Connect with us

Marknadsnyheter

Kollegiet redovisar könsfördelningen i börsbolagens styrelser

Published

on

  • Andelen kvinnor av stämmovalda ledamöter i samtliga svenska börsbolagsstyrelser ligger stadigt på 36 procent utan någon signifikant förändring från föregående år.
  • Bland de stora bolagen är andelen kvinnor av stämmovalda ledamöter 39,8 procent, oförändrat från föregående år.
  • Sett enbart till gruppen arbetstagarledamöter uppgick andelen kvinnor till 27,5 procent, en minskning med 0,1 procentenheter från föregående år. Bland de stora bolagen ökade dock andelen med 0,3 procentenheter till 25,3 procent.
  • Andelen kvinnor bland nyvalda styrelseledamöter uppgick till 43,6 procent, en ökning med 1,5 procentenheter från föregående år.

 

Kollegiet genomför beräkningar av könsfördelningen i börsbolagsstyrelserna en gång per år. Årets statistik avser könsfördelningen per den 24 juni 2024. Grundstatistiken, som har tagits fram av Fristedt Consulting AB på uppdrag av Kollegiet, finns tillgänglig på Kollegiets webbplats www.bolagsstyrning.se.

 

Kollegiets utgångspunkt är att endast svenska, inte utländska, aktiebolag, vars aktier är upptagna till handel på en svensk reglerad marknad (Nasdaq Stockholm och NGM Main Regulated) ska omfattas av undersökningen, eftersom det är dessa bolag som ska följa svensk bolagsrätt.

 

För ytterligare information kontakta:

Björn Kristiansson, bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se, tfn. 076-770 37 47, eller Erik Lidman, erik.lidman@bolagsstyrningskollegiet.se, tfn. 076-238 55 00.

 

Kollegiet för svensk bolagsstyrning ingår som ett av fem sakorgan i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden, där samtliga organ för näringslivets självreglering inom detta område samlats, se www.godsedpavpmarknaden.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Greenhushpriset går till Meet, Teams & Zoom

Published

on

By

Stark klimatnytta av distansmöten som kommuniceras svagt, prisutdelning på torsdag på World Economic Forum i Davos.

Greenhush-priset är först i världen med att lyfta fram företeelser som är positiva för klimatet, men som inte kommuniceras tillräckligt. Efter att den svenska kollektivtrafiken vann det allra första priset, går priset i år till de tre ledande aktörerna inom distansmöten: Meet, Teams och Zoom.

– Greenhushprisets mål är att få fler att prata högt om sitt postiva klimatarbete, på ett ärligt, relevant och engagerande sätt. För precis som greenwash är helt oacceptabelt, duger det inte heller att företag pratar för lite om det de faktiskt gör. Nu ser vi en oroande trend att företag tystnar. Det försvårar förstås för konsumenten som vill göra aktiva, klimatdrivna val, och ökar risken för att de med sämre klimatprestanda men mindre skrupler tar marknadsandelar. Det säger Lina Gustavsson, kommunikationsstrateg och initiativtagare till Greenhushpriset.

 

Juryns motivering lyder:

Onlinemöten via Meet, Teams, Zoom och andra plattformar är top-of-mind för beteendeförändringen som startade under pandemin och som nu har blivit det nya normala. Att mötas online istället för att resa fysiskt sparar tid, minskar kostnader och hjälper oss att möta klimatutmaningen mycket snabbare än andra omställningar. Ändå pratar man inte så mycket om hur de är en del av klimatlösningarna, vilket är skälet till att de nu tilldelas Greenhushpriset.

– Få beteendeskiften har på så kort tid blivit så självklara som att allt oftare koppla upp sig istället för att resa till ännu ett möte. Men inte en enda gång när jag kopplat upp mig har jag fått en uppmuntran för detta klimatsmarta beteende, eller tips om hur klimatnyttan kan ökas ytterligare. Vi ser fram emot att pristagarna blir bättre på att kommunicera detta framgent så att fler kan göra mer för klimatet, vilket är själva syftet med priset, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet där Greenhushpriset har sin hemvist.  

Prisutdelning sker torsdag 23 januari kl 10.40 hos We Don’t Have Time på World Economic Forum i Davos.  Som sig bör är prisutdelare, mottagare och värd på minst tre olika ställen i världen och möts via den digitala plattformen. Följ sändningen här. Priset är en vacker ram helt tom på innehåll, för att symbolisera behovet av att kommunicera mera.

Priset är framtaget av en jury som förutom Lina Gustavsson och Mattias Goldmann också består av Kaj Török från Max Hamburgare, Jens Olejak från South Pole och Francesca O’Brien, vd för Sveriges Marknadsförbund. Partners till priset är South Pole.

För ytterligare information, kontakta:

Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, 0736-26 99 05  
Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, 070-309 00 45
Se vidare information på Greenhush webplats!

 

2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

The Greenhush Award goes to Meet, Teams & Zoom – great for climate, but should speak up

Published

on

By

Strong climate benefits of online meetings are poorly communicated, which is why Meet, Teams and Zoom win the Greenhush Award, presented Thursday 23rd of January at the World Economic Forum in Davos.

The Greenhush Award is the first in the world to acknowledge acts from corporations and NGO:s that are positive for the climate, but not sufficiently communicated. Sweden’s public transport won the very first award in 2023, and this year’s award goes to the three leading actors of digital meetings; Meet, Teams and Zoom.

 

         The purpose of the Greenhush Award is to get more organizations to communicate their positive climate work, in an honest, relevant and engaging way. Just as greenwash is completely unacceptable, it is unfortunate that companies talk too little about what they actually do. We see a worrying trend of companies communicating less and less about their climate work, which makes it more difficult for consumers to make active, climate-driven choices, and increases the risk that those with a less impressive climate performance and less scruples step forward, says Lina Gustavsson, communications strategist and initiator of the Greenhush Award.

 

This year’s justification reads:

 

Online meetings through Meet, Teams, Zoom and other platforms are top-of-mind for the behavioral change that started during the pandemic and has now become the new normal. Meeting online instead of physically traveling saves time, reduces costs and helps us meet the climate challenge much faster than other transitions. Still, there is not much talk about how they are part of climate solutions, which is why they are awarded with the Greenhush Award.

 

         Few behavioral shifts have become as obvious in such a short time as going online instead of travelling to yet another meeting. But not once in an online meeting have I received encouragement for this climate-smart behavior, or tips on how the climate benefit can increase further. We look forward to the laureates becoming better at communicating this so that more people can do more for the climate, which is the very purpose of the prize, says Mattias Goldmann, CEO of the 2030-Secretariat, where the Greenhush Award is based.

The award ceremony will take place on Thursday 23rd of January at 10.40, hosted by We Don’t Have Time at the World Economic Forum in Davos. As it should be, the award winners, recipients and hosts are in at least three different places in the world and meet online. Watch the prize ceremony here! The prize is a beautiful frame completely empty of content, to symbolize the need to communicate more.

 

The award has been developed by a jury that, in addition to Lina Gustavsson and Mattias Goldmann, also consists of Kaj Török from Max Hamburgare, Jens Olejak from South Pole and Francesca O’Brien, CEO of the Swedish Marketing Association. Partners of the award are South Pole.

 

For further information, please contact:

 

Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, +46-736 26 99 05

Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, +46 70 309 00 45

See more information at the Greenhush website!

 

 

2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB OCH ŠKODA GROUP STÄRKER DEN TJECKISKA JÄRNVÄGEN MED NYA BATTERIDRIVNA TÅG

Published

on

By

  • ABB ska tillhandahålla batteridrivna traktionssystem till företagets nya eldrivna järnvägsvagnar eller batteridrivna tågsätt (BEMU-tågsätt)
  • Den första ordern omfattar 195 batteripaket i Pro-serien för 15 BEMU-tågsätt som beställts av České dráhy (den tjeckiska järnvägen)
  • Det långsiktiga samarbetet innefattar ett 15-årigt serviceavtal
  • Den nyligen lanserade Pro-serien lämpar sig väl för BEMU-tillämpningar, i synnerhet sådana som körs på delvis elektrifierade järnvägsnät

ABB och Škoda Group har presenterat ett samarbete, det första i sitt slag mellan de båda företagen, som utgör en milstolpe inom elektrifiering av järnvägsnätet. Samarbetet inleds med att ABB levererar sin innovativa Traction Battery Pro Series, som är kompakta med låg vikt och har utformats för att optimera fordonsprestanda samtidigt som underhålls- och stilleståndstiderna avsevärt minskas.  Škodas nya BEMU-tågsätt, som beställts av den nationella tjeckiska järnvägsoperatören České dráhy, kommer att utrustas med batteripaketen. Ordern innebär ett betydande framsteg i den tjeckiska järnvägsomställningen till en mer hållbar drift och är en omedelbar och praktisk lösning för att undvika koldioxidutsläpp i järnvägstransporterna. Ordern, som har ett värde på mindre än 20 miljoner dollar, lades under fjärde kvartalet 2024.

 

Det första avtalet omfattar leverans av 195 Pro 8C-850 batteripaket för 15 BEMU-tågsätt och innefattar även ett omfattande 15-årigt serviceavtal. Detta är den första ordern på traktionsteknik från ABB som lagts av Škoda Group, ett tjeckiskt konstruktionsföretag som är specialiserade på tillverkning av rullande materiel och är en av flera betydande order som redan lagts på ABB:s nya Traction Battery Pro Series, som släpptes först i september 2024 vid mässan InnoTrans i Berlin, Tyskland.

 

Den standardiserade Pro Battery Series har utformats för BEMU-tillämpningar, i synnerhet järnvägsnät som är delvis elektrifierade. Tack vare den här lösningen kan tåg drivas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägsspår, vilket ger flexibilitet och miljöfördelar utan att hela infrastrukturen behöver vara elektrifierad.

 

Edgar Keller, chef för divisionen ABB Traction, säger: ”Samarbetet med Škoda Group innebär ett betydande steg framåt mot vårt mål att tillhandahålla omedelbart tillgängliga, energieffektiva lösningar för järnvägsoperatörer. Vår batteriserie Pro är en idealisk lösning för att tillgodose behoven för delvis elektrifierade järnvägsnät och ger operatörerna ett beprövat alternativ så att de kan minska utsläppen samtidigt som drifteffektiviteten upprätthålls. Detta är ytterligare ett belägg för att vi på ABB hjälper industrier att bli konkurrenskraftiga – mer resurseffektiva och hållbara.”

 

Zdeněk Sváta, COO på Škoda Group, säger: ”Genom samarbetet med ABB stöttar vi järnvägsindustrin åtagande för en nettonollframtid. Deras Traction Battery Pro blir ett perfekt tillägg till våra innovativa BEMU-tågsätt när vi hjälper České dráhy att kunna tillhandahålla en renare och tystare trafik. Vi ser fram emot att fortsätta med samarbetet med ABB, där vi arbetar tillsammans för att leverera mer hållbara järnvägstransporter.”

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 januari 2025, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 

ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com

 

ABB Motion, en global ledare inom motorer och drivsystem, finns i centrum för att påskynda en mer produktiv och hållbar framtid. Vi tar fram innovationer och flyttar fram gränserna för tekniken i syfte att bidra till energieffektiva och cirkulära lösningar som minskar koldioxidutsläppen åt kunder, industrier och samhällen.Med våra digitalt uppkopplade frekvensomriktare, motorer och tjänster kan vi hjälpa våra kunder och partner att uppnå bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. För att stötta världens industrier att bli mer effektiva, hållbara och öka sin konkurrenskraft, levererar vi motordrivna lösningar för en lång rad tillämpningar inom alla industrisegment. Vi bygger vidare på över 140 års samlad erfarenhet inom områdetelektriska drivlinelösningar och med mer än 22 000 medarbetare i 100 länder lär vi oss och blir bättre för varje dag. go.abb/motion

 

Škoda Group, tillverkare av komplexa transportlösningar, har en portfölj av moderna fordon som uppfyller de senaste europeiska standarderna. Med över 165 års erfarenhet har Škoda, direkt efterföljare till de mekaniska verkstäderna som grundades av greve Wallenstein 1859, är ett stort europeiskt företag inom transportteknik. Koncernen producerar en rad olika fordon för kollektivtrafik med tillhörande komponenter, inklusive spårvagnar med lågt insteg, regionaltåg, tunnelbanetåg, elbussar och trådbussar, liksom styr- och drivsystem till transportsystem. Škoda Group har 10 000 medarbetare på flera produktionsanläggningar i Tjeckien, Finland och Turkiet. Koncernen har också affärsenheter i Tyskland, Italien, Österrike, Belgien, Polen, Ungern och Ukraina. 2023 erhöll koncernen intäkter på 1 382 miljoner euro och EBITDA på 21,8 miljoner euro. Škoda Group ingår i PPF Group.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.