Connect with us

Marknadsnyheter

Klassiska drinkar återigen populära ombord – var femte dryck som beställs från drinklistan är alkoholfri

Published

on

I sommar är det Tom Collins, Blue Angel och andra klassiska drinkar samt rosévin och mousserande vin som kommer att avnjutas på Viking Lines fartyg. Den alkoholfria trenden är också på uppgång: så mycket som var femte blandade dryck som beställs från drinklistan på Röda båtarna är alkoholfri. I taxfree-butikerna ser vi förutom en gin-boom även en ökad popularitet för whisky samt en allmänt ökad kvalitetsmedvetenhet.

Att coronarestriktionerna upphört syns i sommar inte bara i form av en stor efterfrågan på båtresor utan också i resenärernas val.

”Det verkar ligga lite nostalgi i luften när människorna igen efter en paus på ett par år får möjlighet att njuta av båtresor. Våra passagerare får en nostalgitripp genom att t.ex. beställa in en klassisk elegant drink, såsom Blue Angel eller Whisky Sour”, berättar Ossi Ruusunen som leder Viking Line-restaurangernas dryckesteam.

Utöver de klassiska drinkarna vill allt fler fartygsresenärer ha blandade drycker med låg alkoholhalt eller som är helt alkoholfria.

”Jag skulle säga att ungefär var femte dryck som beställs från drinklistan i våra restauranger är alkoholfri. Och då pratar jag inte om drycker riktade till barn utan drinkar som utformats för en vuxen smak, där man använder sig av t.ex. alkoholfri gin eller alkoholfri prosecco. Också svaga alkoholdrycker har ökat i popularitet. Till exempel den italienska drinken Aperol Spritz är fortsättningsvis ytterst populär – och har vid sidan av öl och Long Drink, eller lonkero, blivit den mest sålda produkten på soldäck. Vermouthbaserade Martini Fiero beställs också mycket”, säger Ossi Ruusunen.

Long Drink, med alla sina olika smaker, har också gått förbi cider. 

”Öl och Long Drink på kran är ständigt populära ombord på våra fartyg och har gått klart förbi olika cider och breezers. De mest efterfrågade öltyperna är olika sorters lager, IPA och APA. Det finns också en ökad efterfrågan på öl från mikrobryggerier.”

I taxfreebutikerna märker man av ett ökat gin- och whiskyintresse.

”Intresset för whisky och gin av hög kvalitet har ökat avsevärt under de senare åren. Vi utvecklar kontinuerligt vårt sortiment för att svara mot kundernas önskemål”, säger Mats Kotka som är Head of Retail Operations och ansvarig för Viking Lines taxfreehandel.

Vid vinhyllorna är våra resenärer särskilt intresserade av roséviner och mousserande viner – såsom cava, cremant och prosecco – samt champagne. Både i fartygens restauranger och i taxfreebutikerna har man lagt märke till kundernas kvalitetsmedvetenhet: passagerarna köper numera dyrare viner av högre kvalitet. Fartygens butiker har också ett stort sortiment även för vinkännare. Tröskeln för att bekanta sig med mer högkvalitativa produkter såväl i restaurangerna som i butikerna är annars också lägre, eftersom man ombord får dessa produkter till ett förmånligare pris.

”Till exempel är taxfreebutikernas kampanjprodukter 25–50 procent förmånligare än motsvarande produkter i land”, berättar Mats Kotka.

Ett viktigt kriterium är också att det ska vara lätt att handla.

”På två år har vår Pre-order-tjänst fördubblats i popularitet. Vi levererar produkter som beställts på förhand på nätet eller köpts i butiken direkt till kundens bil.”

Och skiljer sig då våra kära grannars, dvs. svenskarnas, dryckesval på något sätt från finländarnas?

”Svenskarna tycker om sötare drycker. De äter också gärna skaldjur på båtarna och dricker vita viner av god kvalitet till”, berättar Ossi Ruusunen.

Populär drink sommaren 2022: Arctic Blue Rose

Ossi Ruusunen som leder Viking Line-restaurangernas dryckesteam avslöjar Viking Lines drinkfavorit sommaren 2022: ”Sedan flera år tillbaka har det funnits en hype kring ginbaserade drinkar och ännu finns det inget slut i sikte för den boomen. I sommar kommer man i synnerhet att njuta av Arctic Blue Rose i restaurangerna och barerna ombord på Viking Lines fartyg. Denna inhemska gin får sin fantastiska färg från bland annat blåbär och kronblad från ros. Vi serverar den som en fräsch drink tillsammans med hallontonic.”

Sommarens dryckestrender på Viking Lines fartyg:

• Roséviner och mousserande viner

• Drinkar är populära och klassikerna gör en comeback

• Blandade drycker med låg alkoholhalt

• Alkoholfria drinkar för vuxna

• Long Drink och öl är fortsatt populära.

Mer information:

Ossi Ruusunen, ledare för Viking Line-restaurangernas dryckesteam  

ossi.ruusunen@vikingline.com, +358 50 555 4308

Mats Kotka, Head of Retail Operations vid Viking Line

mats.kotka@vikingline.com, +358 44 999 9099

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Vinteman ombord på Viking Line:

16.5–12.6 Rosé (roséviner)

13.6–17.7 BBQ (grillsäsongens bästa viner)

18.7–4.9 Crayfish (drycker till kräftskivor)

Dessa teman syns ombord i form av kampanjerbjudanden, smakprover och rekommendationer. Personalen har fått vinutbildning och kan berätta utförligt om vinerna.

Specialvinkryssningar

21.5 Viking Grace, Champagnekryssning Essi Avellan Master Class

28.5 XPRS, Champagnekryssning Essi Avellan Master Class

10.9 XPRS, Champagnekryssning Essi Avellan Master Class

16.9 Cinderella, Wine & Champagne Cruise (hela fartyget bokat) NY TEMAKRYSSNING 2022

Kryssningar med specialdrycker som tema

4.6 Cinderella, Whisky Cruise, theme: ARDBEG

2–3.9 Cinderella, Gin Cruise NY TEMAKRYSSNING 2022

16.9 Cinderella Champagne & Wine Fair

23.9 Cinderella, Whisky Cruise, theme: BRUICHLADDICH

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.