Connect with us

Marknadsnyheter

Knowit förvärvar strategibyrån Marketing Clinic

Published

on

Knowit AB (publ) förvärvar det finska bolaget Marketing Clinic, med ett gott renommé inom strategi- varumärke- och affärsutveckling. Marketing Clinic har ett 60-tal strategikonsulter, främst i Helsingfors, men bolaget har även verksamheter i Oslo och Stockholm. Genom förvärvet stärker Knowit sin position inom management consulting på den finska marknaden och breddar sitt erbjudande inom tillväxt- och affärsutvecklingsstrategier. Knowit har efter förvärvet drygt 450 medarbetare i Finland.

Marketing Clinic kommer primärt att bli en del av Knowit Insight, ett affärsområde inom Knowit med tjänster inom management consulting. Knowit Insight hjälper företag och organisationer att utvecklas och lyckas genom att realisera digitaliseringens fulla potential. Knowit Insight stöttar sina nordiska kunder inom områden som tillväxt- och lönsamhetsstrategier, utveckling av nya affärsmodeller, förändringsledning och cybersäkerhet. En ytterligare följd av samgåendet med Marketing Clinic är att även Affärsområde Experience, med kompetens inom varumärke, kundupplevelse och marknadsstrategi, tillförs resurser och kompetenser

  • Vi är glada över att få hälsa nya kollegor från Marketing Clinic välkomna till oss på Knowit. Genom att kombinera Marketing Clinics starka marknadsposition och erbjudande inom strategier för affärsutveckling och lönsamhet, med Knowits breda kompetens inom digital transformation och förändringsledning blir vi en starkare partner till både befintliga och nya kunder. På den finska marknaden blir vårt erbjudande unikt för starka varumärken med tillväxt på agendan, där vi nu kan stötta på hela resan från strategi till implementering av nya affärsmodeller, säger Carin Strindmark, affärsområdeschef Knowit Insight.

Marketing Clinic har under många år hjälpt flera framgångsrika varumärken att ta vara på nya affärsmöjligheter och bygga mer lönsamma kundrelationer. Genom samgåendet får Knowit en starkare plattform inom management consulting men också ett stärkt kunderbjudande inom varumärkesstrategi och kundupplevelser på den finska marknaden.

Marketing Clinic kommer redan under sommaren påbörja ett nära samarbete med de nya kollegorna, och därefter successivt under året bli en integrerad del av varumärket Knowit. CEO Kati Nurminen kommer även fortsatt leda Marketing Clinics verksamhet i Finland.

  • Vi vill fortsätta att vara en tillväxtpartner för våra kunder och stötta utvecklingen av deras verksamhet för en mer hållbar och kundorienterad affär. Vår erfarenhet är att våra kunder i allt högre utsträckning har behov av tvärfunktionella team och samarbeten för att kunna dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Marketing Clinic och Knowit kompletterar varandra väl och tillsammans kan vi bli en ännu starkare partner för våra kunder. Jag är övertygad om att samgåendet kommer att bli mycket positivt för alla medarbetare och ser fram emot att bli en del av Knowit, som är på en spännande tillväxtresa, säger Kati Nurminen, CEO Marketing Clinic.
  • En sammanslagning av Marketig Clinic och Knowit kommer skapa fantastiska möjligheter för både kunder och medarbetare. Vi har haft en stark tillväxtresa sedan vi grundade bolaget för 17 år sedan, och i dialogen med Knowit har det blivigt tydligt att vi delar gemensamma värderingar och passionen att hjälpa våra kunder att bygga starka hållbara varumärken och utveckla affärsstrategier i en snabbt föränderlig omvärld. Det känns därför som ett naturligt steg att bli en del av ett större sammanhang i Knowit, säger Catharina Stackelberg, grundare och idag styrelseordförande i Marketing Clinic.

Knowit förvärvar holdinbgbolaget Marketing Clinic Oy som i sin tur äger 100 procent av de operativa verksamheterna i Finland, Norge och Sverige. Förvärvet är beräknat att slutföras i månadsskiftet juni/juli.

Finansiell information

  • Marketing Clinic omsätter ca 10,5 M€
  • Köpeskillingen uppgår till 8,5 M€ på kassa och skuldfri basis.
  • Tilläggsköpeskillingen är beroende av resultatutvecklinge för 2022 och förväntas uppgå till 1,5 M€.

För mer information, kontakta

Carin Strindmark, Affärsområdeschef Knowit Insight, +46 70 366 67 17 eller carin.strindmark@knowit.se

Marie Björklund, CFO Knowit, +46 70 144 98 02 eller marie.bjorklund@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Kati Nurminen, Group CEO Marketing Clinic Oy, +358 40 540 3663 eller kati.nurminen@marketingclinic.fi

Catharina Stackelberg, Chairman of the board, +358 40 021 8224 eller catharina.stackelberg@marketingclinic.fi

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har cirka 3 800 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Om Marketing Clinc

Marketing Clinic är en strategi, varumärkes- och affärsutvecklingsbyrå med verksamhet i Finland, Norge och Sverige. Med över 17 års erfarenhet av arbete med ledande nordiska företag vet vi hur man kopplar strategier till konsumenternas behov, känslor och beteenden. Vi hjälper företag med ambition att växa på en global marknad att uppnå sin fulla potential. Marketing clinic har cirka 60 anställda, varav cirke 45 medarbetare i Helsingfors och mindre verksamheter i Oslo och Stockholm. Mer information om bolaget på marketingclinic.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

FUZED intar Almedalen tillsammans med Generation Pep – folkhälsa och gaming i fokus

Published

on

By

En ny rapport visar att 80 procent av dagens unga rör sig för lite. Det vill FUZED belysa under årets Almedalen och lanserar därför Clubhouse, en innovativ arena med fokus på folkhälsa och gaming, i samarbete med Generation Pep. Målet är att arrangera seminarier som främjar diskussionen om hur vi säkerställer att alla barn och ungdomar i Sverige får möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

Endast två av tio barn uppnår rekommendationerna för daglig fysisk aktivitet enligt en ny rapport av Generation Pep. Gaming är ett av Sveriges största fritidsintressen samtidigt som för mycket skärmtid hos barn och unga är en utmaning. FUZED, vinnare av priset “Årets peppare” på Idrottsgalan 2023, arbetar med gaming för att aktivera barn och unga. Det hyllade företaget arbetar med hållbar skärmtid och bygger tillsammans med kommuner, mötesplatser där gaming och fysisk aktivitet möts.

– Vi har en generation som växer upp framför skärmen och ett samhälle som inte följer med i utvecklingen kring ungas skärmtid. Offentlig sektor behöver nya verktyg för att möta utmaningarna, och vår anläggning i Helsingborg är ett tydligt bevis på ett framgångsrikt koncept där skärmen blir en katalysator för ökad rörelse. Vi vill lyfta fram innovativa lösningar och ser Almedalen som en fantastisk mötesplats för nya möten och samtal, säger Karl Sergel, co-founder och vd på FUZED.

I ett samarbete för Almedalen 2024 går FUZED ihop med Generation Pep och arrangerar Clubhouse, en arena där den digitala och fysiska världen smälter samman, med ambitionen att lyfta utmaningarna som samhället står inför. Det är en plats som bjuder in till givande samtal om konkreta lösningar och verktyg som främjar positiv utveckling. 

– Generation Pep vet att hela samhället behöver kraftsamla för att tillsammans skapa fler möjligheter för att alla barn och unga ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Vår förhoppning är att den här samlingsplatsen ska skapa dialog och vara en katalysator för innovationer som ska leva kvar även efter Almedalen, och där vi nästa år kan visa på en rad konkreta exempel som på allvar gör skillnad för barn och ungas hälsa, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Om FUZED
FUZED arbetar med att koppla ihop barn och ungas gamingintresse till en hälsosammare livsstil. I nära samarbete med kommuner, näringsliv och organisationer etablerar de fysiska anläggningar där sport möter gaming under samma tak.
Läs mer på: www.fuzed.com

Om Generation Pep
Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för barn och ungas hälsa. Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep.
Läs mer på: www.generationpep.se

Karl SegelVDkarl@fuzed.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Invent Medic publicerar Årsredovisning för 2023 och Beslutsunderlag inför årsstämma

Published

on

By

Invent Medic Sweden AB presenterar idag årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 samt beslutsunderlag för kommande årsstämma den 7 maj, 2024 i Lund.

Underlag för deltagande i bolagets årsstämma den 7 maj inklusive årsredovisning, fullständigt beslutsunderlag och fullmaktsformulär finns per idag den 16 april 2024 på bolagets hemsida www.inventmedic.se och kan på begäran även rekvireras från bolaget.

För information om Invent Medic Sweden AB, vänligen kontakta
Anna Lindström, VD
Telefon: 0723 811 710
E-post: info@inventmedic.com 

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ett atomlager guld – LiU-forskare skapar guldén

Published

on

By

För första gången har forskare lyckats skapa ark av guld som endast är ett atomlager tjockt. Materialet har fått namnet guldén. Enligt forskarna från Linköpings universitet får guldet nya egenskaper som kan göra det lämpligt för bland annat koldioxidomvandling, väteproduktion och framställning av värdefulla kemikalier. Resultaten är publicerade i tidskriften Nature Synthesis.

Lars Hultman professor och Shun Kashiwaya bitrdande universitetslektor vid Linkpings universitet

Forskare har länge försökt göra ark av guld som är ett atomlager tjockt men misslyckats på grund av metallens vilja att klumpa ihop sig. Men nu har forskare från Linköpings universitet lyckats tack vare ett hundraårigt recept använt av japanska smeder.

– Om man gör ett material extremt tunt händer något extraordinärt – som med grafen. Samma sak händer med guld. I vanliga fall är guld som bekant en metall, men blir den ett atomlager tjock kan guldet bli en halvledare i stället, säger Shun Kashiwaya, forskare vid avdelningen för materialdesign vid Linköpings universitet.

För att skapa guldén utgick Linköpingsforskarna från ett tredimensionellt grundmaterial där guldet ligger inbäddat mellan lager av titan och kol. Men vägen till guldén har inte varit spikrak. Enlig Lars Hultman, professor i tunnfilmsfysik vid Linköpings universitet, beror en del av framsteget på ett lyckokast. 

– Vi hade skapat grundmaterialet med helt andra tillämpningar i åtanke. Vi började med elektriskt ledande keramik som kallas titankiselkarbid, där kisel ligger i tunna lager. Då var tanken att belägga keramiken med guld för att skapa en kontakt. Men när vi utsatte materialet för hög temperatur blev kisellagret ersatt av guld inuti grundmaterialet, säger Lars Hultman.

Fenomenet kallas interkalation och det forskarna då hade upptäckt var titanguldkarbid. Under flera år har forskarna haft titanguldkarbid utan att veta hur guldet ska kunna ”vaskas fram”. 

Som av en händelse hittade Lars Hultman en metod som använts inom japansk smideskonst i över hundra år. Det kallas Murakamis reagent som etsar bort kolrester och ändrar färgen på stål vid till exempel knivtillverkning. Men det gick inte att använda exakt samma recept som de smederna gjorde. Shun Kashawaya fick testa sig fram:

– Jag prövade olika koncentrationer av Murakamireagensen och olika tidsspann för etsningen. En dag, en vecka, en månad, flera månader. Det vi märkte var att ju lägre koncentrationen var och ju längre tid etsningen pågick desto bättre. Men det räckte ändå inte, säger han.

Etsningen måste också utföras i mörker då cyanid utvecklas i reaktionen när den träffas av ljus och det löser upp guldet. Sista steget var alltså att få guldarken stabila. För att de frilagda tvådimensionella arken inte ska krulla ihop sig tillsattes ett ytaktivt ämne. I detta fall en lång molekyl som separerar och stabiliserar arken, en så kallad tensid.

– Arken med guldén finns i en lösning, lite som cornflakes i mjölk. Med hjälp av en typ av ”håv” kan vi samla upp guldet och undersöka i elektronmikroskop för att bekräfta att vi lyckats. Vilket vi har, säger Shun Kashawaya.

De nya egenskaperna hos guldén beror på att guldet får två fria bindningar när det ligger i två dimensioner. Tack vare det kan framtida tillämpningar innefatta koldixidomvandling,  framställning av värdefulla kemikalier, katalys för att producera vätgas, vattenrening, kommunikation och mycket mer. Dessutom kan mängden guld som används i tillämpningar idag minskas rejält.

Nästa steg för LiU-forskarna är att undersöka om det går att göra likadant med andra ädelmetaller och identifiera fler framtida tillämpningar.

Forskningen finansierades av Vetenskapsrådet, Regeringens strategiska forskningsområde inom materialvetenskap, AFM, vid Linköpings universitet, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Stiftelsen Åforsk, Olle Enqvists Stiftelse, Carl Tryggers Stiftelse, Göran Gustafssons Stiftelser, MIRAI 2.0, Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) och National Academic Infrastructure for Supercomputing in Sweden (NAISS).

Artikeln: Synthesis of goldene comprising single-atom layer gold, Shun Kashiwaya, Yuchen Shi, Jun Lu, Davide G. Sangiovanni, Grzegorz Greczynski, Martin Magnuson, Mike Andersson, Johanna Rosen, and Lars Hultman; Nature Synthesis, publicerad online 16 april 2024, DOI: 10.1038/s44160-024-00518-4

Kontakt

Lars Hultman, professor, lars.hultman@liu.se, 013-28 12 84

Shun Kashiwaya, biträdande universitetslektor, shun.kashiwaya@liu.se

Pressmeddelandet skickat av: 
Anders Törneholm
Presskontakt, 
Linköpings universitet
013-28 68 39
anders.torneholm@liu.se

Vill du ha mer nyheter från Linköpings universitet? Genom nyhetsbrevet ”Forskning och samhälle – nyheter från Linköpings universitet” får du ta del av det senaste inom forskning och samverkan vid Linköpings universitet. Prenumerera här

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.