Marknadsnyheter
Knappt 4 miljoner är medlemmar i a-kassan
Den höga arbetslösheten gör att fler söker sig till a-kassan. Antalet medlemmar i a-kassorna har stigit successivt under 2024 och är nu sammanlagt nära 4 miljoner, fler än någonsin.
Pressmeddelande den 23 januari 2025
Knappt 4 miljoner är medlemmar i a-kassan
Den höga arbetslösheten gör att fler söker sig till a-kassan. Antalet medlemmar i a-kassorna har stigit successivt under 2024 och är nu sammanlagt nära 4 miljoner, fler än någonsin.
Medlemstillväxten har varit konstant under 2024 och det totala antalet medlemmar i a-kassorna är vid årets slut 3 968 000.
Lågkonjunkturen som inleddes 2022 har under 2024 lett till en mer otrygg arbetsmarknad. I vissa branscher har nedskärningar och varsel framkallat en allt högre arbetslöshet.
– En mer otrygg arbetsmarknad och en högre arbetslöshet är sannolikt de viktigaste förklaringarna till att fler vill försäkra sin lön och söker medlemskap i en a-kassa, säger Tomas Eriksson, kanslichef i Sveriges a-kassor.
Bland de a-kassor som ökar medlemsantalet allra mest återfinns både de största som Akademikernas respektive Unionens a-kassor och mindre som Sveriges arbetares a-kassa.
Det finns också a-kassor med medlemmar i yrken eller branscher vilka är särskilt drabbade av lågkonjunkturen som minskar medlemsantalet under 2024. En trolig förklaring till att enstaka a-kassor minskar medlemsantalet är att medlemmarna söker sig till andra yrken och byter bransch.
– Eftersom a-kassorna tillsammans växer till högre nivåer än någonsin tidigare, vill vi gärna tro att det sker övergångar från en a-kassa till en annan. Om man byter bransch, kan det vara naturligt att också flytta sitt medlemskap till a-kassan i den nya branschen, säger Tomas Eriksson.
Antal medlemmar per a-kassa – från minsta till största a-kassan, december 2024
A-kassa |
Medlemsantal |
Säljarnas a-kassa |
7 321 |
Journalisternas a-kassa |
9 666 |
Sveriges arbetares a-kassa |
9 934 |
Pappersindustriarbetarnas a-kassa |
12 290 |
Livsmedelsarbetarnas a-kassa |
28 693 |
Elektrikernas a-kassa |
32 454 |
GS a-kassa |
41 942 |
Fastighets a-kassa |
45 851 |
Finans- och Försäkringsbranschens a-kassa |
50 058 |
STs a-kassa |
77 358 |
Ledarnas a-kassa |
77 766 |
Sekos a-kassa |
79 732 |
Hotell- och Restauranganställdas a-kassa |
86 499 |
Transports a-kassa |
98 930 |
Småföretagarnas a-kassa |
100 265 |
Byggnads a-kassa |
131 566 |
A-kassan Vision |
153 100 |
Lärarnas a-kassa |
161 094 |
Alfa-kassan |
164 387 |
A-kassan Handels |
184 002 |
IF Metalls a-kassa |
273 853 |
Kommunals a-kassa |
601 761 |
Unionens a-kassa |
752 504 |
Akademikernas a-kassa |
787 410 |
Totalt alla a-kassor |
3 967 963 |
|
|
För mer information, v. v. kontakta:
Tomas Eriksson, kanslichef Sveriges a-kassor, 070-583 19 37 eller tomas.eriksson@sverigesakassor.se.
Presskontakt: Johan Ahlgren, kommunikationschef Sveriges a-kassor, 076-304 72 86 eller johan.ahlgren@sverigesakassor.se
Fakta om a-kassan
– Du som är medlem i en a-kassa kan få upp till 80 procent av din tidigare lön i ersättning vid arbetslöshet. Som högst kan man få 26 400 kronor per månad före skatt. Det kan jämföras med den lägre grundersättningen på upp till 11 220 kronor i månaden som den som inte är medlem i en a-kassa kan ansöka om.
– Sju av tio svenskar är medlemmar i a-kassan.
– Som medlem i a-kassan kan du få en högre ersättning vid arbetslöshet baserad på din tidigare inkomst.
– I Sverige finns 24 olika a-kassor, de flesta är specialiserade på olika yrkesområden.
– A-kassorna och arbetslöshetsförsäkringen finansieras av medlemsavgifter, arbetsgivaravgifter och företagarnas egenavgifter.
För mer information, kontakta gärna:
Tomas Eriksson
Kanslichef Sveriges a-kassor
070-583 19 37
tomas.eriksson@sverigesakassor.se
Johan Ahlgren
Kommunikationschef Sveriges a-kassor
076-304 72 86
johan.ahlgren@sverigesakassor.se
Sveriges a-kassor är service- och intresseorganisation för 24 a-kassor med totalt 3,9 miljoner medlemmar. Vi arbetar för att ännu fler ska få tillgång till tryggheten som a-kassan innebär. Vårt uppdrag är att stötta a-kassorna med opinionsbildning, utbildning och IT-utveckling. Läs mer på www.sverigesakassor.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Greenhushpriset går till Meet, Teams & Zoom
Stark klimatnytta av distansmöten som kommuniceras svagt, prisutdelning på torsdag på World Economic Forum i Davos.
Greenhush-priset är först i världen med att lyfta fram företeelser som är positiva för klimatet, men som inte kommuniceras tillräckligt. Efter att den svenska kollektivtrafiken vann det allra första priset, går priset i år till de tre ledande aktörerna inom distansmöten: Meet, Teams och Zoom.
– Greenhushprisets mål är att få fler att prata högt om sitt postiva klimatarbete, på ett ärligt, relevant och engagerande sätt. För precis som greenwash är helt oacceptabelt, duger det inte heller att företag pratar för lite om det de faktiskt gör. Nu ser vi en oroande trend att företag tystnar. Det försvårar förstås för konsumenten som vill göra aktiva, klimatdrivna val, och ökar risken för att de med sämre klimatprestanda men mindre skrupler tar marknadsandelar. Det säger Lina Gustavsson, kommunikationsstrateg och initiativtagare till Greenhushpriset.
Juryns motivering lyder:
Onlinemöten via Meet, Teams, Zoom och andra plattformar är top-of-mind för beteendeförändringen som startade under pandemin och som nu har blivit det nya normala. Att mötas online istället för att resa fysiskt sparar tid, minskar kostnader och hjälper oss att möta klimatutmaningen mycket snabbare än andra omställningar. Ändå pratar man inte så mycket om hur de är en del av klimatlösningarna, vilket är skälet till att de nu tilldelas Greenhushpriset.
– Få beteendeskiften har på så kort tid blivit så självklara som att allt oftare koppla upp sig istället för att resa till ännu ett möte. Men inte en enda gång när jag kopplat upp mig har jag fått en uppmuntran för detta klimatsmarta beteende, eller tips om hur klimatnyttan kan ökas ytterligare. Vi ser fram emot att pristagarna blir bättre på att kommunicera detta framgent så att fler kan göra mer för klimatet, vilket är själva syftet med priset, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet där Greenhushpriset har sin hemvist.
Prisutdelning sker torsdag 23 januari kl 10.40 hos We Don’t Have Time på World Economic Forum i Davos. Som sig bör är prisutdelare, mottagare och värd på minst tre olika ställen i världen och möts via den digitala plattformen. Följ sändningen här. Priset är en vacker ram helt tom på innehåll, för att symbolisera behovet av att kommunicera mera.
Priset är framtaget av en jury som förutom Lina Gustavsson och Mattias Goldmann också består av Kaj Török från Max Hamburgare, Jens Olejak från South Pole och Francesca O’Brien, vd för Sveriges Marknadsförbund. Partners till priset är South Pole.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, 0736-26 99 05
Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, 070-309 00 45
Se vidare information på Greenhush webplats!
2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.
Marknadsnyheter
The Greenhush Award goes to Meet, Teams & Zoom – great for climate, but should speak up
Strong climate benefits of online meetings are poorly communicated, which is why Meet, Teams and Zoom win the Greenhush Award, presented Thursday 23rd of January at the World Economic Forum in Davos.
The Greenhush Award is the first in the world to acknowledge acts from corporations and NGO:s that are positive for the climate, but not sufficiently communicated. Sweden’s public transport won the very first award in 2023, and this year’s award goes to the three leading actors of digital meetings; Meet, Teams and Zoom.
– The purpose of the Greenhush Award is to get more organizations to communicate their positive climate work, in an honest, relevant and engaging way. Just as greenwash is completely unacceptable, it is unfortunate that companies talk too little about what they actually do. We see a worrying trend of companies communicating less and less about their climate work, which makes it more difficult for consumers to make active, climate-driven choices, and increases the risk that those with a less impressive climate performance and less scruples step forward, says Lina Gustavsson, communications strategist and initiator of the Greenhush Award.
This year’s justification reads:
Online meetings through Meet, Teams, Zoom and other platforms are top-of-mind for the behavioral change that started during the pandemic and has now become the new normal. Meeting online instead of physically traveling saves time, reduces costs and helps us meet the climate challenge much faster than other transitions. Still, there is not much talk about how they are part of climate solutions, which is why they are awarded with the Greenhush Award.
– Few behavioral shifts have become as obvious in such a short time as going online instead of travelling to yet another meeting. But not once in an online meeting have I received encouragement for this climate-smart behavior, or tips on how the climate benefit can increase further. We look forward to the laureates becoming better at communicating this so that more people can do more for the climate, which is the very purpose of the prize, says Mattias Goldmann, CEO of the 2030-Secretariat, where the Greenhush Award is based.
The award ceremony will take place on Thursday 23rd of January at 10.40, hosted by We Don’t Have Time at the World Economic Forum in Davos. As it should be, the award winners, recipients and hosts are in at least three different places in the world and meet online. Watch the prize ceremony here! The prize is a beautiful frame completely empty of content, to symbolize the need to communicate more.
The award has been developed by a jury that, in addition to Lina Gustavsson and Mattias Goldmann, also consists of Kaj Török from Max Hamburgare, Jens Olejak from South Pole and Francesca O’Brien, CEO of the Swedish Marketing Association. Partners of the award are South Pole.
For further information, please contact:
Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, +46-736 26 99 05
Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, +46 70 309 00 45
See more information at the Greenhush website!
2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.
Marknadsnyheter
ABB OCH ŠKODA GROUP STÄRKER DEN TJECKISKA JÄRNVÄGEN MED NYA BATTERIDRIVNA TÅG
- ABB ska tillhandahålla batteridrivna traktionssystem till företagets nya eldrivna järnvägsvagnar eller batteridrivna tågsätt (BEMU-tågsätt)
- Den första ordern omfattar 195 batteripaket i Pro-serien för 15 BEMU-tågsätt som beställts av České dráhy (den tjeckiska järnvägen)
- Det långsiktiga samarbetet innefattar ett 15-årigt serviceavtal
- Den nyligen lanserade Pro-serien lämpar sig väl för BEMU-tillämpningar, i synnerhet sådana som körs på delvis elektrifierade järnvägsnät
ABB och Škoda Group har presenterat ett samarbete, det första i sitt slag mellan de båda företagen, som utgör en milstolpe inom elektrifiering av järnvägsnätet. Samarbetet inleds med att ABB levererar sin innovativa Traction Battery Pro Series, som är kompakta med låg vikt och har utformats för att optimera fordonsprestanda samtidigt som underhålls- och stilleståndstiderna avsevärt minskas. Škodas nya BEMU-tågsätt, som beställts av den nationella tjeckiska järnvägsoperatören České dráhy, kommer att utrustas med batteripaketen. Ordern innebär ett betydande framsteg i den tjeckiska järnvägsomställningen till en mer hållbar drift och är en omedelbar och praktisk lösning för att undvika koldioxidutsläpp i järnvägstransporterna. Ordern, som har ett värde på mindre än 20 miljoner dollar, lades under fjärde kvartalet 2024.
Det första avtalet omfattar leverans av 195 Pro 8C-850 batteripaket för 15 BEMU-tågsätt och innefattar även ett omfattande 15-årigt serviceavtal. Detta är den första ordern på traktionsteknik från ABB som lagts av Škoda Group, ett tjeckiskt konstruktionsföretag som är specialiserade på tillverkning av rullande materiel och är en av flera betydande order som redan lagts på ABB:s nya Traction Battery Pro Series, som släpptes först i september 2024 vid mässan InnoTrans i Berlin, Tyskland.
Den standardiserade Pro Battery Series har utformats för BEMU-tillämpningar, i synnerhet järnvägsnät som är delvis elektrifierade. Tack vare den här lösningen kan tåg drivas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägsspår, vilket ger flexibilitet och miljöfördelar utan att hela infrastrukturen behöver vara elektrifierad.
Edgar Keller, chef för divisionen ABB Traction, säger: ”Samarbetet med Škoda Group innebär ett betydande steg framåt mot vårt mål att tillhandahålla omedelbart tillgängliga, energieffektiva lösningar för järnvägsoperatörer. Vår batteriserie Pro är en idealisk lösning för att tillgodose behoven för delvis elektrifierade järnvägsnät och ger operatörerna ett beprövat alternativ så att de kan minska utsläppen samtidigt som drifteffektiviteten upprätthålls. Detta är ytterligare ett belägg för att vi på ABB hjälper industrier att bli konkurrenskraftiga – mer resurseffektiva och hållbara.”
Zdeněk Sváta, COO på Škoda Group, säger: ”Genom samarbetet med ABB stöttar vi järnvägsindustrin åtagande för en nettonollframtid. Deras Traction Battery Pro blir ett perfekt tillägg till våra innovativa BEMU-tågsätt när vi hjälper České dráhy att kunna tillhandahålla en renare och tystare trafik. Vi ser fram emot att fortsätta med samarbetet med ABB, där vi arbetar tillsammans för att leverera mer hållbara järnvägstransporter.”
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 januari 2025, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com
ABB Motion, en global ledare inom motorer och drivsystem, finns i centrum för att påskynda en mer produktiv och hållbar framtid. Vi tar fram innovationer och flyttar fram gränserna för tekniken i syfte att bidra till energieffektiva och cirkulära lösningar som minskar koldioxidutsläppen åt kunder, industrier och samhällen. Med våra digitalt uppkopplade frekvensomriktare, motorer och tjänster kan vi hjälpa våra kunder och partner att uppnå bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. För att stötta världens industrier att bli mer effektiva, hållbara och öka sin konkurrenskraft, levererar vi motordrivna lösningar för en lång rad tillämpningar inom alla industrisegment. Vi bygger vidare på över 140 års samlad erfarenhet inom området elektriska drivlinelösningar och med mer än 22 000 medarbetare i 100 länder lär vi oss och blir bättre för varje dag. go.abb/motion
Škoda Group, tillverkare av komplexa transportlösningar, har en portfölj av moderna fordon som uppfyller de senaste europeiska standarderna. Med över 165 års erfarenhet har Škoda, direkt efterföljare till de mekaniska verkstäderna som grundades av greve Wallenstein 1859, är ett stort europeiskt företag inom transportteknik. Koncernen producerar en rad olika fordon för kollektivtrafik med tillhörande komponenter, inklusive spårvagnar med lågt insteg, regionaltåg, tunnelbanetåg, elbussar och trådbussar, liksom styr- och drivsystem till transportsystem. Škoda Group har 10 000 medarbetare på flera produktionsanläggningar i Tjeckien, Finland och Turkiet. Koncernen har också affärsenheter i Tyskland, Italien, Österrike, Belgien, Polen, Ungern och Ukraina. 2023 erhöll koncernen intäkter på 1 382 miljoner euro och EBITDA på 21,8 miljoner euro. Škoda Group ingår i PPF Group.
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke