Connect with us

Marknadsnyheter

Knowit förvärvar strategibyrån Marketing Clinic

Published

on

Knowit AB (publ) förvärvar det finska bolaget Marketing Clinic, med ett gott renommé inom strategi- varumärke- och affärsutveckling. Marketing Clinic har ett 60-tal strategikonsulter, främst i Helsingfors, men bolaget har även verksamheter i Oslo och Stockholm. Genom förvärvet stärker Knowit sin position inom management consulting på den finska marknaden och breddar sitt erbjudande inom tillväxt- och affärsutvecklingsstrategier. Knowit har efter förvärvet drygt 450 medarbetare i Finland.

Marketing Clinic kommer primärt att bli en del av Knowit Insight, ett affärsområde inom Knowit med tjänster inom management consulting. Knowit Insight hjälper företag och organisationer att utvecklas och lyckas genom att realisera digitaliseringens fulla potential. Knowit Insight stöttar sina nordiska kunder inom områden som tillväxt- och lönsamhetsstrategier, utveckling av nya affärsmodeller, förändringsledning och cybersäkerhet. En ytterligare följd av samgåendet med Marketing Clinic är att även Affärsområde Experience, med kompetens inom varumärke, kundupplevelse och marknadsstrategi, tillförs resurser och kompetenser

  • Vi är glada över att få hälsa nya kollegor från Marketing Clinic välkomna till oss på Knowit. Genom att kombinera Marketing Clinics starka marknadsposition och erbjudande inom strategier för affärsutveckling och lönsamhet, med Knowits breda kompetens inom digital transformation och förändringsledning blir vi en starkare partner till både befintliga och nya kunder. På den finska marknaden blir vårt erbjudande unikt för starka varumärken med tillväxt på agendan, där vi nu kan stötta på hela resan från strategi till implementering av nya affärsmodeller, säger Carin Strindmark, affärsområdeschef Knowit Insight.

Marketing Clinic har under många år hjälpt flera framgångsrika varumärken att ta vara på nya affärsmöjligheter och bygga mer lönsamma kundrelationer. Genom samgåendet får Knowit en starkare plattform inom management consulting men också ett stärkt kunderbjudande inom varumärkesstrategi och kundupplevelser på den finska marknaden.

Marketing Clinic kommer redan under sommaren påbörja ett nära samarbete med de nya kollegorna, och därefter successivt under året bli en integrerad del av varumärket Knowit. CEO Kati Nurminen kommer även fortsatt leda Marketing Clinics verksamhet i Finland.

  • Vi vill fortsätta att vara en tillväxtpartner för våra kunder och stötta utvecklingen av deras verksamhet för en mer hållbar och kundorienterad affär. Vår erfarenhet är att våra kunder i allt högre utsträckning har behov av tvärfunktionella team och samarbeten för att kunna dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Marketing Clinic och Knowit kompletterar varandra väl och tillsammans kan vi bli en ännu starkare partner för våra kunder. Jag är övertygad om att samgåendet kommer att bli mycket positivt för alla medarbetare och ser fram emot att bli en del av Knowit, som är på en spännande tillväxtresa, säger Kati Nurminen, CEO Marketing Clinic.
  • En sammanslagning av Marketig Clinic och Knowit kommer skapa fantastiska möjligheter för både kunder och medarbetare. Vi har haft en stark tillväxtresa sedan vi grundade bolaget för 17 år sedan, och i dialogen med Knowit har det blivigt tydligt att vi delar gemensamma värderingar och passionen att hjälpa våra kunder att bygga starka hållbara varumärken och utveckla affärsstrategier i en snabbt föränderlig omvärld. Det känns därför som ett naturligt steg att bli en del av ett större sammanhang i Knowit, säger Catharina Stackelberg, grundare och idag styrelseordförande i Marketing Clinic.

Knowit förvärvar holdinbgbolaget Marketing Clinic Oy som i sin tur äger 100 procent av de operativa verksamheterna i Finland, Norge och Sverige. Förvärvet är beräknat att slutföras i månadsskiftet juni/juli.

Finansiell information

  • Marketing Clinic omsätter ca 10,5 M€
  • Köpeskillingen uppgår till 8,5 M€ på kassa och skuldfri basis.
  • Tilläggsköpeskillingen är beroende av resultatutvecklinge för 2022 och förväntas uppgå till 1,5 M€.

För mer information, kontakta

Carin Strindmark, Affärsområdeschef Knowit Insight, +46 70 366 67 17 eller carin.strindmark@knowit.se

Marie Björklund, CFO Knowit, +46 70 144 98 02 eller marie.bjorklund@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Kati Nurminen, Group CEO Marketing Clinic Oy, +358 40 540 3663 eller kati.nurminen@marketingclinic.fi

Catharina Stackelberg, Chairman of the board, +358 40 021 8224 eller catharina.stackelberg@marketingclinic.fi

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har cirka 3 800 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Om Marketing Clinc

Marketing Clinic är en strategi, varumärkes- och affärsutvecklingsbyrå med verksamhet i Finland, Norge och Sverige. Med över 17 års erfarenhet av arbete med ledande nordiska företag vet vi hur man kopplar strategier till konsumenternas behov, känslor och beteenden. Vi hjälper företag med ambition att växa på en global marknad att uppnå sin fulla potential. Marketing clinic har cirka 60 anställda, varav cirke 45 medarbetare i Helsingfors och mindre verksamheter i Oslo och Stockholm. Mer information om bolaget på marketingclinic.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pingsthälsningar från Attana

Published

on

By

Vi är nu halvvägs in i andra kvartalet och sommaren närmar sig i racerfart.

 

Inte i racerfart, men väl i stabil marchfart, levererar vi fler och fler sensorchip till våra kunder. Som jag skrev i VD-kommentaren i årsredovisningen har vi idag vår starkaste position hos kunder inom immunonkologi. Det är ett område där man försöker att stimulera eller efterlikna kroppens eget immunförsvar för att bekämpa cancerceller. Det skiljer sig från traditionella metoder som cellgifter eller strålbehandling. Tanken är att dessa immunonkologiska metoder både ska ge mer effektiv behandling mot cancern och ge färre eller mildare biverkningar.

 

En av de först behandlingar på marknaden var ipilimumab, en antikropp mot melanom (hudcancer). Den används numera i kombination med andra antikroppar eller cellgifter även mot njur-, lugn-, tarm- och magstrups-cancer.

 

Den bredare användningen är viktig då den sänker kostnaderna relativt intäkterna för läkemedlen och gör det mycket intressant för akademisk forskning och framför allt för kommersiell forskning och utveckling.

 

Attanas system och erbjudande passar utvecklingen inom immunonkologi mycket väl. Vi kan analysera direkt på vävnad från patienter (biopsiprover), både från cancer och frisk vävnad, vi kan göra analyser på cancerceller och på friska celler, vi kan studera och jämföra hur kroppens egna antikroppar och T-celler och läkemedelsbolagens antikroppar och T-celler interagerar med vävnaden eller cellerna. Vi kan göra detta i helblod, sera och plasma, så väl som i cellmedia eller saltlösningar för att t.ex. förstå viktiga skillnader och välja bästa kandidaterna för fortsatt utveckling. Attanas teknik kan således erbjuda så väl unika resultat som resultat kompatibla med traditionella metoder.

 

Det kan exemplifieras med ett axplock av vad några av våra kunder inom immunonkologi gör:

 

          Genmab, Nederländerna, med fyra antikroppsbaserade läkemedel på marknaden och cirka 20 i kliniska studier. Genmabs idé är att utveckla antikroppar som kan binda i kluster på liknande sätt som kroppens egna antikroppar när de interagerar med cancerceller, och på så sätt bli effektivare

 

          Var2Pharmaceuticals/Köpenhamns universitet har utvecklat antikroppar baserade på protein som återfinns i malariaparasiter och som utnyttjar kroppens immunförsvar mot parasiter för att behandla cancer.

 

          City of Hope/UCLA där en tidigare disputerad forskare från universitetet i Stuttgart introducerat Attanas teknik och forskar kring s.k. imaging antibodies för att skapa bättre bilder av tumörer och tumörceller belysa.

 

          Universitet i Stuttgart utnyttjar sedan länge Attanas teknik i sin forskning av antikroppar mot cancer, vilka harpatenterats och ut-licensierats till kommersiella aktörer för vidare utveckling.

 

          National Institute of Health (NIH)/USA som behandlar cancertumörer med T-celler och där vår teknik kan bli avgörande för deras framgång.

 

          Linneuniversitet, Kalmar där vi har en unik kombination av immunologiforskning och forskning av småcellig lungcancer.

 

I slutet av april skrev vi även ett 3-månaders utvärderingsavtal med BioInvent. De är ett bolag med antikroppar i klinisk fas som baserat på djup kunskap inom immunologi, cancerbiologi och antikroppsbiologi identifierar och utvecklar nya antikroppar för cancerbehandling.

 

Dessa kunder och minst lika många till är vårt mål för att på kort sikt säkerställa ökande återkommande intäkter i form av sensorchip, serviceavtal, utbildning och uppgraderingar samt nyinvesteringar i fler instrument. På medellång sikt tror vi även att vi detta är en bra bas som har stor potential att skapa bra tillväxt.

 

Vidare har vi våra immunitetsprofiler, som vi ser ett ökat intresse för inom immunonkologi, där läkemedels- och kroppsegna antikroppars kvalitet i blod kan bestämmas. Vidare har vi även en marknad för resevaccin inom räckhåll. Som jag skrev tidigare i år är ambitionen att under året få till partnerskap med en europeisk aktör, med resurser för att driva det kommersiella spåret.  Det är ett arbete som vi hoppas kunna slutföra i början av hösten.

 

Soliga pingsthälsningar

Teodor

 

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fastpartner hyr ut 3 300 kvadratmeter i Uppsala

Published

on

By

Fastpartner har tecknat ett treårigt hyresavtal med Såma avseende 3 300 kvadratmeter i fastigheten Årsta 76:2 i Fyrislund, Uppsala. Fastigheten har en uthyrningsbar area om cirka 25 000 kvadratmeter med en blandning av kontor, restaurang och butiker. Fastigheten är miljöcertifierad enligt miljöbyggnad iDrift silver.

Såma är återförsäljare och auktoriserad serviceverkstad av fritids-, skogs- och trädgårdsprodukter och har funnits i Uppsala sedan 1970-talet.

– Vi ser fram emot att i nya större lokaler öppna upp för ett ännu mer spännande sortiment samt utökad service för nya och gamla kunder, säger Anders Dahlin, VD på Såma.

– Vi är väldigt glada att kunna presentera ytterligare en större uthyrning i fastigheten Årsta 76:2. På två månader har vi hyrt ut nästan 20 procent av fastighetens uthyrningsbara yta och vi ser fortsatt en stor efterfrågan på våra lokaler i Uppsala. Såma passar väl in i fastigheten och kommer dessutom innebära ett lyft för hela området, säger Axel Ward, Förvaltare på Fastpartner.

Stockholm den 16 maj 2024

För mer information vänligen kontakta:

Patrik Arnqvist, Regionchef Fastpartner AB
Tel: 08 – 402 34 89
E-post: patrik.arnqvist@fastpartner.se

Axel Ward, Förvaltare Fastpartner AB
Tel: 08 – 562 517 03
E-post: axel.ward@fastpartner.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 16 maj 2024 kl 10:00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ALM Equity AB (publ) offentliggör ett tillägg till fusionsdokumentet avseende fusionen med Svenska Nyttobostäder AB (publ)

Published

on

By

I informationen nedan syftar ”detta pressmeddelande” på detta dokument, dess innehåll eller del därav, muntliga presentationer, frågestunder och skriftligt eller muntligt material som diskuteras eller distribueras i anslutning därtill. Detta pressmeddelande är inte en kallelse till en bolagsstämma eller ett fusionsdokument. Detta pressmeddelande är inte heller ett erbjudande att sälja, eller en anfordran eller en inbjudan om att lämna ett erbjudande att köpa, förvärva eller teckna sig för, värdepapper, eller en uppmuntran att göra någon investering, och det kommer inte att ske någon försäljning av värdepapper i jurisdiktioner där ett sådant erbjudande, anfordran eller försäljning skulle vara otillåten utan registrering eller kvalifikation enligt sådan jurisdiktions värdepappersrättsliga lagar. Beslut avseende den föreslagna aktiebolagsrättsliga fusionen mellan ALM Equity AB (publ) (”ALM Equity”) och Svenska Nyttobostäder AB (publ) (”Svenska Nyttobostäder”) (”Fusionen”) ska uteslutande fattas på grundval av information som anges i de faktiska kallelserna till ALM Equitys och Svenska Nyttobostäders bolagsstämmor, såsom tillämpligt, fusionsplanen och fusionsdokumentet beträffande Fusionen, samt på självständiga analyser av informationen däri.

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur associerad med kända och okända risker, osäkerhetsmoment, antaganden och andra faktorer, eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden, oavsett om de är inom eller utom respektive bolags eller det kombinerade bolagets kontroll. Sådana faktorer kan medföra att de faktiska resultaten, prestationen och den faktiska utvecklingen kan komma att avsevärt avvika från vad som uttryckts eller antytts i den framåtriktade informationen. Trots att respektive bolags ledning anser att deras förväntningar som anges i den framåtriktade informationen är rimliga baserat på sådan information som är tillgänglig för dem, ges inte någon garanti för att sådan framåtriktad information kommer att visa sig vara korrekt. Otillbörlig vikt ska inte fästas vid framåtriktad information. Den framåtriktade informationen gäller endast per dagen för detta pressmeddelande och varken ALM Equity eller Svenska Nyttobostäder åtar sig någon skyldighet att uppdatera den framåtriktade informationen. ALM Equitys och Svenska Nyttobostäders tidigare resultat lämnar inte någon garanti för, och utgör inte någon förutsägelse om, det kombinerade bolagets framtida resultat. ALM Equity, Svenska Nyttobostäder och deras respektive dotterbolag, ledande befattningshavare, anställda och ombud åtar sig vidare inte någon skyldighet att granska, uppdatera eller bekräfta förväntningar eller uppskattningar, eller revidera framåtriktad information för att reflektera händelser som inträffar, eller omständigheter som uppkommer, i förhållande till innehållet i pressmeddelandet. Det är vidare inte säkert att Fusionen kommer att genomföras på det sätt och inom den tidsram som beskrivs i detta pressmeddelande eller överhuvudtaget.

Den 28 mars 2024 offentliggjorde ALM Equity AB (publ) (”ALM Equity”) och Svenska Nyttobostäder AB (publ) (”Svenska Nyttobostäder” tillsammans ”Bolagen”) att Bolagen föreslås gå samman genom en aktiebolagsrättslig fusion (”Fusionen”). Ett Fusionsdokument offentliggjordes den 7 maj 2024 (”Fusionsdokumentet”). ALM Equity har idag, den 16 maj 2024, offentliggjort ett tillägg till Fusionsdokumentet.

Den 16 maj 2024 offentliggjorde Svenska Nyttobostäder sin delårsrapport för perioden 1 januari 2024 – 31 mars 2024. ALM Equity har med anledning av detta upprättat ett tillägg till Fusionsdokumentet (”Tilläggshandlingen”) som innehåller delårsrapporten. Tilläggshandlingen har offentliggjorts och finns, tillsammans med Fusionsdokumentet och övriga handlingar avseende Fusionen, tillgänglig på ALM Equitys webbplats (www.almequity.se) och Svenska Nyttobostäders webbplats (www.nyttobostader.se).

Tilläggshandlingen ska i alla avseenden läsas tillsammans med och utgör en integrerad del av Fusionsdokumentet som offentliggjordes den 7 maj 2024.

Rådgivare
ALM Equity har anlitat Tangocm Capital Markets AB som finansiell rådgivare samt Advokatfirman Schjødt AS, filial som legal rådgivare i samband med Fusionen.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA
Maria Wideroth, styrelseordförande i ALM Equity, Telefon: +46 708 25 53 35, E-mailadress: Maria.Wideroth@landahl.se

Om ALM Equity
ALM Equity utvecklar och investerar i tillgångar och verksamheter inom fastighetsbranschen utifrån den framtida marknadens behov. ALM Equitys aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet ALM och preferensaktien med kortnamnet ALM PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Mer information om bolaget finns på www.almequity.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.