Connect with us

Marknadsnyheter

KLIMATSMARTARE FORDONSFLOTTOR FÖR KOMMUNER OCH REGIONER UNDER PANDEMIÅRET 2020

Published

on

Förbättringen var dock mindre än föregående rekordår visar rapporten Miljöfordonsdiagnos.

Stockholm 27 maj 2021: Dun & Bradstreet och föreningen Miljöfordon Sverige presenterar rapporten Miljöfordonsdiagnos för tolfte året i rad. Tolv kommuner och fyra regioner når nu målet med att minska klimatpåverkan med 70 procent från Sveriges transportsektor innan 2030.

Rapporten visar att coronapandemin inte satt stopp för fortsatt förbättring av den svenska miljöfordonsflottan. Västmanland och Kalmar är de två regioner som i år ansluter sig till gruppen av regioner som når en 70 procentig reduktion av fossila koldioxidutsläpp sedan 2010. De kommuner som uppnår målet för första gången är Helsingborg, Eslöv, Kävlinge, Falkenberg och Gislaved.

“Det är glädjande att ambitionen att uppnå en sjuttioprocentig reduktion av koldioxidutsläppen inte avstannat, trots ett år av utmaningar på grund av Coronapandemin.”, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige “Rapporten visar att andelen fossiloberoende fordon under det senaste året har ökat både för personbilar och lätta lastbilar hos både kommuner och regioner, men inte riktigt i samma takt som föregående år, då förbättringen var rekordstor.”

Stockholm stad står återigen som ensam vinnare i klassen bästa kommun. Den avgörande faktorn för Stockholm är att deras lätta lastbilar är både fossiloberoende och miljöbilar. Stockholm har så många elfordon att det slår igenom på en förbättring av energieffektiviteten.

“Det är genom enträget arbete och engagemang man når resultat och det är otroligt glädjande att Stockholm kvarstår som vinnare även i år”, Katarina Luhr (MP) miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad “Det är även glädjande att se hur flera kommuner och regioner runt i landet jobbar hårt med frågan, det här en gigantisk utmaning som vi alla delar.”

Störst förbättring jämfört med förra årets lista gör att Burlövs kommun står som segrare i den kategorin. Det åstadkommer man genom att minska antalet fordon samtidigt som man ökar antalet fossiloberoende fordon som också är miljöbilar. Segern tas hem genom en förbättrad energieffektivitet för de lätta lastbilarna.

Region Skåne står som ensam segrare i klassen bästa region, även i år. Andelen fossiloberoende fordon för personbilar når i år 99,8 procent. Gasbilar utgör 85 procent av personbilarna och 66 procent av de lätta lastbilarna.”

“Tydliga beslut gällande regionens fossilfria fordonsflotta har hjälpt vår centrala enhet att upphandla fordon som drivs av fossilfria drivmedel.” säger Mikael Wihlborg områdeschef på Åkeri och transport.Region Skåne “Detta i kombination med uppföljning på drivmedel har gjort att vi kunnat nå hit. Vi är givetvis glada och stolta över att detta gett resultat.

”Region Jämtland Härjedalen tar hem seger i störst förbättring för Regioner. Det beror till största delen på att man ökat sitt innehav av laddhybrider. Det gör att man får bra betyg i ökning av andelen miljöbilar liksom i bättre energieffektivitet.

Bästa geografiska kommun (alla fordon inräknade, även privatägda och företagsägda fordon) är även i år Lund, samma som förra året.

 
ÅRETS VINNARE:

Här är en sammanfattning av några av de viktigaste resultaten som presenteras i årets Miljöfordondiagnos:

  • Bäst på fossiloberoende fordon (personbilar) i kommuner är Södertälje och Trollhättan med över 97 procent. För lätta lastbilar är Helsingborg bäst med 96 procent.
     
  • Bäst på fossiloberoende fordon i regioner är Region Skåne med över 99 procent för personbilar och 90 procent för lätta lastbilar.
     
  • Kävlinge är årets bästa elbilskommun och har nu 55 procent elfordon (personbilar och lätta lastbilar). Vingåker och Öckerö är goda tvåor, i år, med 45 procent.
     
  • Osby är årets elbilsraket med en ökning på 17 procentenheter.
     
  • Emmaboda är årets gasbilsraket med en ökning på 25 procentenheter.
     

Om MiljöfordonsdiagnosMiljöfordonsdiagnos är ett webbverktyg som hjälper till att granska kommuners och regioners fordonsflottor. Miljöfordonsdiagnos är också en årlig tävling där resultaten i de olika kategorierna betygssätts och vinnare utses. Årets vinnare uppmärksammas vanligtvis under Miljöfordonsdagen.

Mediekontakt:

Tomas Hedenius, Head of Marketing and Communication – Nordics

+46 (0) 70 247 29 02

hedeniust@dnb.com

 

Roza Takiporian, Product Manager på Dun & Bradstreet

+46 (0) 72 398 06 24

takiporianr@dnb.com

 

Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige

+46 (0) 707 74 50 57

pernilla@miljofordonsverige.se

Om Miljöfordon Sverige

Miljöfordon Sverige är en förening som driver utvecklingen för ökad introduktion av miljöfordon, introduktion av grön energi och en mer effektiv användning av fordon och transporter. Genom projekt och aktiviteter är vi en aktiv kraft i arbetet för en hållbar omställning till fossilfria transporter. Exempel är GreenCharge, Energideklarationer fordon, Miljöfordonsdiagnos, Tanka Grönt, miljöfordonsdagar, föreläsningar mm. Medlemmar är företag, det offentliga och privatpersoner.

miljofordonsverige.se

Om Dun & Bradstreet

Dun & Bradstreet är en ledande global leverantör av affärsbeslutsdata och analyser som gör det möjligt för företag över hela världen att förbättra sina affärsresultat. Genom Dun & Bradstreet’s lösningar levereras insikter som ger kunderna möjlighet öka sina intäkter, sänka kostnader, minska riskerna och transformera sina affärer. Sedan 1841 har bolag av alla storlekar förlitat sig på Dun & Bradstreet för att hjälpa dem att hantera risker och skapa möjligheter.

bisnode.com | Twitter: @DunBradstreetEu | Linkedin

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.