Connect with us

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämman i CTEK AB (publ) den 12 maj 2022

Published

on

Vid dagens årsstämma i CTEK AB (publ) beslutade aktieägarna följande:

Fastställande av räkenskaperna för 2021 och ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna samt koncernresultat- och koncernbalansräkningarna för 2021 fastställdes och styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagets resultat balanseras i ny räkning, och att någon utdelning således inte lämnas.

Styrelseval, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode

Hans Stråberg, Ola Carlsson, Michael Forsmark, Björn Lenander, Stefan Linder, Jessica Sandström och Pernilla Valfridsson omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Hans Stråberg omvaldes till styrelseordförande. Revisionsbolaget Ernst & Young AB omvaldes som revisor och det noterades att auktoriserade revisorn Erik Sandström fortsatt kommer vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå om högst 2 656 000 kronor, att fördelas med 775 000 kronor till styrelseordföranden och 260 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter, och därutöver 321 000 kronor som arvode för arbete i styrelseutskotten, att fördelas med 103 000 kronor till ordförande i revisionsutskottet och 52 000 kronor vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet och 52 000 kronor till ordförande i ersättningsutskottet och 31 000 kronor vardera till övriga ledamöter i ersättningsutskottet. Årsstämman beslutade även, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Godkännande av styrelsens ersättningsrapport

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

Valberedningsinstruktion

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att anta principer för utseende av valberedning. Dessa innebär i korthet att valberedningen ska utgöras av styrelsens ordförande och representanter från de tre största ägarna i CTEK per den 31 augusti varje år.

Långsiktigt incitamentsprogram

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram för anställda inom bolaget, innefattande ett beslut om långsiktigt incitamentsprogram och ett beslut om emission av högst 100 000 teckningsoptioner av serie 2022/2025 för teckning av nya aktier. Varje teckningsoption kommer att berättiga till teckning av en (1) ny aktie i bolaget. Ökningen av bolagets aktiekapital kan vid fullteckning av teckningsoptionerna uppgå till högst 100 000 kronor, motsvarande cirka 0,20 procent av det befintliga antalet aktier och röster i bolaget. Syftet med förslaget är att skapa förutsättningar för att i större utsträckning behålla och öka motivationen hos strategiskt viktiga ledande befattningshavare i bolaget.

Nyemission av aktier genom överlåtelse av apportegendom

Årsstämman beslutade enligt styrelsens förslag om apportemission, varigenom CTEK AB (publ) ska emittera högst 690 118 nya aktier till deltagare i bolagets tidigare incitamentsprogram, i enlighet med vad bolaget kommunicerat i pressmeddelande den 22 december 2021.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Jon Lind, VD och koncernchef, +46 703 97 23 71, jon.lind@ctek.com
Niklas Alm, Investor Relations, +46 708 24 40 88, niklas.alm@ctek.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 maj 2022 klockan 17:00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

FUZED inleder samarbete med CHERRY XTRFY

Published

on

By

FUZED ingår ett nytt spännande partnerskap med CHERRY XTRFY. Genom samarbetet kommer CHERRY XTRFY bland annat att erbjuda sina högkvalitativa produkter som priser i FUZEDs app, vilket skapar både bättre gamingupplevelser och inspirerar till en mer aktiv och hälsosam livsstil för barn och unga.

CHERRY XTRFY, tidigare svenska företaget Xtrfy som specialiserar sig på att designa gamingutrustning som tangentbord, mus och headset, vill genom sina produkter optimera spelupplevelsen. Nu går de ihop med FUZED för att inte bara stötta ungas passion för gaming, utan också främja ökad fysisk aktivitet och engagemang. Partnerskapet kommer att ta form i FUZEDs app, där användare får chansen att vinna CHERRY XTRFYs premiumprodukter i olika tävlingar och utmaningar.

– Det här partnerskapet är helt i linje med vår vision. Vi brinner för att förbättra gamingupplevelsen och ser verkligen fram emot att, tillsammans med FUZED, nå ut till den unga generationen gamers. Det är spännande att kunna kombinera vårt engagemang för gaming och samtidigt bidra till en aktiv och hälsosam livsstil, säger Johan Wältare, Strategic Partnership & Campaign Manager på Cherry XTRFY.

Samarbetet syftar till att skapa ett mervärde för båda företagen, där båda parter ser fram emot att hitta fler synergier framöver.

– CHERRY XTRFYs produkter är väldigt uppskattade bland våra användare, så detta samarbete är verkligen en perfekt match för oss. Det känns fantastiskt att kunna förbättra spelupplevelsen med attraktiva priser, men också att deras gamingutrustning får en större betydelse i att faktiskt bidra till fysisk aktivitet bland barn och unga, säger Jimmy Sandberg, Head of Brand & Partnerships på FUZED.

Om FUZED
FUZED arbetar med att koppla ihop barn och ungas gamingintresse till en hälsosammare livsstil. I nära samarbete med kommuner, näringsliv och organisationer etablerar de fysiska anläggningar där sport möter gaming under samma tak.
Läs mer på: www.fuzed.com 

Karl SegelVDkarl@fuzed.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zoom Stick – en efterlängtad produkt

Published

on

By

Sedan vi i november 2020 informerade att vi startat ett samarbete med Handitec OY i Vasa, Finland, för att utveckla en Zoom med joystick-styrning, har vi kontinuerligt fått frågan; när kommer Zoomen som kan manövreras med en joystick?

Att nu prototyp 3, dvs den slutgiltiga prototypen är klar, meddelade vi för en dryg vecka sedan. Igår hade vi också möjlighet att testa den. Resultatet är mycket bra, men vi vill inte ännu visa upp någon bild på den. Detta för att vi inte har diskuterat klart hur vi går vidare med de immateriella rättigheterna, dvs eventuella nya patent och mönsterskydd. Förmodligen finns det goda möjligheter att utöka vår IP.

Zoom Stick bygger på vårt chassipatent ”diveded frame” och har många visuella attribut som gör att ingen kan missta sig att det är en Zoom. 
Den stora skillnaden är att styre saknas och att det är andra helt nyutvecklade motorer. Och så givetvis en joystick monterad på ett av armstöden. Sen finns det en del andra små finesser. 

 Zoom Stick är en efterlängtad produkt och varit värd att vänta på. Och genom åren har vi kontinuerligt fått frågan när den kommer.

 
Viktigt för Zoomability är att vi nu får tillgång till en ny produkt som kan bidra till det den tillväxtplan vi har. Det är ingen direkt konkurrent till vår nuvarande Zoom Uphill, men ett mycket bra komplement, och breddar vårt utbud till en kundgrupp vi nu inte har.

En hel del arbete kvarstår dock innan den kan lanseras på marknaden. Dels måste vi slutförhandla med Handitec, med andra ord diskutera hur det som står i vårt LoI, som skrevs för 4 år sedan, ska överföras i ett formellt avtal. Men Zoom Stick måste också CE-märkas och testas i enlighet med elrullstolsdirektivet EN12184, och parallellt med det produktionssättas. 

Förmodligen kommer det bli vårt JV i Kina som sköter allt detta, och kommer på så vis inte belasta Zoomability AB. I Kina kan också allt göras snabbare och billigare, vilket gör att våra kunder kan få en tillgång till en ny kvalitetsprodukt från oss tidigare än annars, och till ett konkureenskraftigt pris.

Givetvis kommer Zoomability AB sälja Zoom Stick via sitt dotterbolag i USA och övriga distributörnätverk. Men vårt JV kommer ta hand om försäljning i Kina och Syd Korea. Som tidigare nämnts så kommer det tyvärr nog dröja till andra halvåret 2025 innan den finns ute på marknaden.

För mer information kontakta:

Pehr.Johan Fager, VD
pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Black Week – Mobilabonnemangens stora prisfest eller smart marknadsföring?

Published

on

By

November är en månad fylld av rabatter och erbjudanden med Black Week och Black Friday som kronan på verket. Även mobiloperatörerna drar nytta av rea-perioden. Men hur mycket sparar egentligen konsumenterna? Surf.nu har analyserat priserna för mobilabonnemang hos fem populära operatörer – Vimla, Hallon, Fello, Halebop och Comviq – och jämfört deras kampanjer under hösten med erbjudandena inför och under Black Week.

Rea eller repriser?

Hos vissa operatörer är skillnaderna mellan kampanjer under hösten och Black Week minimala. Vimla har hållit sina priser stabilt låga hela hösten, med abonnemang från 20 kr/mån. Under Black Week får konsumenterna dock en bonus i form av 50 GB extra surf. Halebop har liknande mönster, där erbjudanden om dubbel surf och rabatterade priser har återkommit under hösten utan större variation.

Fredrik Falkengren, grundare av Surf.nu, kommenterar:

”Black Week är en av årets mest intensiva kampanjperioder, och det märks tydligt att operatörerna lägger fokus på att locka nya kunder med extra surf och tillfälligt låga priser. Det är en fantastisk möjlighet för konsumenterna att göra riktiga fynd, men samtidigt viktigt att hålla koll på prishistoriken och villkoren för att undvika så kallade falska reor.”

Black Week levererar ändå lägsta priser

För andra operatörer, som Hallon och Comviq, är Black Week något mer än en vanlig kampanj. Hallon erbjuder exempelvis små abonnemang som 5 GB + 50 GB extra för endast 9 kr/mån de första fyra månaderna. Detta gör Hallons Black Week-erbjudanden till de mest prisvärda, med extra surf som verkligen gör skillnad.

Comviq matchar detta med aggressivt sänkta priser, exempelvis 3 GB för 25 kr/mån i sex månader – en betydande rabatt jämfört med deras septemberpriser på 105 kr/mån.

Fello har också gjort stora prissänkningar. I september kostade deras abonnemang för 3 GB hela 52,50 kr/mån, medan det under Black Week kostar 25 kr/mån – mer än en halvering av priset.

Extra surf avgör konkurrensen

En tydlig trend under Black Week är att operatörerna erbjuder extra surf utan extra kostnad. Vimla och Hallon sticker ut med sina erbjudanden där 50 GB extra surf ingår, vilket ger konsumenterna mycket mer värde för pengarna. Detta är en särskilt bra deal om man väljer ett mindre abonnemang med upp till 10 GB surf – där känns den extra surfen verkligen av.

Smart shopping under Black Week

Black Week erbjuder verkliga möjligheter för konsumenter att göra fynd, men det gäller att läsa det finstilta. Medan vissa operatörer som Hallon och Comviq levererar äkta rabatter, kan andra erbjuda kampanjer som ser bättre ut än de faktiskt är. För att få mest värde rekommenderar vi att jämföra både priser och erbjudandens innehåll – särskilt surfmängd och bindningstid.

Så har vi jämfört

Vi har hämtat prisuppgifter från Vimla, Hallon, Fello, Halebop och Comviq under fyra tidpunkter tiden innan Black Friday: en dag i september, början av november, Singles Day och månaden när Black Week drar igång.

Prisuppgifterna är hämtade från respektive operatörs hemsida och gäller endast standardabonnemangen.

Så undviker du rea-fällan

Black Week är en av de viktigaste veckorna för svensk handeln – och även ett bra tillfälle för konsumenter att göra fynd. Vår Black Friday-guide kan vara en bra startpunkt om man är intresserad av att byta mobiloperatör.

Det finns dock fallgropar som kan göra dina Black Friday-fynd lite sämre än vad du förväntat dig.

Fredrik Falkengren, har tre tips för hur du undviker rea-fällan.

  1. Prishistorik

    Det bästa man kan göra, om man verkligen vill vara säker på att man gör ett fynd under Black Week, är att titta på varans prishistorik. Enligt Konsumentverket måste det lägsta priset under de senaste 30 dagarna redovisas, men det är förstås allra bäst att titta lägre tillbaka än så.

    Det är inte ovanligt att butikerna gör en så kallad falsk rea – det vill säga att de höjer priserna innan rean, gärna mer än 30 dagar tidigare, för att sedan kunna skylta med en riktigt stor rea när Black Week drar igång. Rea-priset under Black Week kanske till och med är en återgång till ordinarie pris innan höjningen.

    Om man är riktigt hängiven att göra fynd kan man, ett par månader innan november, börja notera priserna på de produkter man är intresserad av att köpa under Black Week. Då kan man vara säker på att man gör ett fynd under rean och inte blir lurad.


     

  2. Handla från pålitliga butiker

    Var misstänksam när du handlar online, särskilt om priserna ser ut att vara för bra för att vara sanna. Om det handlar om märkesvaror som säljs till en bråkdel av vad varan brukar kosta kan det handla om kopior.

    Kolla alltid upp butikens recensioner och omdömen. Har tidigare kunder varit nöjda?


     

  3. Ångerrätt

    Kom ihåg att du nästan alltid har ångerrätt på minst 14 dagar när du handlar online – det gäller även mobilabonnemang. I fysiska butiker gäller ofta bytesrätt eller öppet köp, men det kan finnas särskilda villkor under rea.

    Kontrollera vilka regler som gäller innan du trycker på köp eller blippar ditt kort i butiken.

Om Surf.nu

Surf.nu är Sveriges främsta jämförelsetjänst för mobilabonnemang. Vi hjälper våra besökare att hitta det perfekta abonnemanget genom att finkamma operatörsutbudet i Sverige och jämföra de olika abonnemangsalternativen som erbjuds. Med vår expertis kan du enkelt navigera genom utbudet.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.