Marknadsnyheter
Klarna tillkännager lönsamt Q1 2024 och skapar förutsättningar för ett år av innovation och tillväxt


Stockholm, 30 maj, 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, rapporterar idag sina finansiella resultat för Q1 2024, och visar ännu ett lönsamt kvartal och fortsatt tillväxt som överträffar e-handelns.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna: ”Klarna accelererar vidare med en omsättningstillväxt på 29 procent jämfört med samma period föregående år. Tillsammans med AI:s förmåga att sänka driftskostnaderna har vi återigen levererat ett lönsamt kvartal och en betydande förbättring av det justerade rörelseresultatet med 727 msek. Med flera nya produkter som kommer att lanseras under de kommande månaderna förbereder vi oss på ett riktigt spännande år.”
AI:s positiva inverkan på resultatet
Klarna redovisar ett justerat rörelseresultat på 229 msek, en helomvändning från förlusten på 498 msek under samma kvartal föregående år. Det förbättrade resultatet drevs av intäkterna, som ökade med 29 % jämfört med samma kvartal föregående år, till 6,4 miljarder kronor. Dessutom har 90 % av Klarnas anställda integrerat AI i sina dagliga arbetsflöden, vilket bidragit till en minskning av rörelsekostnaderna med 11 %. Den fortsatta implementeringen av AI-teknik har avsevärt förbättrat effektiviteten, vilket har lett till bättre operativ hävstångseffekt och lönsamhet. AI-assistenten, som lanserades i januari, har hjälpt fler än 4 miljoner kunder och kommer att generera årliga besparingar på 400 msek.
USA fortsätter att växa och växa med en intäktsökning på 38 % och ett förbättrat bruttoresultat med imponerande 97 % jämfört med samma period föregående år. Denna fortsatta utveckling har bidragit till en förbättring av bruttoresultatet med 22 % på koncernnivå.
Klarna inleder samarbeten med ännu fler av världens största varumärken
Total transaktionsvolym (GMV) växte med 17 % jämfört med samma kvartal föregående år, vilket överträffade den globala e-handelns tillväxt om endast 2 %* under samma kvartal då Klarna ingick partnerskap med nya handlare och utökade tidigare relationer till flera nya marknader. Nya partners som Uber och Uber Eats lanserades i USA, Tyskland och Sverige, medan ett befintligt globalt partnerskap med Expedia.com och Hotels.com expanderade till USA.
Produktinnovationer som gör Klarna till en partner för vardagliga utgifter
Klarna fortsätter att sätta standarden för mer rättvisa och flexibla betalningsalternativ och lanserade det nya Klarnakortet i USA som kommer att revolutionera kortköp och erbjuda ökad flexibilitet och bättre hantering av privatekonomin via sin app. Klarna Plus, som lanserades i början av året, och som för en månadsavgift erbjuder fans det allra bästa av Klarna, har lockat 70 000 nya medlemmar. Tidigare under kvartalet lanserades ”Sign in with Klarna” i 23 länder, en tjänst som effektiviserar online-shopping genom att låta konsumenter snabbt logga in och välja vilka personuppgifter de delar med sig av, och därmed underlättar en skräddarsydd köpupplevelse.
*Digital Commerce Growth, Salesforce Shopping Index
—
För mer information, vänligen kontakta:
press@klarna.com
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke