Connect with us

Marknadsnyheter

Klimatmodellerna för Arktis är för försiktiga

Published

on

Modellerna som används av bland annat FN:s klimatpanel IPCC för att beräkna klimatförändringarna räknar fel på Arktis framtid. Forskare vid bland annat Göteborgs universitet menar att uppvärmningen kommer att gå mycket fortare än beräknat.

Arktis havsis och bistert klimat gör att antalet observationer i denna del av världen är relativt få. Det innebär att klimatmodellerna som används för att förutspå framtiden i Arktis inte har kunnat kalibreras mot verkligheten i lika stor utsträckning som på andra ställen på jordklotet.

Forskare från bland annat Göteborgs universitet jämför i två vetenskapliga studier klimatmodellernas data och antaganden med observationer som har gjorts. Slutsatsen är att uppvärmningen av Arktis kommer gå mycket fortare än vad klimatmodellerna visar.

Klimatmodellerna underskattar konsekvenserna

– Klimatmodellerna underskattar konsekvenserna av klimatförändringarna. Det relativt varma vattnet i polartrakterna är ännu varmare och närmare havsisen i verkligheten. Vi tror därför att polarisen kommer att smälta undan snabbare än beräknat, säger Céline Heuzé, forskare i klimatvetenskap vid Göteborgs universitet och huvudförfattare till den ena studien.

Varmt vatten strömmar upp i polarhavet via Framsundet mellan Grönland och Svalbard. Men mängden vatten och temperaturen på vattenströmmen är för lågt angivna i klimatmodellerna, vilket är ett exempel på varför klimatmodellernas beräkningar inte stämmer. Även skiktningen av vattnet i polarhavet är felaktig. Forskarna visar att det finns ingen konsensus bland modellerna om vad som kommer hända i Arktiska Ishavet under den globala uppvärmningen.

Datainhämtning i Arktis måste prioriteras

– Detta är allvarligt. Om världens regeringar och organisationer ska kunna lita på klimatmodellerna måste de revideras. Därför behöver forskningen och datainhämtningen i Arktis prioriteras. I dagsläget kan vi inte ge en bra prognos på hur fort isarna smälter i Arktis, säger Céline Heuzé.

Arktis är ett viktigt område för att kunna beräkna hur kraftig den globala uppvärmningen kommer att bli framöver. Havsisen bidrar med en albedoeffekt där den vita ytan reflekterar bort solljuset. Om isen försvinner ökar solinstrålningen till jorden.

– Vi behöver en särskild anpassad klimatmodell för Arktis. Generellt går det inte att använda samma modell för hela jordklotet, förutsättningarna är så olika. Det tar för lång tid att efterjustera klimatmodellernas utfall, det är bättre att skapa en särskild modell för Arktis som beaktar processerna i havet och det omgivande landområdena korrekt, säger Céline Heuzé.

Vetenskapliga artiklar i Journal of Climate: The deep Arctic ocean and Fram strait in CMIP6 models och Divergence in climate model projections of Arctic Atlantification

Kontakt: Céline Heuzé, universitetslektor på Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet, e-post: celine.heuze@gu.se

Olof Lönnehed
Pressansvarig kommunikatör
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 69 70

e-post: olof.lonnehed@science.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Lägre koldioxidutsläpp från Finnairs avgångar från Helsingfors med Neste MY Förnybart Flygbränsle

Published

on

By

Neste Corporation, Pressmeddelande, 20 mars 2023 kl. 11:00 (EET)

Foto: Tankbil med förnybart flygbränsle från Neste på Helsingfors flygplats i Finland. Källa: Neste

Finnair har köpt 750 ton Neste MY Förnybart Flygbränsle™ från Neste för att minska koldioxidutsläppen från avgående flyg från Helsingfors flygplats i Finland. Förnybart flygbränsle är ett av de viktigaste verktygen för att minska utsläppen från flygresor under de kommande åren och finns tillgängligt för alla flygbolag på Helsingfors flygplats. 

Finnair har som mål att uppnå koldioxidneutralitet till 2045, och att använda mer hållbart flygbränsle är ett verktyg som kommer bidra till att nå det målet. Att använda Neste MY Förnybart Flygbränsle minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent* under bränslets livscykel jämfört med användning av fossilt jetbränsle. Den bränslevolym som Finnair nu köper är det största enskilda partiet förnybart flygbränsle som bolaget köper hittills. Neste kommer att leverera förnybart flygbränsle till Helsingfors flygplats i början av 2023. 750 ton förnybart flygbränsle motsvarar cirka 400 flygningar mellan Helsingfors och Stockholm med oblandat, 100 procentigt förnybart flygbränsle. För närvarande kan förnybart flygbränsle användas blandat upp till 50 procent med konventionellt fossilt jetbränsle.

”Finnair firar 100-årsjubileum i år, och att minska flygets utsläpp kommer bli viktigt för en långsiktigt hållbar framtid. Förnybart flygbränsle kommer att vara ett av de viktigaste verktygen för att minska utsläppen under de kommande åren. Vi vill involvera våra kunder i denna resa, en liten del av varje såld flygbiljett går till kostnaden för förnybart flygbränsle, säger Eveliina Huurre, Finnairs SVP, Sustainability. ”För att minska utsläppen från flyget krävs ett omfattande antal åtgärder och att alla anstränger sig. Samtidigt som vi ökar användningen av förnybart flygbränsle kommer vi även att fortsätta vidta andra åtgärder, från att minska flygplanens vikt till att optimera flygrutter och öka bränsleeffektiviteten.”

”Finnair var ett av de första flygbolagen som använde Neste MY Förnybart Flygbränsle. Vi har arbetat tillsammans länge och ser fram emot att stödja Finnair i att nå sina hållbarhetsmål”, säger Jonathan Wood, Vice President Commercial & Technical Management, Renewable Aviation på Neste. “Det är fantastiskt att se flygbolag som Finnair ta initiativet att frivilligt köpa vårt förnybara flygbränsle som en del av sina hållbarhetsåtaganden, och skapa medvetenhet bland sina kunder om hur de kan spela en viktig roll i att skapa en mer hållbar framtid.”

Förnybart flygbränsle
Förnybart flygbränsle ger ett mer hållbart alternativ till konventionellt, fossilbaserat jetbränsle. Neste MY Förnybart Flygbränsle framställs av råvaror från hållbart införskaffade 100 procent avfalls- och restprodukter, exempelvis använd matlagningsolja och animaliskt fett. Förnybart flygbränsle blandas med konventionellt flygbränsle och fungerar tillsammans med befintliga flygplansmotorer och befintlig bränsleinfrastruktur. 

*) Beräknat med etablerade metoder för uppskattning av livscykel (LCA) som t.ex. CORSIA-metoden, när bränslet används i ren form

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice President, Communications

Ytterligare information: 

Neste: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET). Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/for-media/releases-and-news/subscribe.

Finnair: Finnair media desk, +358 9 818 4020, comms@finnair.com

Kort om Neste 

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar lösningar som bekämpar klimatförändringarna och skyndar på omställningen mot en cirkulär ekonomi. Vi raffinerar avfall, restprodukter och innovativa råvaror till förnybara bränslen och hållbara råvaror för plast och andra material. Vi är världens ledande tillverkare av förnybart flygbränsle och förnybar diesel, och vi utvecklar kemisk återvinning för att bekämpa utmaningen med plastnedskräpning. Genom våra förnybara och cirkulära lösningar strävar vi efter att hjälpa våra kunder att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 20 miljoner ton årligen till 2030. Vår ambition är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till det mest hållbara raffinaderiet i Europa till 2030. Vi introducerar förnybara och återvunna råvaror som till exempel flytande plastavfall i raffinaderiet. Vi har ett åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035, och vi kommer att minska koldioxidutsläppen från sålda produkter med 50 % till 2040. Vi har också ställt upp höga standarder för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Vi finns ständigt med i både Dow Jones hållbarhetsindex och på Global 100-listan över världens mest hållbara företag. 2022 hade Neste intäkter på 25,7 miljarder euro. Läs mer: neste.se 

Finnair in brief

Finnair is a network airline, specialising in connecting passenger and cargo traffic between Asia, North America and Europe. Finnair is one of the oldest operating airlines in the world, celebrating its centenary in 2023. Sustainability is at the heart of everything we do – Finnair intends to reach carbon neutrality latest by the end of 2045. Customers have chosen Finnair as the Best Airline in Northern Europe in the Skytrax Awards for 12 times in a row. Finnair is a member of the oneworld alliance. Finnair Plc’s shares are quoted on the Nasdaq Helsinki stock exchange.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Adams-Ray kommer till Grönan i juni

Published

on

By

Ingen har nog missat Daniel Adams-Rays stora hit ”Gubben i lådan” som var 10-talets mest streamade låt på svenska. Med miljontals streams, otaliga livespelningar och hyllade musiksläpp har han skapat sig en säker plats på den svenska musikscenen. Ända sedan han slog igenom som medlem i gruppen Snook har han skapat unik och relevant musik som fångar samhällets strömningar. Nu välkomnar vi Daniel Adams-Ray tillbaka till vår Stora Scen den 2 juni kl. 20.00. 

Daniel Adams-Ray skapar musik som fångar samhällets strömningar på ett unikt och relevant vis. Han slog igenom som medlem i Snook och är en av förgrundsgestalterna i formandet av den svenska hiphop-scenen. När han senare släppte den kritikerrosade solodebuten ”Svart, vitt och allt däremellan” förändrade han synen på hur svensk pop kan låta. När 10-talet summerades stod det klart att singeln ”Gubben i lådan” var den mest streamade låten på svenska under det decenniet.

2020 återvände Daniel Adams-Ray med ny musik och året efter följde det tredje soloalbumet i ordningen, ”Döda hjärtan kan slå igen”, hans första svenska platta på åtta år. 2021 medverkade han också i Så Mycket Bättre där hans tolkningar hyllades av såväl deltagare som tittare. Med miljontals streams, otaliga livespelningar och hyllade musiksläpp har han skapat sig en säker plats på den svenska musikscenen.

Den 2 juni kl. 20.00 har vi glädjen att välkomna Daniel Adams-Ray tillbaka till Gröna Lunds Stora Scen.

 

GRÖNAN LIVE 2023  
Med Grönan Live-passet har du fri entré till alla konsert- och alla danskvällar. Passet kostar 399 kr och går att köpa i Gröna Lunds webbshop. Följande konserter har hittills bokats till Grönan Live 2023:  

Macklemore – 11 maj kl. 20.00 på Stora Scen 
Norlie & KKV – 12 maj kl. 20.00 på Stora Scen 
Bolaget – 26 maj kl. 20.00 på Stora Scen 
Daniel Adams Ray – 2 juni kl. 20.00 på Stora Scen 
Hooja – 6 juni kl. 20.00 på Stora Scen  
Jack Johnson – 8 juni kl. 20.00 på Stora Scen 
Jireel – 12 juni kl. 20.00 på Stora Scen 
Alter Bridge – 13 juni kl. 20.00 på Stora Scen  
Disturbed – 14 juni kl. 20.00 på Stora Scen 
Machine Gun Kelly – 12 juli kl. 20.00 på Stora Scen 
Marcus & Martinus – 14 augusti kl. 20.00 på Stora Scen 
Trippie Redd – 23 augusti kl. 20.00 på Stora Scen  
Johnossi – 24 augusti kl. 20.00 på Stora Scen 
Gavin DeGraw – 21 september kl. 20.00 på Stora Scen 

För mer information kontakta:

Johanna Boström Stone
070-640 85 04
johanna.bostrom.stone@parksandresorts.com

För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank:http://mediabank.parksandresorts.com/search?categoryidpath=gronalund:127

 

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit sysselsätter ca 1500 säsongsanställda och är en av landets ledande besöksattraktioner.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

PostNord stärker den nordiska verksamheten för ökad samordning och tillväxt

Published

on

By

PostNord Group uppdaterar organisationsstrukturen genom att inrätta segmentet ”PostNord International”, där Direct Link, PostNords tyska logistikverksamhet och Worldwide Connect samlas. Samtidigt flyttas de svenska och danska TPL-verksamheterna till ett nytt segment, ”PostNord Accelerate”, där också PostNord Strålfors kommer att ingå. Förändringen genomförs den 1 april 2023.

Uppdateringen av koncernledningsstrukturen görs för att ytterligare stärka samarbetet inom den nordiska verksamheten och tillvarata tillväxtpotentialen inom internationella importvolymer och tredjepartslogistik.

PostNord International kommer att ledas av Peter Kjær Jensen, som dessutom är vice vd PostNord och chef PostNord Danmark, och bestå av Direct Link, den tyska logistikverksameten och Worldwide Connect.

I PostNord Accelerate kommer PostNord Strålfors och verksamheterna för tredjepartslogistik i Sverige och Danmark att ingå. Segmentet kommer att ledas av Ylva Ekborn, som samtidigt behåller sin roll som vd för PostNord StrålforsGroup.

– Vi ser en stor tillväxtpotential i de internationella importvolymerna och i vår tredjepartslogistikaffär. Samtidigt ser vi en betydande värdepotential i PostNord Strålfors. Genom ökad samordning och tydligare fokusering vill vi stärka vår nordiska verksamhet ytterligare och positionera oss för att kunna tillvarata den potential vi ser framför oss, säger Annemarie Gardshol, vd och koncernchef för PostNord.

Den nya koncernledningsstrukturen börjar gälla den 1 april 2023 och innebär inga personella förändringar.

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 500 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.