällsproblem, både för branschen och för samhället. Konsumentverket varnade nyligen konsumenter för oseriösa dropshippinghandlare och meddelade att de inlett en stor granskning efter att ha mottagit ett större antal anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar.
Nu genomför Klarna en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter:
- Informationsmeddelande till konsumenter som handlar hos Klarna-anslutna butiker som:
- Inte har verifierats av Klarna, vilket betyder att Klarna inte har arbetat tillräckligt länge med butiken för att kunna bekräfta att produktkvaliteten eller returpolicyn uppfyller våra krav
- Har en ökande mängd klagomål
- Lanserar hemsidan “Shoppa säkert med Klarna” som innehåller viktig information till konsumenter. Hemsidan kommer även att länkas i Klarnas kassa
- Klarna kommer framöver granska klagomål mot icke-verifierade handlare mer kritiskt, förbättra övervakningen av butiker, och snabbare stänga av butiker som inte är tillräckligt tydliga med information till konsumenter
- Kraven på handlare som säljer med Klarna kommer framöver var striktare med tydligare information om företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy
Klarna genomför just nu en genomlysning för att identifiera och stänga av oseriösa handlare som med sofistikerade metoder försöker vilseleda svenska konsumenter.
Samtidigt har Klarna gjort en genomgång av tidigare avslutade reklamationer för att identifiera beslut som ska omprövas. Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna. Klarna förtydligar också sina rutiner för kundservice och ger internutbildning för att konsumenternas invändningsrätt ska följas och vara lätt att förstå.
Klarna kommer framöver att visa ett varningsmeddelande i kassan hos handlare som ännu inte har verifierats av Klarna. Ett varningsmeddelande kommer också att visas om Klarna upptäckt en trend av ökande klagomål mot handlaren. Om klagomålen visar att handlaren inte uppfyller Klarnas kvalitetskrav kommer Klarna omedelbart stänga av handlaren.
“Bluffsajterna som lurar människor på pengar är ett växande problem för hela branschen men också för samhället i stort, och deras metoder blir allt mer sofistikerade. Vi genomför därför en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter. Det ska alltid vara tryggt och säkert att handla med Klarna. Vi har ett ansvar som vi tar på största allvar”, säger David Fock, Produktchef på Klarna.
—
För mer information, vänligen kontakta:
press@klarna.com
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke